Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Bjørkan var klar på at B/G trengte et-par-tre forsterkninger tidlig etter sesongslutt, noen av oss mente mer, men nå "- og det er ikke sikkert vi kommer til å hente noen flere, sier Bjørkan." Bjørkan abdiserte som hovedtrener, men nå har han ikke mye å bidra med i spillerkjøp heller!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Lode kan helst sikkert være delaktig offensivt som back. Bra tempo, fysisk styrke og vinnervilje. Innleggsfoten kan da ikke være noe værre enn vingene vi har!?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Det er selvfølgelig bare vås at Glimt ikke skal hente flere. Men synes han viser tiltro til dagens stall med dette utsagnet. Om det er grunn til det er jeg litt mer usikker på, men...

Jeg tror forøvrig også at JLB glipper nå. Han er "bare" 31 år, er en gjennomført proff fyr og har ikke hatt nevneverdig skadeplager gjennom karrieren. Han har fortsatt mulighet til å spille fast et par sesonger i Brann, Vålerenga, Godset eller lignende før han kommer hjem om en eller to sesonger. Synd for Glimt.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Nei ingen store skader på Bjørdal bortsett fra ett år borte når han var her,viser hvor profesjonell han har vært i etterkant av den.

Å ha backer som er gode offensivt er helt essensielt i 4-3-3,spesielt når man har få spillere som kan drible vekk en mann eller to. Vi må ha inn en mer offensive ferdigheter,ikke bare en midtstopper som er rask.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Enig med siste taler. Raske backer er synonymt med Glimt.
Una mas cerveza.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Når hadde vi sist en dribleving/back?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Håper vi slipper den endeløse diskusjonen vi hadde på denne tråden i 2017, hvor argumentene stort sett var at laget ikke var godt nok til opprykk, og det var ikke måte på hvilke navn som stod på blokken uten å se på økonomi og overgangssummer. Men som alle vet vant vi serien med 16 poeng. Jeg har savnet en hurtig bakromspiss, det har vi fått, en god midtstopper, det får vi ganske snart. Så vil jeg ha en hurtig midtbanespiller med god forflytningsevne.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

At vi vant serien med 16 poeng handlet jo mest om flaks, og andre lags udugelighet....
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Endesløse diskusjoner om nye spillere er sånn silly season skal være.
I mål: Grei løsning slik det er nå. Ricardo klart førstevalg. Tror han holder ok tippeliga. Thomas grei backup.
Forsvar: Burde hatt en solid høyreback. Med en stopper nr fire inn skal kanskje noen omskoleres. Men blir det bra nok til 11.mars?
Midtbane: Skulle helt klart hatt mer kreativitet hos en av indreløperne. En som kan spille Olsen/Hauge/Layouni god. Skulle sett Daniel Berntsen tilbake. Jeg frykter Saltnes og Moberg vil få problemer når motstanden blir tøffere. Jeg avskriver herved Saltnes slik jeg gjorde for et år siden, og håper han gjør mine ord til skamme nok en gang.
Angrep: Neppe rom for spillere inn. Men Olsen tror jeg ikke skremmer så mange lenger, og Hauge hadde en svært tvilsom kurve utover sesongen i fjor.

2017 burde føre til optimisme, men jeg sitter liksom med følelsen av at vi harvet over mye svært svak motstand. Tror allikevel vi skal holde tre lag bak oss på tabellen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Stortsett enig med mortso.

Mitt take:

Keeper: Ricardo ok og forbedringspotensiale,Thomas ikke god nok. Hadde trygget meg om vi hentet en klar nr.1.

Høyreback: Her føler jeg vi har nada niks,Jakobsen helt ok dersom det er krise.

Venstreback: Jonassen med en meget bra sesong i OBOS,Bjørkan grei back-up.

Midtstoppere: Bjørnbak,Lode,Moe og han nye karen. Bjørnbak den soleklare eneren her,opptil de andre 3 å vise at de duger. Skulle gjerne hatt inn rutine her. Moe usikkert kort.

Anker: Angel den soleklare eneren,P.Berg kan være en bra back-up,må ta noen steg snart dog. Moberg også ett alternativ.

Indreløpere: Saltnes og Moberg førstevalgene,litt lite tempo og kreativitet. Helt essensielt at Saltnes klarer å finne mellomrommet like bra i Eliteserien. Her skulle vi hatt inn kreativitet og en som kan utfordre en mot en. Berg,yngste Hauge og Evjen utfordrere ilag med Jakobsen. Litt tynt besatt.

Venstrekant: Olsen den ufortjente eneren. Layouni og Bjørkan utfordrere. Her skulle jeg gjerne hatt inn noe bedre.

Høyrekant: Hauge må satses på,så får
han heller hvile om det blir en lik formdupp i kommende sesong. Layouni og Kupen back-up her. Hauge har forøvrig mange kvaliteter som kan bli avgjørende for oss,vanskelig å skulle legge såpass mye ansvar på unge skuldre men vi er avhengig av at han får det ut.

Spiss: Opseth soleklart førstevalg. Kupen back-up. Synes det ser litt tynt ut,om Opseth brekker foten så håper jeg vi har en god plan B. Vi kan hvertfall ikke bruke Kupen på samme måte. William Arne Hansen er back-up her(og sikkert på flere posisjoner) og han må vel snart ta noen steg.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Mye enig i mye, men jeg synes vi må erkjenne at JPH er en veldig ung spiller og det er helt naturlig at de presterer opp og ned. Martin Ødegaard for eksempel presterer også ujevnt. Når det gjelder Saltnes så tror jeg han kommer til å lykkes i Eliteserien, men jeg mener likevel vi bør hente en indreløper. Vi trenger minst tre gode indreløper, men vi har jo å selvsagt Jacobsen da.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
helsvhe
Posts: 1497
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 326 times
Been thanked: 81 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by helsvhe »

Han Islendingene er han ren DM eller kan han spille flere plasser på midtbanen?
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Jeg ser at Knuta ikke ønsker våre endeløse diskusjoner fordi han er fornøyd med Kupen, Steen og en midtbanespiller ekstra. Jeg ville gjerne sagt nei takk til alle disse, dersom jeg kunne brukt pengene på den ene - Lædre Bjørdal. (Jeg ville nok sagt nei takk til de andre uansett).
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Basert på hvor positiv jeg var etter tre serierunder av 2016, så tror jeg kanskje diskusjoner er litt lurt for vår felles mentale helse.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

ecke wrote: Wed Jan 03, 2018 7:25 pm Jeg ser at Knuta ikke ønsker våre endeløse diskusjoner fordi han er fornøyd med Kupen, Steen og en midtbanespiller ekstra. Jeg ville gjerne sagt nei takk til alle disse, dersom jeg kunne brukt pengene på den ene - Lædre Bjørdal. (Jeg ville nok sagt nei takk til de andre uansett).
Vel Ecke har vel alltid vært ute etter 'kjente' spillere men som ofte har vært helt urealistisk for Glimt sitt budsjett. Tror nok ecke ville avslått alle de spillerne som Thomas Berntsen i Saprsborg har hentet fra 2 og 1.div gjennom årene og som er hovedårsak til Sarpsborg suksess. Som f.eks Rostedt som kom som ukjent spiller fra 2.div laget Kjelsås. Det handler mer om å se på spisskompetanse som hurtighet, teknikk, fysikk, riktig alder osv. Jeg er lite begeistret for å hente store navn hvor spillerne ofte er på vei ned kvalitetsmessig. VIF har f.eks hentet kjente spillere ofte med skadeproblemer og har skuslet bort 10 talls millioner, i stedet for å hente lokale gode spillere fra nærområdet. Bare et eksempel på hvordan det ikke bør gjøres.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Du glemmer ett viktig moment her Knuta,S08 har hentet etablerte spillere samtidig. To tanker i hodet er noe jeg gjerne ville sett hos Glimt nå(det kan jo enda skje). De som er hentet er fine spillere men samlet forsterker de ikke annet enn bredden i stallen.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Men så er ikke vi S08 heller. Ikke bare bare å hente spillere. Vi er Glimt, som har hentet en rekke spillere som knapt har spilt kamp i det hele tatt før de drar. Vi kuker til kontrakt med tyrkisk klubb, noe som så langt har kostet oss 10 mill, antakelig mer fremover. Vi kan godt si at vi skal hente ukjente spillere billig og etablere når vi kan, men vi er per d.d. ikke satt opp for noen av delene.
Una mas cerveza.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Helt enig,og det er ett organisatorisk problem. I S08 er det folk som jobber med dette kontinuerlig og har gjort det over lengre tid. Som med han danske spissen de nettopp hentet,de så han for to år siden,var imponert og fulgte han videre. De slo til nå som han har utviklet seg ytterligere og de har behov for spiss/kant. Det hele er planlagt 100%. I Glimt virker det mer som de kommer til November "Nei sku vi ha sett etter en stopper eller back, kjenn du nån Kjetil?" "Ja eg hadde ein i Åååsane" "Okay vi forhører oss der".
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

To dager til stallen ideelt sett burde være komplett.

Fire midtstoppere klare betyr vel at vi skal spille tre bak mye av sesongen?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Jeg synes at Knuta forsøker å "romantisere" Sarpsborgs spillerrekruttering, slik jeg også poengterte i tidligere innlegg: "Rekrutteringen til og laget Sarpsborg 08 handler ikke om spillere fra lavere divisjoner og heller ikke unge spillere, det er unntaket, men det handler om utenlandske spillere, og mange fra Danmark, men også flere solide og etablerte Eliteseriespillere." Den økonomiske suksessen for Sarpsborg nå i disse dager handler om Diatta, utenlandsk stortalent, og i ifjor Trondsen, stortalent kjøpt fra Stabæk for 1,7 mill.

Knuta har ellers en merkelig forståelse av budsjetter. Det blir ikke billigere å kjøpe 3 "middelmådigheter" som Wiik, Babenko, Manson, enn å kjøpe en som koster mindre enn dette samlet, men som holder mål. Det har vært hentet alt for mange av slik usikre kort, istedet for å hente noe mer sikkert. Økonomisk ville det over tid vært mye billigere. B/G hadde tenkt å bruke mellom 1,5-2 mill på Eriksen, Sandnes-Ulf, mer penger enn jeg noengang ville tenkt på å bruke. B/G hadde f.eks. mulighet til å hente Liverstam foran 2016 for 0,7 mill og ei lønn på 0,7 mill. Senere på året ble det hentet fram mer enn millionen for å hente og forsøke å holde på Mockenhaupt. Mine ønsker/forslag, også her på forumet, er i stort innenfor budsjett, men jeg ønsker helt klart å spisse førstelaget, i tråd med budsjett.

Jeg har i stort sett den samme oppfatning av rekruttering som jeg har hatt i alle år, også den gang jeg var medansvarlig for rekruttering; sikre at førstelaget har nødvendig kvalitet, og ellers pøs på med unge talenter. I stort er det mer sportslig og økonomisk regningssvarende, enn alternative strategier.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Mockenhaupt var jo klasse da. Skulle gjerne hatt ham i Bodø fortsatt.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Over til litt Sogndal: Blir overraska om Koomson blir med i OBOS. Kontrakt ut 2018 og Bodø/Glimt skal vere interessert i ghaneseren som var nære MLS i fjor. <- Fyr på Twitter som følger Sogndal tett.

DET ville vært ei klassesignering!
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

ecke wrote: Sat Jan 06, 2018 12:04 am Det blir ikke billigere å kjøpe 3 "middelmådigheter" som Wiik, Babenko, Manson, enn å kjøpe en som koster mindre enn dette samlet, men som holder mål.
Der er jeg helt enig. Jeg har vært sterkt kritisk til en del signeringer de 2 siste årene og vil ta med Thomas Drage i samme slengen. Men jeg er veldig fornøyd med at Glimt har hentet f.eks hurtighet i Layouni og Kupen. Begge to tror jeg vil bli suksess. Jeg er nok ikke så romantisk som Ecke prøver å si, men jeg er nok mer opptatt å finne spillere som er på vei opp enn på vei ned, også kommende stjerner som Diatta som Sarpsborg fant i et av fotball akademiene.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

https://www.an.no/glimt/sport/fotball/i ... 5-4-672624
"10 av spillerne i Glimt-troppen må tidvis trene alternativt i starten av 2018-sesongen."
Noen som kan fortelle dette til Aasmund "ikke sikkert vi henter flere" Bjørkan?
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

I rettferdighetens navn må det jo være lov å påpeke at "Ikke sikkert vi henter flere" er en taktisk utsagn, kanskje man da slipper tullevideoer fra russiske agenter og estiske spillere?

Hvis utsagnet medfører at vi slipper Italienske rykter og estiske prøvespillere, så er jeg fornøyd.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Post Reply