Eliteserien 2018

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Eliteserien 2018

Post by gavharr »

Norsk fotball blir i hvert fall ikke bedre av at alle heller følger med på PL.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Eliteserien 2018

Post by MhepA »

Isolert sett så kan det virke som en meningsløs diskusjon. Men i det hele og det store er det jo Eliteserien vi prøver å definere. Enhver som ville forsket på eliteserien ville kommet innom temaet underholdning.

Som du så fint peker til, gavharr, så er PL-tilbudet vært med på å endre holdningene til norsk fotball. Vil tro det er et fåtall som tar seg til brystet og sier de er stolt av å være norsk når man diskuterer internasjonal fotball. Det er nesten litt som janteloven, vi er i hvert fall dårligere enn alle andre.

Det jeg tror vi må ha for å få tilbake interessen i norsk fotball er sjefer som byr på seg selv på en positiv måte, driver godt og naturligvis engasjerer publikum (sånne som ofte oppsøker underholdning). For meg, og jeg kan lite om hva som skjer innad i NFF, så er ikke Semb den rette personen for denne jobben.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Eliteserien 2018

Post by gavharr »

Nei, Semb må bort, men det kan late til at han sitter så lenge han selv vil, tyvärr :(
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Knuta »

Nå vet jeg ikke om Semb har ansvaret for at det trenes for lite i eliteserien. Det er et tankekors at 2.div spillere som stort sett jobber fulltid ved siden av fotballen omtrent trener like mye som eliteserien. Det som jeg reagerer mye på et den elendige innleggskvaliteten også i RBK og Molde. Det går i hytt og pine. Det er klart dersom dette terpes på f.eks 1 time pr.dag så vil vi se resultater. Bare et eksempel. Det skal ikke være slik at spillere i eliteserien ligger på en treningsmengde som en 13 års gammel svømmer eller langrennsløper.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Eliteserien 2018

Post by ingen87 »

Jeg synes ikke det er meningsløst å diskutere dette i hele tatt. Alt henger sammen med alt. Vi diskuterer jo ofte TV-avtale og kamptidspunkt, vi diskuterer ofte mangel på publikum, vi diskuterer antall lag i serien for å gjøre den mer attraktiv. Alle disse diskusjonene vil i så fall være meningsløse. Jeg mener at det er like relevant å diskutere om kampene bør spilles i juni enn om kampene går på en tirsdag (siste har vært diskutert opp og i mente det siste året).
Førr Evig!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Garrincha »

Noe må man jo diskutere, hvis ikke blir det jo et dødt fora.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Larsson »

Nå føler jeg at jeg blir misforstått.

Jeg synes det er fantastisk at det er engasjement rundt norsk fotball og hva man må gjøre for å løfte den. Og der har jeg mange tanker; blant annet tror jeg at hvis man er i den tro om at Nils Johan Semb er det som først og fremst som er galt ved norsk fotball tar man like feil som man tror man har rett. Mannen har landslagene som sin primære oppgave og landslagstrenere jobber under ham. Han er så viktig at Drillo fikk fyken uten at Semb fikk beskjed om det. Det finnes en lang rekke innflytelsesrike personer som har tatt noen katastrofale veivalg for norsk fotball (blant annet disse som gikk bak Sembs rygg da de sparket Drillo). Se heller på gjengen som tok pengene og solgte rettighetene til noen som ikke driver med nyheter og profilbygging. Dette har ikke bare skjedd én gang, men to. Øverland, Hallén, Siem, Røine & co. har forvaltet de norske fotballrettighetene på en svært dårlig måte de siste ti år.

Men om norsk fotball er å anse som underholdning eller ei synes jeg blir meningsløst ordkløyveri for meg. Og ikke kan jeg se hva det har å si for debatten om noen mener det eller ei. Det er ikke DER slaget står.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Eliteserien 2018

Post by ingen87 »

gavharr wrote: Wed Dec 06, 2017 7:12 pm Norsk fotball blir i hvert fall ikke bedre av at alle heller følger med på PL.
Nei, og dette er kanskje et til argument for å ha flere kamper når de store ligaene i Europa har sommerferie. Aspmyra 15 juni (uten andre "fotballalternativ") > Aspmyra 20. november (med Liverpool - United som alternativ)
Førr Evig!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Larsson »

Vi får unne oss ei pils i kveld for å feire at Vålerenga beit på Lars Tjærnås som ny sjefsspeider. Med tanke på spillerne de mistet og floppene de kommer til å hente inn på Tjærnås' anbefalinger kommer vi til å krige med dem om å passere 30 poeng i september/oktober denne sesongen. Håper vi møter dem borte tidlig i sesongen for dette blir en ny fiasko. Mer av det samme, kelner!
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Eliteserien 2018

Post by tomath »

Brann har nå gjort det greit i den tiden Tjærnås har vært hos dem. Ikke at jeg tror det nødvendigvis har så mye med ham å gjøre, men kan heller ikke skjønne at ansettelsen skal være ensbetydende med fiasko.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Larsson »

Dette er spillerne som ble hentet på Tjærnås' første halvannet år i Brann:
Torgeir Børven
Daniel Braaten
Devyer Vega
Remi Johansen
Gilli Rólantsson

Av disse er det bare Vega og til en viss grad Braaten (som det er velkjent at Tjærnås ikke hadde noe med å gjøre) som har levert. Det er ganske dårlig når du hever en bra lønn og har én jobb: Hente fotballspillere. Etter dette har han blitt mer og mer faset ut av Brann-organisasjonen. Brann-stallen er mer eller mindre akkurat den samme som rykket opp fra OBOS. Akkurat dette er vel også grunnen til at Brann ikke har klart å tette luken helt til toppen de to siste sesongene.
Tilfeldig at det ikke ble rabalder av at han var ferdig i Bergen? I thinkz not. Men for all del: Blind høne kan finne korn...
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Knuta »

Nå prøvde vel VIF seg på under Martin Andresen sin trenerperiode å ha 6 trenere i klubben, samt speider og en administrasjon uten sidestykke og med 150 mill i støtte fra Spetalen og Fredriksen. Den klubben lærer aldri. Tjernås er en fin type, fungerte bra som trener og er flink med analyser. Men han er ingen fotballspeider selv om han fikk lov til å prøve seg i Brann, og langt unna det nivå som sportsjef Thomas Berntsen i Sarpsborg. Klubber som Haugesund og Sarpsborg har vært utrolig flinke til å hente spillere og det har kostet klubbene veldig lite i utgifter. Jeg vil ikke ha noen egen betalt speider i Glimt. Det er bortkastet penger.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Eliteserien 2018

Post by G-s-enz »

Ikke for å forsvare Tjærnås på noe vis men han har vel aldri jobbet som speider tidligere. Mao virker som han har hatt liten oversikt,noe de 5 signeringene du nevner bærer preg av selv om Braathen og Vega har vært bra. Om vi skulle sett resultatene av en slik ordning måtte de a)fått inn en med stor oversikt B) latt han få bygge opp denne oversikten over tid.
Kan forøvrig også hende det sportslige apparatet i Brann ikke har hørt på anbefalinger heller,og kjørt sitt eget løp. Hadde ikke forundret meg mtp gråsteinen som er trener der.

Blir spennende å se hva Start får til nå med en sportsdirektør med stor oversikt,det har til nå endt med Jamaicansk og Ghanesisk landslagspiller som begge attpåtil har fin alder mtp videresalg.
Blir også spennende å se om grepet med å endre stillingen til Bjørkan bedrer Glimts treffprosent. Traff unormalt bra i fjor minus Mladenovic. Noe som bugner mye i at de hentet norske spillere som de kjente godt fra før. Det er selvsagt lurt å gjøre slike kjøp,men man må også krydre det med god kvalitet fra utlandet.

Det er forøvrig ikke bortkastet penger å kvalitetsikre en signering,om det er speider eller sportsdirektør(som har blitt mer normen i Norge) som gjør det er ett fett. Gjøres det ikke er det bare ønske lykke til,for da brukes det 750.000 i årslønn på flere Ruslan Babenkoer.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Larsson »

Poenget her er vel at sannsynligheten for å gå på Babenko-blemmer også vil skje om du har en ansatt til 750.000 til å "kvalitetssikre" (ditt ord) denne jobben.

La oss ikke sammenligne TKK, Berntsen eller Jostein Flo med Tjærnås. Det blir som å sammenligne bananer og epler. De er i en helt annen galakse.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Novi »

For Glimt's del starter det vel med noe så basic som å ha prosessene i orden for signering av kontrakter. Badou-salget er ikke direkte relatert til spillerkjøp, men den profesjonaliteten (eller mangel av sådan) sitter i mye av det Glimt gjør. Ser ut som det er tegn til bedring, så tiden får vise om det betyr mer kvalitet i alle ledd.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Knuta »

Larsson wrote: Fri Dec 08, 2017 1:35 pm
La oss ikke sammenligne TKK, Berntsen eller Jostein Flo med Tjærnås. Det blir som å sammenligne bananer og epler. De er i en helt annen galakse.
Mitt poeng er at de 3 du nevner ikke er 'speidere' men er sportsjefer og bruker mye av tiden til nettopp speiding og holder et helt annet nivå enn alle de speiderne jeg vet om. Nå har vi også fått en sportsjef i Glimt som antakelig vil fungere som speider. Kanskje de har lært litt av Sarpsborg??
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Eliteserien 2018

Post by G-s-enz »

Jupp,det siste du sier der er jo den norske versjonen av speiding. Altså at sportssjefen tar seg av det i tillegg til andre ting.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

Synes Start begynner å se skumle ut, med Käck og Tryggvasson inn i tillegg — hvis de lever opp til forventningene. Nå har Glimt to signeringer jeg vil være forsiktig optimist om (men klarer ikke helt), skulle ønske vi hadde alle våre forsterkninger klare til Lucia-dagen, for å si det sånn.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Sven-Rune »

Start ser skumle ut, men er de mest skumle for seg selv? Hvor lenge kan de kjøre det løpet de har startet før de er i et økonomisk uføre igjen?
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Eliteserien 2018

Post by liverglimt »

En del supportere er veldig skeptiske. Man blir vel heller ikke ny av å endre på logoen??
@liverglimt
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Eliteserien 2018

Post by MhepA »

Merker det her i Kristiansand at optimismen er til å ta og føle på. De er rett og slett overentusiastisk og har samme holdning som VIF-klanen da klubben la fram sin plan om å bli best i Norden. De eierne har godt av litt motgang, tenker jeg. Var på håret at de rykket opp, og det med stor hjelp av at klubbene nedenfor kollapset på slutten.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

På sikt er de nok skumlest for seg sjøl. Det lukter boble lang vei. Men på kort sikt vil jeg gjerne at vi skal ha fire-fem lag komfortabelt bak oss så snart som mulig, og hvis Starts signeringer er så bra som de kan være, så tror jeg ikke de havner under oss.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Eliteserien 2018

Post by G-s-enz »

Det tror ikke jeg heller.

Foreløpig holder jeg Sandefjord og Ranheim bak oss,thats it. Kaaaanskje Kristiansund.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Eliteserien 2018

Post by MhepA »

Det burde absolutt være et mål å hente minimum 21 poeng mot Ranheim, Sandefjord, Start, Tromsø, Stabæk og Haugesund. Dette er lagene vi ikke skal tape mot i neste sesong.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Boombadila »

Jeg føler meg optimistisk, og sier at vi skal i hvert fall ha RBK og Til bak oss til neste år.

Noen av oss må jo drømme litt :)
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Post Reply