Aspmyra Stadion

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by jonsnow »

Fiskehippie kollektivet
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 515
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Glimtsupporter »

Ååååh, må si jeg likte forslaget om Arild Berg Arena.

Huff, begynte å skrive hvorfor, men det blir liksom ikke godt nok, så jeg lar vær....

La det bli Arild Berg Arena
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by poteten »

Hva med bare "Berg".
Kritisk
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Gvandreassen »

Lehtinen Lane. Ferdig.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by Sulliken »

Voskoboinikov Park
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by jonsnow »

Så lenge det ikke blir et firma navn så er jeg glad. Det er det værste som fins og et alt for tydelig teng på alt som er galt med dagens fotball.

Arena Berg med statuer av hele bøttebaletten hadde vært konge for min del
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Garrincha »

Bodø/Glimt Arena?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by tomath »

VARena? Med mulig tilskudd fra NFF.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Chris »

Nytt navn:
- Midnattssola - miraklenes arena
- Eller like greit: Aspmyra d.y.

Gjentar mitt innspill. Grav bort 2 m. under banedekket på Aspmyra og senk matta. Da får en rom for tak på kortsida, ly for vær og vind og slipper kanskje noe sol. Publikum får også bedre sikt. Kostnaden ved dette er nok begrenset og vil gjøre Glimt til en fin fin fin stadion til "drømmeriene" kanskje en dag blir realisert.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Kesseboy »

Chris wrote: Fri Aug 12, 2022 4:32 pm Grav bort 2 m. under banedekket på Aspmyra og senk matta.
Nå er jo alle tribunene inntil spilleflata, og bana blir ikke mindre av å senke den. Så med mindre du skal senke tribunene også (for å imøtekomme reguleringsplaner mm) vil det vel ikke gjøre det lettere å bygge tak noe sted?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Chris »

Ved å senke matta, så kan en også "senke" tribunen på den ene kortsida. Da kan en få tak også der. På motsatt side mot næringsbygget, så vil en også kunne få noen få flere plasser.

Tribunene er ikke så nærme spillflata. Jeg har sett flere baner internasjonalt der publikum sitter heva. Som Kings and Queens. Med langt bedre utsikt.

Og det er nok mulig å justere og orientere matta noe annerledes. Foran den gamle ÆRVERDIGE sittetribuna var det i mange år et "høl" av noen plasser og en løpebane. Så der kan en nok flytte litt.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by jonsnow »

Med ørten eiere så er Aspmyra helt uaktuelt, er ikke bare stadion det skal være, men også lokaler for de ansatte, treningslokaler, osv.

De har vokst ut av stadion rett og slett. Vi har ikke nokk media plass heller og den delen er på dispensasjon i Europa, pluss at VIP området er heller ikke stort nokk for UEFA og det er ikke noe plass å lage dette på i dag uten å rive alt og begynne på nytt.

Hvor skal kampene spilles under en slik bygging som kjapt tar flere år?

Aspmyra har blitt vurdert i mange år men når det er helt bygget inne så blir det rett og slett umulig å få det til
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

Bowlingbanen på Aspmyra er fjernet og gjøres om til TV-studio, kontorer og mediefasiliteter:
https://www.an.no/jobbet-dognet-rundt-f ... -4-1638555?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Chris »

jonsnow wrote: Fri Aug 12, 2022 7:21 pm Hvor skal kampene spilles under en slik bygging som kjapt tar flere år?
Aspmyra har blitt vurdert i mange år men når det er helt bygget inne så blir det rett og slett umulig å få det til
Det å "høvle" ned det som ligger unna matta med 2 m. bør ikke ta år og dag. Kanskje et par uker. Og det rekker en fint mellom sesonger. Sikkert før neste starter opp. Særlig dyrt bør det heller ikke være. Det bør være en løsning alle interessenter kan være med på. Ingen taper vel. Mange vinner.

Mange er dem som ønsker topp-notch knalldyre løsninger som har alt. Problemet er bare at det har tatt og vil ta tid. Mange sesonger til. Det blir gjerne dyrere. Og det er ikke lenge siden Glimt var nær konkurs. At Uefa, presse, flottenfeiere, snydenstruper, påfugler og påhøns ønsker det dyreste og flotteste får bare være. Et stadion er kun en ramme rundt det som viktig er: FOTBALLKAMPEN.

Så at Glimt MÅ bort fra Aspmyra kjøper jeg ikke. Ikke så lenge de klarerer å være der år etter år. Og i dag fremstår nok Aspmyra bedre enn noen gang, med et viktig unntak: Det er PLASTgress.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by jonsnow »

Du har de rareste ideer og ingen begrep om tid. Tele i marka når det ikke er sesong er en fin stopper for dine planer om tidspunkt. B/G trener der også hele året med unntak av når de er på hytta. Det tok nesten 4 uker i sommer bare å skifte kunstgress og fikse litt på underlaget. Du snakker om å greve ned 2 meter. Da må man også ha ny drenering, sjekke grunnforholdene er sykt mye stein og berg i Bodø så man må mest sansynelig sprenge eller spunte. Dette er ikke gratis og tar lang tid. B/G eier ingenting og hvilke problmer har det løst? Gammel tribuna står på dispensasjon og må rives. Ikke får man større arealer til failiteter som trengs og man har fortsatt mange forskjellige eiere som man skal betale en leie til uten at man får noe av verdi økningen fordi ansre eier.

Hadde man på 90 tallet bygget skikkelig og helhetlig og tatt gammel tribunen som var en av planene da uten å leiligheter på begge kortsider så hadde det kunne fungere, men det er ikke arelaer nokk i dag og et håpløst prosjekt som ikke er mulig å løse
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Det flere av oss innser og også flere som jobber med flerbruk stadion planene er at dette vil ta tid. Kanskje ikke ferdig før 2030-32. Det burde vel være i alles interesse å oppgradere Aspmyra slik at de vindfulle hjørnene blir bygd ut samt at alle sitter under tak. Dette kan gjøres høsten/vinteren 2022-23. Da vil Glimt ha en glimrende stadion i noen år som folk kan ha trivelige opplevelser på og kan bruke den nødvendige tiden til å bygge ut drømme slottet.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Kesseboy »

Jeg har fortsatt ikke skjønt hva slags problemer det skal løse for Glimt å senke matta. Tror jeg må ha det inn med teskje.

Det er totalt og fullstendig urealistisk, men hadde vært greit å skjønne tanken.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
metamorph
Posts: 73
Joined: Mon Nov 29, 2021 12:11 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by metamorph »

Chris wrote: Tue Aug 16, 2022 5:04 pm Det å "høvle" ned det som ligger unna matta med 2 m. bør ikke ta år og dag. Kanskje et par uker. Og det rekker en fint mellom sesonger. Sikkert før neste starter opp. Særlig dyrt bør det heller ikke være. Det bør være en løsning alle interessenter kan være med på. Ingen taper vel. Mange vinner.

Mange er dem som ønsker topp-notch knalldyre løsninger som har alt. Problemet er bare at det har tatt og vil ta tid. Mange sesonger til. Det blir gjerne dyrere. Og det er ikke lenge siden Glimt var nær konkurs. At Uefa, presse, flottenfeiere, snydenstruper, påfugler og påhøns ønsker det dyreste og flotteste får bare være. Et stadion er kun en ramme rundt det som viktig er: FOTBALLKAMPEN.

Så at Glimt MÅ bort fra Aspmyra kjøper jeg ikke. Ikke så lenge de klarerer å være der år etter år. Og i dag fremstår nok Aspmyra bedre enn noen gang, med et viktig unntak: Det er PLASTgress.
Men hva er egentlig poenget ditt? Det er jo vedtatt at vi skal lage ny stadion, og i planene til denne stadion så har de utredet om det er mulig å bli på aspmyra og svaret er nei. Da er det jo revnende likegyldig om du ikke kjøper det eller ikke!
Last edited by Sulliken on Wed Aug 17, 2022 7:25 am, edited 1 time in total.
Reason: Sitering av sitering
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Hva er poenget med å hakke på alle andre sine ideer?

Det er ikke avvist at Aspmyra ikke kan brukes. Den MÅ faktisk brukes til ny stadion er ferdig. I mellomtiden så må den utbedres for å tilfredsstille krav fra de til enhver gjeldende regler for de kamper som skal spilles.
@liverglimt
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Og i tillegg utbredes slik at det blir en hyggeligere stadion å oppleve fotball kamper på. Spesielt på vår og høstsesongen. Det kommer en ny stadion i Bodø på sikt, men pr dags dato er det vanskelig å si når Glimt kan spille sin første kamp der og når første spadetak tas. Det er klart hadde styrtregnet som kom 10 minutter før slutt startet en halv time før kamp og vart i 2 timer så hadde det ikke vært noen god opplevelse for de som ikke satt under tak. Forstår ikke at mange ikke forstår at vi trenger Aspmyra i flere år fremover og tror at en ny stadion bare dukker opp i løpet av 2-3 år. Bare for å konkludere, jeg er for den nye ideen om en flerbruks stadion i Bodø, men av erfaring fra anlegg og byggebransjen, kommunale vedtekter og bestemmelser, plassering, jordvern osv. så vet jeg at dette vil ta flere år. Fortsatt er det bare på tegnebrettet.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by mortsto »

Gi Byen og Havet tak for bedre skjerming: Ja!
Grave hele banen ned to meter for at...hva da? Bedre fotballopplevelse? Nei!

Nå er det ni(!) år siden tråden startet og denne saken havna i AN: https://www.an.no/glimt/na-skal-den-riv ... 33-7012721

Siden har lite eller ingenting skjedd, og Glimt startet planene med flytting til ny stadion samtidig som Kjell Lorentsen har jobba frem planene for ny tribune med leiligheter. Det kan vel ikke sees på som noe annet enn at de har null tro på Aspmyra som videre hjemmebane. Og siste kapittel som endte med avslag for planene er fra oktober i fjor. https://www.an.no/nektes-a-bygge-nye-le ... -4-1484545
Skal Glimt sitte på ræva og la årene gå uten at noe skjer? At noen utbedringer må til også fremover er mulig, men når den nå er godkjent for CL-spill i 22/23, så kan dette vanskelig tenkes å være store prosjekter.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Chris »

Kesseboy wrote: Tue Aug 16, 2022 10:42 pm Jeg har fortsatt ikke skjønt hva slags problemer det skal løse for Glimt å senke matta. Tror jeg må ha det inn med teskje.

Det er totalt og fullstendig urealistisk, men hadde vært greit å skjønne tanken.
Det står forklart over. Så det blir en gjentakelse. Noen punkter. Det finnes sikkert flere.

1) På den ene kortsida - den uten næringsbygg - er det ikke tak. Ved å senke matta, så kan en kanskje også senke denne tribuna og bygge tak. Det vil være til gunst for dem som sitter der. Det vil være til gunst for naboer som blir mer skjerma.

2) Det samme gjelder motsatt kortsida. Kanskje kan en få noen flere plasser, også.

3) På begge langsidene vil publikum sitte høyere relativt til matta og se bedre. Det er mange arenaer rundt omkring hvor første rad sitter godt heva over matta og ser veldig bra. Det er også mulig en kan få noen flere plasser med en rad eller to eller tre på en av sidene. Dette også fordi det er noe å gå på foran den gamle tribunen. Før var det en hel løpebane +++

4) Når en senker matta, så blir effekten av vinden mindre. Og det gjelder kanskje også sola i noe grad. Men det må en måle.

5) Kanskje kan en også få til en effektiv gjenbruk av vannet som vannes, og også fjerne avrenning av plastgranulat, om en ikke har det på plass allerede.

6) Kanskje kan en spare noe på oppvarmingen av banen når den senkes, bl.a. pga. jordvarme.

Så det var noen poenger. Det finnes sikkert flere.

Nei, jeg er ikke geolog. Hva grunnen under består av vet jeg ikke i grunnen. Men om det ikke er granitt, så er det ikke ekstremt kostbart å høvle av et par meter. Og det bør heller ikke ta ekstremt lang tid.

Mitt innspill var kun ment konstruktivt. Det er ikke et innspill i flyttediskusjonen. Kun et innspill som kan vurderes om det er ønskelig å oppgradere Aspmyra noe. Kanskje på en mindre kostbar måte.

Så kan dem som bare MÅ ha noe nytt, helst i går, fortsette å ikke forholde seg til virkeligheten også. Den er her. Den er nå. Face it.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Boombadila »

Uten å være en ekspert på området, så ser jeg for meg at i det øyeblikket man skal heve/senke bygninger, "høvle seg ned noen meter" for å senke banen og lignende tiltak, så havner vi fort i den prosessen at dette må byggemeldes, med den pairmølla det medfører. Og gitt at alle med eierinteresser på Aspmyra er med, så må man jo fortsatt naboer og andre som kan fremme innsigelser.

Jeg tror nok heller at slik Aspmyra fremstår i dag, er slik den kommer til å være til man enten får et nytt stadion, eller Glimt får tilbake eierskapet.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by MhepA »

Skulle ønske Glimt kunne fått laget en slik presentasjonsvideo når alt var klart for ny stadion. Ville satt følelsene i sving kjenner jeg.

https://www.youtube.com/watch?v=eHnPtZGeBfA
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by Los-Loco »

Angående "høvling", her er litt matematikk for prosjektet:

Banen på Aspmyra er 105 x 68 meter. For at ikke spillere, trenere, dommere osv må klatre opp og ned til banen, så må en evt senkning gjøres minst 4 m utenfor banen i hver retning. Flaten blir da 113x76 meter, dvs 8588 m2. Ganget med to meter senkning blir det 17176 kubikkmeter masse som skal fjernes. Jord og steinmasser veier normalt rundt 1500 kilo pr kubikkmeter, så da snakker vi 25 764 000 kilo som skal graves opp og fraktes vekk.

En standard lastebil for anlegg tar ca 9 m3 pr lass. Sett at man klarte å ha 10 slike biler på anlegget som kjørte skyttel. Hvor de skal deponere massen aner jeg ikke, men man må i allefall et godt stykke ut av sentrum. Så med det forbeholdet; sett at hver bil og sjåfør klarer 8 turer hver arbeidsdag. Det blir 80 lass om dagen, ganget med 9 m3 som blir 720 m3 hver dag. 17176 m3/720 blir knappe 24 dager. Bare med graving og bortkjøring. Så må det vel forventes at det skal brukes en del tid på ny drenering, underlag, ny matte, vanningsanlegg, varmekabler osv osv. Ikke noe man får gjort i høstferien dette med andre ord.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply