Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Blir mye selvfølgeligheter i fotball, iom at det er et rimelig enkelt tema :) Kommer ikke unna det, og likevel, som Knuta sier, så er det ikke like enkelt for klubbene å gjennomføre det.
Una mas cerveza.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Jeg har nok garantert i livet tjent på mye trening i min ungdomstid. Golfsvingen er ett resultat av treningsviljen jeg bygde opp i ungdomstiden. Greit å vite hva som skal til.

Jeg har nevnt det før, men kan nevne det igjen. En som mange oppfatter som lite treningsvillig ble hentet av Tor Ove Falch to ganger per uke for å lære seg å løpe skikkelig. Etterhvert var han en "treg" spiller, hvertfall det folk oppfattet. Han var bare slått av en annen glimtspiller som i dag er hovedtrener. Etterhvert så var nok holdningen til trening og terping endret, men denne spilleren var Tom Kåre Staurvik. Han trente nok mer enn Berg gutta på den tiden. Vi er i samme alder, så jeg har godt belegg for utsagnene siden jeg har observert treningen de har lagt ned.

Knuta, de selvfølgelighetene som trengs i glimtlokalene tar nok kaffeklubben seg av. De diskuterer nok enda heftigere enn oss andre. Men selvsagt, gode ting kan aldri nevnes for ofte.
@liverglimt
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 515
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtsupporter »

Her er det noe elementært Bjørkan ikke har forstått tror jeg. Hvorfor skal folk komme på Aspmyra?
Når jeg drar på Glimtkamp så drar jeg for å se et Glimtlag som jobber for å vinne, og som skal underholde.
Jeg drar ikke på Aspmyra en høstdag for å se på et eksperiment eller en test på hva spillere kan utrette. Det forventer jeg at de sjekker ut på trening eller andre arenaer.
På Aspmyra på kamptidspunkt forventer jeg at alle har ett mål for øye: å underholde publikum og gjøre alt de kan for å vinne kampen.

Her håper jeg virkelig de innser at de feiler: Fotball er underholdning og handler om å vinne, og om å fremstå fantastisk for dine supportere.
Dersom de ikke innser dette, da blir jeg bekymret på vegne av laget og fremtiden....
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Jeg kunne veldig gjerne dratt på Aspmyra for å se et 3-5-2-eksperiment, altså! Men da hadde jeg hatt en slags forventning om at man ikke hadde spilt en midtstopper på spissplass, og ellers øvd såpass på trebackslinje at plasseringa deres ikke så ut som haglskudd til enhver tid. Og jeg så bare første omgang ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Denne dagen trodde jeg virkelig aldri skulle komme. Og ikke skjønner hvorfor de gjør det heller. Det kommer til å bli et tapssluk + naboklubber (især Grand) kommer til å like det meget dårlig. Tap-tap.

https://www.an.no/glimt/fotball/kvinner ... 5-4-613831
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Dersom Grand "liker meget dårlig" å få konkurranse, så kan man vel trygt si at de aldri vil kunne etablere seg som toppklubb på damesiden.

Angående hvorfor - la oss snu litt på spørsmålet: Hvorfor skal det stadig økende antall kvinnelige ledere og styremedlemmer i næringslivet velge å bruke penger på en klubb færre og færre bryr seg om, og som ikke tilbyr sportlige aktiviteter for halvparten av befolkningen?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Jeg syns det bare er positivt.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

1800 på Aspmyra skremmer kanskje ikke så mange, men det er en hel del flere enn hva det er på Grand-kamper. Og slik er det ikke bare i Bodø. Den er universiell.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

For de som vil løfte kvinnefotball litt, se hva som skjer i Danmark nå og spør dere selv; ville dette ha skjedd med et herrelandslag.

Jeg tror det er positivt at de etablerte klubbene på herresiden drar i gang kvinnefotballen, for de skal jo allerede ha et nettverk av fans som de kan trekke på.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Dette er utelukkende positivt, men håper de starter med å bygge seg opp over tid. Ikke starte ett lag i alle aldersgrupper med en gang.
@liverglimt
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Klarer ikke å dele din optimisme. Hvorfor er dette utelukkende positivt? Jeg klarer å se en del fordeler med dette, men klarer absolutt å se at det kan føre med seg mye negativt og.

Hva skjer med Grand? Skal Glimt være en eliteklubb på damesida? Hvordan vil miljøet rundt Grand reagere når spillerne går til Glimt?

Det er greit at Grand bør tåle økt konkurranse, men med de ressursene Glimt har så er det ikke en reell konkurranse?

Jeg tror på sikt at dette slår negativt ut, og jeg tror ikke det kommer noe Glimt damelag. Da må heller Glimt og Grand bli bedre å samarbeide i sin toppsatsning på tvers av klubbkontorene.
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Trapattoni wrote: Wed Oct 18, 2017 12:55 pm Dersom Grand "liker meget dårlig" å få konkurranse, så kan man vel trygt si at de aldri vil kunne etablere seg som toppklubb på damesiden.
Hva om Rosenborg hadde funnet ut at de skulle etablere Rosenborg Nord, med sete i Bodø. Der Rosenborg sine ressurser hadde blitt brukt til å bygge et nytt lag i Bodø, med formål å samle de beste nordnorske talentene. Skulle vi trekt på skuldra og sagt, jaja, litt mer konkurranse på herresida i Bodø er jo bare bra. Konkurranse vil jo øke Glimt sine muligheter til å etablere seg som toppklubb i Eliteserien.

Litt søk sammenlikning... men jeg skjønner veldig godt at Grand ikke ønsker en elite-satsning på damesida fra Glimt med det styrkeforholdet som er mellom klubbene ressursmessig.
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Jeg mener det er utelukkende positivt fordi:
-Har du unger av begge kjønn og de spiller fotball så er det dugnad for samme klubb.
-Varemerket Glimt bygges bedre opp i alle markeder.
-Vi lever i 2017 og det er mange kvinner i ledende stillinger som ønsker å profilere noe mer feminint, da kan dette være løsningen for en totalpakke
-Damefotballen er langt bedre internasjonalt enn herrefotball. Det gir markedsmuligheter når vi senere eksporterer spillere til utlandet.
@liverglimt
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

ingen87 wrote: Wed Oct 18, 2017 8:48 pm Litt søk sammenlikning... men jeg skjønner veldig godt at Grand ikke ønsker en elite-satsning på damesida fra Glimt med det styrkeforholdet som er mellom klubbene ressursmessig.
Håpløs sammenlikning, for å si det pent.
At Grand ikke ønsker konkurranse skjønner jeg veldig godt. Men det er jo helt irrelevant her. Det handler om idrett, konkurranse. Innstrandens hadde sikkert jublet om Grand hadde lagt ned sin damesatsning, så hadde de jo sluppet at Grand hentet deres beste jentespillere hele tiden. I stadig yngre alder. Men sånn fungerer verden. Hvorfor skal Grand pakkes inn i bomull her?

Grand har aldri klart å etablere seg som toppklubb på damesiden i Norge. Kanskje de trenger et spark i ræva?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Synes man bør se litt på suksessen til LSK kvinner som ble en klubb nedstammet fra Setskog/Høland og siden Team Stømmen. Fra wikepedia: LSK Kvinner Fotballklubb (stiftet 10. oktober 1989 som Setskog/Høland) er en kvinnefotballklubb fra Lillestrøm. I 2001 presset det seg fram et behov om sentralisering, som igjen tvang fram et navneskifte: Team Strømmen overtok plassen i Toppserien. Det navnet beholdt klubben til desember 2009, da det endret navn til LSK Kvinner FK: Nå er de Norges desidert beste lag. Lag en toppklubb for kvinner i Nordland. Da er det vel fint at Glimt med store resurser er de som kan få det til på samme måte som LSK, Stabæk og nå etterhvert VIF kvinner og kanskje også RBK Kvinner. Så er da spørsmålet hva ønsker man, ønsker man en toppklubb som det blir morsomt å følge eller ønsker man en klubb som stadig balanserer på konkursens rand og som aldri blir et topplag.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Knuta wrote: Thu Oct 19, 2017 9:01 am eller ønsker man en klubb som stadig balanserer på konkursens rand og som aldri blir et topplag.
Jeg ser ingen grunn for at ikke både Grand og Glimt skulle være i denne kategorien.

https://www.vg.no/sport/fotball/kvinnef ... /23340131/
LSK sin suksess baserer seg i stor grad på Per Bergs (morsomt etternavn) sin investeringsvilje. Hadde det ikke vært for investorer hadde ikke de kunne satset slik de gjør idag.

http://www.kvinnefotball.no/de-best-bes ... ene-i-2016

Synes denne er morsom. Grand hadde den 6. best besøkte kampen ifjor, som 1. divisjonslag. Kun en kamp fra toppserien var bedre besøkt. Ellers kun cupfinale, CL og kvalifisering til toppserien. Merk siste avsnitt:
Flest tilskuere i 1. divisjon hadde Grand Bodø som kan vise til en snitt på 270 tilskuere per kamp. Det tallet ville gitt en andreplass på "Publikumstabellen" i Toppserien.
Så ønsker man en toppklubb som er morsom å følge med, som det selvfølgelig ikke er noen garantier for, eller ønsker man en klubb med sjæl som i 2016 var landets nest mest sette damefotball-lag, i 1. divisjon?!

Jeg ønsker at vi skal etablere Bodø fotballklubb. Der alle Herrelagene gjør et felles løft for å få til et godt seniorlag i Bodø, som blir morsomt å følge med, som ikke balanserer på konkursens rand og som har mulighet for å bli et topplag.
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Ja kall gjerne laget hva man vil, men klubben er nødt til å ha økonomiske muskler. Det er ikke plass til to gode kvinnelag i Bodø/Omegn. Man kan gjerne ha mange kvinnelag men kun et topplag.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Mange som ikke gadd lese hele artikkelen eller?

"Vi ønsker å bidra til at flere jenter spiller fotball, i Bodø og i Nordland. Nå skal vi utrede mulighetene, og det kan være slik at vi starter med ett lag for seksåringer i Bodø neste høst. Vi ønsker å være en åpen og inkluderende klubb. Da vil vi ikke stenge ute halve befolkningen. Vi skal også i dialog med de andre klubbene, og jeg presiserer at vi ikke har noen ambisjon om å ta over for Grand, sier Frode Thomassen."
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

liverglimt wrote: Thu Oct 19, 2017 4:07 am Jeg mener det er utelukkende positivt fordi:
-Har du unger av begge kjønn og de spiller fotball så er det dugnad for samme klubb.
...Men like mye dugnad. Om ikke enda mer. Who cares?
liverglimt wrote: Thu Oct 19, 2017 4:07 am-Varemerket Glimt bygges bedre opp i alle markeder.
Tja, klubben er hvertfall godt igang med å invitere Grand til et innledende møte, love at de skal få nærmere beskjed om det skjer noe - for så å ta Grand på senga med dette. Kjempegreier.
liverglimt wrote: Thu Oct 19, 2017 4:07 am-Vi lever i 2017 og det er mange kvinner i ledende stillinger som ønsker å profilere noe mer feminint, da kan dette være løsningen for en totalpakke
Glimt har vært en gutteklubb i 101 år. Du tror dette endrer seg over natta?
liverglimt wrote: Thu Oct 19, 2017 4:07 am-Damefotballen er langt bedre internasjonalt enn herrefotball. Det gir markedsmuligheter når vi senere eksporterer spillere til utlandet.
...Men likefullt fortsatt rundt 100 tilskuere på seriekamper i Norge. Med andre stor like stor publikumsoppslutning som det er rundt uinteressante 2. div-kamper
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Alt er til for å endres. Så jeg er positiv til både damefotball og at Glimt ikke er gutteklubben i 101 år til!
@liverglimt
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Larsson wrote: Thu Oct 19, 2017 4:24 pm Tja, klubben er hvertfall godt igang med å invitere Grand til et innledende møte, love at de skal få nærmere beskjed om det skjer noe - for så å ta Grand på senga med dette. Kjempegreier.
Grand tatt på senga ved at Glimt muligens starter opp med et lag for 7 år gamle jenter i 2019? Stakkars Grand, de må virkelig føle seg krenket her. Jeg tenner et lys.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Larsson wrote: Thu Oct 19, 2017 4:24 pm Glimt har vært en gutteklubb i 101 år. Du tror dette endrer seg over natta?
Tror du det endrer seg noen gang med den holdningen?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Jeg ser at Bjørkan gjentar at "vi har hatt gode erfaringer" med 3-5-2. I hvilke kamper er det han har gjort dette, og når har det gått bra?
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Strømmen hjemme eneste jeg kommer på :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sven-Rune »

Har ikke kontroll over det, men Trond sa de hadde lagt om til 3 5 2 i flere kamper i år. Og kampene i år har jo stort sett gått bra!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Locked