Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Nå har ikke Start noen speider, men de sender assistenttreneren dit. Antakelig har de forbindelser i Ghana som på forhånd har gjort undersøkelser og kommer med anbefalinger slik at man ikke kommer dit med blanke ark. Det burde vel også Glimt få til.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Bodø/Glimt har formulert at klubben skal rykke opp og klubben skal heller ikke være utsatt for bunnstrid ved opprykk. Vi har alle sett at det er en rekke "huller" for at det skal bli et godt nok lag (keeper, midtstopper, back, midtbane, spiss). Nå er vi i september og jeg hadde ventet at B/G hadde klare prospects for snarlig signering tidlig høst. Dersom B/G venter til vinteren, da blir det nok dessverre"lagkameratene" til Babenko og Mladenovic som er aktuelle. Start er åpenbart tidlig ute for å finne "gull", men jeg er mer usikker på om Bjørkan har tenkt langt nok allerede nå.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Har Glimt gjort de store utskiftningene i spillerstallen ved de siste opprykkene og det har jo stort sett gått bra?
Et samspilt lag kan utrette mere enn 11 individualister.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Gått bra?. Glimt skal ha honnør for at de har skjerpet seg mot dårlige lag og har stort sett tatt full pott fra lag 8-16 i Obos. Men de sliter voldsomt når de får litt bedre motstand. Det er det som er bekymringsfullt for meg. Vi har for mange trege spillere som er dårlige i forflytningsfasen. Og det vil de alltid være selv om de blir aldri så mye samspilte.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Jeg tenker på året etter de siste opprykkene. Det vil si det første året man spiller i øverste divisjon.
I 2014 13. plass
I 2008 ble det 4. plass.
I 1993 2. plass

I hvilken grad ble laget dengang forsterket i forhold til året før?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

i 2013 spillere som Badou og Sane f.eks. I 2008 et veldig godt og hurtig lag. I 1993 kanskje den sterkeste troppen i eliteserien og det beste laget. Kan ikke sammenlignes med dagens tropp.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

I 2008 kom vel Chr Berg, Jan Derek Sørensen, Per Werner Rønning, Willis Forko, Alo Bärengrub, Thomas Rønning og ikke minst, Birkir Bjarnarson? Det var vel alle spillere som aspirerte til førstelaget og mer enn det. Daniel Blomgren og Robert Vikestad ble også hentet, selv om det ikke var særlig vellykket. Det er altså veldig mange utskiftinger da man rykket opp denne gangen.

I 2014 var det nødvendig å hente Ndiaye, Brix, Chatto, Moe og Staw. Det var likevel for lite kvalitet til mer enn 13. plass selv med kjemperesultatet året før.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Man bommet ganske grovt i 2014 mao. Kun Chatto som var bankers da.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Problemet med 2008 var vel at dette var Ernst Pedersens kræsjkurs i økonomistyring?

2014s Momo, Brix, Chatto, Moe og Staw var jo First Price-varianten. I og for seg gode kjøp når man ser verdi mot kvalitet, men, som ecke sier, likevel ikke nok kvalitet.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Jeg håper at styret/ledelsen/trenerne er realistisk i forhold til hva som kan forventes med dagens stall når man rykker opp. Nedrykksåret var Bjørkan m.fl. svært naiv og måtte panisk hente 6 spillere (Pogorelyi, Osvold, Manson, Jakobsen, Halvorsen, Sascha) i sommervinduet, og det var heller ikke nok. Ricardo har utgående kontrakt, og Thomas vil neppe være her på tredje året som reservekeeper. Backproblemene kan delvis løses med Reitan, eller også med Lode og Moe som backup på backene, men midtforsvaret trenger mer duellkraft i boksene enn bautaen Bjørnbak. Mangel på fart og dårlig press (Angel, Saltnes, Moberg) i midtbanen er åpenbart. Layouni er ikke signert, hvor lenge holder Olsen, og B/G trenger også mer løpskraft på spissplassen. En førstelagsspiller i hvert ledd, i tillegg til Reitan/Layouni/Ricardo, er nødvendig.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Man kan vinkle det noe forskjellig, Ecke. Beholder vi mye av det laget vi har nå, kan gode relasjoner gjøre opp for mye av manglene på individuelle ferdigheter. Så en drøss med nye spillere vil ikke funke i dagens Glimt, hvor det ikke er en soleklar fast sentrallinje som legger føringene for en klar spillerstil.
Una mas cerveza.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Det så ikke ut til å være all verdens av relasjoner i siste kamp, men uansett, spillernes individuelle kvaliteter er slik vi må vente at de er, sånn omtrentlig, når B/G går inn i 2018. For å lykkes med et opprykk viser det seg at også B/G tidligere måtte hente mange nye spillere, og slik blir det også denne gangen. Faren er at B/G legger lista for lavt.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Sandefjord (per nå på 6. plass og Kristiansund (per nå på 14.plass) rykket opp fra 1. divisjon ifjor.
Hva har de gjort på spillersiden siden opprykket?

Jeg ønsker ikke å se at Glimt i vill panikk henter inn X-antall spillere uken før seriestart og vi hangler frem til sommeren på grunn av et lite samspilt lag.
Rett nok fikk vi en god start ifjor uten at det hjalp så mye til syvende og sist - men også jeg har tro på at man skal beholde stammen i laget med noen forsterkninger

Never change a winning team og Godfot-teori.

Ecke virker litt skeptisk til om Bjørkan og Glimt allerede ser fremover mot neste år - forhåpentligvis så er de allerede i gang med å finsikte eventuelle forsterkninger. Og gjerne Lædre.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Sandefjord har for 2017 hentet vesentlige forsterkninger, ikke minst i sommer. Van Berkel, El-Hadji Kane, Solberg, Grossmüller, Rodriques, Kastrati!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Helt enig denne gang Ecke. Nå sier man at man kanskje man skal forsøke seg på Lærde. Det er ikke i midtforsvaret Glimt har problemer men først og fremst mangel på fart og forflytningsevne og taklingstyrke på midtbanen, og mangel på fart og teknikk i angrep. Det holder rett og slett ikke. Mulig at vi slår Start i morgen men det forandrer ikke min skeptisk. Layouni håper jeg blir. Den eneste pr.dato med fart i tillegg til Hauge. Islendingen vet jeg for lite om, men det er vel på tide å få han inn i kampene snart. Jeg var veldig uenig med Ecke angående laget i fjor, men han fikk rett. Alle hastekjøp i sommervinduet i fjor var panikkartet og det ønsker jeg ikke å oppleve igjen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Tror vi må finne en gyllen middelvei her. Ikke hente for mye,vi må ha kontinuitet i stallen. Det har vi ikke hatt på maaange år. Dessverre ser jeg samme problemet som når vi rykket ned, de etablerte spillerene er ikke god nok. Jakobsen & T.Olsen(bidro ekstremt lite i 80% i kampene) bidrar utenfor banen,men jeg håper vi bruker neste sesong til å erstatte de. Bjørnbak er pdt den eneste i stallen jeg er 100% sikker kommer til å levere på ett bra nivå neste sesong. Bak han er det Saltnes,Hauge,Moberg,islendingen,Opseth,Jonassen og Lode(som har kontrakt neste sesong) som vi må håpe tar nivået på en bra måte. Får Angel og Ricardo kontrakt har vi to til som kanskje tar det. Mener vi kan hente 4 gode etablerte spillere uten at det blir for mye.

Men vi må vite at disse er soleklare forsterkninger. Bare å speide i vei Bjørkan,det er lenge til januar.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Sånn sett er det greit at vi har godt med poeng. Da kan man risikere å ha flere baller i lufta.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

J I P wrote: Mon Sep 11, 2017 12:28 pm Jeg ønsker ikke å se at Glimt i vill panikk henter inn X-antall spillere uken før seriestart og vi hangler frem til sommeren på grunn av et lite samspilt lag.
Ecke skriver lengre opp at han ønsker at Glimt allerede nå har prospektene klare. I 2008 hadde vi gjort forsterkningene i januar. Det er viktig at de kommer inn tidlig og får delta på mest mulig av sesongoppkjøringa. Mange av de som kom inn før Tippeligaen dette året var greit innspilt når sesongen startet.

Tror vi alle er enige i at vi ikke ønsker den spillerlogistikken Glimt har holdt på med de siste 2-3 årene.

Tidligere år har vi rykket opp med spillere som har holdt høy Tippeliga-klasse (2008: Hamoud, Lædre Bjørdal, Trond Olsen i sitt beste slag, Runar Berg, Birkir Bjarnasson for å nevne noen). Hvem har vi nå? Bjørnbak? Vi spiller en veldig jevn sesong, og klarer å slå de fleste lagene i Obos, men vi ser at laget sliter når de møter javn motstand i Start, Ranheim og Sandnes Ulf. Dette bekymrer meg litt med tanke på neste år. Skulle så gjerne sett at vi hadde en bedre sentrallinje, men føler vi nå har en jevnt god tropp som holder god Obos-standard, men sliter med å tro på at Moberg og Saltnes skal banke inn mål i Eliteserien. Olsen har vi ikke sett på toppnivå i mer enn 5-10 kamper etter returen til Glimt. Han varierer voldsomt. Opseth? Hvor god kan han bli i Eliteserien? Hauge kan bli en hit, men han må få spille. Angel, blir han med videre? Kommer han til å takle tempoet? Lode, tjæ, god å ha i løpedueller, taper mye i lufta.

Jeg vet ikke. Vi vinner mange kamper og rykker nok opp med god margin, men føler likevel at vi ikke har all verden med Eliteserie-spillere. Satser på at jeg tar feil og at de nevnte spillerne tar nivået også i ES :)
Førr Evig!
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Det er vel ingen som rykker opp og ikke forsterker i det hele tatt, så spørsmålet er vel bare om Glimt er på ballen NÅ eller rett før sesongstart. Jeg er ikke enig i at vi trenger en haug med nye spillere, og har tro på at bl.a. Ulrik og Opseth skal ta nivået. Samme med at Olsen skal klare hevde seg igjen, men det trengs solid utfordring. Hauge/Layoni kan fighte om høyreving.

Men åkke som hvor mange som skal inn - de må komme tidlig.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

ecke wrote: Fri Sep 08, 2017 4:52 pm I 2008 kom vel Chr Berg, Jan Derek Sørensen, Per Werner Rønning, Willis Forko, Alo Bärengrub, Thomas Rønning og ikke minst, Birkir Bjarnarson? Det var vel alle spillere som aspirerte til førstelaget og mer enn det.
Tja. Alo fikk 32 kamper på fire år. Forko tok vi usett. I spillertråden til Christian Berg var det ikke mange som jublet da han ble hentet. Thomas Rønning var et ubeskrevet blad fra Strindheim. Når folk sammenligner årets lag med tidligere sesonger, så er det jo veldig lett å være etterpåklok mtp hvor gode spillerne som ble hentet ble. Jeg synes uansett det blir rart å starte kritikken av overgangsvinduet allerede nå.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Jeg ønsker ikke å kritisere overgangsvinduet som kommer, men jeg er svært kritisk til de overgangsvinduene som har vært, og at vi i liten grad har klart å finne de spillerne som kan gå inn å prege Eliteserien. Derfor tror jeg vi går et knallhardt vindu i møte. Det er ikke nok å supplere med stallfyll slik vi delvis gjorde i 2008. Vi må faktisk få inn spillere som kan prege Eliteserien 2018! Det blir spennende!

Har sagt dette tusen ganger snart; vi har fått usannsynlig lite igjen for de summene vi solgte Badou, Ibba, Azemi og nå Normann for.
Førr Evig!
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Nå sitter Sigurjonsson fast på benken, en spiller med 3-årskontrakt i sommer, men likevel er Angel og Berg valgene på sentral midtbane. Layouni hentes fra Elverum, og han må se at mot Start blir venstre back Bjørkan høyre kant. Når det byttes, er Hauge og Drage innbytterne. B/G prøvde å hente Eriksen fra Sandnes-Ulf, etterhvert og tre bud senere ble det mer enn vanlig pengebruk for klubben. To sommerkjøp tilsynelatende mislykket, og en urovekkende stor interesse for Eriksen, gir signal om at de spillerne de leter etter, ikke er bedre enn de B/G har. Det er grunn til bekymring.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Å si at sommerkjøpene er misslykket er vel å ta litt hardt i. Spillere må da få kjøre seg inn i laget de som alle andre.

Layouni har hatt noen friske innhopp, og ser ut til å kunne prestere når relasjonene sitter bedre. Han har ikke noen passningskonge i Moberg på sin side av midtbanen, og er vel Jacobsen som stort sett har vært back - heller ikke han så veldig mye med offensivt.

Oliver stusser jeg over - han trudde jeg var i kampform? Kan vel ikke si at Angel holder noen ute av laget heller. Aaaaltfor treig, og vi må da satse på Patrick!
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Her er jeg enig med ecke. Hvis ikke spillere får lov til å vise hva de er gode for (spesielt Layouni som er her på kort kontrakt nettopp for å vise seg fram) når man leder OBOS med åtte poeng kan man neppe forvente at spillere får det med kniven på strupen i divisjonen over. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke man er hardere på å finne ut hva spillere er gode for i den komfortable posisjonen man er i nå. Jeg ser ingen grunn til at for eksempel Evjen ikke kommer inn i hver eneste kamp fra nå av.
Trodde vi var kvitt slik tankegang med Jan Halvor Halvorsen som prioriterte hans eget poengsnitt foran klubbens beste i et lengre perspektiv.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Man har et mål om 60 poeng. Når det er nådd etter 3 kamper, vil nok se helt andre spillere på banen resten av sesongen forhåpentligvis. Hvis ikke er jo korttidskontraktene fullstendig meningsløse. Patrick spilte en veldig god kamp da Angel hadde karantene, som bonus for dette har han nesten ikke spilt siden. Layouni har vært god i sine små innhopp, han bør fast inn i stedet for Trond. Bjørkan bør overta backplassen fra Reitan dersom Reitan kun skal bli ut sesongen. Regner med at i starten av oktober vet man hvem som blir i 2018 og hvem som forsvinner. De som forsvinner bør man takke for innsatsen og la de man skal satse på videre få spilletid.
Post Reply