Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

This. Tror dere en dansk-egypter digger vinteren i Bodø? Én ting er Bodø-vinter med Eliteserie-spill på andre siden av regnbuen, noe helt annet er Bodø-vinter med OBOS-spill på andre siden. Hvis laget blir bedre ved å signere Solberg + man har tjent penger på salg av Jakobsen, vil ikke dette være en no-brainer?

Det finnes titalls OBOS-spillere som har lyst å spille for Glimt og som har lyst til å prøve seg i Eliteserien i løpet av noen år. Og det finnes minst like mange som er gode nok til å forsterke Glimt-stallen. Ta dere en gjennomgang og se hvor mange OBOS- og 2. divisjonsspillere som har slått gjennom på høyeste nivå de siste sesongene. Det er slik en av landets beste lagbyggere Thomas Berntsen gjør det. Henter Glesnes til S08, selger han til Godset et halvt år senere for en langt høyere sum og erstatter han med Sigurd Rosted - som både er bedre og kan bli bedre enn Glesnes. Dette er butikk. Dette er butikken. Det er slik man kan tjene penger. Wheeling and dealing.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Helt enig Larsson. Haugesund har skaffet seg to juveler fra 2.div laget Skeid. Og det helt gratis. Spillere som antakelig blir suksess på linje med Moa og Fredheim Holm. Vi må slutte å tro at spillere som sliter benken i Sverige og Danmark og Ukraina og Russland og som nesten ikke har spilt det siste året er så mye bedre enn spillere som vil spille for Glimt.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tjongs »

Men det er ingen som har sagt at man ikke har forståelse for et salg av Jakobsen. Eller noen av de andre som er ute for den saks skyld. Problemet er at det VIRKER som at det nok en gang kommer som en overraskelse på Glimt. Vi er alltid sent ute.

Tipper opprykksambisjonene i løpet av den neste måneden er justert til å være en fargeklatt i OBOS.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Å, er det bare så enkelt å gjøre som Thomas Berntsen? Hadde vi hatt 2. divisjonsspillere fra Latvia og kontraktsløse finner på prøvespill om det "bare var å..."? Noen steg mellom ord og handling der. Hadde Glimt hatt et så flott øye for talent hadde det jo ikke vært noe problem - men per nå er situasjonen at 1) "alle" ønsker seg bort, 2) vi evner ikke finne disse "skjulte talentene", 3) vi har ikke penger til å kjøpe de vi VET er gode nok, og 4) der hvor vi har penger så vil ikke spilleren.

Og Bodø-været har vel aldri tiltrukket seg noen i seg selv, men det er nå faktisk en by med 50k folk uansett. Badou fikk vel heller ikke hjemmefølelsen av å kjenne stiv kuling hver gang han kikket på ytterdøra, men vi klarte da beholde ham ei lita stund uten at det ble sutring for det.
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Spilleren som Glimt angivelig solgte for fire millioner kroner siden for bare noen dager siden klarte vi å se. Alexander Jakobsen klarte klubben å se. Mathias Normann, verdt flere millioner, klarte Glimt å se. Jens Petter Hauge klarte klubben å se i tillegg til å overbevise ham om å være i Glimt framfor utlendighet. Sascha Mockenhaupt klarte klubben å se. Jeg ser jo jeg også at østeuropeere ikke er veien til gull, men det er tøv og tull at klubben ikke har øye for talent. Klubben har solgt for et sted mellom 10 og 20 millioner de siste to-tre sesongene (og det kunne vært mye mer hvis klubben hadde vært enda dyktigere). Bare flaks det, eller?

Slutt med svartmalingen.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

tjongs wrote: Tue Jan 31, 2017 2:12 pm Tipper opprykksambisjonene i løpet av den neste måneden er justert til å være en fargeklatt i OBOS.
Skulle til å le, men kom plutselig på at det der faen meg er ramme alvor!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Tror du leser det du ønsker å lese - man trenger ikke velge mellom å hylle eller svartmale. Nevner jo f.eks. spesifik Badou, som en spiller som absolutt kunne sutret seg vekk på et langt tidligere stadie (og som vi også da kunne solgt for en sum over det vi kjøpte for). Men på det tidspunktet klarte man hvertfall holde gruppa såpass samlet at det ikke var det eneste fokuset. Per nå ser vi en ledelse som, når spurt, er veldig offensive og bastante, mens det som faktisk skjer ikke står i stil. Ikke ser det ut som om noen er forbannet når vi mister spillere heller.

Bare flaks? Nei, hadde vi hatt flaks hadde vi spilt TL i år. Dersom du ser alle som er kommet inn og det totale output ifa prestasjoner på banen har du svaret på hvor flinke vi er - ikke ved å trekke fram kun de gode eksemplene :)
Una mas cerveza.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Knuta wrote: Tue Jan 31, 2017 1:32 pm Det var jo veldig mye forståelse på dette forumet da både Azemi og Normann ønsket seg bort fra Glimt. Så vidt jeg vet så ønsker ikke Jakobsen å spille i Obos og det er et dilemma for Glimt.
Jeg har forståelse for at Azemi og Normann ønsker seg bort. Jeg har også forståelse for at Jakobsen ønsker seg bort. Slik situasjonen er skjønner jeg at ALLE ønsker seg bort. Slik som mange av de spillerne som var på 1-årskontrakter og lån forrige sesong. Alle de som har kontrakt ut 2017 som vet at de har gode kort på hånda nå, da de kan gå gratis etter sesongen.

Glimt gjør en rævva jobb i spillerlogistikken. Derfor forstår jeg godt at alle spillerne ønsker seg bort.

Det hjelper j**** lite å tjene 10 mill på spillersalg en sesong, dersom disse blir brukt til middelmådige erstattere.

Vi har solgt Ibba, Badou og nå senest Azemi for ganske utopiske summer. Hva har vi fått for disse pengene?! Livets rett en sesong til, lønnskutt, nye spillere på korte kontrakter og avtaler. Bortsett fra Bjørnbak så har vi ikke truffet med en eneste (permanent) overgang de siste to årene. Det hjelper oss forbanna lite at vi har hatt noen gode spillere på lån, når resultatet uansett har blitt OBOS-spill.

Selg Azemi, Normann, Jakobsen, Konradsen og Olsen for min del. Men se til h***** å finne erstattere som faktisk går inn og forsterker laget. Det er sykt kjedelig å se hvor lite vi har fått igjen for gode spillersalg.. Dette frustrerer meg skikkelig.
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Litt av en kraftsalve. Feilen vi gjorde i fjor var å kvitte oss med Furebotn og Jevtovic. Da begynte nedturen. Alle vi hentet inn som fikk en unison jubel her på forumet slo ikke til. Sascha god i noen kamper. Babenko, Manzon feilkjøp. Halvorsen, Jonassen har ikke levert. Jakobsen så som så. Jonassen ville alle ha til Glimt inkludert ingen87. Det er utrolig greit å være etterpå klok. Flere at riksavisene mente at Glimt var vinneren i overgangsvinduet i fjor sommer. Jeg vil verken rise eller rose Glimt i 2017 før jeg ser hvordan stallen blir. Det jobbes intenst i klubben med forsterkninger. Jakobsen kommer ikke som noen overraskelse. Glimt har jobbet lenge med å selge spilleren og nå ser det ut som de har fått ett bud på spilleren. I Brann er man alltid seriemestere i februar hver år. I Glimt rykker man ned hvert år i februar.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tjongs »

Tja....Halvorsen, Jakobsen og Mockenhaupt var fast på laget høstsesongen. Manzon spilte en del. Da er det jo enten noe fundamentalt galt med laguttaket i Glimt, eller så var disse spillerne en forsterkning i fjor sommer, og dermed en svekkelse når de nå er borte. Problemet er at Glimt aldri evner å få disse spillerne inn tidsnok og på skikkelige kontrakter.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Så hva er det egentlig du kritiserer, Novi? Spillerlogistikken kjøp-salg eller evnen til å se talent? For rent objektivt synes jeg klubben har vært god på det siste de siste sesongene. Og ganske mange år, egentlig. Babenko står jo selvsagt igjen som en opplagt bom, men vil si Mockenhaupt, Ole Jørgen Halvorsen, Jevtovic & co alle innfridde forventningene mine. Det har hvertfall vært flere treff enn bom. Dette er alle gode fotballspillere som er ønsket i bedre og større klubber enn Bodø/Glimt. Og fremfor noe er jo akkurat dét en bekreftelse at det er talentfulle fotballspillere det er snakk om.

Men hvis du vil kritisere spillerlogistikken i form av ettårskontrakter, lån og den slags er jeg helt enig med deg. Jeg var en av de første på denne ballen.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Kraftsalver behøves. Vi er i OBOS. De er ikke rettet mot deg. Du har helt rett i det innlegget at forumet har forståelse for Azemi og Normann.

Sånn er det. Vi har solgt Azemi for 4 mill, Badou for 3 mill, Ibba 5 mill. Vi snakker om inntekt på 12 millioner kroner for tre spillere. Hva sitter vi igjen med? Du ramser opp mange spillere, av de som er nevnt er kun Jonassen i klubben om Jakobsen forsvinner. Hva har resten bidratt med bortsett fra nedrykk? Furebotnsalget kommer til å irritere meg til jeg ligger i grava.

Det hjelper lite at Sascha var god noen kamper. Eller at Jevtovic putta flere mål i starten på sesongen. Vi rykka ned! Ingen av dem er i klubben! Pengene vi fikk for dem har sikkert gått med til styrehonorarer og lønninger siden publikum uteble fra Aspmyra. I tillegg kommer lønnskutt som følge av nedrykket, som videre sprer negativt fokus inn i spillergruppa. Hvordan dette slår ut på de som har kontrakt ut 2017 er jeg veldig spent på. Men vi deltar, også i 2017. Det blir neppe noe nedrykk, men har liten tro på opprykk.

Jonassen er jeg fremdeles positiv til, og jeg har ikke avskrevet de andre investeringene som fremdeles kan bidra, men jeg må nok en gang understreke at vi spiller i Obos og har nesten ikke spillere til å stille lag i 2018. Det er mange som må skrive nye kontrakter, og dette skal gjøres samtidig som vi finner nye spillere. Vi er fremdeles i februar så det kan fremdeles dukke opp positive signeringer. Blir spennende å se.

Vi supportere har lov til å være etterpåklok. Jeg synes det var kjempegreier i sommer når vi henta Sascha, Halvorsen, Jakobsen, Manzon og Osvold på ei og samme uke. Jeg var også positiv til alle som ble hentet i fjor vinter. Jeg var til og med positiv til Wiig! Jeg mener av prinsipp at man skal være positiv til spillerne som klubben henter. Da får man heller være etterpåklok og sutre når man ser resultatet i ettertid. Jeg kommer sikkert til å være positiv til han finnen som er på prøvespill og han serberen som det florerte rykter om forrige uke. Da har vi kommet litt på vei, men jeg tror vi trenger 3-4 spillere som kan gå rett inn i laget. Og de må være bedre enn de vi henta ifjor. Vi spiller i Obos.. Lykke til!
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Ettårskontrakter og det faktum at vi har rykka ned, er vel grunn til å se på hvordan vi håndterer spillerlogistikken?
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Ja og jeg skjønner ikke hvordan noen klarer å være positive til det arbeidet som er gjort av Glimt her. Med så stor gjennomtrekk av folk,hvordan skal man få en rød tråd i det man driver med? hvordan skal man få gode relasjoner? Nesten umulig jobb å få ett stabilt lag når man bytter ut 8/11 i startelleveren hvert år.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Isolert sett helt greit å selge han. Kom gratis, har ikke snudd verden vår på hodet akkurat og nå får vi muligheten til å tjene noen kroner. I det større bildet er det problematisk at vi igjen er i inngangen av en sesong med store mangler i stallen. At vi skal skifte halve laget hvert halvår er ingen suksessoppskrift.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Vekk med lån og kortidskontrakter. Færre prøvespill.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Tobias Vibe blir mest sannsynlig værende i TUIL. Har ikke fått et tilbud fra Glimt, og vil neppe takke ja til et eventuelt tilbud pga familiære årsaker.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Like greit,bare minner om at Quint Jansen fortsatt er mulig å hente. Var milevis bedre enn Vibe sist sesong.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Imponerende at folk her har såpass oversikt over hvor godt Finnsnes-spillere gjør det nedi divisjonene. Quint Jansen skadet seg for øvrig under trening med Viking og har reist til Nederland uten tilbud.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

ingen87 wrote: Tue Jan 31, 2017 3:53 pm Kraftsalver behøves. Vi er i OBOS.
Ja vi er i Obos og det ble klart 4.nov i fjor. Årsaken til at vi er i Obos skyldes fjoråret og ikke at Glimt nå prøver å etablere en god stall for 2017. Vi har kvittet oss med noen lånespillere noe jeg er enig i. Vi har solgt 2 spillere, noe som medfører bedre økonomi. Vi har fått Kristian Fardal Opseth og serbiske Nemanja Mladenovic. Azemi er på et bedre nivå enn Opseth det er helt klart. Mladenovic er på et høyere nivå enn Jakobsen. I tillegg jobber Glimt intens med å få en 2-3 erstattere. Tror Solberg blir signert. I tillegg kommer en reservekeeper samt en midtstopper. Jeg er verken optimist eller pessimist med er realist. Realismen sier at når vi er i Obos kan vi glemme å hente kjente dyre spillere men være litt smarte som f.eks Haugesund og Sarpsborg har vært og er.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

mortsto wrote: Wed Feb 01, 2017 8:50 am Imponerende at folk her har såpass oversikt over hvor godt Finnsnes-spillere gjør det nedi divisjonene. Quint Jansen skadet seg for øvrig under trening med Viking og har reist til Nederland uten tilbud.
For å forklare den,bor 20 min unna Finnsnes stadion og brodern jobber i sportsredaksjonen i Folkebladet(lokalavis fra Finnsnes). Jobben hans å følge Finnsnes og Senja,mao se alle kampene deres og divisjonskollegaene når det er mulig :) så har sett en del kampen med han,pluss at jeg tar hans ord på det ;)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Knuta wrote: Wed Feb 01, 2017 10:10 am Realismen sier at når vi er i Obos kan vi glemme å hente kjente dyre spillere men være litt smarte som f.eks Haugesund og Sarpsborg har vært og er.
Ser den - mye av min kritikk dveler ved det som har vært og ført oss dit vi er. Vi har jo satt oss i en situasjon nå hvor vi er pinlig nødt til å hente en rekke "skjulte diamanter" som passer fra dag 1, for det er førstelagsspillere som går bort. Hadde vi hatt en lang liste over kvalifiserte spillere ville disse allerede vært signert, men det har vi altså ikke. Og da må vi ha en god dose flaks for at de som signeres faktisk presterer.

Er jo litt i tiden å tenke negativt, så jeg klarer ikke gi meg etter den der "tenk fremover, tenk positivt"-tankegangen helt ennå ;-)
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Jeg tror jo ikke folk her inne reagerer på at man ikke henter dyre spillere. Folk her reagerer jo på at man tilsynelatende ikke gjør spesielt mye for å være smarte.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Det er korrekt. Og at vi bruker mye penger på dårlig kvalitet.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Når man henter en rekke utlendinger og lånespillere i de siste timene av overgangsvinduet er det jo nødt til å bli slik. Dette er jo spillere som kommer til oss fordi de ikke får tilbud andre steder som gambler på Glimt kan være en ok arbeidsgiver i noen måneder frem til de finner seg noe bedre.
Post Reply