Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Tricky denne. Alle vil selvsagt ønske en Bodø-gutt som Bertsen tilbake til klubben, og vi vet han holder et godt nivå. Vet vi at han blir mye bedre enn Saltnes? Nei. Han var mer spektakulær som ung, men at han holder et høyere nivå stabilt i ES har faktisk begge til gode å bevise. Derfor er det ikke uproblematisk å skulle hente Berntsen og sette Saltnes rett på benken, publikumsfavoritt og målsnik som han er. Moberg har også en fysikk og trøkk i spillet sitt som jeg tror vi kommer til å trenge i ES, og heller ikke lett å dytte ut.

Henter vi Berntsen blir jeg glad og spent på å se hva han får til, men dersom ikke er det også greit. For min del.
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Kesse: Du mente at det fantes en bedre kreativ spiller i stallen allerede. Hvem er det?

Vegard Moberg har helt sikkert mye å komme med hva angår fysikk, men han er jo helt hjelpeløs med ballen rettvendt i mellomrommet. Funker til det han er god på (og det blir en viktig jobb med å passe på José Angel), men en god indreløper på høyeste nivå i Norge har jeg vanskelig for å se at han er.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

DB satt på benken på et ikke alt for godt Djurgården. Ble hentet til VIF av Deila, etter 2-3 kamper ble han plassert på benken. Det jeg så av han i fjor var ikke rare greiene. I tillegg så ser det som han ikke blir solgt/eller gitt bort i 2018 fordi VIF har kvittet seg med mange spillere nå, så diskusjonen er egentlig irrelevant.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

DB var fast i halvannen sesong før han ble benket siste høst i Djurgården. Ingen grunn til å snakke innsatsen hans ned. Erfaringene tilsier også at om spillere lykkes eller ikke i VIF har mindre betydning for om vi bør hente dem. DB har tidligere vist at han har eliteserienivået inne, og det har ingen av indreløperne våre pr dd. Bodøgutt, ikke fylt 25. Det bør være en no-brainer å signere ham om økonomien tillater det.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Word.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

Jeg satt akkurat å leste i spillertråden til DB.

Det virker som om de fleste (i hvert fall var) er positive til gutten, men jeg er nok enig med kesse; hvem skal DB inn og erstatte?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Han er en kreativ indreløper, noe vi ikke har pr dd. Han har mao kvaliteter de andre indreløperne våre ikke har. I tillegg: karantener, skader. Hva om Salte blir langtidsskadet, og tut-og-kjør-spillestilen til Moberg ikke funker like bra mot gode ES-lag som mot dårlige OBOS-lag? Det er mye om og men her, men jeg mener fortsatt at OM DB er ledig og vi har penger, så bør han inn. Før vi vet ordet av det, bankes det i bordet med et par Mohn-millioner, så spiller han polkagris de neste fire årene. Vi har en fin samling spillere allerede, og mye talent, men vi bør ha inn erfaring på midtbanen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Larsson wrote: Wed Feb 28, 2018 12:04 pm Kesse: Du mente at det fantes en bedre kreativ spiller i stallen allerede. Hvem er det?
Vi har ingen bedre kreativ midtbanespiller enn Berntsen, nei. Det må bero på en misforståelse. Men jeg tror ikke kombinasjonen av ferdigheter hos Berntsen er slik at han vil heve totalnivået så veldig. Han tilfører en del, men det medfører at vi må ta ut noen andre kvaliteter.

For eksempel er jeg litt bekymra for om Moberg tar nivået (noen nevnte tut-og-kjør), men samtidig vil midtbanen Berntsen-Angel-Saltnes kanskje bli litt lett? Den vil heller ikke bli særlig mer duellsterk eller forflytningsterk. Det kreative bidraget fra Berntsen skulle jeg gjerne sett, men jeg ser ikke at han veier opp for det i andre sammenhenger. Da må vi ha andre spillere som gir det bidraget, og det har vi ikke. Vi har i det store og hele litt for mange like midtbanespillere, og jeg tror Berntsen likner for mye på dem, selv om han kanskje er litt bedre enn dem.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Midtbanen Iniesta-Busquets/Mascherano-Xavi var også ganske lett. Moralen: Gode fotballspillere vinner alltid over krigerne.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10715
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by liverglimt »

Få inn DB med en gang. Som flere har sagt, er det økonomiske på plass så er dette en nobrian! :D
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

For all del, hvis vi kunne henta inn Iniesta, Busquets og Xavi så kunne vi nok diskutert om de var over the hill eller ikke også. Litt fjollete sammenlikning, synes jeg.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Jeg tar nok DB også greit hvis muligheten er der. Skal jo sies at han er Glimtprodukt og de kan jo som regel bare spille 4-3-3 i vårt system og lite annet ;)

Noen som husker monsterkontringa mot Haugesund? feat Berntsen og Olsen :D

https://www.vg.no/sport/fotball/bodoe-g ... /23280724/ fra 1:27
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

For å si det slik, ut fra den statsen jeg finner på DB, så skiller han ikke seg nevneverdig ut fra andre spillere, bortsett fra at han er bodøgutt.

Det er greit at dere vil hente spillere basert på følelser, men da får vi andre bruke hodet og si nei.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Hvis Berntsen er uaktuell fordi han skal fortsette i Oslo blir det meningsløst å diskutere.

Når det gjelder kreativitet så tror jeg vi kan finne det i up and coming Håkon Evjen. Saltnes er ganske kreativ og har god kjemi med Angel. Moberg er en boks til bokspiller med meget god løpsstyrke pluss at han vinner dueller. Felles for begge er at de kommer til målsjanser og det mener jeg er essensielt i Glimts måte å spille på. Veldig mange av Glimts gode årganger har hatt til felles at indreløperne scorer mål. At vi kommer med masse spillere opp i boksen når innlegget kommer.

Jeg vet de har tilgode å bevise at de kan prestere også i Eliteserien, men jeg mener mange undervurderer denne midtbanen. Jeg gleder meg virkelig til å få se hvordan det går nå når sesongen kommer igang. Det blir interessant.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
dagobert
Posts: 1018
Joined: Fri Sep 02, 2005 7:37 pm
Location: Harstad
Has thanked: 29 times
Been thanked: 2 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by dagobert »

Det han over sier!
Glimt selvfølgelig!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Kesseboy wrote: Wed Feb 28, 2018 3:30 pm For all del, hvis vi kunne henta inn Iniesta, Busquets og Xavi så kunne vi nok diskutert om de var over the hill eller ikke også. Litt fjollete sammenlikning, synes jeg.
Om det var alderen du tok fra den sammenligningen er det bare til å ønske god bedring. Som jeg skrev; gode fotballspillere vinner alltid. Daniel Berntsen er en mye bedre fotballspiller enn noen av de andre indreløperne i klubben.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Du er veldig bastant, Larsson, og jeg skal ikke nekte deg det, men forbeholder meg retten til å påsta at du tar feil. Jeg tror både Moberg og (uten tvil) Saltnes har mer å tilføye Glimt.
I tillegg måtte jeg nesten gni meg i øynene over en som hadde uttalt at Berntsen hadde gjort det godt for VIF. Det har han alldeles ikke. Med unntak av 1 omgang hvor han visstnok var bra, så har han hatt mengder av innhopp hvor han har sett fullstendig hjelpeløs ut. Venner jeg har som heier på VIF synes han er værre enn Abdi... Det sier vel egentlig det meste.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Til Larsson; Vil nok si at han 'var' en bedre fotballspiller. Jeg har sett DB live i 4 kamper i 2017, både på førstelaget og ikke minst i 2.div kamper hvor han spilte de fleste kamper. Han har tapt seg veldig siden jeg så han sist for 3 år siden.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Spennende å se at tiltroen til spillere som ALDRI har bevist noe eller i det hele tatt fått muligheten på høyeste nivå er såpass høy. Skal huske på dette.
Jeg husker også sist gang Ulrik Saltnes spilte Eliteserie-fotball. Mye har seff skjedd siden den gang og det var en annen posisjon, men det var et ordentlig trist skue.

Edit: Sterkt å kritisere andre for å være bastante før man tar rennafart og er minst like bastant sjøl. Er antagelsene om at både Saltnes og Moberg har mer å tilføre en som har spilt over femti kamper på høyeste nivå i Sverige og for mindre enn fire år siden vind- og vanntett? Og hva er denne antagelsen på bakgrunn av? Annet enn at, ifølge kompisen din, har spilt dårlig i en klubb som har hatt kronisk underprestasjon som sin greie de siste ti årene? Senest i går sa Deila på TV at dette med at spillere som underpresterer i Vålerenga og senere lykkes i andre klubber er en ukultur de må jobbe vekk.

Bare de siste årene har Brann hentet to spillere som ikke var sett på som gode nok i Vålerenga. Det er blitt to medaljer av det. Den ene av disse underpresterende sjelene har forøvrig spilt sentral midtbane i Brann og er selve kjernen i det spillet de får til så godt mellom de syv fjell. Den listen med spillere Deila tenker på er forøvrig mye lengre enn Kristiansen og Heltne Nilsen.
Last edited by Larsson on Thu Mar 01, 2018 1:03 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Larsson wrote: Thu Mar 01, 2018 9:20 am Om det var alderen du tok fra den sammenligningen er det bare til å ønske god bedring. Som jeg skrev; gode fotballspillere vinner alltid. Daniel Berntsen er en mye bedre fotballspiller enn noen av de andre indreløperne i klubben.
Skal jeg dra den om at ei midtbane med Stalin, Pol Pot og Mao nok ville inkassert mange trofeer? Synes innspillet ditt er ganske søkt, vi snakker jo bare såvidt om den samme idretten.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Larsson wrote: Thu Mar 01, 2018 12:52 pm Den listen med spillere Deila tenker på er forøvrig mye lengre enn Kristiansen og Heltne Nilsen.
Det skal jeg være enig med deg i. Men DB spilte veldig lite i Djurgården det siste året, Deila hentet han inn og hadde tro på gutten. Jeg tror hverken treneren i Djurgården eller Deila er 'slemme' trenere som ikke vet kvaliteten på spillerne, men i dette tilfellet så er DB ikke god nok, han holdt et greit 2.div nivå i 2017 men utmerket seg ikke på noen som helst måte på det nivået. Mange spillere har hatt noen fine og og gode år og vært helt outstanding, men hvor de plutselig stagnerer som f.eks Drage i Glimt. Sånn er det bare.
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by jendoriluka »

Larsson: Berntsen var et utrolig stort talent, som presterte meget godt for noen år siden. Å si at DB per dags dato er en mye bedre spiller enn Saltnes og Moberg, blir på grunn av det han har presterte de siste årene, etter mitt skjønn merkelig bastant. Det eneste som er klart er at DBs ferdigheter, slik han presterte for noen år siden, var høyere enn det Saltnes og Moberg har vist. Men dersom DBs kurve er på vei ned, og Saltnes fortsetter kurven i år, kan det jo snu. Slikt er vanskelig å spå.

Jeg tror uansett det kan være fornuftig å hente DB hjem, men da på et lønnsnivå som er basert på det han har prestert de siste årene.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Jeg sier jo ikke at han skal ha langt over en million i årslønn. Men jeg liker muligheten ved at han virker å være forsøkt fryst ut i Vålerenga og muligheten til å stable han på beina. Det er slike caser en må jakte.

Jeg skjønner jo også at det ikke går an å sprenge banken for en slik spiller. Men jeg tror dette er en bra anledning til å hente hjem en bodøgutt som kommer til å forsterke laget i det som klart kan sies å være den svakeste posisjonen. Og at han har et uforløst potensial som er mulig, med sjanser og muligheter, å få ut igjen. Det er tross alt i Glimt han har spilt sin beste ball. Og jeg tror sjansene for at DB innehar laaangt bedre ferdigheter enn de andre klubben har i samme posisjon i dag.

Én av de negative aspektene som trekkes fram om Glimt i disse dager er at man har få spillere som har Eliteserie-erfaring. Jacobsen, til dels Moe, definitivt Bjørnbak og Olsen (som er way over the hill) er de man i troppen i dag vet til en viss grad har nivået inne. De andre vet man, av forskjellige grunner og årsaker, ikke det. Her har man muligheten til å hente hjem en spiller som har vært i tre av de største klubbene i Skandinavia, er lokal og fortsatt bare 24 år. I tillegg til at det er mulig å kjøpe ham rabattert. Som mortsto skriver: no-brainer.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Det betyr lite hvor han vært, det som betyr noe er hvor mye han har spilt. I 2017 stort sett i 2.div. Han er ikke fryst ut av Deila, men har ikke vært god nok.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Ser ikke ut som om statistikken helt støtter påstandene om at han har spilt mest i 2.divisjon
https://www.fotball.no/fotballdata/pers ... Id=2778226
http://www.vif-fotball.no/lag/daniel-berntsen
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply