Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Det er jo regelrett feil å si Scheldrup dro pga KK,han dro fordi breddefotballen var stengt. Hadde han hatt en kamparena der han fikk spille regelmessig ville han muligens blitt værende. Det var riktignok noe murring på høsten men han var på alle a-treningene før han dro videre. Han gikk jo ikke rett inn på laget i Danmark heller.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Vet ikke om spilletid på A-lag automatisk betyr maks utvikling av spillere. Saltnes fikk masse spilletid som ungt talent, og havnet nesten med fotballskoene på hylla. P. Berg likeså. Erlend Robertsen er vel ikke fotballspiller en gang i dag? Lista er lang. Og så må Glimt levere resulater på et langt høyere nivå i dag, så de unge må bli voksne veldig fort.

Akademiet har vi ikke jobbet med så lenge, og er det noe som trenger langsiktig jobb så er det et akademi som skal jobbe med spillere 4-5-6 år før de er i en A-lagstropp. Da må man tørre og se det ultimate tallet (egne spillere solgt for 100 millioner) være lavt mens man jobber med og bli bedre på den jobben som gjøres fra dag til dag. Velger og tro realiteten her er mer kompleks enn at alt står og faller på spilletid i kamp under KK.
Una mas cerveza.
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mariasha »

jonsnow wrote: Fri May 20, 2022 9:42 am Punkt 2 er at 3 div. er en alt for lavt utviklingsarena for våre nestbeste og da må man gjøre noe med det. 2 div. er ikke så mye bedre det heller, men er nå alt vi får lov til her til lands. Så da må man bli flinkere til å leie ut til klubber i feks 1 div. men også til klubber som spiller noenlunde likt som oss selv slik at gapet mellom de unge spillernes hverdag og A-laget er minst mulig.
Glimt har de siste par årene leid ut Isak Helstad Amundsen, Runar Hauge, Elias Melkersen, Ask Tjærandsen Skau, Sigurd Kvile, Adan Hussein, og sikkert noen flere jeg ikke kommer på, så de er ikke akkurat stingy på det å leie ut spillere som ikke får spilletid. Så har det resultert i at noen har kommet tilbake, mens andre har gått rett til utlandet. Og ja, det er kjipt at unge spillere forsvinner før de i det hele tatt har fått etablert seg på A-laget, men det skyldes nok vel så mye ivrige agenter og utålmodige unge spillere som vil leve "proffdrømmen".

Det er et trangt nåløye for å komme inn på laget i dag, men det er ganske naturlig at det var lettere å få spilletid på Glimt anno 2016 enn Glimt anno 2021/2022, mtp lagets posisjon og forventninger til prestasjoner. Som Novi sier, så er det forventet at man skal levere på et helt annet nivå i dag – ikke bare som enkeltspillere, men også som et samspilt lag. Man kan heller ikke forvente at det skal komme opp flere toppspillere i året fra en relativt liten by/landsdel, eller at man skal kunne erstatte samtlige lokale når det selges ut 3-4 stk i løpet av halvannet år. Glimts suksess i 2020 og 2021 har jo bidratt til at folk har forsvunnet – hadde Glimt vært et mer "gjennomsnittlig" Eliteserie-lag, så kan det godt hende vi hadde hatt en stamme av JPH, Patrick Berg og Bjørkan (og Saltnes) fremdeles.
Galnasen
Posts: 334
Joined: Tue Jan 19, 2021 9:33 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 35 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Galnasen »

Jeg kan til dels være enig i at KK ikke bruker unggutta all verden, men det er jo en grunn til det? Nekter å tro at han som tidligere pedagog(lærer) nekter å bruke unggutta hvis de viser det samme nivået som eldre spillere. De eneste som jeg føler kanskje kan føle seg litt snytt er Mvuka og Boniface, men selv de har ikke vist all verden når de har fått sjanser tidligere. Hovedgrunnen til at de bør føle seg snytt er at Koomson og Espejord tidvis har vært elendige. Personlig ser jeg ikke at Koomson bidrar med noe som helst til dette Glimt-laget.

Ellers har man tilfeller der KK selv har hentet unggutter inn i start 11eren. Botheim kom som unggutt og fikk sjanse på sjanse og plutselig løsnet det skikkelig. Evjen, Bjørkan, Berg og Hauge viste i kampsituasjoner at de hadde noe å bidra med. Elias Hagen spiller fast. Mvuka har etter rapportene vært meget god på trening, men har slitt med å vise noe som helst i kamp. La oss håpe han er i gang nå!

Også må man også forstå at det ligger en del pedagogikk i at han faktisk lar f.eks Espejord holde på. Benk han nå, så kan det godt være at all selvtillit forsvinner samt at KK ser nok litt sammenligninger til den litt "trege" starten som Botheim hadde. Espejord begynte å melde seg på litt i et par kamper, men så har han forsvunnet mer i det siste, mye også grunnet skader/sykdom. Personlig har jeg selv vært en av hans største kritikere, men jeg skjønner også KK. Boniface har vært ute lenge, har vært dårlig trent, og har vist minimalt i mange av kampene han har kommet inn. Viktig å huske på at en skade i det samme kneet til Boniface, så kan nok den karrieren være over før den har kommet i gang. Det er også flere kamper i løpet av årets sesong hvor Espejord har spilt uten å i det hele tatt ha bidratt på treningsfeltet med laget. Det har vært mye styrkerom og alternativt for å bygge opp kroppen til å tåle intensiteten og kamp-belastningen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Galnasen wrote: Sat May 21, 2022 8:10 am De eneste som jeg føler kanskje kan føle seg litt snytt er Mvuka og Boniface, men selv de har ikke vist all verden når de har fått sjanser tidligere. Hovedgrunnen til at de bør føle seg snytt er at Koomson og Espejord tidvis har vært elendige. Personlig ser jeg ikke at Koomson bidrar med noe som helst til dette Glimt-laget.
Følger du med? Boniface har vært skadet. Ikke i kampform selv om han ser ut som en våryr okse hver gang han kommer inn.

Mvuka, av og på. Knapt levert noe som helst i de kampene har fått bidratt. Viser ett solid målinnstinkt mot TIL, men det kan også tilskrives en genial Boniface som danser med ett tilnærmet tomt forsvar. De fikk kjørt seg og var mørnet før de to nevnte kom inn.

KK drømmer ikke, han ser kampene og de gjennomanalyseres til den minste detalj. Så de har nok mye bedre oversikt enn oss som drømmer om at en nysignering eller egenutviklet spiller skal få sin blomstring i år eller hver måned.
@liverglimt
Galnasen
Posts: 334
Joined: Tue Jan 19, 2021 9:33 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 35 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Galnasen »

Nå var det vel akkurat det jeg skrev? Boniface har ikke fått spilt så mye fordi han har vært ute med to alvorlige kneskader samt at han kom tilbake "overvektig" etter ferie. Det er klart Glimt er livredde for at de pusher han for tidlig slik at det blir nok en alvorlig skade. Mvuka er av og på, slik som det er med unge spillere. Med det sagt så vil jeg heller ha mer av en "av og på" Mvuka enn å spille 70 min med en Koomson som ikke utfordrer i det hele tatt. Det er disse to jeg føler som har et høyt "potensiale", men som ikke har fått spilt så mye.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Det var akkurat det du ikke skrev. Du skrev at Boniface og Mvuka burde føle seg snytt fordi de har fått lite kamper.
@liverglimt
Galnasen
Posts: 334
Joined: Tue Jan 19, 2021 9:33 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 35 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Galnasen »

"Boniface har vært ute lenge, har vært dårlig trent, og har vist minimalt i mange av kampene han har kommet inn. Viktig å huske på at en skade i det samme kneet til Boniface, så kan nok den karrieren være over før den har kommet i gang." - Dette skrev jeg litt lengre ned i samme innlegget :tenk

Men for all del, vi er jo enige :D
Last edited by liverglimt on Sun May 22, 2022 3:26 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Vi anker altså straffen fra Uefa og vurderer det samme til politiet. Sorry,men det er påtide å bare la det ligge,unødig støy som ikke fører frem noen vei.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Enig, kan ikke se at det kommer noe godt ut av dette for oss. Synd at vi ikke bare kan la det ligge, og hvis beviset til Glimt er videoen, så kan jeg ikke helt se at Glimt har en spesielt god sak heller. Ta heller læring av dette, og beskytt Knutsen bedre neste gang så noen andre kan ta støyten.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

Glimt skal møte Harstad borte i andre runde i cupen 22/6. På samme tidspunkt skal Junkeren ta imot Lillestrøm(!). Det er vel ikke bestemt enda om kampen skal gå i Stordalen eller om de låner Aspmyra for anledningen. Uansett er vel dette en god anledning for alle Glimt-supportere til å vise oppslutning også om Bodøs fotball-lillebror, og gi mannsterk støtte til Junkeren. Det skal jo litt til, men jeg hadde definitivt ikke sagt nei til ei cup-bombe i denne kampen!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 568 times
Been thanked: 646 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Junkeren har mange spillere som lett kunne spilt på et høyere nivå. De er også et veldig underholdende og teknisk lag som spiller fin, moderne fotball. LSK vinner nok, men jeg tror at Junkeren kan gi dem en fair fight om de spiller opp mot sitt beste. Spissen Kapskarmo som imponerte i treningskampen mot Glimt får nå brynt seg på Ogbu. Det blir veldig interessant og jeg tippermGlimt har en mann eller to på kampen for å følge den duellen.

Hvor kult hadde det ikke vært om J-feltet ikledte seg blått og hvitt for anledningen.

Edit: Fordi banen er i elendig stand i Stordalen har Junkeren spilt kampene sine i NH så langt i år. Tipper de spiller der også i cupen.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

https://www.tv2.no/sport/14815164/

Det er syv spillere i landslagstroppen som har fortid (eller fortsatt er i) Glimt. Det er sterkt.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Hmm! Er KK på vei ut siden vi ryktes til ny trener? Eller bare Danske journalister som har det gøy?

https://www.bt.dk/fodbold/transfervindu ... ess-thorup
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Glimt forsvar gjør ofte noen tabber i løpet av en sesong. Både i 2020-21 var det 3-4 brølere både fra Lode og Moe. Men vi hadde er sterkere lag slik at det gikk greit. Philip og Junker i tospann i 2020 og Botheim og en glimrende Solbakken i 2021. I tillegg i sterk Fet og Patrick på midtbanen og en glimtende Hugo på slutten av sesongen. Dermed kunne feilene repareres og Glimt vant tilslutt. I dag er det slitasje i laget. En sesong som egentlig er helt unormal. Morsomt var det spesielt med kampene mot Celtic. Mot AZ begynte vi å se slitasjen og mot Roma klarte vi å tyne ut siste dråpen av sitronen hjemme. Så var det tomt og siden har Glimt hatt alt for tett kampprogram til å restituere seg og bygge opp ny kapasitet. I tillegg en haug med skader. Men jeg påstår at vi har styrket stallen med Larsen og Vetti og Espejord og Brice. Som jeg skrev før Haugesund kampen så må Glimt prøve å karre til seg så mange poeng som mulig før oppholdet i juni. Vel vi har 4 poeng på de siste 2, men laget tåler ikke tap i Molde. Her må KK ta ut spillere som er fysisk fit for fight og ikke bare repetere med et slitent mannskap. Så tror jeg den lange pausen vil laget virkelig trenge nå og vi vil se et nytt Glimt borte mot KBK.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Buster »

Helt enig i analysen om tilstanden i laget Knuta. Molde er store favoritter under nåværende omstendigheter. Det vil være en stor prestasjon å ta poeng.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Knuta wrote: Thu May 26, 2022 10:33 am I tillegg en haug med skader.
Er enig i det du skriver, men har Glimt egentlig hatt en haug med skader i år? Har sett det referert mange steder tidligere og, men kan ikke si at helt følger den. Iallefall ikke i 11eren, og den endres jo kun hvis det er tvingende nødvendog. Så er det klart at skader nok har påvirket treningskvaliteten og valgmulighetene, men i førsteelleveren mangler vi jo kun Solbakken.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Har det vært skader/sykdom..?

Brice har vært ute
Konradsengutta har vel hatt klippekort hos doktoren.
Brede Moe spilte èn 90min av de fire første kampene hvor han gikk ut med skade
Sery Larsen kom vel inn skadet og brukte lang tid på å kunne bidra skikkelig på trening?
Elias Hagen kunne ikke starte mot Tromsø.
Sondre Fet har vel spilt 50min i år?
Pelle var skada i starten av sesongen, spilte ikke mot Roma borte.

Kan jo legge til spillere som Ask som vel også har vært ute, og da ikke kunne bidra på trening. Espejord og Boniface er vel såvidt klare for å spille 90min om det hadde vært nødvendig.

Så det har vært skader og sykdom på både 11eren og de som banker på døra... Hadde skader ikke vært en faktor for noen lag, hadde Glimt og Kristiansund hatt flere poeng. Vet ikke hvem andre som har hatt så mange skader, Viking har vel manglet Tripic feks?
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 568 times
Been thanked: 646 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Nordlys wrote: Thu May 19, 2022 7:04 pm Jeg synes Broughton virker svært faglig dyktig. Litt skummelt om det blir mye personalkonflikter. Særlig om det fører til eneveldetakter. Vil ikke være helt komfortabel om det kommer inn en person nå som også har en personlig kobling til KK. Vi trenger at klubben driftes profesjonelt og ikke ansetter folk på kjennskap og vennskap. Det blir det dårlige ansettelser av på et eller annet tidspunkt.
https://www.an.no/det-narmer-seg-comeba ... -4-1599627

Ikke til forkleinelse for Stian Theting. Det kan godt hende han har kompetansen som skal til, men hvilken bakgrunn/utdanning har han som gjør ham egnet til å ta over etter Broughton? Jeg regner med at han ikke har jobbet så veldig mye med spillerutvikling og akademidrift i Sandnessjøen eller hvor han bor.

Kan godt være at dette er rett mann, men jeg stiller spørsmålstegn ved ansettelsesprosessen. Vi må ikke gå i fella som RBK gjorde og bli en ren kompisklubb. Da går det rett vest.

Edit: Om det finnes et akademi-topic så feel free til å flytte over mods
Last edited by Nordlys on Thu May 26, 2022 2:18 pm, edited 1 time in total.
Forumets mest middelmådige ekspert.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Synes helt ærlig ikke det er så voldsomt 100 dager ut i sesongen. Konradsenx2, Sery Larsen og sannsynligvis Fet hadde ikke vært i 11eren uansett. At det har vært enkeltspillere som har stått over 1 av 13 kamper er jo helt normalt.

Så kan fortsatt ikke se at skader har hatt spesielt stor betydning på førsteelleveren, utover det som er forventet. At treningskvaliteten har blitt skadelidende er en helt annen sak.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Molde har jo hatt mange flere skader på viktige spillere enn oss i år. Synes ikke det har vært spesielt ille for Glimt. Så er det også noe med at når en kjøper spillere som har historie med skader, så er det noe en må forvente.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

tjongs wrote: Thu May 26, 2022 2:10 pm Så kan fortsatt ikke se at skader har hatt spesielt stor betydning på førsteelleveren, utover det som er forventet. At treningskvaliteten har blitt skadelidende er en helt annen sak.
Det er vel akkurat det som er hovedproblemet. Man har hatt en førstellever, og ikke så mye mer enn det. I perioder har man vel hatt tre og en halv midtbanespiller på trening. Var det ikke mot Roma hjemme at Larsen, Fet og Morten K. var på benken bare for å fylle opp dommerkortet? Man måtte ringe Junkeren for å få trent på full bane før kampen mot TIL. Da blir det ikke mye øving på samhandling.

Jeg syntes Moe virka forkjøla etter kampen i går, og Høibråten hørtes ut som hadde slimhoste i starten av intervjuet etter kampen.

Alt dette hadde kanskje vært bedre og/eller mer håndterbart med en mer "normal" sesongoppkjøring.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Nordlys wrote: Thu May 26, 2022 2:09 pm Kan godt være at dette er rett mann, men jeg stiller spørsmålstegn ved ansettelsesprosessen.
Ja, jeg synes heller ikke dette var helt tillitsvekkende. Ut fra artikkelen så virker Theting å ha relevant bakgrunn, og er sikkert kvalifisert for jobben, men er han virkelig best kvalifisert?

Etter en periode med det som har virket som brede og profesjonelle ansettelsesprosesser, hvor man har endt opp med å få inn impulser fra andre land, så føles ansettelsen av en tidligere spiller på denne måten som et steg tilbake. Men vi får se, kanskje denne prosessen er et unntak og Theting viser seg å være et helt glimrende valg.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Enig med deg, skal man gå fra en som har jobbet med akademi og trening av unge spillere i mange år og har den faglige kompetansen til en exspiller som ikke akkurat har noe på disse feltene å vise til. Skeptisk til sånt.

Hadde håpet man gikk for en nederlender, belgier, portugiserne etc. som kunne ta med seg noen til for å få inntrykk uten i fra som trengs. B/G bruker alt for mye ressurser på akademiet sitt til at man gir en kompis/kjenning jobben og høres ikke bra ut overhode
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Ja poenget er jo at Molde faktisk kan sette inn spillere som er på nivå med den som ble skada. De spillerne Molde setter inn fort var de beste spillerne fra andre norske klubber ganske nylig.
Locked