Øl på Aspmyra?

Moderators: Sulliken, Larsen

Alkoholservering på Aspmyra?

Ja, det er uproblematisk!
28
72%
Nei, idrett og alkohol hører ikke sammen!
10
26%
Hold det til VIP's
1
3%
 
Total votes: 39

User avatar
youron
Posts: 1601
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by youron »

Knuta wrote:Anti Idrettspartiet FRP. Drikk, slåss, fjern bønder, send utlendinger ut av Norge så går det bra. Partiet lokalt har vel aldri løftet en finger for å hjelpe eller støtte Bodø/Glimt.
Innlegget er kun ment fordi jeg er enig i hva som skrives ikke i politikken. Og dette er heller ikke et forum hvor slikt skal snakkes om!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Kesseboy »

Jeg kommer nok ikke til å gå i tog for ølservering på Aspmyra, men er litt på linje med Glimt1916 her. Samtidig -- det er snakk om et tilbud på Aspmyra, ikke ei lovendring. Dersom ordninga prøves ut, og man finner at det resulterer i fyll, uro og uhygge, er det jo ingen stor sak å gå tilbake på det.

Som noen er inne på det -- Glimt spiller som oftest på søndag kveld, mange kjører til kamp; jeg har vanskelig for å se for meg at dette skal utarte til noe problem. Jeg stiller meg positiv.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Øl på Aspmyra?

Post by bjornage »

Har ingen sterke meninger for eller i mot. Vi spiller kampene våre som oftest søndag klokken 18. For min del som bor i gangavstand til stadion ville det vært trivelig med muligheten til å ta en pils eller to. Som Kesseboy sier ser jeg ikke helt at dette kan utarte seg til et problem, men samtidig skjønner jeg helt de som ikke ønsker at å alkohol og idrett forenes.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Vegard »

Knuta:
Anti Idrettspartiet FRP. Drikk, slåss, fjern bønder, send utlendinger ut av Norge så går det bra. Partiet lokalt har vel aldri løftet en finger for å hjelpe eller støtte Bodø/Glimt.
Skal nødig begi meg inn i valgkamp, men da jeg vokste opp i Bodø var SV den største fienden av fotball i byen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by J I P »

Glimt har søkt kommunen om tillatelse til å servere øl på stadion - ikke på tribunen
https://www.an.no/apner-for-olsalg-pa-a ... -4-1171465
Bodø/Glimt er ikke negativ til alkoholservering:
- Vi har vært klar lenge! Vi sendte søknad til kommunen i går, skriver fotballklubben på Facebook.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by J I P »

Det er egentlig ikke så ofte man referer til Bodø Nu men nå har de snakket med kommunen om servering på Aspmyra
Linda Rostad er saksbehandler for servering og skjenkesaker i Bodø kommune. Hun sier det er for tidlig å si om det blir bevilgning til publikum på Aspmyra i 2020.
– Det er allerede bevilgning der. Søknaden nå handler om å utvide den. Før vi vet noe mer tas dette opp til høring for kultur-, helse og sosialsektoren, sier Rostad.
– Hvor sannsynlig det at skjenkebevilgningen blir utvidet?
– Det kan jeg ikke kommentere. Før den blir tatt opp til høring vet vi ikke.
– Forventer dere reaksjoner i saken?
– Jeg har ikke tenkt fått tenkt noe over reaksjoner så langt. Saken landet akkurat i fanget mitt, sier hun.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Garrincha »

J I P wrote: Wed Feb 26, 2020 12:31 pm Glimt har søkt kommunen om tillatelse til å servere øl på stadion - ikke på tribunen
https://www.an.no/apner-for-olsalg-pa-a ... -4-1171465
Bodø/Glimt er ikke negativ til alkoholservering:
- Vi har vært klar lenge! Vi sendte søknad til kommunen i går, skriver fotballklubben på Facebook.
For at danskene våre skal føle seg mere hjemme :)
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by gavharr »

Bente Haukås(KrF) i bystyret, er ikke spesielt overraskende imot dette tiltaket.
https://www.an.no/bente-krf-hardt-ut-mo ... ommentArea
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Novi »

Spennende og se hvordan dette uttarter seg :) Vil tippe at alle stadioner vil søke ila året, og at vi nok ser mer av det fra neste år. Det er jo vanlig i store deler av verden, uten store problemer. Men så er det nordmenn og alkohol da... Og så tok det 20 minutter for meg å få kjøpt en kaffe og sjokolade på kamp i sommer, så de må gjøre noe med utsalgene også.
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by MhepA »

Jeg har ikke vansker for å skjønne at noen er i mot konseptet med å ha alkohol på stadion, men har null forståelse for at man har så trangsynt politikk at man ikke skjønner verdien med det. Å begynne å skulle blande bærekraftsmål blir jo også helt desperat.

Klarer man virkelig ikke se forskjellen i å ta en pils til en toppfotballkamp (som allerede hundre tusener gjør på puber i Norge) og det å ta med seg jägerflaska på innerlomma i håp om å sprite opp stemninga på en G13-kamp?

Eliteserien er toppfotball, og toppfotball er underholdning. Underholdning er kommersielt. Det er ingen problem å lage familietribuner der det vil være nulltolleranse, så får det være opp til foreldre og klubben hvor barna skal sette seg.

Denne sytingen blir bare alt for typisk norsk...
En gang Glimt, alltid GLIMT!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by J I P »

Garrincha wrote: Wed Feb 26, 2020 4:30 pm
J I P wrote: Wed Feb 26, 2020 12:31 pm Glimt har søkt kommunen om tillatelse til å servere øl på stadion - ikke på tribunen
https://www.an.no/apner-for-olsalg-pa-a ... -4-1171465

For at danskene våre skal føle seg mere hjemme :)
En dansk kollega hadde med en kasse øl som han delte ut etter Innebandytreningen.
Danskene tok en smak, vi norske ble litt satt ut.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Sniken
Posts: 800
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 130 times
Been thanked: 196 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Sniken »

gavharr wrote: Wed Feb 26, 2020 9:01 pm Bente Haukås(KrF) i bystyret, er ikke spesielt overraskende imot dette tiltaket.
https://www.an.no/bente-krf-hardt-ut-mo ... ommentArea
- Bente Haukås påpeker at den såkalte VIP-avdelingen hvor det i dag serveres alkohol er en helt annen sak.

Haukås er videre veldig opptatt av barna. Men de barna som følger med far i VIP-avdelingen er det ikke så farlig med? De tåler å se far drikke, mens barna til oss som betaler for billettene våre ikke tåler det?
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Knuta »

Blandet oppfatning. Var på Derby i København for noen år siden mellom Brøndby og FCK. Det var ikke noen god opplevelse. Åpenlys pissing utenfor stadion, fulle folk som travet rundt og plastglass tomme eller halvfulle med øl lå slengt inne på stadion. Slåssing før og etter kamp og store politi styrker. En uhyggelig opplevelse. Jeg har ikke noe imot at supportere møtes på en pub og tar noen pils og hygger seg foran en kamp. Men hvorfor bringe øl kulturen inn og rundt arenaen forstår jeg ikke. Jeg er ikke noen KRF er eller avholdsmann men jeg mener at dette ikke er riktig.
JHA
Posts: 952
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 105 times
Been thanked: 141 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by JHA »

Blandet her og, fordelen er kanskje at dette er snakk om 1-2 koselige søndagspils og ikke "standard" lørdags norskefylla.
(Har ikke sett terminlisten, men er vel kun et par mai kamper som kan være norskefylla potensiale?)
For meg som må kjøre 40 mil etter kamp, så er det uaktuelt uansett.

Teoretisk har jeg ikke noe imot dette, de som har lyst skal få lov, de som ikke har lyst skal få la være. Men er jo alltids et par idioter som klarer å ødelegge hele helhets inntrykket.
Ser for meg at de som er dumme nok til å fyre pyro uten lov, også er i stand til å gjøre dette pissende i norskefylla uansett hvilken dag det er :D
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Garrincha »

95 prosent av tilskuerne kommer ikke til å benytte seg av det (i den norske drikkekulturen drikkes det jo mest fredag og lørdag, de fleste holder seg edru søndag)så jeg ser ikke problemet. Om tilskuerne drikker øl på en pub før kampen så tar de vel litt ekstra i for de vet de ikke får kjøpt på stadion. Hvis de tilskuerne som absolutt ønsker å drikke når de ser fotballkamp derimot får kjøpt på stadion, så trenger de kanskje ikke å drikke seg opp i like stor grad før kamp.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Sulliken »

Ingen problem.
Man skal jobbe hardt for å klare å bli ubehagelig full på den tiden man er på stadion og samtidig skal se kampen.

De som er beruset på kamp, kom på kamp beruset. Gud vet at det til tider hos oss i GLIS har blitt konsumert til tider store mengder alkohol av enkelte i flere timer før kamp. En øl i pausen har ingenting å si.

Jeg har faktisk selv blitt nektet inngang på Nadderud etter noen øl før mange på Champ og Onkel blå. :oops: Og det er slik det må gjøres. Bortvise overstadige folk.

At overformynderiaspirantene i Krf mener noe annet, er vel forventet. De tror jo at man blir full på 2 halvlitere, tydeligvis.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
JHA
Posts: 952
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 105 times
Been thanked: 141 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by JHA »

Når jeg tenker på alle bortekampene jeg så på 90 tallet, så hadde kanskje øl servering vært en positiv ting da.
Jeg som tenåring sluttet aldri å forundre meg over alle som møtte opp på kamp for å sove ut rusen.
Med ølservering så hadde de kanskje klart å holde seg våkne slik at de fikk se kampen, fått litt mere igjen for reisen liksom :LFC
( Dette har absolutt ingenting med dagens supportere å gjøre, selv om det ryktes at enkelte har blitt inngang på Nadderud etter noen øl før mange på Champ og Onkel blå. :D )
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Garrincha »

Jeg håper jeg ikke tråkker noen på tærne her på forumet, men Krf's holdning får meg til å få lyst å drikke mer øl, ikke mindre. Jeg har egentlig null behov for å drikke pils på kamp, men neste gang jeg er på Aspmyra skal jeg faen meg gjøre det, kun for å irritere KrF. Jeg liker ikke at en liten minoritet skal sette (eller i alle fall ønsker å sette) standarden på hvordan vi skal ha det i samfunnet. Argumentet om at barna kommer til å ta skade av at det blir et serveringssted på stadion som selger alkohol før kamp og i pausen, det kjøper jeg ikke.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by J I P »

Jeg har trua på at noe servering på Aspmyra vil være positivt.

Er likeledes enig i at flertallet ikke kommer til å ta seg ei øl før kamp på stadion i starten, kanskje noen flere etterhvert når man ser at ting ikke utarter.

De som vil ta seg ei øl kommer sannsynligvis tidligere på stadion og færre vil oppleve å ikke komme seg inn før kampen er i gang.

Man treffer sannsynligvis kjente som også kommer tidligere på kamp og møter andre enn de man treffer på en supporterpub i Bodø langt fra stadion.
Og - konsumet andre steder vil sannsynligvis reduseres.

Klubben får også bedre kontroll med publikum ettersom de som serverer er pliktig til å vurdere "tilstanden" til potensielle kjøpere før et salg gjennomføres.
De vil følgelig være strengere med servering enn en vaktene som sjekker tilstanden til den enkelte ved inngangen vil være.

Og så har vi en potensiell positiv effekt på stemningen under kamp. Min stemme holder definitivt lenger når den smøres med ei øl eller flere før kamp. Og kanskje ei i pausen også. Det er til og med ikke gitt at det behøver å være alkohol i den.

Med toalettbesøk og den kiosk-køen det som oftest er på Aspmyra så vil man normalt ikke rekke mer enn å kjøpe og konsumere en 0,33 i pausen.

Så Go for it!
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Ville Lehtinen »

Jeg tror at selve ølkonsumet på kamp ikke vil være så stort, siden de fleste kommer til stadion ganske sent før kampstart og at det kommer til å bli ølkø-o-rama i pausen, så jeg er ikke bekymret for flatfyll i noen særlig grad.

Det jeg er litt bekymret over, er signalene man begynner å legge opp til nå. Ser en del folk i forskjellige fora har bedt de som ikke vil oppleve drikking på stadion om å holde seg til familietribunene, og det funker sikkert fint.

Men, jeg synes jo absolutt at den morsomste fotballopplevelsen er den man får på supporterfeltet.

Fotball er en såpass følelsesstyrt greie at man bør tidlig krøkes som supporter for å skape et livslangt lidenskapsforhold til laget sitt.

Risikerer vi ikke å skade rekrutteringa blant de aller yngste om vi gjør supporterfeltet (i enda større grad) om til en drikke/feste-arena for de voksne og henviser barn og familier til de "kjedelige" delene av stadion?
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by J I P »

Frode har uttalt seg til Eurosport i denne artikkelen. Noen få utdrag.
Det vi ønsker oss er å gjøre det til et totalkonsept, der det ikke bare er alkohol, men alkohol og mat. Ikke inne på stadion, men på området i tilknytning til stadion. Så for oss handler det egentlig bare om å utvide det tilbudet som er rundt kampen, sier daglig leder Frode Thomassen til Eurosport.

– Det vil sikkert være forskjeller på de ulike arenaene og oppleggene, men det er ikke uvanlig å ha mat og alkhol i tilknytning til eller utenfor stadion. Vi vil gi et utvidet serveringstilbud også til dem som ønsker å bruke litt lenger tid i forkant og etterkant av kamp, og gi flere muligheten til å ta et glass vin eller øl, sier Thomassen.

– Prinsipielt klarer vi se de helt store forskjellene, og det blir ikke ølsalg inne på stadion.
Slik jeg leser dette så er det ikke gitt at det blir mulighet til drikke i pausen da serveringen vil skje utenfor stadion.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by mortsto »

Men, det var jo sportspub under Diadora i hine, hårde dager? Var det en regel om at den måtte være stengt når det var kamper? Så Hertha-Dortmund for noen år siden, og da var det stas med øl både før kamp og i pausen, og tysk ro selv om hjemme- og bortesupportere sto i samme kø. Må innrømme at jeg drakk øl med votter (dette var i februar) kun for å ha gjort det, og bortsett fra noen få heldige dager med riktig vindretning i juni-august, så tror jeg salget blir ganske tynt.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Novi »

Bra påpekning fra JIP, Glimt ønsker ikke selge inne på stadion. Da er det jo en ikke-sak egentlig, og vil ikke være stort mer enn en pub på Aspmyra vs pub i byen. Om Glimt kan tjene noen kroner på det er det bare fint.
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by MhepA »

Ville Lehtinen wrote: Thu Feb 27, 2020 12:31 pm.

Fotball er en såpass følelsesstyrt greie at man bør tidlig krøkes som supporter for å skape et livslangt lidenskapsforhold til laget sitt.

Risikerer vi ikke å skade rekrutteringa blant de aller yngste om vi gjør supporterfeltet (i enda større grad) om til en drikke/feste-arena for de voksne og henviser barn og familier til de "kjedelige" delene av stadion?
Ikke nødvendigvis, da tror jeg det e helt andre forhold som avgjør. Jeg ble tidlig krøket og vokste opp med kamper på sent 90-tall og tidlig 2000-tall. Vi dro på Pickadilly før kamp. Forskjellen (eller nå vet jeg ikke om det er en forskjell nå) var at det ble jeg så godt tatt i mot av flere voksne i tillegg til min far. Det ble som en slags søndagsfamilie. Uten noen problemer ble jeg servert cola når de andre fikk pils, og jeg forsynte meg grovt av chillinøttene på bordet. Vi gikk i tog opp til kampen og lagde stemning. Hele veien ble jeg tatt godt vare på. Det må alle være med på og bidra til for at de unge skal trives tenker nå jeg.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Sulliken »

Børre Arntzen i an
Men alkohol og idrett hører ikke sammen i Norge. Det er nærmest kulturelt betinget. Derfor blir det så feil når Glimt er blant frontkjemperne FOR alkoholservering på norske fotballbaner.
Dette og at unge folk ikke drikker så mye som før er da hovedargumentet mot.

Jeg synes det er skivebom. Det første lukter jo "Vi har alltid gjort dette slik, derfor skal vi alltid gjøre dette slik. Vi kan ikke endre på noe".
Det er noe særnorsk overformynderi som har stoppet ølservering tidligere.

Igjen. Det vil ikke selges alkohol PÅ selve arrangementet, men utenfor. Enkel servering vil føre til at folk kommer tidligere, og legger igjen mer penger til klubben, og hvem vet. Kanskje det faktisk kommer flere også?

Uansett. Den den tankegangen "Vi vet hva som er best for deg, så derfor må du gjøre som vi sier" plager meg skikkelig.

Det er ingen som er for flatfyll på stadion, og det er jo ikke det det er snakk om heller. Hvis en person har lyst å bælme øl hele kampen, så gjør man ikke de bak tribunen på Aspmyra, men på en dertil egnet pub.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Post Reply