Adeccoligaen 2013 - Seriemester: Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10477
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by MhepA »

Mtp. at Sandefjord kan være den verste motstanderen er det meget irriterende at vi ikke fikk de tre poengene vi egentlig "vant".

Fredrikstad har vist store svakheter med en mer eller mindre ufortjent seier hjemme mot Hødd 3-2, tap borte mot Bryne og tap hjemme mot Sandefjord.

Stabæk har ikke tapt enda, men har tre uavgjorte men kan sies å ha hatt to relativt tøffe bortekamper mot HamKam og Kongsvinger. Kristiansund er også et lag å regne med og jeg er meget fornøyd med at de mistet alle poengene hjemme mot dumpekandidat Vard.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by gavharr »

Jeg har inntrykket av at Vard er bedre enn det folk tror, mens KBK ikke er riktig så god som folk skal ha det til. Ergerlig at SF vinner borte i dag :evil:
Tror uansett vi doser dem hjemme ;)
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Adeccoligaen 2013

Post by FSHelgeland »

Så hele andre omgang mellom FFK og Sandefjord. Det var en til tkder fartsfyllt omgang med enorme sjanser til begge lag. Kampen burde strengt tatt endt med 4-3 eller 4-2 til Sandefjord. Etterhvert så legger Sandefjord seg veldig bakpå mens de sender bare et par mann avgårde på kontring. FFK klarer da ikke å skape allverden og Sandefjord kan fort lykkes på en av kontringene. Målet til Sellin ble forøvrig scoret på en fantastisk kontring regissert av Lars Iver Strand. Sandefjord blir nok hovedkonkurrenten vår denne sesongen.
Tippeliga 2015
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by gavharr »

Tror allikevel fort at SF går på noen smeller mot antatt dårligere lag. Tror for det meste vi unngår det i år. Har klokketro på at vi sikrer opprykk flere runder før slutt. Som nr.1
wololo
Posts: 75
Joined: Tue May 22, 2012 10:13 pm

Re: Adeccoligaen 2013

Post by wololo »

Etter å ha sett på reprisen fra Sandefjord enda en gang, og med tanke på at de ligger et poeng foran oss, mens de egentlig skulle vært to bak; jeg tror ingen lag kommer til å være foran oss til slutt. Og vi har flest plussmål i serien. :glimt Vet det er tidlig og sånt, men jeg synes slike ting gir en liten indikasjon. Ka dåkker trur? :)
User avatar
Kesseboy
Posts: 15804
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Kesseboy »

Tror at hvis det vi har sett så langt er representativt for normalnivået til Glimt, så rykker vi i hvert fall rett opp. Hvis det vi har sett er toppnivået, så er jeg mer bekymra. Det må være et gir til eller to å legge inn etterhvert som det drar seg til.

Bortespøkelset må drives tilbake en gang for alle, samtidig som hjemmeformen fra de foregående sesongene opprettholdes. En god prestasjon på jæren neste helg, så er trua mi litt på gli.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Frodo Baggins »

Glimt og Sandefjord er mine opprykksfavoritter, men å begynne å konkludere med noe hittil er bare tull. For 2 kamper siden så hadde vistnok RBK avgjort TL, spørsmålet var hvor tidlig de ble seriemester. Etter det, vel..
Uten å ha sett Glimt, så konkluderer jeg med at alt er normalt. Man slår Ull/Kisa og Elverum hjemme, som er normalt. alt annet ville vært er katastrofe. Og tap borte mot en opprykksfavoritt er vel som normalt det å?
Selv i 2012 som var en heller laber sesong så vant Glimt de første 4 hjemmekampene, og stod med 1-2-1 på de fire første borte. Det meste lå til rette for en sesong i toppen. Bare sier at sesongen er lang, og selv om man slår Elverum hjemme så er det ingen grunn til å ta helt av.
Det tar litt tid før serien setter seg.
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 305 times
Been thanked: 168 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Sven-Rune »

Sesongen er lang ja, og det er nok av de som konkluderer etter et par runder! I fjor var det enkelte her på forumet som mente opprykket var kjørt da vi tapte for Hødd borte, mens opprykket i realiteten ble tapt i siste kamp på Jessheim!
Glimt har vist lovende takter så langt, langt friskere enn i fjor og jeg har fått tro på at i år.....

2 godt gjennomførte hjemmekamper, en godkjent kamp i Sandefjord som normalt hadde gitt minst ett poeng og mer fartsfylt og direkte spill. Vi får omskrive Eggens ord om seriegull: Det avgjøres når vi tar opp potetene i Steigen! Fram til da får vi glede oss, grue oss, ha oppturer, nedturer og ikke minst spenning! :rock
ingen87
Posts: 7099
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 190 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by ingen87 »

En ting er det offensive, men synes vi er jevnt over bedre organisert i år enn i fjor. Det er mer struktur både i gjenvinningsfasen og oppspillsfasen. I det defensive har vi kun sett organiseringen mot Sandefjord, som var så som så. En individuell svikt mot Elverum vil jeg ikke la gå på bekostning av samhandlingen i forsvar. Synes det ser bedre ut enn på mange år, rett og slett på grunn av denne strukturen. De fleste som har fulgt Glimt noen år er stort sett enig med meg. Spørsmålet er hva som skjer når vi begynner å møte motgang. Som vår eminente TIL-henger sier lengre opp (og en grei moderator i forhold til å holde oss på bakken) så startet vi sesongen ganske så bra ifjor og. Noen tullete bortekamper, men jevnt over var vi godt med fram til sommeren.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 354 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by poteten »

Jeg er litt på gjerdet sammen med Frodo her. At vi slår Elverum og Ull/Kisa på hjemmebane er absolutt som vi skal forvente av et lag som Bodø/Glimt. At de taper, forholdsvis ufortjent, i Sandefjord er også litt som forventet. Altså er 6 poeng på 3 matcher verken mer eller mindre enn det man bør kunne forvente av Glimt.

I de 6 poengene ligger det mye positivt. Det faktum at vi skårer på dødball igjen. Det faktum at vi har en person som kan ta ordentlige innkast. At vi er mer direktespillende. And so on and so on.

De virkelige testene kommer på bortebane i år og ikke på hjemmebane. Minst 13 av 15 lag vi skal møte på hjemmebane er kamper jeg forventer skal ende med tre poeng. Borte, derimot, har vi enda et stykke å gå.

Bryne på neste er første prøvestein, som egentlig er en slik kamp vi må vinne om vi skal henge med i toppen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by gavharr »

Tror ikke det er mange som tar 3 poeng på Jæren i år, men forhåpentligvis er vi ett av få lag :glimt
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 305 times
Been thanked: 168 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Sven-Rune »

Blir bare uavgjort der da! :lol:
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10477
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by MhepA »

Nå ser Ranheim ut til å gå mot en meget sterk borteseier mot Sandefjord,noe jeg tror kan bli meget viktig for oss. At Ranheim faller litt av utover i sesongen er helt normalt og har skjedd de siste 4-5 sesongene. Så for meg er det helt topp at de klarer å gi Sandefjord sitt første tap, og atpåtil på hjemmebane. Det betyr at vi med seier borte mot Bryne garantert ligger på opprykk etter fire runder.

Hadde håpet på hjemmeseier i alle kampene bortsett fra Glimts, men jeg ser for meg at Kristiansund tar en borteseier, jeg er redd Stabæk får med seg poeng også. Hvis bare Glimt greier å ta tre poeng imorra, så kan det se mye lysere ut og vi kan allerede ha fått en ørliten luke sammen med Ranheim.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Sulliken »

Ok. Fått pustet litt nå.

Først og fremst er resultatene i de andre kampene dennerunden helt OK får vår del. SF taper hjemme for Ranheim, og både Stabæk og Mjøndalen ryker og på tap. Kristiansund (som nok får en positiv sesong) eller Skamma blir neppe å finne helt i toppen i høst. Og om det ikke skjer endringer i policyenom farmerlaget demmes på Lerkendal-brakka, så vil nok Ranheim falle av utover sesongen, som vanlig.

Noe som er litt uvanlig i år i forhold til tidligere år i Adecco er at alle lag som er tippet i toppen av tabellen har slitt i innledningen. Både SF, FFK og Stabæk trøbler og i tillegg til Glimt.
Bryne tok jo FFK hjemme på samme taktikk som mot Glimt med samme vær- og baneforhold.

SF, FFK og Bryne borte er de kampene jeg før sesongen ville være fornøyd med et U-resultat. 2 av dem er allerede unnagjort, og jeg har, som gavharr, tro på at Glimt vil holde et stabilt bra nivå utover i sesongen.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Sulliken »

Sakset fra Bryne-Kamptråden:
poteten wrote:Nei, nå skal vi ha 15 strake poeng.
I allefall 12

5.runde, 5.mai: Follo hjemme
6.runde, 9.mai: Vard Borte
7.runde, 12.mai: Hødd hjemme
8.runde, 16.mai: Strømmen hjemme

Alle de SKAL være 3 poeng. Men: Vard Borte blir lakmustesten på om Glimt endelig skal slutte med tullet å tape poeng borte for dumpekandidater (Asker, Bærum, Follo, Løv-Ham, NIL-Trysil, Raufoss, Strømmen, Randaberg, Alta, Tromsdalen, Ulf (det året de SKULLE ha rykket ned) osv).

Hamkam 9.runde 20 mai, vel. Vi får se.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 354 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by poteten »

HamKam også, om vi skal være et opprykkslag.

Men 15 poeng, here we come!
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Adeccoligaen 2013

Post by FSHelgeland »

Vinner vi alle disse og inkasserer 15 poeng, da ligger vi helt oppe i teten etter disse rundene og da har laget funnet flyten. Jeg er dog ikke like sikker på lengre at vi er kapable til det, 2.omgangen i går var skremmende.
Tippeliga 2015
Wendigo
Posts: 1502
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 237 times
Been thanked: 115 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Wendigo »

Ser at 4-0 ikke helt har tatt knekken på optimismen når vi dagen etter snakker om 5 strake 3-poengere.
ingen87
Posts: 7099
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 190 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by ingen87 »

Det er nå gutta skal vise at det kun var et litt feiltråkk på veien mot opprykk, og vil hevne seg, spesielt på bortebane, i kampene framover :)
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Adeccoligaen 2013

Post by FSHelgeland »

Skal vi nå målet om opprykk så bør vi nesten reise kjerringa nå. Vi kan tåle 6-7 tap, ikke mer. Nå har vi allerede to
Tippeliga 2015
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Frodo Baggins »

Skal man rykke opp så ligger vel snittet på rundt 60 poeng etter at 16-lags serien ble innført. Nå har det gått litt ned de siste årene, og nå kan man regne med at 55-57 poeng bør holde. Skal man klare dette så bør man ha en rimelig grei borteform, i tillegg til å være gode på hjemmebane.

Normalt sett er jo Glimt gode hjemme, selv om de har en tendens til å rote bort poeng innimellom mot "enkel" motstand på Aspmyra, samt å tape de "må vinne kampene" mot topplagene hjemme. Bortekampene er jo en trist historie sett med Glimtøyne, ett poengsnitt på 1,13 borte siden nedrykket i 2009 er en katastrofe for en klubb som har som målsetning å rykke opp. Og hittil så ser det jo ut som om bortekomplekset lever i beste velgående.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by ecke »

B/G er i en meget kritisk situasjon pr i dag med TE Nordberg, Knarvik og CBerg skadet. Når B/G må avslutte på midtbanen med Viljar, Pedersen og Saltnes (en midtbane mer for 3. divisjon enn Adecco), og da ser man hvor sårbar laget er. Vi kan bare håpe at Bergs skade er kortvarig, at Knarvik kommer tilbake i løpet av mai slik han selv spådde, men fortsatt må vi vel bare drømme om en retur for Nordberg.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Cheese Smirnoff »

Berg er jo ikke skadet. Han står over cup-kampen, men er høyst sannsynlig klar mot Follo.

http://www.an.no/glimt/article6632219.ece
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Trapattoni »

Cheese Smirnoff wrote:Berg er jo ikke skadet. Han står over cup-kampen, men er høyst sannsynlig klar mot Follo.
En spiller som høyst sannsynlig er klar til kamp om fem dager er høyst sannsynlig skadet....
Den der leksa har vi jo hørt 100 ganger før. Han spiller sikkert mot Follo, før vi etter et par dager kan lese at Berg ligger på Volvat og angrer som faen på at han ikke tok signalene litt tidligere. Tilbake i oktober.
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Knuta »

Enig. CB bør stå over mot Follo, håper at trenerteamet ser det samme. Det kommer mange viktigere kamper senere.
Post Reply