Josimar-saken

Moderators: Sulliken, Larsen

MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Josimar-saken

Post by MhepA »

Denne saken fortjener egen tråd.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Josimar-saken

Post by liverglimt »

Bakgrunn?
@liverglimt
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Josimar-saken

Post by kimbo »

Positivitetsmafian
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Josimar-saken

Post by Baltus »

Glimtspiller har lekket lagoppstilling til spillere lenge før kamp, sjekk bodonu.no
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Josimar-saken

Post by tomath »

Føles ikke som det er 100 prosent innenfor dette, men samtidig så er det avhengig av hvordan spilleren har fått informasjonen også. Har han kun lagt to og to sammen etter en åpen formasjonstrening så er det vel strengt tatt ikke inside information? Det er jo ikke uvanlig at startoppstillingen blir gitt her på glimtforum før den er offisiell basert på samme grunnlag.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Josimar-saken

Post by gavharr »

Synes heller ikke dette er noe grovt, all den tid treningene ikke er lukket.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Josimar-saken

Post by Baltus »

Selvsagt er dette grovt, det er en tyster i spillergruppa som lekker informasjon. Hvis slik skal aksepteres så må det jo det også aksepteres at spillerne sender lagoppstillingen til motstanderlaget så fort de har den.
Pluss at dette går på hva man skal tørre å si internt når en spiller lekker info.
Grovt, og umodent. Jeg går ut fra at hvis det kommer frem hvem dette er så er han ferdig i Glimt, hvis han fortsatt spiller i klubben.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Josimar-saken

Post by Playmaker »

Jeg reagerer også sterkt på dette, og ja, det er selvfølgelig grovt. Sånt skal aldri skje i en spillergruppe.

Skulle likt å sett en spiller under f.eks Mourinho som leaket elleveren til enhver tid.. hoho, snakkes.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Josimar-saken

Post by Larsson »

Her er jo det flere nyanser som er verdt å skille fra hverandre:

1) Jeg er enig i at Glimts startoppstilling ikke oppbevares av Stasi i Berlin. Ting tyder likevel mot at tipset har kommet (lenge?) før signalene om lagoppstillingene kom ut i media. Dermed kan man ha få satt spillet sitt før oddsen har justert seg etter informasjonen. Kall det gjerne innsidehandel. Og hvem vet om og eventuelt hva som står lengre ned i meldingsloggen? "Sett 10.000, så får jeg 3000 av gevinsten"? Spekulering, men ikke helt usannsynlig når man først har gått til dette skritt
2) Lekkasjer fra fotballkubber skjer hele tiden. Den første sesongen til Pep Guardiola i Bayern måtte han vente med å offentliggjøre lagoppstillingene før laget satt i bussen på vei til kamp fordi det alltid dryppet. Men:
3) Det viktige her er jo uansett at en spiller indirekte ber XXX om å spille mot Glimt. Signalene dette sender utad såvel som innad må tas alvorlig

Jeg tror uansett at det ikke kommer ut hvem som har gjort dette. Og det er kanskje like greit. Men uheldig reklame er det likevel for klubben. Som jeg tror man kunne vært foruten.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Josimar-saken

Post by J I P »

Hmm - jeg viste ikke at det å si opp abonnementet på Josimar kunne få sånne umiddelbare konsekvenser i form av et slikt oppslag i påfølgende nummer.
Jeg skrev rett nok som begrunnelse at det var altfor lite Glimtstoff i bladet - men det var nu ikke sånne artikler jeg savnet.

Nå er også Avisa Nordland kommet på banen
https://www.an.no/bodo-glimt/fotball/ny ... 5-4-515502
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Josimar-saken

Post by Knuta »

Frisk bris I er lite vannglass. Josimar har lite nytt å komme med. Meningsløst sludder. Avisene lekker jo stadig lagoppstilling langveis før f.eks en landskamp.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Josimar-saken

Post by gavharr »

Synes både Bjørkan og Olsen svarer godt for seg. Og blir litt lettet når de sier i at de ikke gidder å bruke tid på å finne den "skyldige". Siste vi trenger er uro og mistenkeliggjøring i spillergruppa.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Josimar-saken

Post by Baltus »

Knuta wrote: Tue May 09, 2017 4:29 pm Frisk bris I er lite vannglass. Josimar har lite nytt å komme med. Meningsløst sludder.
Dette er tull. For det første vi har et råttent eple i stallen som deler info med spilleeksperter. Det er alvorlig, spesielt når alle i stallen nå er mistenkt.

Punkt to, hva hvis dette ikke er første gangen? Og det blir en kobling mot kampfiksing og unaturlige spill på Glimt kamper. Da er det full storm og meget uheldig for klubben. Og selvsagt ekstra konsekvenser for spilleren, men de driter jeg i.
Potensielt er dette meget alvorlig, kobling mellom å spille i en klubb og lekke info til spillmiljøet er ikke en bris. Follosaken for noen år siden , vil vi at Glimt skal havne der?
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Josimar-saken

Post by Knuta »

Svarer med samme mynt. Før Odd kampen i mai i fjor og på kamptråden viste alle at Glimt byttet ut halve laget og stilte med et veldig ungt lag. Les tråden dersom dere ønsker. Så det var ikke noe nytt i forhold til tipping/odds osv. Det er vel derfor ingen medium unntatt lokalpressen som har nevnt denne ikke saken. Unntatt selvfølgelig norsk fotballpresse svar på Se og Hør kalt Josimar. Mulig at Bjørkan tar en allmen prat om at dette ikke gjøres i fremtiden og legget saken død noe jeg også synes denne tråden burde gjøre.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Josimar-saken

Post by G-s-enz »

Skjønner ikke hva du har imot Josimar Knuta,snart det eneste som er verdt å lese av fotballstoff her til lands :)

Forøvrig alvorlig sak,det er jo så bedritent gjort mot klubb og lagkamerater som det kan bli. Vi får nesten håpe at den som har sendt det ikke lenger er i klubben,noe som ikke er utenkelig forøvrig :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Josimar-saken

Post by Trapattoni »

Knuta wrote: Tue May 09, 2017 4:29 pm Frisk bris I er lite vannglass. Josimar har lite nytt å komme med. Meningsløst sludder. Avisene lekker jo stadig lagoppstilling langveis før f.eks en landskamp.
Dersom du kaller avisers omtale av lagoppstillinger foran landskamper som lekkasje, så tyder mye på at du har et stykke å gå før du forstår forskjellen på begrepene journalistikk og lekkasje.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Josimar-saken

Post by Trapattoni »

G-s-enz wrote: Tue May 09, 2017 9:45 pm Skjønner ikke hva du har imot Josimar Knuta,snart det eneste som er verdt å lese av fotballstoff her til lands :)
Mange ønsker ikke kritisk journalistikk rundt feks. fotball. Det er liksom kjekkere med kosereportasjer om kjerringa til Beckham og alskens fotballfruer.

Det er feks. altfor slapt at ikke norske fotballjournalister har fanget opp alvoret i konflikten mellom Edvartsen og resten av dommerkollegiet på et langt tidligere tidspunkt. Dette har mildt sagt ikke vært noen hemmelighet i dommermiljøet.

Josimar treffer selvsagt ikke alltid 100% med sakene sine. Men det er utrolig befriende med ei blekke bestående av frilansjournalister som ikke har brukt halve sitt voksne liv til å sitte på fanget til Drillo og Eggen. Mye godt stoff både fra norsk og internasjonal fotball.

Forøvrig er jeg overhodet ikke bekymret for at denne saken er noe som kommer til å hefte med Glimt som klubb. Det er helt greit at Josimar tar opp problemstillingen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Josimar-saken

Post by Kesseboy »

Er det noen som faktisk har fått lest Josimar-saken? Er ikke abonnent for tida, så får ikke lest den sjøl. Det hadde vært interessant å vite om samme kilde har delt ut mer informasjon.

Lagoppstillinga mot Odd var jo i seg sjøl ikke akkurat særlig grunnlag for oddsspill. For det første var det en rimelig klar hjemmeseier i utgangspunktet, for det andre overpresterte laget til Glimt ut fra forutsetningene, for det tredje er det i snitt pr. spiller kun 200 minutter (Tippeligaen 2016) som skiller laget fra Odd-kampen fra f.eks. hjemmekampen mot Strømsgodset.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Josimar-saken

Post by Knuta »

Enig Kesserboy. Angående Josimar så har de drevet ulovlig samarbeid med spillselskapet NordicBet , og har i tillegg flere oppslag som er direkte feil blant annet med Vegard Forren. Det er Ok å ha et magasin som kan være hardtslående, men ofte er denne blekka full av sensasjonstoff. OK for meg at mange synes det er greit å lese. Hvem vet om denne Glimt-saken er riktig?. Uansett så ser det ut som Bjørkan og co har lagt dette dødt og bra er det.

AN skrev om lagoppstilling tidlig på morgen kl .09. Så at denne samtalen eller tips eller hva det nå enn var har noen verdi er bare tull:

"Før kampen: fire tenåringer fra start

Aasmund Bjørkan lar fem spillere sesongdebutere mot Odd i ettermiddag.

Jens Petter Hauge (16), Fredrik André Bjørkan (17), Patrick Berg (18) og Mathias Normann (19) starter alle, og utgjør dermed tenåringsrekka i Glimt fra start. I tillegg får Daniel Edvardsen og Anders Karlsen sin sesongdebut fra start.

- Jeg synes at det er utrolig artig at vi har så mange unggutter som forsvarer en plass fra start. Vi synes at de fortjener å starte, derfor gjør de det. Nå ser vi fruktene av det talentarbeidet vi har lagt mye ressurser i, sier Aasmund Bjørkan."
Last edited by Knuta on Wed May 10, 2017 10:16 am, edited 1 time in total.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Josimar-saken

Post by G-s-enz »

Re Kesseboy,nei får det nok i posten i dag eller i morra :)
Skal prøve å gi ett referat etterhvert
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Josimar-saken

Post by Kesseboy »

Knuta wrote: Wed May 10, 2017 9:02 amUansett så ser det ut som Bjørkan og co har lagt dette dødt og bra er det.
La nå det være klart at jeg ikke er kritisk til Josimar her. Jeg tolka verken Bjørkan eller Hansen slik som Knuta gjør, og om de hadde lagt det dødt hadde det vært et KJEMPEPROBLEM for klubben. Dette er en type oppførsel man ikke kan godta, fordi det antyder at det kan være annen informasjon på avveie. Selv om akkurat denne meldinga ikke inneholdt sprengstoff, så kan jo andre meldinger ha gjort det -- hvem vet? Det er noe klubben må forsøke å ta ved roten, snarest mulig. Om det medfører en gigantisk intern oppvask eller et subtilt, pågående holdningsarbeid, må innsida av klubben avgjøre.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Josimar-saken

Post by gavharr »

Fullstendig uenig. Jeg synes en felles påminnelse til spillergruppa om at dette ikke er noe man vil ha noe av, burde holde.
Siste vi trenger i Glimt er ennå mer uro og misnøye. Og det er heller ikke en absolutt nødvendighet å blåse denne saken opp, slik at ennå flere Bodøværinger finner enda en grunn til drite i Glimt.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Josimar-saken

Post by Trapattoni »

Saken trenger ikke "blåses opp" selv om klubben skulle fortelle spillerne/ansatte hvor skapet skal stå i slike tilfeller. Avtroppende direktør er jo også klar på at dette er illojal oppførsel. Det skal selvfølgelig tas tak i. Skulle bare mangle.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Josimar-saken

Post by Glimt1916 »

Jeg har ikke lest saken, og jeg vet ikke noe om alvorlighetsgraden av å lekke akkurat dette, men illojal oppførsel synes jeg er den beste oppsummeringen her. Det er bekymringsfullt at denne typen holdninger finnes blant spillere i klubben, og jeg håper det blir tatt tak i det så fort som mulig.

Når det er sagt er jeg litt enig med Knuta angående Josimar. Jeg var abonnent mer eller mindre fra starten, men jeg syns bladet har blitt mer og mer uinteressant med årene. Det er veldig varierende nivå på de som skriver, og etter hvert har vel bladet dreid mer fra å dekke fotball, til å dekke kontroverser i fotballen. Ikke noe galt i det, men det er ikke noe jeg gidder å lese hundrevis av sider om. Det er ikke fordi jeg ikke mener man skal være kritisk, men fordi jeg er mer interessert i fotball enn i juss og politikk. Jeg skjønner jo at alle disse sensasjonsoppslagene deres fører til høyere salgstall, men personlig sa jeg opp abonnementet mitt for noen år siden. Når jeg vil lese et fotballblad, så foretrekker jeg svenske Offside. Kanskje Josimar kunne gjort som dem og startet et søstermagasin som Filter som kunne rapportert andre typer historier?
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Josimar-saken

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply