Aspmyra Stadion

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
metamorph
Posts: 73
Joined: Mon Nov 29, 2021 12:11 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by metamorph »

Enig i at fremgangen på stadion ikke akkurat virker lovende, men det er soleklart værre stilt med dybdeartikkelen ja.

De har faktisk tilnærmet ingenting (!) å melde i artikkelen. Det er spesielt, når den er utformet som den er gjort. Virker som de prøver å få det til å være 4 måneder med graving, så er realiteten at de har spurt de som er rike, eller de som driver restaurant i byen, om de har en avtale med Glimt.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Fullt så enkelt er det ikke. Man har intervjuet finanseksperter både i Nordea og Den Danske Bank, som har uttalt seg riktig i forhold til egenkapital, villighet til finans institusjoner å gå inn i slike prosjekter etc, samt total kostnader ved et slikt prosjekt. Man kan godt hoppe bukk over dette fordi det er ubehagelige fakta som ikke passer inn i den glamourøse rammen som Glimt har presentert. Skulle virkelig ønske at Glimt kunne hatt en strippet utgave av prosjektet som folk kunne forholde seg til. En stadion som den i Sandnes f.eks. Selvfølgelig kunne AN også tie prosjektet i hjel, hvor lurt er det?.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by Vegard »

Merket meg spesielt denne kommentaren:

– Et dårlig utgangspunkt for et så stort utbyggingsprosjekt, er at klubben selv står bak. Man har veldig lyst til å få det til, men ikke så mye erfaring. (Robert Næss, Nordea)
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by tjongs »

Re Knuta

Dette er det som er siter fra Danske Bank:
– Leietakerne er helt avgjørende. Bolig og eiendom er regnet som veldig trygt, mens idrettsaktører er forbundet med større risiko, sier Jordal fra Danske Bank.

Og:
Han får støtte av Espen Jorvang, leder for større eiendomsprosjekter i Danske Bank, som anslår et sted mellom 30 og 50 prosent, men trolig rundt 40. (Egenkapital, min anm).

Helt sikkert riktig nok av Jorvang, men det er jo ikke akkurat revolusjonerende nyheter som Avisa Nordland har klart å få spadd frem av finanseksperten i Danske Bank. De to setningene endrer vel nøyaktig -null- på hvorvidt dette er et luftslott eller ikke.
Men gjerne at stadionløsningen er dårlig, men gi nå gjerne oss andre et grunnlag for å være enig. Selv har jeg alt for lite informasjon til å mene spesielt mye, og reportasjen i AN inneholdt akkurat like lite info.

EDIT: Ser nå at Avisa Nordland ikke har bestemt seg for hva han i Danske Bank heter. Det bygger jo ikke akkurat opp inntrykket av en grundig gravereportasje...
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Jeg har ikke sagt at det er veldig gravende jobb som er gjort. Mener bare at det er på tide at det fokuseres på prosjektet når det ellers er veldig stille. Det eneste vi hører fra Glimt hold er en ullen beskjed om nye datoer.
metamorph
Posts: 73
Joined: Mon Nov 29, 2021 12:11 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by metamorph »

Angående det Nordea og DNB uttaler, så er jo det super generelle svar på at å bygge stadion krever mye. De uttrykker ingen bekymring over jobben Glimt har gjort så langt, da AN ikke har noe å gi de av info på jobben Glimt har gjort så langt.

Jeg har ingen tro på at Glimt får en 50.000 m2 storstue i 2024, 25 eller 26.

Men det endrer ikke at artikkelen er tynn suppe.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

BørreA har skrevet "Planene er storslåtte. Jeg skulle likevel ønsket meg to ting"
https://www.an.no/planene-er-storslatte ... -4-1662564
- At planene viser litt mer nøkternhet
- Kan virkelig ikke Aspmyra rustes opp ytterligere?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by MhepA »

Jeg kunne selv som tiåring se at Aspmyra kom til å bli et mareritt å ruste opp videre etter at de bygget ut i 2001 (?). Betongklossen bak det ene målet, og boligene bak det andre gjør det nesten umulig å få til noe som helst.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Image

Dette forslaget mente jeg Glimt syntes var meget bra for 2-3 år siden. Men nå regner jeg med en haug med reaksjoner om at det er for mange eiere, eierstruktur og fandens oldemor. Men foreløpig har jeg ikke sett at noen har tatt initiativ for å i gang konstruktive møter for å få i stand en løsning og få løst opp i floken på eiersiden.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Nordlys »

Det forslaget der ser kjempefint ut. Hvilke områder av stadion er det som heftes av eierfloker? Diadora-bygget og kortsida mot flyplassen? Klarer ikke se hvilke eierinteresser det er ut mot Hålogalandsgata og på kortsida i øst. Og det er jo først og fremst der anlegget behøver oppgradering.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Boombadila »

Måtte nå se litt i grunnboka, og der stod det mye rart. Det kan se ut til at selve gressbanen er det som kalles Aspmyra Stadion, og er eid av Kommunen. Der har Glimt en festeavtale på 50 år, inngått i 1999.

Resten av området rundt er tydeligvis separate juridiske enheter. De som er interessert, kan se mer via norgeskart.no og mer informasjon. Der kan man også få innsyn i grunnboka.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by ecke »

Nordlys wrote: Wed Oct 05, 2022 2:42 pm Det forslaget der ser kjempefint ut. Hvilke områder av stadion er det som heftes av eierfloker?
I Hålogalandsgata i nord, er hele den langsiden eid av Johansen/Lorentzen fram til gamle løpebanen, der kommunen er eier. I øst mot boligene/Mãrthas vei, er tribunen bygd over parkering og eid av borettslaget/parkering og kommunen. Det kan være spørsmål om evt tak og utnyttelse av dette området som kommune og borettslag blir hovedaktørene, ikke B/G.

@Knuta etterlyser møter som ikke er avholdt, men det jeg kan forsikre om at det har det vært mange av, veldig mange.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10715
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Møter som kommer med kort innkalling og lite overføring. Det er for den indre kjerne Ecke, de som vandrer i gangene.
@liverglimt
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Til Ecke. Nå snakker jeg om et møte som f.eks kommunen sammen med Glimt innkaller til sammen med alle interesserte, også media inkludert. Jeg har ikke ikke sett et eneste slikt offisielt møte de siste årene. Om det er diverse dialoger i gangene på Aspmyra regner jeg med, men det er ikke det vi snakker om. Derfor sitter alle og er like forfjamset fordi man er blitt innprentet i alle år at det er så vanskelig. Dersom man i utgangspunktet problematisere i stedet for å være løsningsorientert, ja da blir det et problem. Ingen ting når det gjelder Aspmyra er uløselig. At et borettslaget/parkering skal være det store problemet får meg virkelig til å stusse. Har AN, Bodonu tatt opp hansken og snakket med styret i borettslaget for å høre om det er noe problem med dette?. Tror noen at Johansen/Lorentzen vil sitte med eierskap til en langside dersom Aspmyra ikke eksisterer lengre. Hvem har snakket med dem. Har kommunen sammen med Glimt hatt møter med disse. Om de eier dette så er det vel ikke noe problem heller. For meg virker det som at dersom kommunen har et ansvar så gjør ikke Glimt noe eller tar noen form for initiativ. Det kaller jeg ansvarsfraskrivelse.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Kesseboy »

Så, å bygge en ny stadion der man sjøl sitter i førersetet, er et luftslott.

Men å få seks forskjellige parter til å gi og ta, på tross av ulike interesser, andeler og behov, er høyst realistisk?

Selvsagt kan man bygge ny stadion. Selvsagt kan man videreutvikle Aspmyra. Men ingen av de tingene kommer til å gå knirkefritt og smidig.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Å bygge et nytt stadion er ikke å bygge et luftslott, men å bygge det som er presentert er et luftslott.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

Har vi lov til å stille spørsmål ved markedsføringen av gårdagens folkemøte om stadionplanene i rådhuset? Kommunen var arrangør.

https://www.an.no/sju-stykker-motte-opp ... -4-1670484

Har Glimt omtalt møtet via sine kanaler? Det har jeg ikke fått med meg. Kanskje det var annonsert i papiravisa?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by Los-Loco »

Har heller ikke fått med meg dette. Det må være lov å stille spørsmål ja, når folk på dette forumet som ellers er smått over gjennomsnittlig interessert i Glimt ikke har fått med seg at det skulle være et folkemøte.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10715
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Jeg trodde det bare var meg som ikke hadde registrert at det skulle være møte. Jeg skal bringe dette videre og nevne at den kommunikasjonsansvarlige/markedssjefen må de få på plass før de dummer seg ut på alle plan.
@liverglimt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

Nordlys wrote: Fri Sep 23, 2022 5:03 pm Link til planforslag på kommunens hjemmeside.

Det er også fremstilt en 3D-modell av stadion: https://bodo-kommune.maps.arcgis.com/ap ... bc4f339166

Ser kult ut. Men ikke så kult som om man hadde gravd ned banen på Aspmyra et par meter :D
Hvis man klikket seg inn på linken til kommunens informasjonsside så finner man at informasjonsmøtet var varslet:
Det blir avholdt informasjonsmøte om planarbeidet i folkeforum, Bodø Rådhus 20.oktober kl. 19.00.
Men nettsiden inneholder ikke noe informasjon om eventuell redigering av artikkelen i ettertid. Det kan jo hende at informasjonen om møtet har lagt tilgjengelig hele tiden men at alle utenom 7 har oversett det.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by Los-Loco »

Tenker vel at antall oppmøtte gir et greit svar på om arrangøren har lykkes med informasjon i forkant av møtet. Man kan alltids påstå at det er opp til befolkningen å klikke seg inn på kommunens informasjonssider med jevne mellomrom i fall det skulle dukke opp noe av interesse. Men forfekter man et slikt synspunkt, så vitner det vel ikke om annet enn at man er en person som overhodet ikke har fulgt med i utviklingen av informasjonssamfunnet de siste 20 årene.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Boombadila »

Uten sammenligning for øvrig, men det er vel litt som når kommunen hevder at opplysningsplikten deres er oppfylt når de har en liten avisannonse om endringer i reguleringsplaner.

Merkelig at ikke slikt, og særlig slike saker, blir pushet aktivt.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10715
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Det er Bodø/Glimt som er byggherre, da bør de legge ut informasjon slik at det blir fanget opp. Det er åpenbart stort sett de i kaffegjengen pluss naborepresentant som var tilstede.

Dette er dessverre typisk stil til klubben i våre hjerter. De blir liksom aldri bedre utenfor banen!
@liverglimt
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by ecke »

Det er Bodø kommune som har invitert til dette møtet, ikke Bodø/Glimt denne gangen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10715
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Akkurat så det gjør at saken stilles i ett annet lys? Debatten er ikke-eksisterende med 7 stk tilstede.
@liverglimt
Post Reply