Aspmyra Stadion

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by gavharr »

Var jo en som foreslo å legge den nye stadion på Tverlandet 🤭😂
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by ecke »

Gledelig at kommunedirektøren foreslår å planlegge for ny stadion i Rønvika, og i avisene illustrert med stadion som Bodø kommune ønsket seg som EM-arena på Rønvikjordene i 2016. Samtidig blir alternativene mindre aktuell da Bodø kommune sier nei til 99 boliger på Aspmyra og Avinor ønsker å utsette oppstart av ny flyplass.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by mortsto »

Jeg vet at en del Viking-fans var svært misfornøyde med plasseringen av stadion, og jeg tror det er viktig at en ny stadion ligger sentralt. En plassering på Thallejordene tror jeg er ganske optimal mtp logistikk. Enkelt å komme seg til fra de fleste plasser, og også enkelt å finne parkering rundt om på Stormyra-området på den helt ordinære søndags-kampen.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by ecke »

Jeg ser på sakspapirene for ny stadion i Plan- og miljøutvalget den 13.10. Det er utrolig spennende å se konsepttegningene beskrevet. Får B/G dette til, da får vi noe helt ekstraordinært og enda mer spennende enn EM-stadion i 2016. https://innsyn.bodo.kommune.no/motekale ... dag/100668
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Mørkved har plass til ny stadion. God kapasitet på vei og kollektivtransport
@liverglimt
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Stadionvedtak

Post by ecke »

Møller, MDGs leder av Plan- og miljøutvalget, uttalte tidlig at næringsregulert område (N1) på Rønvikjordene, ikke ble aktuelt for ny Glimt-stadion. Vedtaket i dagens møte i Plan- og miljøutvalget åpnet trolig, uten å si det, for at B/G og kommunedirektøren finner et annet sted, Thallejordet, som aktuelt sted.

"Votering
Forslaget fra Møller ble vedtatt med 4 stemmer (3Ap, 1MDG), mot 3 stemmer (2H, 1Frp) avgitt for
rådmannens forslag til vedtak.

Vedtak
Plan- og miljøutvalget viser til bystyrets vedtak i forbindelse med oppstart av arbeid med ny
kommuneplanens arealdel, der areal avsatt til næringsformål på Rønvikjordene bes vurdert
tilbakeført til landbruksformål, og der areal avsatt til offentlig/privat tjenesteyting bes vurdert
omgjort til næringsformål. Det er ikke ønskelig at Bodø/Glimt går videre med planlegging av nytt
stadion innenfor arealet som er avsatt til næringsformål på Rønvikjordene (N1). Så fremt
Bodø/Glimt ønsker å bygge nytt stadion og dette må gjøres før nye arealer er tilgjengelig i ny
bydel, bes kommunedirektøren legge til rette for dialog med Bodø/Glimt om å finne annet egnet
areal"
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Og sånn går no dagan. Mørkved som Liverglimt sier høres fint ut. Virker som vi er tilbake til scratch for n’te gang. I mellomtiden gjøres ingenting med Aspmyra, men det blir jo hyggelig å se Glimt i Europa neste år på Lerkendal.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Stadionvedtak

Post by J I P »

ecke wrote: Wed Oct 13, 2021 3:53 pm Møller, MDGs leder av Plan- og miljøutvalget, uttalte tidlig at næringsregulert område (N1) på Rønvikjordene, ikke ble aktuelt for ny Glimt-stadion. Vedtaket i dagens møte i Plan- og miljøutvalget åpnet trolig, uten å si det, for at B/G og kommunedirektøren finner et annet sted, Thallejordet, som aktuelt sted.
NRK har samme oppfatning som Ecke om at Thaleåkeren fremdeles er aktuelt.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by ecke »

Se nærmere på innholdet: ".....der areal avsatt til offentlig/privat tjenesteyting bes vurdert
omgjort til næringsformål."

Thallejordet er det området som er avsatt til offentlige/privat tjenesteyting (O1), og det skal nå ikke være Helsehus, men til Næring slik vedtaket i Plan- og Miljø legger til rette for. For meg er det åpenbart at AP/MDG/H/FRP kommer til å godkjenne stadion på Thallejordet, dagens O1. Det er vel ellers greit for stadion at journalister ikke omtaler Thallejordet som del av Rønvikjordene :-)
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Sniken »

liverglimt wrote: Thu Oct 07, 2021 1:17 pm Mørkved har plass til ny stadion. God kapasitet på vei og kollektivtransport
Hvor på Mørkved mener du det er egnet plass for et slikt anlegg?
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Det kan bygges der de planlegger Bodøs n´te "kjøpesenter".

Nedre Hunstad har også plass. Det er jord som ligger brakk i dag.
@liverglimt
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Sniken »

Ta deg en tur bort dit, og du finner fort ut at det er et elendig forslag.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

Glimt tar grep mot matsvinn og vil tilby restemat fra både kiosker og VIPpen via TGTG-appen etter kamp

Glimt.no: NÅ KAN DU TA MED DEG MAT HJEM FRA KAMP
Sammen med Too good to go skal vi bekjempe matsvinn på Aspmyra. ACTION NOW
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Boombadila »

Sniken wrote: Thu Oct 14, 2021 6:34 am Ta deg en tur bort dit, og du finner fort ut at det er et elendig forslag.
For de av oss som har vært der og sett, og som ikke finner ut at det er et elendig forslag, kan du utdype hva du mener?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
youron
Posts: 1601
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by youron »

Jeg kan godt utdype det. Det er 9 Km fra sentrum. Det er 20 minutter med rutebuss. Det er ikke et eneste vannhull i nærheten. Det er ikke publikumsvennlig lokasjon.
STOLT MEDLEM AV GLIS I MEDGANG OG MOTGANG BGFE!!
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Det er feil. Fra midt i byen til Hunstad er det 5 km og fra Hunstad til flyplassen 6 km. Blir det stadion der blir det selvfølgelig nok av vannhull og andre utesteder. Forslaget er glimrende, og kollektivtrafikken vil selvfølge bli justert etter behov. Et stadion med utsikt mot Saltenfjorden vil bli flott. I tillegg så bor vel ikke alle Glimt supportere midt i byen. Mange bor i dette området som Hunstad, Mørkved og litt lengre ut som Bertnes osv. Personlig når jeg ser på mitt lokale lag her jeg bor i Oslo sykler jeg 11 km hver vei, det gir god trim og turen tar 20 min hver vei. Nå er Rønvikjordene ikke aktuelle, og et forslag til å bruke og utvikle steder litt utenfor bykjernen vil vel være noe politikere vil sette stor pris på. Politikerne ber Glimt se etter andre lokasjoner enn det de har foreslått.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Glenn P »

Knuta wrote: Thu Oct 14, 2021 11:02 amPersonlig når jeg ser på mitt lokale lag her jeg bor i Oslo sykler jeg 11 km hver vei
Det høres ikke ut som du bor i Oslo :P Alle Oslo-lag er vel innafor 11km omkrets ;) Neida, skjønner du bor utenfor eller omvendt, var bare litt morsomt å lese ;) Har selv 200m til Skeids hjemmebane, vurderer nesten å få meg et tredjelag å følge med på, men har nok med Glimt og "gjenoppståtte" Eik-Tønsberg.

Om beliggenheten til Aspmyra må jeg si at jeg ikke helt skjønner grunnen til vedtaket at det ikke skal bygges stadion på Røvvikjordene (N1). Er det andre utbyggere med feit lommebok som står i kø? Kanskje man kan få seg et nytt datasenter som lover arbeidsplasser, men som ikke gir det? Hva er planen for de arealene? Er jo en parodi om det blir et kjøpesenter, men det er vel den veien det går. Byer anno 2021 skal være butikker i bunnen, med Kaffebrenneri, Kiwi og Apotek1, så leiligheter over. Er såklart bra med bo-areal, men de trenger ikke den sammenhengende flaten som et idrettsanlegg med skole/utdanning/fritidstilbud etc.

Men er det slik at de med dette vedtaker "tvinger" stadion til nabotomta? Politikk er så lett å skjønne seg på :skål
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by mortsto »

-Å tro at Hunstad kommer til å få vannhull og andre utesteder av en fotballstadion er en utrolig rar tanke. Utesteder og restauranter trenger publikum på andre dager enn de 15+ dagene det spilles hjemmekamper. Nei, folk på Hunstad kommer ikke til å bruke disse innbilte utestedene på andre dager. Du kan jo ta en kikk på hvor mange som har prøvd å drive utested der Sku Bare ligger nå, til tross for 10-15000 naboer og plenty studenter i området. Evt høre med Fellini og Panda Fastfood på Mørkved hvorfor de satser på 98% Take Away. Fordi det er der markedet er. Folk drar til byen når de skal hygge seg med mat og drikke.
-Det er i Bodø, som alle andre byer fokus på byutvikling med fortetting. Flere mennesker skal bo og jobbe sentralt. Det kommer til å bli bygget mange nye boliger og arbeidsplasser når flyplassen flyttes. Å flytte stadion 5 km østover går helt imot denne tankegangen, og også dette grønne fokuset klubben har.
-Hvor bør stadion ligge? Vet ikke. Vest for Bodin leir.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

youron wrote: Thu Oct 14, 2021 10:50 am Jeg kan godt utdype det. Det er 9 Km fra sentrum. Det er 20 minutter med rutebuss. Det er ikke et eneste vannhull i nærheten. Det er ikke publikumsvennlig lokasjon.
Sjekk nå hvor folk bor i Bodø. Det er ikke slik at folk flest bor i gangavstand fra sentrum. Det gir bedre tilknytning til omland og tilreisende. Togstasjon ligger rett ved og er mye nærmere enn i sentrum.

Det bor lite folk i sentrum…
@liverglimt
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Glenn P »

Skulle tro man snakker om Oslo, at man vil trekke folk ut av byen. Bør satse på å bli en attraktiv by først, ikke ødsle slike prosjekter på boligfeltene og grendene kilometervis unna.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Til Glenn P. Mye riktig det du skriver. Men det jeg alltid har sagt om Aspmyra, Glimt og ny stadion er at man fortsatt opererer hver for seg. Jeg har hele tiden påpekt at det må settes ned en stadion-gruppe, bestående av kommunen, arkitekter, utbyggere, finansiering, Glimt osv. Nå kommer Glimt med en løs tegning, flott som bare det. Så skal kommunen begynne å se på plassering, godta eller avslå. Så blir det venting, kanskje nye områder blir foreslått. Så skal Glimt tenke på dette, så begynner diskusjonen og hvem som skal betale, lån, eierskap osv. Da er vi vel langt ut på høstparten 2022. Tidligst grunnarbeid våren 2023. Råstadion ferdig tidligst 2025, og total ferdigstillelse 2026. Som Sulliken sier, jeg tror ikke på noe før første spadetak er satt. I mellomtiden forfaller Aspmyra, og Glimt spiller i Europa i 2022.
Til Liverglimt: Helt enig om at man er alt for fokusert på indre bykjerne i Bodø, noe som dessverre er helt urealistisk.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

Glenn P wrote: Thu Oct 14, 2021 11:27 am
Om beliggenheten til Aspmyra må jeg si at jeg ikke helt skjønner grunnen til vedtaket at det ikke skal bygges stadion på Røvvikjordene (N1).
Begrunnelsen for å si Nei til den plasseringen er denne
Plan- og miljøutvalget viser til bystyrets vedtak i forbindelse med oppstart av arbeid med ny
kommuneplanens arealdel, der areal avsatt til næringsformål på Rønvikjordene bes vurdert
tilbakeført til landbruksformål,
Rønvikjordene er symbolpolitikk av beste sort.
Her skal det dyrkes mat ved den mest trafikkerte og dermed mest forurensende veien i Bodø.
I stedet bygges det på matjord som ligger brakk på Nedre Hunstad og Mørkved. Eller i skogen.
Og det legges stadig ned småbruk i fylket.

Aspmyra har en optimal plassering men så lenge det ikke er mulig å utvikle den til et fullverdig stadion, så er kanskje Thallejordet det beste alternativet. Men det er klart, hvis vi skal senke ambisjonsnivået og ikke spiller mer i Europa, da behøver vi jo ikke bygge nytt og stort og kan etterhvert gjenfinne vår gamle plass i hierarkiet. Da kan vi jo likevel mimre tilbake til de gode gamle Knutsendagene. Og etter et nytt medaljeår så søker vi jo bare om dispensasjon for Europaspillet siden dette bare blir en engangsforeteelse.

Disse planene virker i det minste mer fornuftige enn de luftige planene som ble lagt fram i forbindelse med EM-søknaden i si tid.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Hvilken oppfatning vi som Glimtsupportere har om Rønvikjordene har vel lite relevans i denne saken. Glimt må sammen med kommunen finne et egnet sted. Når det stedet er spikret, da kan sette i gang planene. Kanskje drømmeslottet til Glimt bør reduseres til noe mer realistisk.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by jonsnow »

Ser noen her tror vi kan bygge på "matjord" på mørkved!
Blir ikke noen enklere det enn ved rønnvikjordene og mye mere infrasteuktur som må fikses så det blir enda værre og dyrere i så måte. Poenget med rønnvikjordene er at det er midt i mellom det meste og har en ferdig innfrasteuktur qom må gjøres lite med.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Dere kjenner ikke mye til planene og mulighetene på Mørkved og nedre Hunstad. Det trenges ikke å røre en kvm med matjord.
@liverglimt
Post Reply