Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

jonsnow wrote: Mon Nov 29, 2021 10:45 am Sånn som idiotene holder på anngående pyro midt på tribuneen og skjuler seg med maske/baklava for å ikke vise hvem de er, så beviser det bare at pyro ikke har noen å gjøre på en tribune overhode.
Og det er akkurat derfor man ønsker seg et fornuftig regelverk rundt pyro, så man slipper slike scener.
NFF vil ha det, NTF vil ha det og NSA vil ha det.

Å totalforby vil bare virke mot sin hensikt.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Vi har en del totalforbud i Norge, så dette går helt sikkert fint. :)
@liverglimt
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Sutringen har kommet i sitatavisa AN


https://www.an.no/tilskuer-raser-mot-gl ... -4-1513574

Skal man tolke stemningen i kommentaren på fb så er ett stort flertall av samme oppfattelse som klubben. Frode svarer godt for seg.
@liverglimt
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Pyro 2019

Post by Boombadila »

Synd at slike artikler er bak pluss, det gjør det jo vanskelig å danne seg en mening om hva som står der.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by mortsto »

Det er som før. Tilskuer fyrer opp pyro, og blir utestengt. Frode T viser til regelverk, et tilfelle av en 12-åring som nylig fikk svidd hull i klær, og påpeker at klubben gjerne vil ha trygg bruk av pyro. Forumbruker Glimt1916 spør om det er prestisje i at klubben behandler "sine" pyrotilfeller strengere enn andre, men får ikke et helt presis svar av Frode T.
"– Å tenke at så lenge noen andre gjør det, kan jeg og gjøre det – det synes jeg er et dårlig prinsipp."
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Hvor mer presist skal Frode svare?

Hopp i havet alle sammen!

-Vi ble syk fordi liverglimt sa hopp i havet…
@liverglimt
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Pyro 2019

Post by jonsnow »

Noen må ha det inn med teskje desverre.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Synes fortsatt det ville vært interessant å høre hvorfor Glimt kjører en annen linje enn andre klubber, men det er dessverre lite svar å få.

https://www.vif-fotball.no/nyheter/vif- ... -pyro-2020

https://www.brann.no/nyheter/-vi-vil-ha ... e-tribuner

https://www.vikingfotball.no/nyheter/ja ... pplevelsen

https://mobile.twitter.com/Stabaek/stat ... 3340582912
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Mr Bean »

Herlighet: hvorfor er det så vanskelig og forstå? :roll: : Det er forbudt med pyro !
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Pyro 2019

Post by jonsnow »

Glimt1916 wrote: Wed Dec 01, 2021 10:11 am Synes fortsatt det ville vært interessant å høre hvorfor Glimt kjører en annen linje enn andre klubber, men det er dessverre lite svar å få.

https://www.vif-fotball.no/nyheter/vif- ... -pyro-2020

https://www.brann.no/nyheter/-vi-vil-ha ... e-tribuner

https://www.vikingfotball.no/nyheter/ja ... pplevelsen

https://mobile.twitter.com/Stabaek/stat ... 3340582912
Hvorfor skjønner ikke du at dette ikke er lov?

Å bryte regler for så å klage på det etterpå kommer man ikke noen vei med! Og klubben gjør helt rett i å utvise alle som bryter reglene som er laget!

Tror ikke du finner mye støtte her inne for denne holdningen!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Pyro er faktsik lovlig, men det må søkes om.
Så det dere sier er en faktafeil, jonsnow, og Mr Bean.

Problemet er at hos Glimt (og noen andre klubber) blir en hver søknad avvist, fordi "det ikke er lov". Nå ligger det et lovforslag ute på høring i fra DBS om å forby pyro. (Da sier det seg selv at det pr i dag ikke er forbudt!)

Når Norges Fotballforbund, Norsk Toppfotball og Norsk Supporterallianse sammen skriver et høringssvar på om at de ønsker pyro i fotballen, samt flere klubber flagger det samme ståsted, så burde selv den mest rabiate pyromotstander stoppe opp og tenke litt, er min mening.

Det vi har sett rundt om kring på de forskjellige arenaner det siste halve året er protestaksjon mot lovforslaget om å totalforby. Og når NFF i tillegg har sluttet å bøtlegge for pyro, så er det også det et kraftig signal. Sånn sett er det litt merkelig at Glimt er (så vidt jeg vet) det eneste laget i Eliteserien som sanksjonerer overfor sine egne supportere for pyro i denne perioden.

Jeg er 100% for pyro, og jeg vet mange, mange som er helt enig. Men vi som er for pyro vil ha et fornuftig regelverk med klare retningslinjer om varsling før bluss, edru blussere, sikkerhetsavstand, slukkemidler, sandbøtte, osv. Vi ønsker ikke fyllabluss vi heller.

Så har vi dessverre noen idioter som ødelegger for oss andre med å "underbygge" motstandernes argument. Som de gjøkene som kaster bluss på banen. Det må vekk. (Noe et regelverk kan hjelpe til med å få slutt på).
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Å kaste bluss på banen er selvfølgelig latterlig, og det er heldigvis ikke ofte det blir gjort. Det virker som LSK og Enga sine protester mot bøter har fungert, så får man bare håpe det varer. Her er hva Enga sa etter at deres supportere blusset mot Godset:
Under helgens kamp mellom Vålerenga og Strømsgodset ble det brukt pyro på tribunene. Markedssjefen forteller at Vålerenga forventer seg bøter, men at dette ikke er noe de vil godta. Han vil heller at de vil dyrke pyrobruken etter helgens positive tilbakemeldinger.

– Nå gjelder det bare at vi får med oss organisasjonen NFF på dette, sier markedssjefen, før han kommer med en klar melding:

– At det deles ut bøter kan vi ikke finne oss i. Om det kommer noe vår vei, vil vi anke.

Han maner nå supportere over hele landet til å stå sammen, men er forberedt på at dette ikke er en kamp det er lett å vinne.

– Pyrobruk gjør produktet vårt sterkere. Uten supportere kan vi legge ned hele fotballsatsingen. Det kanskje på tide å innse det. Dialog er veien å gå, slår han fast.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Pyro 2019

Post by Boombadila »

Sulliken wrote: Wed Dec 01, 2021 1:14 pm

Problemet er at hos Glimt (og noen andre klubber) blir en hver søknad avvist, fordi "det ikke er lov". Nå ligger det et lovforslag ute på høring i fra DBS om å forby pyro. (Da sier det seg selv at det pr i dag ikke er forbudt!)
Det kunne jo ha vært interessant å sett en slik søknad, samt avslaget (og da begrunnelsen for denne).
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Pyro 2019

Post by jonsnow »

Sulliken, nå er reglene på Aspmyra at det ikke er lov og det er ikke B/G som har veto rett, men Salten Brann IKS som bestemmer, de er ekstremt konservative på dette feltet og gir sjeldent tillatelse til slikt. Jeg personlig er 100% i mot bluss på tribune i løpetav kampene da folk ikke klarer å holde seg til reglene som er. Kan gjerne ha før og etter kamp når det er mindre folk til stede, men for min del holder det i massevis med det B/G har selv.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Mr Bean »

Re Sullliken: Det står nå her da, så da velger jeg og forholde meg til klubbens regler :

https://www.glimt.no/om-stadion/stadionreglement

Avsnitt nr 2

Eller er det feil ? :geeku
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Klubbens regler kan lett endres, så lenge man er innafor det norske regelverket.
Og igjen så er Glimt ganske alene om å sanksjonere mot egne supportere. Bare dét er er tankekors.

Lovforslaget vil gå inn for å forby ALL pyroteknikk. Absolutt alt.

Bye bye fyrverkeri før kamp. Bye bye "Førr evig"-banner med bluss bak.

Og den ulovlige blussingen rundt om i landet vil bare eskalere.

Ellers har jeg sagt mitt, enn så lenge folk ikke ser forskjell på planlagt, organisert og sikker blussing, og peiving i fylla.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Det er litt av poenget ja. Der andre klubber ser en ressurs å verne om ser Glimt et problem som må lukes ut. At de på eget initiativ er strengere enn andre klubber oppfattes selvfølgelig urettferdig og provoserende.

Samme serierunde som Glimt velger å ty til utestengelser legger fks Godset ut bilder som dette fra deres kamp:

https://mobile.twitter.com/godset/statu ... 5775428617
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Pyro 2019

Post by jonsnow »

Om de er så provoserende og urettferdig så hold med en av de andre da! Om "alle" andre hopper utfor et stup så trenger ikke klubben jeg eller andre å gjøre det også!

B/G har sine regler og da er det bare å følge dem inntil nye regler blir innført. Eller sitte å blusse i egen stue om det er alt som er viktig for deg på en fotballkamp. Brannvesenet aka Salten Brann IKS som er de som avgjør om hvem som får lov med fyrverkeri som i alle andre kommuner i Norge og B/G har fått lov til sitt, men noe mere må søkes om spesifikt og det er ikke bare bare å få lov. Man må han en annsvarlig som har annsvaret som har pyroteknisk godkjenning i dag på alle andre dager unntatt 31.12 og om man ikke har det så vill det aldri bli innvilget med de lovgivningene man har per dags dato.
Last edited by liverglimt on Wed Dec 01, 2021 5:25 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering av ovenstående innlegg.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Du verden så mange gode råd i bare en post. Jeg blusser ikke på kamp, og har heller ingen planer om å gjøre det.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Pyro 2019

Post by jonsnow »

Så hvorfor gnåler du om det over alt?
Last edited by liverglimt on Wed Dec 01, 2021 5:25 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Som jeg har sagt til andre tidligere i tråden: dette gidder jeg ikke. Lykke til videre.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Mitt inntrykk er litt det samme som da jeg bodde i Bodø. Stående, syngende supportere på J-feltet ble ofte sett ned på og rart på.

Samme opplegget nå, egentlig.

Fy deg hvis du har lyst å lage litt liv.

Hvis det er så forferdelig, og ingen i Bodø vil ha det, hvorfor er da J-feltet vært fullt i det siste?

Det handler ikke om "hvis en hopper utfor et stup, så..." Det er rett og slett idiotisk argumentasjon helt uten relevans.

Her er mer eller mindre hele supporternorge samkjørte, de store fotballorganosasjonene er på bølgelengde, så sitter det noen konservative "alt var mye bedre før"-folk og retter en dirrende pekefinger mot de som ønsker forandring, dog med godt regelverk.

Mann, 44 og småbarnsfar.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Det er ingen jeg kjenner som ser ned på noen uansett hvor de sitter. Nå kjenner jeg ikke stadionfolket i sin helhet, men noen.

Lag liv, lag bannere, syng, gaul og få stammerop, men ikke drikk eller bruk fyrverkeri av noe slag. Det er for mange andre som er i nærheten, respekt for alle. MOT!
@liverglimt
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

Om noe denne tråden og kommentarfeltet på AN viser så er det jo en slaks nedlatende holdning mot de som bruker pyro. Så er det fint at det er en hel del vekta innlegg her som ser ting fra flere sider. Problemet med denne debatten er jo at den ikke fører noen steds med så steile fronter.

De som er for pyro får neppe de som er mot til å se sitt perspektiv. De som er mot pyro bruker all mulig argumentasjon som er delvis sann og delvis basert på mangel på kunnskap.

Jeg for min del er åpenbart for men jeg ser jo at jeg ikke får de som er mot til å endre mening her inne. Og for å si det åpenbare,selvsagt skal ett ja til pyro innebære store krav til supporterne(veldig mange av dem har riktignok allerede kurs i pyroteknikk), der edru,avstand,kurs osv er en essensiell del.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Jeg har blitt beskyldt for nedlatende holdning. Jeg ser det ikke slik. Det jeg ser at noen har respekt for reglene og jobber ut fra dem om de ønsker å endre. Andre tråkker over og forventer å få presset meningen gjennom fordi deres argumenter er så gode.

Edit: Utfordringen for mange av oss når vi vil noe sterkt er at vi ikke ønsker å høre på andre. Holdningen til noen som er for pyro er at de holder seg borte fra kamp. Ja fint det. Det gjør jeg også fordi jeg har noen høner å plukke med klubben. Likevel så skjønner jeg at ikke alle skjønner min holdning og jeg respekterer det.
@liverglimt
Post Reply