Sesongforberedelser 2013

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by FSHelgeland »

Fantastisk dekning har det vært :-) Saltnes, Berglann og Johansen fra start. Overraskende?
Tippeliga 2015
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Frodo Baggins »

Nilzo wrote:Det stemmer, mandag kl 16:00. Kan forøvrig informere om at den 22-årige stopperen Adam Clement er på prøvespill fra en MLS-klubb. Mulig låneavtale.
Ble også litt overrasket av å lese AN i går, da det kommer frem at Vegard Braaten som regel spiller høyrekant og HØYREBACK på trening. Av disse posisjonene mente trenerne han har klart seg best som back.
Enig. Litt merkelig at de tester midtstopper nå, all den tid det vel er mere kritisk på backplassene. Greit nok at Imingen og Jacobsen holder greit Adecconivå, men alle trenger konkurranse, og ikke minst back-up. Der er det vel rimelig tynt for tiden, i og med at Vegard Braathen må spille der på treningene.

Ut fra hva som kommer fram, så forsvinner vel VB rimelig fort vil jeg tro..
ingen87
Posts: 7118
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by ingen87 »

Jeg mener vi bør få på plass både en stopper og en back før sesongstart. Bortsett fra det begynner laget å ta form. Gitt at noen av ungguttene tar skrittet (Martin Pedersen, Ulrik Saltnes, Viljar Nordberg).
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Knuta »

1-0 til Araberne. Ser at Glimt hadde hele 8 bytter. Tror nok laget som starter i første seriekamp begynner å ta form. Fint at JHH lar mange få prøve seg nå. Hvor mange treningskamper har Glimt igjen?.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Frodo Baggins »

Knuta wrote: Hvor mange treningskamper har Glimt igjen?.
I følge glimt.no en, borte mot AAFK 22.mars. Men mener at det skal være en kamp mot TIL 10 mars i tillegg.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by bjornage »

AN i dag: Halvorsen er fornøyd med Clement og syns han gjorde en god figur mot Søderlund som han beskriver som en av norges beste spisser. Ellers påpekes det av journalisten av Clement hadde litt tempoproblemer mot raske angripere. Han reiser tilbake til USA når treningsleiren er over, så vil klubbene snakke sammen dersom Glimt ønsker en overgang.
Young Gun
Posts: 325
Joined: Sun May 18, 2008 6:41 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Young Gun »

Men er ikke Søderlunds største svakhet tempoet? Ser for meg at denne amerikaneren er temposvak. Men da kan han muligens passe godt med Sane som har bra med fart i kroppen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16632
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Sulliken »

Søderlund er vel temmelig rask, mener jeg å huske?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Boombadila »

Mener å huske at han er en sånn Helstadtype ja, kun fart og intet annet.
Young Gun
Posts: 325
Joined: Sun May 18, 2008 6:41 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Young Gun »

Det er godt mulig jeg tar feil:) Forresten, har Roholla Iqbalzadeh fått spille noe i treningskampene, eller kan det se ut som det blir mye B-lagsspill for unggutten?
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Shredd »

Spilt og scoret noe for junior elite er det eneste jeg har registrert. Sikkert figurert på b laget også, siden det er tilnærmet junior elite.
User avatar
stormp
Posts: 451
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:00 pm
Location: Fauske

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by stormp »

Se der, ja. Søndag 10. mars er det kamp mot TIL på Alfheim. Kampstart 17:00. Den holdt på å gå meg hus forbi...

I den forbindelse er Remi Johansen ute med noe så sjeldent (fra Tromsø) som oppriktig gode ønsker til Glimt. Han ønsker seg Glimt-opprykk og mener det vil være bra for landsdelen.

Sympatisk :glimt
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by FSHelgeland »

Spennende kamp, TIL møter med nytt system og har også lagt om på spillestilen. Slik jeg har forstått det så ønsker de nå å slå tidlig langt. Det vil si at forsvaret pumper ballen opp over midtbanen, helst i rom. Det kan fort bli mange dueller... hvis vi klarer å ta for oss i duellspillet og klarer å være nøyaktige i egne overganger så tror jeg TIL skal få slite...
Tippeliga 2015
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Cheese Smirnoff »

FSHelgeland wrote:TIL møter med nytt system og har også lagt om på spillestilen. Slik jeg har forstått det så ønsker de nå å slå tidlig langt. Det vil si at forsvaret pumper ballen opp over midtbanen, helst i rom. Det kan fort bli mange dueller...
Det må kun være i hodene til Tromsingene at dette er en ny spillestil. Det var vel bare i cupfinalen ifjor at de måtte spille fotball, med lite hell.

Litt på siden, men jeg tror Tromsø får det svært vanskelig med å komme ut av dårlige perioder iløpet av sesongen, og dårlige resultater etter negativt spill vil gjøre jobben til Agnar Christensen vanskelig. Tror på sparken innen august, og vips befinner Rushfeldt seg som prematur Tippeliga-trener. (Dette kan vise seg å være profeti eller bare min egen våte drøm.)
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Frodo Baggins »

TIL har lagt om til 4-2-3-1, kontra 4-4-2 eller 4-4-1-1 som ble brukt mest i fjor. Begrunnelsen har vært at man ønsker å ha kantspillerne høyere i banen, samt gi mere rom for Kind Bendiksen i hengende spiss rollen.
Små justeringer i spillestilen, kontra tidligere år. TIL har spilt ballbesittende fotball de siste 4-5 sesongene og har hatt en klar måte å spille på de siste årene. Justeringene nå er Agnar's måte å videre utvikle TIL's måte å spille på, så får vi se hvor vellykket det blir.

Selv om ett par artigkarer her inne tror TIL spiller spark og spring, så stemmer ikke det. TIL har vært kritisert for å være for lite gjennombruddshissig de siste sesongene, dette skal endres i år. Men vi har da tross alt hatt en spillestil, verre med Glimt. Er vel ingen her inne som kan forklare hvilken spillestil Glimt har prøvd på de siste sesongene?

Angående sparking av Agnar, dere får drømme så mye dere vil. Jeg tipper han sitter like trygt som JHH, så kan dere selv kalkulere sjansen for at JHH får sparken.

Og det artige er jo at selv om dere mener TIL ikke har noen spillestil, så klarer de å utvikle landslagspillere på løpende bånd, ha toppscoreren i TL 2 år på rad osv.
Men Glimt som spiller så flott og fint, men en klar spillestil sliter med å hevde seg over middels Adecconivå. Og spillerne må bort fra Aspmyra for å få ut potensiale. Når de kommer til Bodø så har de blitt offer for en vassen spillestil som ingen vet noe om, og toppscorer i Adecco de siste sesongene (før han kom til Bodø) brukte 10 serierunder på å komme inn i Glimtstilen. Dvs. slutte å være god, og nå mest aktuell som høyreback?
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Cheese Smirnoff »

At Tromsø produserer norske landslagsspillere er vel mer en bekreftelse på at de spiller spark og løp-fotball (eller Drillo-stil), enn noe annet. At Tromsø har toppscoreren i Tippeligaen, forøvrig med fryktelig få mål til toppscorer å være, er mest på grunn av at de har hentet inn et øst-europeisk beist som krangler seg inn i målet. Og i prosessen har de klart å kjøre seg selv inn i den økonomiske gjørma, og overlever kun på grunn av en rik bergenser og en bank som supporterne hater. Flott det!

Jeg tror Bodø/Glimt vinner 2-1 på søndag, etter at Sanè gir Ondrasek juling i 90 minutter.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by FSHelgeland »

Re Frodo.

Vet ikke om du sikter til mitt innlegg men, jeg har hvertfall ikke sagt at TIL ikke har noen spillestil. Jeg har dog sagt at de nå ønsker å slå tidlig langt. Jeg har ikke sett noen av lagets treningskamper selv men det er blitt meg fortalt at de denne sesongen ønsker å slå tidlig i bakrom fra forsvaret og at ballen blir slått høyt forbi midtbaneleddet. TIL har vært en god del mer ballbesittende de siste sesongene og det med stor suksess og midtbanen har vel vært en viktig bidragsyter i så måte. Det blir spennende å se TIL nå, håper for deres del at de nye trenerne ikke forandrer for mye for fort.
Tippeliga 2015
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by G-s-enz »

Var intervju med brødrene Braathen i Nordlys i dag. Der kunne man lese at Glimt trener dobbelt så lite som i fjor.

Det forklarer at antallet treninger senket nivået på selve treningene så mye at det ble helt håpløst!

Kommer virkelig mer å mer frem hvor håpløst trenerteamet i fjor egentlig var, dette må de jo ha sett!!??!!

Bortsett fra det handler det opp tisseprøver og ambisjoner om opprykk :)
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Cheese Smirnoff »

Det bekrefter bare at man ikke automatisk er en god trener fordi man har praktisk erfaring som spiller. Den teoretiske kunnskapen og erfaringen er mye viktigere. Fotballen har utviklet seg mye siden Cato og Tom Kåre var aktive, og evner man ikke å ta til seg de nye impulsene vil man sjelden lykkes som trener. Halvorsen har gjennom uttalelsene sine vist at han står for en moderne fotball-tenkning, så får vi se hvordan han klarer å få det ut i praksis når sesongen starter.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5662
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 185 times
Been thanked: 361 times

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by poteten »

Dobbelt så lite?
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by FSHelgeland »

ja de trente lite i fjor og nå trener de halvparten av det, det blir vel dobbelt så lite...hehe, må inrømme at jeg stussa litt jeg også
Tippeliga 2015
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by G-s-enz »

Litt dårlig formulert av meg :lol:
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Frodo Baggins »

Cheese Smirnoff wrote:At Tromsø produserer norske landslagsspillere er vel mer en bekreftelse på at de spiller spark og løp-fotball (eller Drillo-stil), enn noe annet. At Tromsø har toppscoreren i Tippeligaen, forøvrig med fryktelig få mål til toppscorer å være,
Som vanlig en innsiktsfull analyse fra den kanten. Ruben Yttergård Jensen er jo eksponenten for kick and run.
Og angående toppscorer, han ble det, han scorte mål, det er det viktigste. Hvordan de kommer driter jeg i. Men det er jo mye bedre å ha 4-5 spisser i stallen der ingen scorer ikke sant? Som Glimt, der alle spissene er ambassadører for sambafotball, men misser totalt i de viktigste: åscore mål.
Heller 120 sesonger i Adecoo, enn å ha en spiss som scorer mål når han får sjansen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by Kesseboy »

Synes jeg ser et mønster her.

Sarkastisk innledning. Ironisk sjølkritikk/kritikk på TILs vegne. Reell kritikk av Glimt.

Gjenta i det uendelige.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Sesongforberedelser 2013

Post by ecke »

Det blir spennende å se om mindre, men kanskje mer intensiv og individualisert trening, er tilstrekkelig for å løfte B/G. Mengdetreningen er åpenbart mindre enn det som har vært "god skole" i norsk fotball. B/G har også færre treningskamper enn topplagene i Norge har foran sesongstarten, noe som ble kritisert i fjor, men som nå er blitt gjentatt. Vi får tro at Halvorsen og Bjørkan har kontroll.
Post Reply