Adeccoligaen 2013 - Seriemester: Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by J I P »

Hvis JHH vil, så kunne han ha gjenbrukt en del av Jan Jønssons i Aalesund sine forklaringer på kun 3 borteseire på gress i løpet av de tre siste sesongene.

http://fotball.bt.no/eliteserien/article280400.ece
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 152 times
Been thanked: 232 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Mulig det er noe med gressunderlaget både for Glimt og Aafk, men hvorfor er det ikke det for Ranheim? Og kanskje er det flere lag som har kunstgress som også vinner borte på gress? Sandefjordkampen (som vi egentlig vant 8) ) er jo et eksempel på at Glimt kan klare seg godt på gressbane, er det ikke?
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 152 times
Been thanked: 232 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Ser litt på Stabæk-Kisa. Stabæk åpna kjempebra og burde leda med et par mål etter 10 minutter. Men nå er det gått en halvtime og piffen er liksom gått ut av hjemmelaget, og kampen er blitt skikkelig rotete.
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Glimt1916 »

Slo på den kampen nå, og registrerer at det ikke bare er på Aspmyra det er glisent på tribunene.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 152 times
Been thanked: 232 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Det offisielle tilskuertallet blir oppgitt til 2383! Det tror jeg ingenting på er det reelle tallet, for det ser fryktelig tynt ut.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Knuta »

Du skal huske at Stabæk-fansen er på den siden hvor tribunen ikke vises på TV.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 152 times
Been thanked: 232 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Ok. Og de fikk da noe å juble av til slutt med 1-0 på straffer.
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Glimt1916 »

Ull/Kisa var heller ikke imponert over oppmøtet : https://twitter.com/UllKisaFotball/stat ... 3551490048
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by J I P »

Har du hørt denne før?
Fredrikstad sliter med økonomien

http://www.f-b.no/ffk/na-er-det-kritisk ... -1.7900057
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Re: Adeccoligaen 2013

Post by SH »

Og hvem er det sin skyld? Jo, mannen halve Bodø og glimtforum.net ville ha som ny Glimt-trener for et halvt år siden. God bedring!
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Frodo Baggins »

Så Tom Nordlie som var trener i FFK i nåen måneder for snart 4 år siden er skyld i alle FFK's økonomiske problemer? God bedring tilbake.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15801
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1100 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Kesseboy »

Vanskelig å si så mye ut fra avisartikkelen aleine, men hvis noe av det som bikker lasset her er at det kom 4900 i stedet for 7000 på 17. mai-kampen, da sier det jo noe om budsjetteringa. Her virker det jo som om det har vært balansert på en knivsegg fra starten av.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Knuta »

Årsaken til FFK's problemer er på samme måte som med LYN og Stabæk. Det vil si at klubbene er totalt avhengig av en 'rik onkel'. I fjor trakk mange årig hovedsponsor og 'rike'onkel' Terje Høili seg tilbake på samme måte som Brynestad i LYN osv. Da forsterket den økonomiske nedturen seg. Å snakke om Tom Nordlie er det rene vissvass og før man skriver innlegg bør man i hvertfall ha et minimum av faktakunnskaper.
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Glimt1916 »

I tillegg sliter vel FFK voldsomt med utgifter på den nye Fredrikstad stadion. Det sto noen interessante artikler om det i Josimar for en tid tilbake. Om det som sto i de artiklene stemmer så vil FFK slite i mange mange år fremover.
ingen87
Posts: 7097
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by ingen87 »

Årsakene er selvfølgelig sammensatte; men alt bunner ut på at de handlet langt over evne på midten av 2000-tallet. Fant en artikkel som sa at FFK måtte kutte 35 millioner i budsjettet sitt etter nedrykket til Adeccoligaen. Alle skjønner at man kutter ikke 35 millioner i ei håndvending. De satt med en trener med årslønn på over 2 millioner og en håndfull spillere som også fikk et syvsifret beløp på kontoen i løpet av et budsjettår. Det essensielle her er som "Knuta" sier at de har vært avhengige av denne rike onkelen, og har hatt et kunstig høyt budsjett i forhold til egne inntekter. Når da denne rike onkelen trekker seg ut, har man ikke sjans til å demme opp for den økonomiske kostnaden dette har. Lyn ble i sin tid degradert som følge av økonomi, kan dette skje med Fredrikstad? Et av de største flaggskipene i norsk fotballhistorie.

Selvfølgelig er det vissvass å legge skylda på Nordlie. MEN; når man ser hvordan de drysset rundt seg om penger, til blant annet denne mannen, så skjønner man at det går mot et stup. Hele Nordlie-suppa til FFK viser den økonomiske inkompetansen. Heldigvis har vi fått litt mer nøkterne folk på økonomisida slik at vi elegant styrte unna TN i vinter :)
User avatar
Kesseboy
Posts: 15801
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1100 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Kesseboy »

ingen87 wrote: Et av de største flaggskipene i norsk fotballhistorie.
Et av de største flaggskipene i sørnorsk fotballhistorie.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Knuta »

Jeg tror faktisk FFK som i år har budsjettert med alt for høye publikumstall(dette basert på at de ville være i toppen i Adecco), vil virkelig få store problemer og denne klubben står i fare for nedrykk. Virker som det sportslige heller ikke er ivaretatt og blant annet tapte de siste kamp helt fortjent mot Strømmen. Dette lover ikke bra. I tillegg er det stor uro i spillergruppen.
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Glimt1916 »

Fant frem de aktuelle numrene av Josimar, og der står det at mens fks Strømsgodset har 2,5 millioner i årlige utgifter på Marienlyst, har Fredrikstad 15 millioner i årlige utgifter på Fredrikstad Stadion. Og det for en stadion som de ikke engang eier selv.

Om lønnsutgiftene står det :
Over flere år blir det imidlertid klart at noe skjedde med kostnadsnivået da klubben flyttet inn på sitt nye stadion. I 2007 økte omsetningen dramatisk, og lønnskostnadene vokste fra 33 til 45 millioner. I relative tall i forhold til omsetning gikk imidlertid lønnskostnadene ned fra 52 til 46 prosent sammenlignet med 2006.

Deliotte & Touche og fotballmyndighetene anbefaler at klubber har lønnskostnader under 50 prosent av omsetning. FFK har i hovedsak ligget godt under denne grensen, og bare 46 prosent da de gikk med 7 millioner i underskudd i fjor og nær gikk konkurs.

FFK har altså en relativt billig spillerstall og administrasjon. "Andre driftskostnader" - hvor de ulike delene av stadionkostnadene ligger - økte derimot fra 20 millioner til 41 millioner i 2007, og fra 33 prosent til 42 prosent av omsetning samme år. Driftskostnadenes andel har bare fortsatt å stige etter dette, og utgjorde i 2011 nesten 50 prosent av omsetningen
Sven-Rune
Posts: 3031
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 305 times
Been thanked: 168 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Sven-Rune »

Dette er selvsagt synsing fra min side, men de har nok vært i overkant optimistiske på "gærne sia av fjorden." Jeg husker for noen år siden at FFK 2 spilte mot FK Tønsberg og så godt som hele 2.laget besto av importspillere. Hvor skal de nest beste norske spille var tanken min da, nå tenker jeg at det kostet mer enn det smakte....
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Sulliken »

Jeg stusser på budsjetteringen med 4900 tilskuere i snitt. I Adeccoligaen. De kan ikke ha vært helt edru da de kom frem til det.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Adeccoligaen 2013

Post by bjornage »

Mye surr i FFK. Etter å ha bodd noen år der nede skulle jeg prøve meg på noen stikkord for å beskrive hvorfor de sliter sånn utifra inntrykkene, men for en gangs skyld leste jeg kommentarfeltet på en nettavis og fant en glimrende kommentar:
Ledelsen har gjort tabbe etter tabbe, resultatet er som fortjent. For å nevne noe så sparket de ikke engang en daglig leder som ble dømt for dokumentfalsk, klubben har vært involvert i skattejuks ifm kontrakter, lønninger har vært altfor høye i lang tid, kunstig høye publikumsanslag har gjort at man har "tapt" inntekter hvert år, en gang solgte de nesten hele spillerstallen i ren desperasjon for å holde galoppen igang, osv. Lista er lang....Det er ikke rart at det svikter på sponsorsiden - Hvem vil assosieres med surr av dette kaliberet? Sponsing er faktisk ikke bare veldedighet. Regner med at det er en del bedrifter som faktisk vil oppnå noe med sponsingen sin...At noen nå er overrasket over sviktende økonomi sier sitt. Mener å huske at det ikke er lenge siden det stod en artikkel om at FFK nå var ute av rød sone på NFFs oversikt over tilstanden i klubbenes økonomi. Enten har man trikset med tallene, eller så har det vært ute av kontroll - Begge deler bør få konsekvenser for sittende ledelse.

På toppen av det hele nå da, så har ledelsen i klubben gitt grønt lys for å spille en type fotball som spillerstallen ikke behersker. De har fredet treneren iallefall, og som Umbach Hansen sier, ikke engang diskutert hans innsats! Hvorfor ikke det? Ser ikke ledelsen hva som skjer? Nei. Og siden de nå skal få lov til å spille denne type fotball en stund til, må jeg si at jeg undres over hvorfor man nå må ha store møter der man lurer på hva som går galt. Kvaliteten på produktet er nå så dårlig at folk ikke gidder å betale for det, det er det enkle svaret. Skal folk betale tusenvis av kroner når unnskyldningene fra klubben, her ved Bakkerud, er av arten "Jeg ser jo nå (etter 6 mnd) at jeg har overtatt et lag som er i altfor dårlig form"? Hvorfor ble det ikke gjort noe med den formen da? Istedetfor så gikk man ut før seriestart og sa at man ikke var bekymret for resultatene i treningskampene. Forstå det den som kan... For en utenforstående ser det ut til at det er inkompetanse i nær alle viktige ledd, og jeg føler jo jeg står sterkt, tatt i betraktning prestasjonene i serien og nå også økonomirot - igjen.
Tom Nordlie er nok ikke den rette mannen å ha i en klubb som skal spare penger, men han er langt i fra å ha noen skyld i dette.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10476
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by MhepA »

Sandefjord tar en meget sterk borteseier mot Bryne idag. Der betyr at de har et godt tak på opprykksplassen sammen med Ranheim. Det begynner å bli sabla viktig med en god form nå. Vi burde få 9 poeng på de neste tre kampene om vi skal henge med disse to. Kristiansund imorgen blir årets vanskeligste på stadion tror jeg til nå. Men har troen på tre poeng. Dette er en must vinn.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Knuta »

En meget heldig seier for Sandefjord. Sandefjord har tatt 6 poeng de egentlig ikke burde hatt, mot Glimt og nå Bryne. Men flaks og uflaks jevner seg ut i løpet av sesongen, vi får trøste oss med det. Alle kamper er viktig, men kampene mot opprykkslagene er utrolig viktig å ikke tape. KFK er selvfølgelig et must.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 152 times
Been thanked: 232 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Så er det vel slik at vinnerlag har marginene med seg, slik som jeg forsto Godset hadde det på fredag? Glimt er for så vidt et vinnerlag, men har ikke hatt marginene med i alle kamper, spesielt gjelder det den mot nettopp Sandefjord.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by gavharr »

Heter vel forøvrig KBK...
Post Reply