Adeccoligaen 2013 - Seriemester: Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Tror dere det er i RBKs interesse at Ranheim rykker opp? Blir ikke samarbeidet klubbene i mellom vanskeligere da?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Sulliken »

Tenker det samme, men man vet aldri. Men har Ranheim en klubb, prganisasjon og fanskare nok til å ha noe i Tippeligaen å gjøre? Klart, rykker de opp, er de god nok sportslig, men i følge altomfotball, har de et snitt i år på i underkant av 600 tilskuere, og i følge ranheims egen hjemmeside, Ranheim rykker opp?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Novi »

De har hverken fanskare, organisasjon eller stadion til å spille i TL. DNB Arena for nok ikke dispensasjon første år heller, så da blir det et glissent oppmøte på Lerkendal i stedet. Rykker de opp så blir det jo slik, og jeg stallen er absolutt god nok til det. Så fremt de holder seg skadefri ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal holde helt inn i år. Noe må de jo ha lært etter å drite seg ut så mange høstsesonger på rad...
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Cheese Smirnoff »

Samtlige (?) spillere på Ranheim jobber eller studerer ved siden av fotballspillinga, og jeg tror det er mye av grunnen til at de mister piffen på høsten. I tillegg må de stå noen lørdager hver måned og tigge penger i Trondheim sentrum, og det hjelper nok heller ikke på. Det sier en hel del om nivået på norsk fotball hvis spillere på deltidskontrakter rykker opp til fordel for heltidsspillere i Glimt/Sandefjord/Fredrikstad. Men som Novi sier, det er flere kvalitetsspillere i Ranheim og får de mer poeng enn resten av lagene fortjener de selvsagt å rykke opp.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Adeccoligaen 2013

Post by FSHelgeland »

Nå vet jeg ikke hvordan det er hos de andre lagene, men ser jo at JHH er veldig bevisst på å hvile spillere spesielt på midtbanen og fremover. Jeg tror vi vil profittere stort på det utover i sesongen.
Tippeliga 2015
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Adeccoligaen 2013

Post by eiriksin »

Jan Halvor Halvorsen er veldig dyktig på det taktiske og detaljene. Det er nettopp derfor han noe overraskende valgte å bruke Jacobsen og Nordberg på midtbanen et par kamper. For å spare andre spillere. Men spørsmålet er hvorfor Kondradsen og Normann ikke har vært testet mer framfor Nordberg som er relativt fersk på midtbanen.

Nå er jo også Knarvik tilbake og muligens en ny midtbanespiller på vei når vi nærmer oss sommerpausen. Tipper det er den lille detaljen som laget mangler før vi får vist toppnivået vårt. Man må huske på at Knarvik hadde en glimrende vårsesong og spilte hele høstsesongen skadet som forklarer at han spilte noe dårligere etter hvert.

Får krype til korset og si meg enig i at Ranheim neppe klarer å sanke like mange poeng hele sesongen ut. Tipper Glimt og Sandefjord kaprer opprykksplassene.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Adeccoligaen 2013

Post by bjornage »

Jeg ser ikke noe soleklart opprykkslag i år, så for oss er dette den beste muligheten vi får på lenge. Håper vi tar den, men tør ikke håpe enn så lenge vi fortsatt er norges dårligste bortelag.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Jeg mener det er veldig viktig at Glimt klarer å holde seg i toppen fram mot overgangsvinduet åpner, og gjerne klatre en plass eller to også, over der vi ligger i dag. Da bør vi være en attraktiv klubb for mange, om det skal hentes inn nye spillere.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Sven-Rune »

re bjornage

Norges dårligste bortelag? er ikke det et idrettslag fra Troms?
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Cheese Smirnoff »

Det er jo bare dommerens feil at TIL aldri vinner på bortebane.
User avatar
XuliX
Posts: 1328
Joined: Sun Apr 03, 2005 2:36 pm
Location: Mørkved city
Been thanked: 1 time

Re: Adeccoligaen 2013

Post by XuliX »

http://www.helgeland-arbeiderblad.no/sp ... 685412.ece

Bedre kvalitet på streamen enn på CMORE sine sendinger. Samme gjelder AN sin cup-sending. Kjedelig kommentator, men det får være.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Cheese Smirnoff »

Og Steigen leder 1-0! :glimt
User avatar
XuliX
Posts: 1328
Joined: Sun Apr 03, 2005 2:36 pm
Location: Mørkved city
Been thanked: 1 time

Re: Adeccoligaen 2013

Post by XuliX »

1-1 er det.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Cheese Smirnoff »

Faens Mosjøen. 2-1.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by ingen87 »

Synes ikke Morten Klaussen var verdens mest inspirerte kommentator.. hehe.. Ellers overrasket over grunnteknikken til MIL-spillerne. Synes de er kjappe i føttene alle mann.. Tatt mange skritt siden vintertreningene i hallen.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Adeccoligaen 2013

Post by eiriksin »

bjornage wrote:Jeg ser ikke noe soleklart opprykkslag i år, så for oss er dette den beste muligheten vi får på lenge. Håper vi tar den, men tør ikke håpe enn så lenge vi fortsatt er norges dårligste bortelag.

Hvis vi klarer å få opp borteformen sånn at poengfangsten vår på bortebane er som et gjennomsnittlig adeccoligalag og fortsetter å vinne like mye hjemme så skal vi være et soleklart opprykkslag. Jan Halvor Halvorsen er meget flink på det mentale så tipper han klarer å snu trenden. Knarvik tilbake og forsterkning(er) blir nok også positivt :-)
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by ecke »

Forventningene til bortekampene er slik at tom supporterne er fornøyd med uavgjort uansett hvem man spiller mot. JHH har ikke endret på "psykologien" forut for bortekampene. Han er i rute med seier hjemme og uavgjort borte, sier han. Spillere jeg snakker med sier også at de blir avventende på bortebane, de tør ikke like mye. Hva planen for bortekampene egentlig er, vet jeg ikke, men vi har sett et helt annerledes fotballag hjemme enn borte. Hjemme slipper man nesten ikke til målsjanser, men det blir 0-4 mot Bryne og 2-2 mot Vard på bortebane.

Overraskende er det da å se at Ranheim, en av opprykkskonkurrentene, har spilt fem bortekamper, fem seire og med 14-6 i positiv målforskjell. Ranheim har møtt (Ull-kisa, Elverum, Sandefjord, Hødd, Kongsvinger). Det er altså noen som behersker bortebane langt bedre enn Bodø/Glimt. Kanskje kunne det være noe å hente ved å forstå hva Ranheim eventuelt gjør annerledes enn Bodø/Glimt - spillestil, spillertyper, forberedelser?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Kesseboy »

Bær over meg med en litt banal analyse, men here goes: Hvordan kontrollerer Glimt hjemmekamper? Det er delvis ved at bortelaget legger seg lavt, men Glimt følger en kampplan som tilsier at de får inn det første målet, hvorpå de kan ligge litt bakpå og kontre, der man utnytter tempo og innøvde kontringsmønstre. Man har en tendens til å gi fra seg initiativet i kortere perioder på hjemmebane også, når man leder, men likevel: Et greit utgangspunkt for å gjøre noe med bortespøkelset må vel være å kjøre ca. samme kampplan borte fra kampstart, som den man kjører når man leder hjemme?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Cheese Smirnoff »

Det er helt åpenbart et innstillinga er det største bortebane-problemet. Men jeg syns jeg så en liten forbedring mot HamKam hvor Glimt tok mer tak i kampen enn de har gjort før i sesongen, og årene før. Nå vil vel jeg få den troa rett i trynet neste bortekamp, men jeg håper virkelig at både trener og spillere forstår at det er fullt mulig å fremstå på bortebane slik som de gjør på hjemmebane.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by ecke »

Jeg husker i fjor mot Ranheim hjemme, 0-3. Da var det Ranheims midtbane, Åsen, Reginussen, Stilson, som høvlet over Bodø/Glimts. Da var jeg imponert. Jeg vet ikke om det også er noe av hemmeligheten med Ranheims bortestatistikk i årets sesong (selv nå med Åsen skadet). Mann for mann ser jo ikke Ranheim sterkere ut enn Bodø/Glimt, og de har til og med to førstelagsspillere som Bodø/Glimt ikke ville ha, Eek og Rønning.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Vegard »

To kamper i kveld:

Elverum - Hødd 0 - 2
Follo - Bryne 0 - 0

Hødd opp på 3. plass, gikk forbi B/G.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Vegard »

Hødd svekkes. Helland på vei til RBK:

http://www.tv2.no/sport/fotball/tippeli ... 57462.html
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Knuta »

Som tidligere nevnt så var det veldig bra at FFK slo Hødd i første kamp, nettopp fordi Hødd er undervurdert i denne avdelingen. Hødd blir fortsatt en farlig konkurrent for Glimt både med eller uten Helland.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Adeccoligaen 2013

Post by brutus »

Pål André Helland har skrevet under for Rosenborg. Gode nyheter for Glimt, antar jeg. http://www.rbk.no/news/article/ohyxqmqt ... er-for-rbk
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by gavharr »

Fra 1.Januar, så det har vel ikke mye å si for oss :P
Med mindre han spiller elendig, som følge av at han går å tenker på neste år.
Post Reply