Adeccoligaen 2013 - Seriemester: Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by poteten »

Det gjorde de. 2-0 er ikke dårlig og vips er de i opprykksstriden.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by poteten »

Kristiansund utligner mot Bryne. Viktig skåring for Glimt.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Jævlig jevnt det er, og slik blir det kanskje hele veien inn. 3 poeng skiller nr. 2 og nr. 9.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by liverglimt »

Ved halvspilt serie så regner jeg med det er litt mer avstand til bunnen!
@liverglimt
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by ingen87 »

Så lenge det fortsetter som nå, der alle slår alle, så vil det følgelig bli jevnt helt inn.. Når vi begynner å ta tre poeng borte, og holder fortet på Aspmyra, så skal du se det begynner å bli avstander :)
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by MhepA »

Vi skal ikke se bort ifra at vi topper tabellen etter neste runde...

I tillegg til vår kamp hjemme mot Strømmen har vi følgende kamper på 16. Mai:

Bryne - Kongsvinger
Bryne har jo helt klart vært det laget som har hatt den beste starten i årets Adecco sammen med Ranheim. De har omtrent bare spilt vanskelige kamper i fem av de seks spilte kampene: Seier hjemme mot FFK, Glimt og Strømmen + Uavgjort borte mot Ranheim, Stabæk og Kristiansund. Jeg vil sette dem som en klar favoritt i denne kampen, men håper veldig at Kongsvinger klarer å ta med seg poeng, for hvis ikke begynner Bryne å se meget farlig ut i forhold til å være en reell opprykkskandidat.

Elverum - Mjøndalen
Heller uviktig kamp sett i mine øyne. Jeg tror Mjøndalen kan være en utfordrer i år også, men da må de spille bedre enn de har gjort til nå. Vinner Elverum her, så tror jeg vi kan si farvel til begge lagene veldig snart. Håper på hjemmeseier.

Hødd - Ranheim
Dette er rundens desidert mest spennende kamp, faktisk. Hødd er gode og det så vi tendenser til på Aspmyra. De har i tillegg plukket greit med poeng til nå i Adecco. Hjemme har de slått HamKam, Stabæk og Kongsvinger. Jeg har troen på at de kan ta med seg alt i denne kampen også, og da er veien åpen for Glimt å ta over plassen til Ranheim på topp. Når det er sagt, så har Ranheim full pott etter tre bortekamper (altså 9 poeng). Det er sterkt, og det er derfor dette blir så spennende. Håper på hjemmeseier.

Sandefjord - Follo
Er nok den sikreste hjemmeseieren av alle kampene på 16. Mai. Jeg er null i tvil. Det ville vært en voldsom bonus for Glimt om Follo greide å ta med seg poeng her, men ikke ha noen forhåpninger.

Ull/Kisa - Kristiansund
4 poeng på 4 kamper for Ull/Kisa hjemme. Fjorårets kvaliklag bør begynne å bli sultne på flere seiere. Det er godt mulig det kommer i denne kampen. Om Kristiansund vinner, så har de fått en start som jeg forventet fra dette laget som var bunnsolide i sin avdeling i 2. divisjon i fjor. Tipper hjemmeseier.

Vard - HamKam
Håper jo intenst at Vard skal være det laget som skal ta poeng fra de andre opprykkskandidatene også i år. Har bare spilt 2 hjemmekamper i år, og det har endt med tap 0-1 mot FFK og uavgjort 2-2 mot Glimt. Det er tøffe kamper, og jeg har troen på at de klarer å skaffe seg et velfortjent poeng på 16. Mai også om noen gidder å ta seg turen til stadion. Håper veldig på hjemmeseier. Vinner HamKam viser de mye styrke i starten av sesongen.

Fredrikstad - Stabæk
Ja, hva skal man si? De to lagene man kanskje regnet mest med i starten, spesielt plankene. Men dette er lag som virkelig har skuffet i årets sesongstart. Spennende å se hvordan det kommer til å gå i denne kampen. Vinner FFK hjemme 16. Mai er de a poeng med Stabæk og begge lag har floppet like mye. Taper derimot FFK så er de koblet av allerede etter 8 serierunder, og det kan vel ikke kalles noe annet enn en katastrofe for den forhåndsdømte favoritten. Da må man utrolig nok heller snu seg og se hvordan det ser ut i den andre enden av tabellen. Stabæk har i så fall reddet seg mer inn med tre sterke strake seiere. Kanskje de begynner å finne formen?
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Nilzo »

Selv om jeg ikke gleder meg over at en klubb har dårlig økonomi, så hadde det ikke gjort meg noe om Ranheim fikk poengtrekk. Jeg ser på de som den største opprykkfavoritten. http://fotball.adressa.no/eliteserien/article279916.ece
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Det er to opprykkesplasser og jeg unner forsåvidt Ranheim turen opp ved siden av Glimt, men jeg forstår rett og slett ikke grunnlaget de skulle ha for å være en tippeligaklubb. Er DnBNor-arena en tippeligaarena? Ser det ikke for meg. En liten tribune og nesten ikke publikum. Hva med det økonomiske grunnlaget? Har på følelsen at de nesten ikke ønsker seg opp selv, men er slett ikke sikker på det.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Cheese Smirnoff »

Rosenborg holder Ranheim kunstig i live, og ved et eventuelt opprykk vil vel relasjonene dem imellom bli annerledes. Tror nok både Ranheim, Rosenborg og Trondheim er best tjent med at det er divisjonsforskjell på dem, men de kan jo ikke spille for å unngå opprykk selv om det ser sånn ut hver høstsesong.

Jeg håper Glimt rykker opp, Ranheim plasserer seg midt på tabellen og vi henter Gjermund Åsen.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Frodo Baggins »

Crazy horse wrote:Det er to opprykkesplasser og jeg unner forsåvidt Ranheim turen opp ved siden av Glimt, men jeg forstår rett og slett ikke grunnlaget de skulle ha for å være en tippeligaklubb. Er DnBNor-arena en tippeligaarena? Ser det ikke for meg. En liten tribune og nesten ikke publikum. Hva med det økonomiske grunnlaget? Har på følelsen at de nesten ikke ønsker seg opp selv, men er slett ikke sikker på det.
Arenaen til Ranheim er ingen tippeliga arena, naturlig nok siden Ranheim er en bydelsklubb i Trondheim, som aldri har spilt i TL. Ergo er ikke banen planlagt for TL spill, noe som er helt naturlig.

Men skal man bruke slike kriterier mot at Ranheim kan ta steget opp i TL, så kan man jo bare legge ned opprykk og nedrykk. Og heller innføre ett system slik som er i USA, der ligaen bestemmer hvilke klubber som skal spille på høyeste nivå.

I mine øyne, så spiller det ingen rolle hvordan stadion ser ut. Er man god nok sportslig, så har man fortjent plassen i TL. Så får heller fasiliteter komme etter hvert.

Samme kan man jo si om Aspmyra, der må/skal Nordmegler tribunen rives om kort tid. Hva skjer da? Bodø kommune som eier av Aspmyra kommer neppe til å bygge noen ny tribune med dagens tilskuerantall. Er Aspmyra da en god TL arena?
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Cheese Smirnoff »

Frodo Baggins wrote: Men skal man bruke slike kriterier mot at Ranheim kan ta steget opp i TL, så kan man jo bare legge ned opprykk og nedrykk.
Er økonomiske kriterier ikke noe man bør ta med i regninga på hvem som i teorien ikke bør rykke opp?
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Jeg unner som sagt Ranheim et opprykk, og er imponert hva de får til, men jeg tviler på at de har noe grunnlag for å drive som tippeligaklubb. De sliter allerede som det er i førstedivisjon. De får sikkert låne Lerkendal om de rykker opp.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Frodo Baggins »

Cheese Smirnoff wrote:
Frodo Baggins wrote: Men skal man bruke slike kriterier mot at Ranheim kan ta steget opp i TL, så kan man jo bare legge ned opprykk og nedrykk.
Er økonomiske kriterier ikke noe man bør ta med i regninga på hvem som i teorien ikke bør rykke opp?
Hvorfor skal man det? Ranheim driver på ett budsjett på ca. 8 millioner, rykker de opp så øker inntektene med min 5 millioner. Med samme utgiftsnivå som i dag så er det godt i pluss ved ett opprykk.

Og skal vi gå bort fra sportslige prestasjoner, og bare baserer oss på økonomi og stadionfasiliteter?
Dette er vissvass fra ende til annen.

Jeg er full av beundring for Ranheim. Siden 2010 sesongen så har de tatt 154 poeng i adecco, ved å bruke 33% av budsjettet til Glimt. I samme periode har Glimt tatt 155 poeng, hele 1 poeng mere. Selv om dere i Bodø er høyt oppe på grunn av god økonomistyring de siste årene, så skal vi ikke så langt tilbake der Glimt ikke betalte ut lønn som avtalt, og bare var timer fra konkurs. Da skal man ikke sitte å disse små bydelsklubber som sportslig klarer å få mye mere ut av hver krone enn det Glimt klarer.
User avatar
youron
Posts: 1601
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by youron »

Det er nettopp det som er så bra med egne supporterforum som dette. Kontra åpne som på facebook. Her inne kan vi disse og gjøre så mye narr av andre klubber som vi vil eller skrive skjit om hva som helst av motstanderne.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Kesseboy »

Skal vel kanskje anføre, når det gjelder Ranheim, at de har nytt rimelig godt av et tett samarbeid med RBK. En del penger har funnet vegen fra Lerkendal, og Ranheim har fått lånespilleres lønn subsidiert av RBK. Uten at det slår beina under poenget over.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg sier selvsagt ikke at Ranheim ikke bør rykke opp hvis de klarer å gjøre det, men jeg ser hver helg Ranheim-spillerne stå i Trondheim sentrum for å be folk komme på kamp og/eller bidra med penger til innsamlingene deres. Spillerne går vel ned i lønn hvert kvartal, og treneren er betalt av RBK.

Ranheim blir i praksis holdt kunstig i live av RBK, ved et eventuelt opprykk må jo dette by på problemer, uten at jeg sier at de ikke skal få lov til å rykke opp. Jeg mener bare det er et svakhetstegn i norsk fotball.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by ingen87 »

Det er ikke live-laga for Ranheim i Tippeligaen. Stadionfasiliteter er nå en ting, økonomi er en annen.. Er enig i at dette ikke burde spille noen rolle for hvem som skal få spille øverst; men NFF har innført masse "høl-i-hau" regler for å få lov til å spille i Tippeligaen. Vet ikke om noen husker denne?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.4289897
Utbedringene vil ifølge Glimtledelsen koste mellom tre og fem millioner.

- Dette er penger vi i utgangspunktet ikke har, sier direktør Ernst Pedersen til Avisa Nordland.
Og var en av flere årsaker til det økonomiske uføret vi havnet i, under Ernst Pedersens ledelse på Myra..

Hvis det kostet Glimt 3-5 millioner kroner å få Aspmyra godkjent til Tippeligaen, et anlegg som ble brukt til UEFA-cup i 2004, hva vil prislappen bli for at DNB Arena skal oppfylle kravene til NFF? Med 591 tilskuere i snitt vil nedbetalingstida bli veeeeldig laaang..
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Trapattoni »

Frodo Baggins wrote:Og skal vi gå bort fra sportslige prestasjoner, og bare baserer oss på økonomi og stadionfasiliteter? Dette er vissvass fra ende til annen.
Skal? Dette har jo vært realiteten i norsk fotball i mange år nå. Lag får ikke poengtrekk pga. av sportslige prestasjoner, men basert på økonomi. Ergo kan opprykk/nedrykk avgjøres på den måten. Intet nytt der. Krav til stadionfasiliteter er lik for alle lag. Man kan like det eller ei, men det kan umulig komme som noen overraskelse på verken Frodo eller Ranheim.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by poteten »

Frodo Baggins wrote:
Hvorfor skal man det? Ranheim driver på ett budsjett på ca. 8 millioner, rykker de opp så øker inntektene med min 5 millioner. Med samme utgiftsnivå som i dag så er det godt i pluss ved ett opprykk.

Og skal vi gå bort fra sportslige prestasjoner, og bare baserer oss på økonomi og stadionfasiliteter?
Dette er vissvass fra ende til annen.

Jeg er full av beundring for Ranheim. Siden 2010 sesongen så har de tatt 154 poeng i adecco, ved å bruke 33% av budsjettet til Glimt. I samme periode har Glimt tatt 155 poeng, hele 1 poeng mere. Selv om dere i Bodø er høyt oppe på grunn av god økonomistyring de siste årene, så skal vi ikke så langt tilbake der Glimt ikke betalte ut lønn som avtalt, og bare var timer fra konkurs. Da skal man ikke sitte å disse små bydelsklubber som sportslig klarer å få mye mere ut av hver krone enn det Glimt klarer.
Jeg er ganske sikker på at de reelle pengene Ranheim har brukt er uendelig mye mer enn bare 33 prosent av Glimts budsjett. Virkelig. RBK er jo pimp her. Så jo, jeg vil ta det sterkt med i betrakning når vi skal diskutere Ranheims "prestasjoner".

Nærmere doping i fotball kommer man egentlig ikke når vi snakker slik om farmerlag.

Og det er helt okei, men ikke snakk som om Ranheim ikke har brukt en eneste krone. De har fått mye gratis.


For øvrig synes jeg Ranheim skal få rykke opp. Sammen med Glimt.

En ekstra TL-kamp i Trondheim med Glimt for min sin del ;)
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by J I P »

Er det hjemme/borte eller gress/kunstgress som styrer poengene sålangt i Adeccoligaen?
Det har jeg satt opp en oversikt over i en artikkel på glimtsupporter.com


Ranheim og Ham-kam har tatt flest poeng på kunstgress - med ett poeng mer enn Glimt - som igjen har en kamp mindre spillt.
Nederst finner du Fredrikstad, Follo, Hødd, Vard og Bryne.

På gress finner du to av Glimts motstandere på topp: Bryne og Sandefjord etterfulgt av andre "gresslag" som Hødd, Fredrikstad og Stabæk.
Follo henger litt etter - samtidig har de bare spilt 2 hjemmekamper. Elverum har ennå ikke spilt på gress.

Tendensen er rimelig klar: Gresslagene gjør det dårlig på kunstgress og omvendt.

Nå kan vi se fram til en periode helt fram til 18. August hvor Glimt kun skal spille på kunstgress. Får vi gode resultater mot Strømmen i kveld og Ham-Kam på Mandag, da forsterkes denne trenden og ihvertfall min optimisme vil stige.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Adeccoligaen 2013

Post by eiriksin »

Hvorfor går det ikke Ann å trene litt på gress før vi skal møte lag borte som ikke har kunstgress? Virker nesten som det må til, dette er jo helt på trynet.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Fy flate, Ranheim imponerer. De vinner borte, på gress, mot Hødd, og spiller selv på kunstgress på hjemmebane. Da er det kun i hodet til spillerne som gjør at Glimt ikke klarer det samme, eller så må det være taktikken. Har ikke sett noen kamper med Ranheim i år, men på aftenposten.no stod det at de var kyniske bakover og satset på det gode kontringsspillet sitt.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Adeccoligaen 2013

Post by FSHelgeland »

Ranheim er gode og kommer til å henge med i toppen lenge. De siste sesongene har de ikke hatt bredde nok i troppen til å holde helt inn. Har de det denne sesongen?
Tippeliga 2015
Zann
Posts: 1668
Joined: Sun Sep 09, 2012 5:49 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 43 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Zann »

Jeg synes det virker som om Ranheim har vært flinke til å vippe jevne kamper i sin favør i flere sesonger nå.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by mortsto »

Synes det er rart at Åssa ikke klarte å få med seg en spiller eller to nordover.
Post Reply