Spillertråd: Erlend Dahl Reitan (Nr. 21) (2017, 2019)

Moderators: Sulliken, Larsen

J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Spillertråd: Erlend Dahl Reitan (Nr. 21) (2017, 2019)

Post by J I P »

Image
Vi har jo fått en spiller på lån i sommervinduet som har flyttet til det kalde vindfylte nord fra familie, kjæreste og venner. Låneavtalens varighet er 6 måneder,
– Bodø/Glimts prosjekt virker hakket mer profesjonelt og det er en større klubb, selv om de er tett på tabellen. Det er én ting, men det andre er også er at jeg tror at det er godt med noe nytt. Prøve å flytte fra familie, venner og kjæreste for å bli mer voksen, sier Dahl Reitan.
Glimt.no har også kommet med en Velkommen artikkel

Starten i Glimt har jo ikke vært så ille for Reitan
Reitan ble utlånt fra Rosenborg til Bodø/Glimt tidligere i sommer for å få spilletid, og høyrebacken har fått en god start på låneoppholdet. Han får stadig mer tid på banen, og har så langt vist seg frem på en god måte. Spesielt defensivt og 1 mot 1 har han vært god, og han har også fått bidratt litt offensivt.

– Trenger ikke være særlig fotballklok for å se at Dahl Reitan kommer til å bli en veldig god back, tweeter Jonas Klingan.

Samtidig som Reitan imponerer i Bodø/Glimt sliter Rosenborg på høyrebackplassen, ettersom førstevalget Vegard Eggen Hedenstad sliter med skade. Flere spillere har vikariert i posisjonen med vekslende hell, og flere mener Rosenborg gjorde en gal avgjørelse med å låne ut Reitan.


Image

Draktnr. 21 ifølge Wikipedia
Last edited by J I P on Thu Jan 17, 2019 8:58 am, edited 3 times in total.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by Mr Bean »

Velkommen Erlend :D
:glimt
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by J I P »

Rosenborg er fornøyde med utbyttet de utlånte spillerne får i 1. divisjon.

Bodø/Glimt er i motsatt situasjon etter opprykket. Spørsmålet der er kanskje mer i retning om de tør å satse på uerfarne Reitan som høyreback i eliteserien - dersom spiller og RBK ønsker at han skal bli værende der.

- Vitsen med å dra til Bodø er at de spiller sånn som oss, fører kamper og er et vinnende lag. Erlend har fått være med på å skaffe seg erfaring fra dette, kommenterer Ingebrigtsen.
http://www.rbkweb.no/vis/12928
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by J I P »

For Rosenborgs del handler det nå om å få sin egen spiller hjem på trening i Trondheim.
– Vi skal se Erlend på trening hos oss. Deretter skal vi sette oss ned å ta en diskusjon og han hva han selv ønsker, og hva vi i Rosenborg tenker, sier Kåre Ingebrigtsen.

– Så du kan innrømme at Glimt frister?
– Hvis Rosenborg tenker å låne meg ut i 2018-sesongen, så ser jeg ingen vits i å spille for noen andre klubber enn Glimt, avrunder Dahl Reitan.

Hele AN pluss artikkelen finner du her:
https://www.an.no/glimt/eliteserien/obo ... 5-4-627676
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by Knuta »

Betyr det da at vi skal sitte i noen måneder og se på hvilken utbytte Reitan har av treningen i Trondheim og vente inntil RBK bestemmer seg på nyåret. Glimt bør stille krav, enten blir du her eller så går vi ut nå og finner oss en ny høyreback. I Jan/Feb er det for seint.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by MhepA »

Bodø/Glimt bør ut på markedet og se etter høyrebacker, også får det komme som en bonus om Reitan forlenger låneavtalen... Kan i hvert fall ikke sitte, som du sier, og vente på at Rosenborg skal bestemme seg.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by Wendigo »

Blir de vanlige desperasjonskjøpene, for seint til å spille inn laget.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by tjongs »

Det virker jo åpenbart at RBK uansett ikke har intensjoner om å selge Reitan. Et nytt låneår er så lite fremtidsrettet for Glimt at det må man jo egentlig ta som en selvfølge at ikke skjer.
Så istedet for å sitte på gjerdet i månedsvis i et håp om å oppnå en dårlig deal, så er det bare for Glimt å starte prosessen med å finne en ny høyreback først som sist.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by Larsson »

Gledelig å registrere at synet på låneavtaler har snudd blant menigheten her inne. Og jeg er selvfølgelig helt enig. Mye bedre å gi en lovende tredjedivisjonsback fra Nord-Norge muligheten enn å hente inn en spiller som blir solgt for penger klubben aldri kommer til å se om et par sesonger.

Vi får håpe synet på låneavtaler også snur på Aspmyra etter hvert. Jeg trodde det skulle forsvinne med BTH, men den gang ei.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by ecke »

Låneavtale kan være den eneste måten å sikre et konkurransedyktig fotball-lag, slik det ble med Opseth i denne sesongen. Klubben har ikke alltid råd til å kjøpe spilleren, eller man er litt usikker på kvaliteten før den blir bekreftet gjennom låneopphold. Oppfatningen av et låneopphold bør være rimelig pragmatisk. Låneopphold kan være et god måte å sikre seg spilleren over tid. Christian Steen ønsket seg tilbake til RBK, men fikk spilletid og trivdes i B/G, og ble værende. Fredrik Kjølner kom som lån, men trivdes og fikk spilletid, og ble også han. Slik det nå også ble med Opseth. Birkir og Sørloth ble ikke værende, men jeg ville ikke ønsket meg uten dem. I en stall på 22 spillere, kan det vel ikke være vanskelig å glede seg over en flott spiller som kanskje vil være i B/G over tid.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by G-s-enz »

Du beskriver det greit i siste setninga,er det en lånespiller eller to ila er det ok. Det fordrer dog at det ikke er giganstiske utskiftninger ellers i stallen slik som i fjor.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by MhepA »

Jeg er personlig for både lån og kjøp av Reitan. Derimot er det jo dumt å vente på at RBK skal bestemme seg, noe jeg ikke tror Glimt gjør heller.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by Larsson »

Dette skjønner jeg også, ecke. Men det fordrer at man, for eksempel som ved Opseth, ordner en forhåndsbestemt opsjon som gjør det mulig å kjøpe denne spilleren ut av kontrakten. Slik var det ikke med Sørloth og slik har det dessverre ikke vært med Reitan.
Og da går det ikke an å tjene penger på dem. Og da synes jeg det er bedre å gi noen andre sjansen som faktisk KAN utvikle seg (se for eksempel Ulrik Saltnes). At Glimt blir så kolossalt mye dårligere med Jacobsen/Edvartsen neste sesong vil jeg ikke gå med på. SÅ viktig er ikke gode høyrebacker. Ingen skillposition.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by Kesseboy »

Larsson wrote: Sun Nov 05, 2017 11:39 pmSÅ viktig er ikke gode høyrebacker. Ingen skillposition.
Si det til de som jevnlig plukker ut Emil Jonassen på motsatt back som årsaken til alle Glimts problemer ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Spillertråd: Erlend Dahl Reitan

Post by Larsson »

Så du mener jeg tar feil? Det er bare å hamre løs på backene - legge pengene der? Istedenfor å for eks få en LITT bedre keeper, LITT bedre stopper, et LITT bedre anker eller en LITT bedre spiss?

Kan ikke være mye tvil om hvor det er lurest å legge pengene.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Spillertråd: Erlend Dahl Reitan

Post by Kesseboy »

Kanskje mine egne synspunkter er overflødige, hvis det er du som kjenner dem bedre enn meg sjøl?

Hvis du har en litt bedre stopper, men en hodeløs kylling på back, så kommer du dårlig ut. Jeg sier ikke at Jacobsen, Edvardsen eller Jonassen er hodeløse kyllinger, men at det er verdt å stille seg spørsmål om balanse i kvalitet. Hvor tjener man mest på å ha noen LITT bedre?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by Knuta »

ecke wrote: Sun Nov 05, 2017 9:26 am Låneavtale kan være den eneste måten å sikre et konkurransedyktig fotball-lag, slik det ble med Opseth i denne sesongen.
Ja det er vel bedre å låne gode spillere enn å kontraktfeste spillere man tror kan bli bra. Er vel ikke nødvendig her å nevne navn på antall mislykkede signeringer de siste 2 årene i Glimt og som har kostet klubben masse penger.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Spillertråd: Erlend Dahl Reitan

Post by mortsto »

Litt blandede følelser, men som ecke er inne på så kan dette være beste mulighet for å få en høyreback som faktisk holder nivået i 2018. Låneavtaler med RBK er noe som skjærer i ørene, men når jeg sammenligner tilfellet Sørloth med spillere som Babenko, Mladenovic og Sigurdjonsson, så ser en jo hva som funker og hva som ikke gjør det. Med penger i banken håper jeg selvfølgelig på et kjøp. Det er vel ikke vanlig med tilbakekjøpsklausuler i Norge, men kunne det vært noe i dette tilfellet?
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Erlend Dahl Reitan

Post by Novi »

Azemi var en slik rett-fra-lavere-divisjoner som slo til. Fikk ikke mange sjansene mens Sørloth var der, men god når han kom til fast.

Utover det må Glimt kjenne sine egne begrensninger på å hente spillere - der er vi per d.d. ikke gode. Sånn sett er lån er lav-risiko-prosjekt finansielt (kort sikt).

Tilbake til Reitan: Ikke kommet én uttalelse ennå som tilsier at vi får kjøpe Reitan. Eneste åpningen er videre lån. DET må vi da slippe, når vi har så god tid på å finne en erstatning.
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Spillertråd: Erlend Dahl Reitan

Post by Larsson »

Kesseboy wrote: Mon Nov 06, 2017 10:15 amHvis du har en litt bedre stopper, men en hodeløs kylling på back, så kommer du dårlig ut. Jeg sier ikke at Jacobsen, Edvardsen eller Jonassen er hodeløse kyllinger, men at det er verdt å stille seg spørsmål om balanse i kvalitet. Hvor tjener man mest på å ha noen LITT bedre?
Hvertfall ikke høyreback. No one grows up wanting to be a Gary Neville, sa Jamie Carragher for et par år siden. Det er flere grunner til det. Man kan utvikle gode backer, man trenger ikke bruke penger på dem. Høgli, Halvorsen, Paulsen, Haldorsen, Evjen, Mikalsen... Listen over backer for Glimt de siste tredve årene domineres av spillere som ikke var enere, men som utviklet seg til å bli veldig gode spillere. Decent spillere som gjorde jobben. Jacobsen er neppe oppe der med de beste, men han er en helt allright høyreback.

Eventuelt kan du høre med Lyon-president Aulas som bygde opp storlaget deres midten på 2000-tallet. Legg pengene i sentralrekken og utvikle resten av laget rundt. Det ble en del eventyr i Champions League av den tankegangen... Ser du på den øvrige europeisk toppfotballen kan du se de samme sporene.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Spillertråd: Erlend Dahl Reitan

Post by ingen87 »

Azemi, Normann og Ibba har jo gitt klubben masse penger..

Er veldig ambivalent til låneavtaler.
- Å signere gode spillere som går rett inn og styrker laget, og som vil være helt urealistisk på permanent overgang - type Reitan og Angel synes jeg er helt kurante. - Å signere halvgode spillere som er marginalt bedre enn våre egne spillere, for å ta opp plassen på laget, og samtidig sørge for manglende kontinuitet, type Kachi, er jeg sterkt imot.

Synes ikke det er så svart hvitt som det skrives her inne. Som sagt er jeg ambivalent, og det er vanskelig å vite hvilken av disse kategoriene man skal plassere spillere i. Angel så lenge ut som en som var et lite knepp bedre enn de vi hadde, før han løftet spillet sitt og ble en jeg absolutt ikke ville vært uten denne sesongen. Det er vanskelig å finne spillere i den første kategorien som spiller mindre betydningsfulle posisjoner, men jeg synes Reitan har kommet inn og gjort en forskjell, men tror vi hadde rykka opp like komfortabelt med Edvardsen eller Jacobsen samt at vi kunne brukt tid til å finne en permanent løsning. Det er lettere å finne en spiss, midtbanespiller, stopper eller keeper som kommer inn og utgjør en forskjell..

Vi har de siste årene gjort flere miserable signeringer, så skjønner godt at folk er skeptiske til kontrakter. Det er jeg og, men jeg er og skeptisk til de siste sesongers spillerlogistikk der alle kommer inn på lån/ettårskontrakter og man må bruke hele vinteren og til dels sommeren (ifjor) til å bygge nytt lag. Slikt blir det nedrykk av.. Nå har vi spillere som har bidratt både i år og ifjor, og de ønsker jeg å ha med til neste år, sammen med de nye tilskuddene. Ønsker å beholde flest mulig fra årets lag, og kanskje spice det opp med 2-3 nye fjes som kan gå inn og styrke laget. Hvis vi finner disse tilgjengelig og mulighet for permanent overgang, bra, men det er ingen krise med lån dersom vi er flink å fornye kontraktene til resten.
Førr Evig!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Spillertråd Erlend Dahl Reitan

Post by MhepA »

Kesseboy wrote: Mon Nov 06, 2017 8:09 am
Larsson wrote: Sun Nov 05, 2017 11:39 pmSÅ viktig er ikke gode høyrebacker. Ingen skillposition.
Si det til de som jevnlig plukker ut Emil Jonassen på motsatt back som årsaken til alle Glimts problemer ...
For Glimt er backene en svært viktig posisjon. Posisjonen som er minst viktig er kanskje kantene, da de er minst med i spillet, og om én av kantene svikter, så kan man alltids prøve seg på den andre. Det samme kan vi ikke si om backene. På backplass føler jeg vi sliter ofte, og derfor har det vært en fryd å ha Dahl Reitan der. Det er når man ikke legger merke til backen at man vet at han spiller godt :lol:
En gang Glimt, alltid GLIMT!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Spillertråd: Erlend Dahl Reitan

Post by mortsto »

Selv om jeg ikke deler Larssons syn på backer, har han et godt poeng. Omplassering. Roar Strand, Jonas Svensson og nå Morten Konradsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd: Erlend Dahl Reitan

Post by Knuta »

Vil også ta med to tidligere Glimt-spillere. Mounir Hamoud og Tom Høgli. Mounir spilte som høyreving og Tom på midtbanen de første årene av sin karriere. Omskolering til backer er vel det enkleste å få til noe Larsson har rett i, men det krever fotballforståelse noe jeg synes f.eks Edvardsen mangler. Tror både Lode, Saltnes, Moberg, Moe, Bjørkan ville passet inn som back. Sånn sett er en høyreback det minst kritiske Glimt mangler. NB: Men helst ville jeg hatt Zarek Valentin tilbake på den plassen. Portland Timbers er i semifinalen i MLS Liga-semifinalerunde.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Spillertråd: Erlend Dahl Reitan

Post by Vegard »

Hva er statusen for Reitan? Hvis det ikke blir RGK i 2018 er vel fortsatt spill i B/G høyaktuelt?
Post Reply