Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Moderators: Sulliken, Larsen

J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by J I P »

Ah - en deilig radiokamp dette på vei tilbake fra fjellet. Da får det heller være at kampen var ferdigscort når jeg fikk sett de siste minuttene.

Og så er det Stabæk borte i neste kamp på lik linje med de to foregående sesongene som Neko sammenligner med,
På tide med en seier i eliteserien igjen på Nadderud?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Trapattoni »

Nå er det altså blitt "genialt" når en spiller slår pasninger gjennom ledd.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by ecke »

Fokus for denne kampen ser ut til å være hurtig overgangsspill, kantspill, spill i lengderetning, lave indreløpere o.l. Det har vært mye individuelle samtaler og lagmøter i treningsuken foran denne kampen. Jeg har vært en sterk motstander av "geniet" Angels måte å løse midtbanerollen, i tillegg til duellspill og mangel på tempo. Akkurat da jeg var som mest irritert i går, kom en vakker forløsende pasning til Saltnes høyt i banen, vakkert! Problemet er imidlertid at mens Angel leter etter denne type pasninger, så venter laget, dvs det blir ikke hurtig overgangsspill og spill i lengderetning, og kantspillerne går iallefall ikke på løp. Angel "hindrer" kollektiv samhandling. Det er frustrerende at Angel for ofte instinktivt slår bakover, når han kunne vendt opp og enkelt slått til alternativer høyere i banen og oftere søkt bakrom.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Glimt1916 »

Kesseboy wrote: Sun May 27, 2018 8:41 pm Lurer på om det kan være en sammenheng her. Det kan vel ikke ha noe med Angel å gjøre at indreløperne og kantene er gode? :tenk
Er det noe spesielt ved gårsdagens kamp du tenker på? Angel var ikke innblandet i noen av de fire målene. Saltnes scoret ett av dem, og hadde to målgivende, uten at jeg kan se hva Angel bidro med i de situasjonene. Jeg synes han hadde en grei kamp. Han gjør ting enkelt, og mister sjelden ballen. Av ballene han sendte fremover på banen var det en fin ball til Saltnes i førsteomgangen, som ender med skudd og corner, og en fin ut på kanten til Evjen i andre omgang. Ellers ble det en del knallharde oppspill mot en feilvent Opseth med mann i ryggen, som det ikke ble noe ut av. Heldigvis laget han mange færre unødvendige frispark i denne kampen enn han tidligere har hatt for vane, jeg kan bare huske ett, i andre omgang når han kompenserer for at han kommer for sent inn i situasjonen. Han vant en viktig duell i egen boks, men ellers er duellspillet hans ganske svakt, og han ble passert alt for lett ved et par anledninger. En av de situasjonene ender rett etterpå med Ranheims andre stangskudd.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by mortsto »

Det er kanskje så enkelt som at Angels styrker kommer mer til rettende i et ballbesittende lag, enn på Glimt hvor vi ønsker hurtig spill i lengderetningen når vi vinner ballen. Med flinke trenere og en på papiret god spiller, så kan man kanskje gjøre noen justeringer for å få det beste ut av Angel?

Åssa/KK: "Do you know that old dude, who's hanging around at Aspmyra on matchdays? Friendly smile, little hair on top and often with a beer in his hand? Yeah, that's Runar Berg. The myth and the legend. We gonna show you a VHS with his greatest hits. In his prime he could actually hit Trond Olsens shoelace with his famous 40 meter pass. We all love him. Can you be more like Runar Berg and less like Iniesta perhaps?"
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Knuta »

Det geniale er vel å kunne passere ledd som f.eks Evjen og Layouni, Zickenagel og Saltnes gjorde i denne kampen. Morsomt å se at vi hadde en ving denne gang som har teknikk, fine vendinger, fart, driblinger og en flott scoring. Å som jeg har savnet dette lenge. Forstår veldig godt at Evjen fikk trampeklapp på vei ut av et publikum som også har savnet dette veldig lenge.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Larsson »

Skulle likt å se ramaskrikene som hadde kommet hvis Angel som tredje-bakerste mann hadde begynt å forsere framover fra sin ankerposisjon...

De siste 13 sesongene har Glimt rykket ned fire ganger. Det er blitt altfor mange sesonger i OBOS. Jeg tenker det er helt greit å ha en fotballsmart spiller som styrer gasspedalen til Glimt. Han vet bedre enn noen av de sentrale midtbanespillerne som har vært i nedrykkssesongene om når det er gunstig å gå for flere mål og når det er gunstig å beholde ballen. Hodeløse angrep er ofte akkurat det: hodeløst.

Så får heller folk foretrekke hodeløse valg foran det Angel driver med. Men det medfølger gjerne en OBOS-garanti. Og det er ikke jeg spesielt interessert i.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by ecke »

@Larsson om Angel:"Han vet bedre enn noen av de sentrale midtbanespillerne som har vært i nedrykkssesongene om når det er gunstig å gå for flere mål og når det er gunstig å beholde ballen." Det kan han tydeligvis ikke med 7 av 12 kamper med 0 mål :(
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Trapattoni »

Det er jo ikke snakk om Angel vs. hodeløshet. Det er mer snakk om Angel vs. en bedre fotballspiller.
Angel er i likhet med flere andre Glimt-spillere en ok OBOS-spiller. Kanskje til og med en genial OBOS-spiller.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Knuta »

Det var og er vel flere med meg som satte et spørsmål før sesongen om Angel/Opseth holder eliteserienivå. Jeg er ganske sikker på at de ikke gjør dette. Begge blir egentlig ganske avkledd i eliteserien. Opseth minner meg veldig om Vegard Bråten som i flere år var toppscorer i nest øverste divisjon men var total hjelpeløs i eliteserien. Angel har av og til noen gode pasninger, men vikler seg ofte inn i farlige situasjoner og lager frispark i farlig sone. Dette på grunn av at han spiller med små marginer og ikke er rask nok. Nå så vi også hvor viktig det var å sette inn Evjen i stedet for TO, og jeg skulle ønske også at de Opseth/Angel blir erstattet snart.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by G-s-enz »

Håper nesten de gjør det så dere ser hvor jævla viktig Angel er.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Zann
Posts: 1668
Joined: Sun Sep 09, 2012 5:49 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 43 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Zann »

Når hadde Glimt sist et midtbaneanker som ikke fikk kritikk for å være for defensiv og forsiktig? Det har vært en ubrutt rekke siden Christian Bergs dager, i alle fall.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by G-s-enz »

Helt siden 2008 sesongen til C.Berg,ble kritisert før det han også.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Glimt1916 »

Kan det være at han ikke er enten helt fantastisk eller helt ubrukelig, men kanskje noe midt mellom? Om han er så utrolig god, hvorfor har Glimt gjort det såpass dårlig? Om han skal få så mye av æren når det går bra, så må han vel også få ansvar når det går dårlig?
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Larsson »

ecke wrote: Tue May 29, 2018 11:33 am @Larsson om Angel:"Han vet bedre enn noen av de sentrale midtbanespillerne som har vært i nedrykkssesongene om når det er gunstig å gå for flere mål og når det er gunstig å beholde ballen." Det kan han tydeligvis ikke med 7 av 12 kamper med 0 mål :(
Hva med den statistikken som beviser best det jeg sier - nemlig at Glimt har sluppet inn femte færrest mål i Eliteserien? Skal vi bare se bort fra de tallene og kun gi skryt til keeper/forsvar? Forøvrig like mange innslupne som FKH - vårens store overraskelse.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Knuta »

Det hele begynner å bli ganske komisk. Når Glimt vinner og scorer så er Angel veldig delaktig i det offensive ved å være tredje sist på ballen blir det påstått. Når Glimt taper så er det Angel sin fortjeneste at vi taper med få mål. Det er greit å ha en favorittspiller men det får vel være visse grenser og argumentasjonene blir etterhvert ganske tynnslitte.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by G-s-enz »

Nevn en som er bedre i rollen i Glimt.

Klart sannheten er noe midtimellom men de argumentene om at det kun går bakover og på tvers vitner mer om andre ting. Da tenker jeg på kulturforskjeller og norskengelsk tankegang,i såmåte er Angel en gave til å utfordre idiotene som piper når ballen spilles bakover.

Selvsagt kan han spille ballen fremover i enkelt situasjoner,hadde han vurdert 100% rett hver gang ville han vært back-up for Busquets. Noen ganger velger han helt rett å spiller bakover,likevel sitter det noen kålhoder å piper. Det er liksom bedre å mæle ballen på måfå mot en spiller som mest sannsynlig er 1 mot 3. Han kommer fra en kultur der man skal ta valg med ballen som er fremoverrettet dersom det er mulig og heller vente dersom sjangsene er små for gjennombrudd. Dette er utviklende for spillerene og en av hovedgrunnene til at Spania(og land med lignende tankegang,hvorfor tror dere Tyskland ble verdensledende når de gikk bort fra måfå og mælefotballen?) og spanske lag pisser på resten.

Du hører aldri spanske trenere snakker om «trøkk,tæl og innsats». Det er given hver dag i uka,fokus ligger på spillemåte og spillemønster.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Glimt1916 »

G-s-enz wrote: Wed May 30, 2018 10:26 am Selvsagt kan han spille ballen fremover i enkelt situasjoner,hadde han vurdert 100% rett hver gang ville han vært back-up for Busquets.
Evt fått fullført kontrakten sin i en klubb som med et nødskrik unngikk nedrykk til nivå tre i Spania begge sesongene han var der😉
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by G-s-enz »

Jupp,det er jo derfor han spiller her,nettopp fordi han ikke alltid vurderer riktig. Mener likevel han går soleklart i pluss hver kamp. Han må luke ut de største feilene,altså balltap der motstanderen vinner ballen høyt i banen. Luker han bort akkurat det er det strålende.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by J I P »

Josè klarer virkelig å skape litt liv i trådene og kanskje også hos motstanderne.

I og med at han av og til mister ballen i farlig posisjon på grunn av treghetn så er det om å gjøre for motstanderne å stresse han nok til at han gjør dette og i neste trekk enten skaper seg en målsjanse, evt. et frispark - og muligens et gult kort til han. De setter press på det svakeste leddet.

Samtidig er det jo slik at han også kan være et farlig offensiv bidragsyter. Han er definitivt ikke den med Glimt sin beste skuddfot - i den grad han klarer å skyte. Han er kanskje Glimt sin dårligste på akkurat dette.

Så det offensive bidraget vil være å åpne motstandernes midtbane/forsvar slik at det åpnes rom for våre indreløpere og angripere. Hvis han får tid og rom til det så hender det jo at han "glimter" til - som også Ecke har skrevet i denne tråden. Kanskje evner han fremdeles å forbedre spillet sitt/ ta nivået - slik at han etterhvert i færre tilfeller sinker overgangsspillet?

I og med at Josè hittil i år har pådratt seg 3 gule kort så nærmer årets første karantene seg. Da får de som ønsker han ut en anledning til å se en annen spiller i denne posisjonen.
Fra og med 2018-sesongen skal det sones karantene etter fire gule kort, og deretter må spillere stå over en kamp for hvert andre gule kort de pådrar seg.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Garrincha »

Selv Tom Kåre Staurvik fikk kritikk av noen. Man mente han var for stasjonær rundt midtsirkelen.

Det finnes bedre spillere enn Angel, og det finnes dårligere spillere. Det er absolutt et poeng at vi har sluppet inn relativt få mål i år. Da skal også midtbanen vår få litt av æren sammen med forsvaret.

-Han har et dårlig skudd, det kan vi være enige om. Men det er heller ikke hovedoppgaven til Angel å gå på avslutning.

-Han slår ganske ofte meget smarte og gode pasninger fremover.

-Han slår støtte når han ikke mener det er forsvarlig å slå fremover. Til manges irritasjon.

-Han pådrar seg frispark og gule kort, men det gjør mange spillere i hans posisjon. Det er en utsatt posisjon.

At vi ikke har scoret mer er også litt marginer, og dårlig rytme i angrepsspillet. Det er mange spillere som ikke har innfridd, men Angel blir den store syndebukken og hakkekyllingen. Det synes jeg ikke han fortjener.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Larsson »

Misforstå meg rett: Jeg gleder meg til kampen José Angel må stå over grunnet karantene. Da skal vi endelig få lov til å se denne fotballguden Patrick Berg.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Kesseboy »

Knuta wrote: Wed May 30, 2018 9:01 am Det hele begynner å bli ganske komisk. Når Glimt vinner og scorer så er Angel veldig delaktig i det offensive ved å være tredje sist på ballen blir det påstått. Når Glimt taper så er det Angel sin fortjeneste at vi taper med få mål. Det er greit å ha en favorittspiller men det får vel være visse grenser og argumentasjonene blir etterhvert ganske tynnslitte.
Hvis du klipper i argumenter fra forskjellige forumister og limer dem sammen til "ett" så er det klart det blir komisk.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Glimt1916 »

Jeg mener Angel er det det beste alternativet Glimt har på denne plassen per i dag, men jeg synes det er synd om noen nesten går rundt og håper at en ung og lokal spiller skal mislykkes bare for få rett i en diskusjon.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien: Bodø/Glimt-Ranheim søndag 27.05 kl. 18.00

Post by Kesseboy »

Jeg, for min del, håper jo Berg er en fotballklon av Maradona, eller noe sånt. Jeg bare ser ikke det i det hele tatt. Jeg håper ikke han vil mislykkes, jeg er bare redd han vil det.

Er ikke Angels største fan, men jeg tror han kritiseres på litt urent grunnlag. Jeg tror vi ønsker oss at han skal gjøre andre ting enn han gjør, mer enn at han gjør ting spektakulært godt eller dårlig.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply