Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Tromsø kan gamble på noen perioder i rød sone i ny og ne. De vet de blir berget av denne bergenseren. For Glimt og flere andre klubber stiller det seg litt anderledes. Der kan det i verste fall ende med 2. divisjon om man ikke skikker seg vel. Det er en stor svakhet med hele dette lisensregimet.
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jendoriluka »

Jf. tidligere diskusjon: Noen som vet hvor det står i sportsplanen at vi skal spille 4-3-3? Mener det er blitt nevnt her tidligere. Jeg googla sportsplanen til Glimt, og kan ikke se noe om dette i det dokumentet jeg får opp.

Til den diskusjonen vil jeg bare si at Glimts a-lag gjerne kan spille 4-3-3, men jeg mener det er ganske uheldig at alle ungdomslagene også spiller dette.
Jeg vil riktignok påpeke at modellen har sin fordel: Jr.spillerne som kommer opp er kjent med rolleforståelsen, slik at det går fortere å inkludere disse i A-laget. Men det er mange ulemper også.

For det første: Vi utvikler spillere som kun er kjent med en modell. Vil disse takle 4-4-2 og andre spillemønstre? Jeg frykter at salgsverdien til spillerne som går gjennom hele ungdomsakademiet reflekterer manglende evne til å spille forskjellige systemer. Så vidt jeg kommer på har vi ikke solgt noen spillere fra egen ungdomsavdeling de siste årene? De vi har solgt er vel spillere som har kommet hit i noenlunde voksen alder (18+), og som antagelig har vært vant med ulike måter å spille fotball på (muligens sett bort fra A. Sørloth). Selv om det kan være mange årsaker til at for eksempel D. Berntsen bare har lykkes sånn ok etter Glimttiden, kan det være et poeng at han gjennom hele oppveksten har spilt indreløper i 4-3-3? (Ser ut som det har løsnet ordentlig for Berntsen nå.)

For det andre: 12-åringer som får servert et spillemønster (feks. slå opp på midtspiss, legge igjen til indreløper, ut på kant) slutter å tenke selv. Dette husker jeg selv som ungdomsspiller i Glimt. Tidlig ble jeg terpet i hvordan jeg som sentral midtbanespiller skulle motta ballen fra backen for så å se etter indreløper i mellomrom eller kanten på løp. Jeg har selv bevitnet ungdomslag som knuser andre lag innenfor samme kull, og hvor mye av æren kan tilskrives et godt innarbeidet spillemønster. Dette argumentet har for øvrig sammenheng med det første argumentet mitt. Salgsverdien på spillere som ikke evner å tenke selv/være kreative er nødvendigvis ikke så høy. Vi solgte riktignok Trond Olsen for en stor sum, men det var til et RBK som hadde samme spillemønster.

For det tredje: Vi risikerer å miste talenter som ikke får til rollene. Hvor skal for eksempel en målsnik av en spiss, som er rask, men dårlig fysisk, spille? Han blir antagelig ikke plassert som spiss i ungdomslagene ettersom han ikke er god nok feilvendt. Faren er at han blir kastet ut på kanten, og at han der - som kantslikker - ikke får videreutviklet evnen til å "dukke opp" til rett tid i boksen.

Edit: Jeg har ikke erfaring med hvordan ungdomsfotballen har blitt drevet de siste 2-3-årene, så om det har skjedd noen endringer i tankesett de siste årene vil dette innlegget ikke være treffende.
Last edited by jendoriluka on Mon Jun 04, 2018 4:11 pm, edited 1 time in total.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Playmaker »

Angående hvordan ungdomsfotballen drives, så var det nylig en artikkel i Aftenposten+ om FC Københavns akademi. Jeg tillater meg å vise deler av innholdet, både som inspirasjon og til sammenligning.


FAKTA: FC KØBENHAVN
Stiftet: 1992

Hjemmebane: Parken

Kapasitet: 38.000

FCK er børsnotert under firmaet Parken Sport & Entertainment AS.

Fotballakademiet tar inn 100 spillere hvert år.

Aftenposten dro til Solbakkens klubb i den danske hovedstaden for å finne ut hva de gjør riktig med talentene sine. Solbakken & Co. fikk lov til å vise frem det de selv mener er styrkene ved akademisatsingen.

Vi fant spesielt syv punkter som norsk fotball kanskje kan lære noe av, eventuelt rynke på nesen av:

1. Alle skal spille 60 prosent

– Jeg er veldig opptatt av at du ikke har så mange seiere og nederlag i ung alder, sier Ståle Solbakken.

Med bestemte skritt og raske bevegelser viser han oss rundt i FCKs klubbhus. De siste fem årene har nordmannen vært med å bygge opp hele filosofien i klubben.

Vi går forbi den hvitmalte garderoben og dusjene. Forbi boblebadet. Gjennom rommet med titalls, om ikke hundre par, fotballsko. Den stramme lukten av svette fotballsokker. Ut døren i enden av rommet åpenbarer det seg en perfekt klippet gressbane og et enormt område med kunstgress.

Prestasjonsfokuset er åpenbart. Slik er det ikke for akademiet. Der handler det om å unngå personlige nederlag.

Det er det første Solbakken nevner som akademiets største styrke.

– Vi behandler dem som mennesker, ikke bare spillere. De skal være barn og ungdom, komme seg gjennom skolen og ha andre ting i livet. Alle skal få spille, de skal ikke bare oppleve nederlag. Jeg føler vi har en fin balanse mellom det å utvikle spilleren og det å utvikle gutten, sier Solbakken.


Alle spillerne har hver sin kurv med treningsklær. Disse blir vasket fra en dag til en annen, brettet sammen og lagt tilbake i hver spillers kurv. Hvorfor? For å avlaste foreldrene.

På FCKs akademi skal ingen sitte på benken i to kamper på rad. I løpet av en hel sesong skal alle spillere spille minst 60 prosent av tiden. Når en spiller gir seg, må FCKs trenere kunne se seg selv i speilet og si: «Vi ga ham tillit.»

2. Det er nærmest gratis

På den andre siden av sletten ligger akademiets hovedkontor. Det første som møter oss, er en vegg med påskriften: «Gjør drænge til mænd, og mænd til drænge.»

– Vi har ingen trenere for 10-åringene eller 15-åringene som leker at de er superliga-trenere. Vi har også sunne prinsipper, sier Solbakken om sitt eget akademi.

I dag er 14-, 15-, 17-, og 19-årslaget i full gang med forberedelser til dagens trening. Nede i vaskerommet strømmer spillerne inn for å hente klærne sine. Alle har hver sin kurv hvor treningsutstyret er systematisk hektet på metallringer. Vaskemaskiner står på rekke og rad, en ansatt har ansvar for å vaske utstyret fra en dag til neste. Foreldre skal ikke ha ansvaret for det, blant annet for å hviske ut de sosiale forskjellene.

Ingen av spillerne betaler mer enn 1000 kroner i året for dette. Her skal alle ha muligheten når de først er tatt inn på akademiet som et av områdets største talenter.

Resten av utgiftene dekkes av andre inntekter som de store stjernene på A-laget og klubben skaffer. Slik ønsker klubben å hindre klasseforskjeller.

Dette står i stor kontrast til hvordan det drives i Oslo-fotballen:

Her trenes barna av en rekke profesjonelle trenere. Vestkantklubbens satsing illustrerer de økende forskjellene i Oslo-fotballen.

3. Kun offensiv trening for de yngste

I garderobene sitter latteren løst. De prater om fotball, damer, skole og alt annet unge gutter snakker om. På terrassen i andre etasje møter vi Sune Smith-Nielsen. Han er talentsjef i FCK.

– Vi prøver å bli dyktige på å si at når de forlater U19 og går opp på A-laget, så er de fortsatt talenter. Overgangsalderen starter i 17-årsalderen. Den slutter kanskje ikke før man er 23. Alle de årene er de i en overgangsfasen, sier Smith-Nielsen om FCKs akademi.

– Det er én setning vi prøver å lære dem: Du må huske å søke hjelp. Bruker du treneren din og ekspertisen godt nok? Vi bruker mye tid på å bevisstgjøre spillerne om hva de er gode på og ikke så gode på. Vi lærer dem evnen til å reflektere etter trening, forklarer Smith-Nielsen.

Det spillerne først og fremst skal reflektere over, er det offensive. I FCK trener man ikke på det defensive før spillerne blir 15 år. Det offensive er det vanskeligste i fotball, mener de. Det må man lære først.

– Det er det vi skal bruke mest tid på. Det defensive skal vi nok lære dem når de kommer seg lenger opp. Ståle skal klare å lære dem det, smiler Smith-Nielsen.

4. Slik løser FCK den røffe statistikken

I fotball- og idrettsverdenen er man etter hvert blitt klar over et omfattende problem. Statistikken sier at de som er født tidligst på året, blir best. Det handler om at de er mer utviklet og derfor blir sett på som større talenter i en gruppe født i samme år. Det kan jo være et helt år som skiller.

Slik løser FCK det: 100 spillere blir tatt inn i hvert årskull. 25 spillere fra hvert kvartal deles inn i fire treningsgrupper.

– Når du er født i siste kvartal og kommer inn i en klubb, det er ikke veldig gøy. De andre barna er større, mer modne og alt sammen. Da mister du gleden. Der mistet vi noen spillere før, innrømmer Smith-Nielsen.

5. Deler prinsipp med Norges Fotballforbund

Ute på feltet legger U19-spillerne seg ned på bakken for å tøye. Trenerne setter opp kjegler og danderer fotballene pent på et lite område. Fortsatt høres latter og glade stemmer. Så starter treningen. Da er det klare, korte og tydelige beskjeder. Både spillerne mellom, men også fra trenerne.


– Det er for mange barnetrenere som roper og skriker fordi de tror de trener noen på 25 år, mener talentsjef i FCK, Sune Smith-Nielsen. Ståle Solbakken tror ikke det er noe galt med norske holdninger eller innstilling. I tillegg mener han Norges Fotballforbund har et bedre planverk enn det danske fotballforbundet.

– Det er flere fotballfaglig dyktige mennesker i NFF enn DBU. Det er bedre trenere i de norske ungdomslandslagene i Norge enn Danmark. Det er min påstand, sier Solbakken.

NFF har som slagord «Flest mulig, lengst mulig, best mulig». Det er prinsippet også i FCK.

– Jeg har ikke sett noe bevis på at det å ha med flest mulig, lengst mulig trenger å gå på bekostning av utviklingen av spillere. Jeg har ikke sett noe bevis på at man ikke kan oppføre seg normalt, ha et normalt liv, men likevel trives med fotball og trene mye. Det trenger ikke være spesialisering for tidlig, sier Solbakken.

6. Foreldre har ingen adgang

I FCK er man klare på at det er de som er ekspertene. Foreldre får ikke ha andre roller enn å være foreldre. Foreldremøtene blir brukt på å forklare fotballfilosofi, ikke hvilke turer og cuper man skal dra på.
Det handler også om at foreldre må lære seg at utvikling er viktigere enn resultater, at det allerede er nok press. Ytterligere prestasjonspress kan ødelegge.

– Gjennom press fra trener, foreldre og deg selv blir du sliten allerede når du er 18 år. Noen er jo det, fordi de allerede har hatt så mye press. Det er ikke det at du ikke skal tåle noe av det, men du må holde litt leken ved siden av. Alvoret kommer tidsnok, sier Solbakken.

– Du har det i deg, enten du spiller i friminuttet eller kamp: Du vil vinne. Hvis du da må forte deg hjem for å se om du kom én eller to plasser opp på tabellen, det er feil fokus.

FCK prøver å utdanne trenere også, ikke bare spillere. De gir gjerne ut ferdigsydde treningsopplegg til trenere i samarbeidsklubbene.
Derfor holder de foreldrene på avstand. Man kan komme og se på trening, men ikke noe mer. Om en forelder begynner å diskutere fag med klubben, har FCK en enkel måte å håndtere det på.

– Vi sier faktisk, når vi går inn i slike møter, at nå skal vi vise foreldrene at vi fotballfaglig er klokere enn dem. Møter vi foreldre som tror de er like kloke som Ståle, snakker vi fullstendig over hodet på dem. Når foreldrene går derfra, så tenker de: «OK, dette kan de», smiler Smith-Nielsen.

7. Ferdigsydde treningsopplegg

FCK har, som også flere norske fotballklubber, samarbeid med en rekke klubber i nærområdet.

I mange av disse klubbene er foreldre viktige brikker. Til dem leverer FCK ferdigsydde treningsopplegg som foreldrene skal følge. FCK mener at de sitter med den fotballfaglige ekspertisen, de vet hva som fungerer best – ikke foreldrene.

– Motivasjonsteorier sier at eierskap er viktig for motivasjon. Får disse foreldrene et eierskap til oppgavene når de får et ferdigsydd opplegg i hendene?

– Men hvis du skal ha eierskap, må du også ha kompetanse. Det er også en del av motivasjonsteorier. Vi må selvsagt også prøve å utdanne dem. Du skal også skape eierskap til programmet. Vi sier at «vi har brukt ti år på å utvikle programmet. Vi er eksperter. Nå skal vi hjelpe deg», forklarer Smith-Nielsen.

Dette er naturligvis en avveining. Frivillige foreldre er grunnstammen i norsk fotball. Er det greit å tvinge gjennom en filosofi?

– Problemet er at vi sier at foreldrene er frivillige, at vi er takknemlige for at de er der, og at de bare kan gå ut og trene barna. Det kan vi jo ikke. Vi må ta ansvar for trenerne. Da må vi også ha eierskap. Ni av ti foreldre er jo også bare glade for hjelpen, mener han.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

@jendoriluka: Styringsdokumentet "Vårres måte" - styringsdokument for klubbens sportslige, organisatoriske og økonomiske virksomhet (styret 21. desember 2016). I dette er både A-laget og Glimt-akademiet dedikert til 4-3-3.
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jendoriluka »

Takk for det, Ecke!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Jendoriluka, jeg stiller meg fullstendig bak innlegget ditt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Trapattoni wrote: Mon Jun 04, 2018 7:42 am Tromsø kan gamble på noen perioder i rød sone i ny og ne. De vet de blir berget av denne bergenseren. For Glimt og flere andre klubber stiller det seg litt anderledes. Der kan det i verste fall ende med 2. divisjon om man ikke skikker seg vel. Det er en stor svakhet med hele dette lisensregimet.
Det er jeg klar over. Men hvordan man kan bygge opp et system for å hindre økonomisk forfall i norske fotballklubber, men som samtidig ikke har tatt stilling til slik økonomisk doping - systematisk eller ei - er beyond me. Det er jo hele essensen med hvordan en bør vektlegge den økonomiske styringen. Systemet er rett og slett for dårlig.

@Jendoriluka ad fast 4-3-3 i ungdomsavdelingen: I've been saying this for years. At vi går glipp av talenter er jeg ikke så bekymret for all den tid de beste fotballspillerne alltid vil løse rollene sine på sin egen måte. Om det er en Pippo Inzaghi-spiss eller Peter Kovacs er jeg helt sikker på at planen om 4-3-3 ikke vil sette en stopper for det. Såpass tro på trenerne i u-avdelingen har jeg. Og i forlengelsen av det er jeg heller ikke så bekymret for salgsverdien. Men at en bør adressere problematikken det fører med seg at man utvikler rollespillere - og ikke fotballspillere - ved terping på 4-3-3 synes jeg er rett og rimelig. Det får man bedre fotballspillere av.
Zann
Posts: 1668
Joined: Sun Sep 09, 2012 5:49 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 43 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zann »

Kun RBK og Brann har sluppet inn færre mål enn Glimt til nå i år. Haugesund har like mange. Dette synes jeg fortjener litt skryt.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Det gjør det absolutt. Samtidig er det kun Start og Sandefjord som har scoret mindre, Lillestrøm har like mange som oss.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Det er bare et tidsspørsmål før noen har sett Brede Moes svakheter på video. Han har dessverre ikke blitt helt bra etter skaden. Få inn Wollen Steen før det er forseint.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Han var like ille før skaden,bare at han ser enda mer keitete ut nå. Tre grove feil før 20 minutter var gått. Bare å håpe Lode er tilbake kvikt. Wollen Steen bør være bra men vi har sett så lite av han annet en svimmel kar ute av posisjon mot Godset.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Playmaker »

Moe var svak ja. Kontrakten går vel ut snart. Burde ikke fornyes. Da bør man (prøve) å hente Per-Magnus Steiring. Vært glimrende for Sogndal. Og ja, vet han var på prøvespill her før han signerte for Sogndal. Meget bra stopper.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Enig angående Steiring. Må plukkes opp før Mohn supplerer TIL med nye millioner.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Har ikke sett noen påpeke det, så da må man jo bare applaudere 2 kamper på rad uten baklengs. Ypperlig.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
delfagro
Posts: 154
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:05 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by delfagro »

Vi slipper inn lite mål, og tar poeng borte. Med unntak av 3 personlige feil så syns jeg vi ser solid ut, og tar et svært viktig bortepoent. De som mener vi burde ha vunnet denne "om bare" lider har tydelig bekreftelsesbias. Dette var en jevn kamp sjansemessig. Tabellen ser ut til å stabilisere seg mot sommeren med en segmentering, der vi er best av de dårligste. Slipper inn lite mål. Kjemper for hvert poeng.

Jeg foretrekker denne situasjonen fremfor en overraskende sterk sesongåpning, som utvikler seg til kollaps på forsommeren og der alvoret ikke blir klart før det er for sent, slik det var ved forrige nedrykk.
Alltid gul!
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Wendigo »

Bekreftelsesbias forutsetter at man forsøker beskrive den samme verden. En beskrivelse av hva som har skjedd, beviser ikke feil med en annen beskrivelse som sier hva som burde ha skjedd. Det er fullt mulig at begge disse beskrivelsene er 100 % riktig.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Knutsen/Bjørkan har lagt om spillestilen i klubben. Tradisjonelt var det å se i rom og på gjennombrudd. Nå er det forsvunnet og resultatene er dessverre oftest trøstesløst. Når er det tid for å kreve forandringer, og noen må gjøre det. Det kan vel ikke fortsette slik vi ser det gjentar seg mot Hødd.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Tror det må et par smeller til før endringene skjer med forsterkninger og spillestil. Første smellen kan komme mot Sandefjord som antakelig er et bedre lag enn Hødd.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Synes det er i overkant svartmaling av 11. plass i serien og kvartfinale i cupen.

"Å kreve forandringer" må vel her nesten bety at man krever trenerens avgang? Knutsen har jo åpenbart ønsket å innføre den spillestilen vi ser nå, og kan da neppe være rett mann for klubben dersom man skal gå tilbake til "gamlestilen".

Jeg er egentlig ganske positiv til det Knutsen (og Bjørkan) forsøker å gjøre. Ja, det kan være ganske hjelpeløst offensivt når vi ikke har dagen, og det er selvfølgelig frustrerende, men det kunne jo virkelig den gamle stilen også være på dårlige dager. Glimt er et av de lagene i Eliteserien med best statistikk defensivt, og da synes jeg Knutsens prosjekt minst fortjener å få sesongen ut for å se om han i tillegg kan få skikk på det offensive. Særlig med tanke på at han rett før sesongstart mistet spilleren som skulle være det offensive alternativet til Opseth.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jendoriluka »

Dersom de har skiftet spillerstil, må vi være obs på at det tar tid å skifte. Jeg synes sesongen alt i alt er ok, og derfor sliter jeg med å krisemaksimere slik enkelte her virker å gjøre.

Jeg er positiv til en endring av spillerstilen. Slik Glimt tradisjonelt har spilt 4-3-3 er vi avhengige av å ha en Olsen-type, en Runar Berg-type og en Sæternes-type. Har vi ikke det, sliter vi antagelig med en slik stil. Jeg synes dette gjør oss sårbare i det lange løp. Kanskje trenerne har innsett dette, og tilpasset spillerstilen?

Jeg så TIL mot RBK på TVen her om dagen. Synd å si det, men den fotballen TIL spiller er fantastisk morsom til tider. Der har vi en trener som er tøff nok til å endre spillestil og sette ut publikumsfavoritten Magnus Andersen, som nok ikke har klart å tilpasse seg.

Og før Ranheim trekkes frem her. Ja, de spiller tradisjonell Glimtfotball. Men jeg tror neppe det er levedyktig. Den arbeidskulturen spillerne har der, med Løkberg i spissen, er helt rå. Slike arbeidshester har vi ikke i Glimt. Jeg tror for øvrig Løkberg med flere ikke klarer å opprettholde en slik intensitet gjennom flere sesonger. Det kreves beinhard fysisk styrke og - ikke minst - mental utholdenhet å drive på slikt.
Zann
Posts: 1668
Joined: Sun Sep 09, 2012 5:49 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 43 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zann »

Jeg er egentlig mest skeptisk til om vi har spillerne som passer til det Knutsen/Bjørkan prøver på. Det synes blant annet helt opplagt at de ønsker seg en feilvendt target-spiss, en rolle Opseth sliter med å fylle. Ser heller ikke at det hadde vært noe bedre med Kupen i denne posisjonen, tipper han hadde spilt mest på vingen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Enig Zann, en IBBA type ville fungert perfekt i mønsteret til Knutsen, en spiss som kan holde på ballen og skjerme den og ha smarte stikkere til vinger og mitdbane på løp i farlig sone. Som det er nå så fungerer det absolutt ikke dersom Glimt er der førende laget.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

@jendoriluka: Jeg synes det er merkelig å mene at vi ikke finner spillertyper for å spille tradisjonell 4-3-3, når de to beste lagene på tabellen er tradisjonelle 4-3-3-lag. I Bergen/Hordaland fant Brann de 3 midtbanespillere som jeg synes er de viktigste grunnene til suksessen (Barmen, Heltne Nilsen og Haugen), mens Ranheim har funnet det meste i Trøndelag. Det handler vel mer om at du vet hva du vil, og at du evner å finne det.
Last edited by ecke on Thu Jun 14, 2018 3:49 pm, edited 1 time in total.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Å kalle Brann ett tradisjonelt 4-3-3 er virkelig å dra på 😉
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

For de som ser på studio Glimt, så var de jo inne på Angel sin analyse;
– Vi må være mer tålmodig i eget spill. Vi skapte altfor få sjanser i forhold til hvor mye vi hadde ballen, mener han.

– Hva må dere gjøre annerledes for å skape mer?

– Vi må rulle ballen tilbake og til motsatt side, i stedet for å slå innleggene fra vanskelige posisjoner. I tillegg må vi ha mye bedre bevegelse inne i 16-meteren. Det er ikke alltid det er Emil Jonassen eller José Isidoro sin feil at Hødd-spillerne fikk stange unna. Vi må skape mye mer trøbbel for forsvarsspillerne ved å ha bedre offensiv bevegelse selv, mener han.
Arild Berg mente på sin side at vi må få flere inn i boks. Jeg tror ikke nødvendigvis de er uenige, og det hele bunner i samtidige bevegelser og balltempo.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Locked