Aspmyra Stadion

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Aspmyra Stadion

Post by bjornage »

Debatten om Aspmyra stadion fortjener en egen tråd, særlig nå som det er klart at stadion må utbedres for 5 millioner for tilfredstille NFFs krav for å være toppfotballsarena i 2014.

...men hvor får vi pengene fra?

http://www.an.no/glimt/article6912325.ece
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Aspmyra stadion

Post by FSHelgeland »

Stadion er jo i utgangspunktet kommunal men mener jeg så en sak tidligere i år om at Glimt hadde planer om å bytte kunstgress neste sesong.
Tippeliga 2015
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Aspmyra stadion

Post by mortsto »

Les også artikkelen det linkes til lenger ned. Sitter på Diadora når jeg en sjelden gang er på Myra, og jeg ante ikke at løpebanen var så herpa. På tide å få den vekk og flytte SP1-tribunen helt inn til banen.

Edit: Ante faktisk ikke at gammeltribunen er privat eid. Usikker på om dette gjør det lettere eller mer vanskelig å få gjort noe med den. Noen som vet hva Lorentsen betalte for den?
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2814
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 429 times
Been thanked: 143 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Gvandreassen »

FSHelgeland wrote:Stadion er jo i utgangspunktet kommunal men mener jeg så en sak tidligere i år om at Glimt hadde planer om å bytte kunstgress neste sesong.
Er det sansynlig at kommunen blar opp fem millioner for oppussing?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Aspmyra stadion

Post by FSHelgeland »

De var jo klar over at dette kom da de igjen tok på seg eierrollen av Aspmyra. Nå spiller Glimt på en kommunal stadion og det er prisen man må betale for å ha Glimt i vår øverste serie. Alternativet er jo at kommunen vedtar at man ikke ønsker å oppgradere stadion med den konsekvens at Glimt blir degradert. Jeg stiller spørsmålet om ikke Bodø er mere tjent med et Glimt i tippeligaen og da ta kostnadene med oppgradering av og til en med et Glimt som ikke er der oppe. Det rekker vel å se på mediedekningen som Glimt har fått denne sesongen, det blir neppe mindre neste sesong.
Tippeliga 2015
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Aspmyra stadion

Post by Cheese Smirnoff »

Man må jo huske på hvem som sitter i posisjon i Bodø også. Der er jo blant annet Glimt-elskeren Tom Cato Karlsen varaordfører og selvutnevnt cowboy.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Jeg tipper vi får dispensasjon nok en gang.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Aspmyra stadion

Post by MhepA »

Hva i all verden er galt med gresset?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Boombadila »

I følge anartikkelen er det utslitt i forhold til FIFA-krav for spill i øverste div.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by Sulliken »

Det ble lagt før 2006-sesongen, og var beregnet skiftet etter 5 år.
Leste et sted at det er små hull rundt om kring på gresset.
Det vil ikke bestå fifa-test.

DET er gæærnt med gresset..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Trapattoni »

At nytt dekke lå like rundt hjørnet var noe kommunen var kjent med når de overtok anlegget, så jeg nekter å tro at det skal bli noe stor sak. Nordlandshallen er også kommunal, og det er jo ikke slik at det brukes kr. 0,- på oppgradering/vedlikehold der heller.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Ikke akkurat noen stor vilje fra kommunens side å betale for dette: http://bodonu.no/vil-ikke-betale-for-aspmyra/

Tipper de finner en løsning sammen med Glimt før eller senere for å få det i orden. Kan forstå at de ihvertfall ikke vil fremstå som veldig villige ihvertfall, spesielt i disse dager.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Trapattoni »

Glimt er vel leietaker på Aspmyra, så en løsning blir vel at kommunen sørger for oppgraderingen mens leieprisen øker? Jeg nekter fortsatt å tro at kommunen kjøper anlegget uten vilje til å bruke en eneste krone på nødvendig oppgradering.

Ser jo argumentet med at det kun er Glimt av leietakerne som pr. i dag har behov for de nevnte oppgarderingene. Det bør kanskje kunne løses ved høyere baneleie for Glimt, mens de andre klubbene betaler leie som i dag.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Er en slik løsning jeg også ser for meg. Levetiden på f.eks kunstgresset har da alltid vært allment kjent, rart den kostnaden ikke har vært løst regnskapsmessig før (mulig akkurat det pølsepapiret blåste vekk med søvvæsten), men tipper de er bedre å planlegge finanseringen av slike ting fremover.

Det må da være mulig for kommunen å drive Aspmyra fornuftig (om kanskje ikke direkte lønnsomt) ved hjelp av inntekter fra baneleie og annen bruk av anlegget, selv med denne investeringen.

Det er også en annen ting som knirker litt i meg: Aspmyra blir betegnet som en ren utgiftspost, men er i realiteten et idrettsanlegg kommunen eier og kan tjene penger på - investering er et langt mer passende begrep syns jeg.

Men for all del, skjønner at de ikke er spesielt positive til å bruke penger på sånt nå.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by ingen87 »

Når jeg ser hvor lite villige kommunen er til å bla opp for nytt dekke, lydanlegg og lys så frykter jeg den dagen kommunen får beskjed om å rive Sparebanken-tribuna og bygge ny.
Førr Evig!
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Aspmyra stadion

Post by Shredd »

Er ikke kommunen som eier Sparebank tribunen. Aspmyra AS med Kjell Lorentsen i spissen som eier både tribunen og resten av tomten ut mot Hålogalandsgt. De har desverre heller ingen planer om å foreta seg noe.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Knuta »

Så er vi i et dilemma. Bodø kommune overtok Aspmyra stadion for å redde Glimt økonomisk, men har ikke midler til å gjøre noe med den. Da blir det vel at den forfaller gradvis og forfallet er mer og mer synlig. Spillerne sier at dekket er vanskelig å spille på, med stadig hull i banedekket og vil antakelig ikke bli godkjent til tippeligaspill i 2014. Detter er vel ingen overraskelse hverken for Glimt eller kommunen?. Dekket er allerede nå 3 år på overtid og det er det absolutt viktigste å få gjort noe med. Arbeidet her bør startes nå for å bli ferdig til seriestart 2014.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Trapattoni »

Planene er at nytt dekke skal legges i VM-pausen til sommeren.
Ellers er det som vanlig liten grunn til å ta byens varaordfører på alvor. Det er jo blitt rutine i bystyret at alt han er sterkt imot til slutt blir vedtatt, jfr. bompenger og kulturkvartal. Blir nok nytt dekke på Aspmyra.. :)
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Trapattoni »

Fra en annonse i dagens AN:
Overskrift: Reguleringsplan Aspmyra stadion
Utdrag av innhold: Aspmyra AS ønsker å bygge ny tribune med tak der det i dag er løpebane og ett kontor- og næringsbygg og tilhørende parkering der tribunen står i dag.
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Aspmyra stadion

Post by mortsto »

På tide. Det kommer vel en avis-sak ganske kjapt om dette.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by Ville Lehtinen »

Ut fra profesjonell nysgjerrighet, hvilket firma er det som står for prosjekteringen? :)
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Consto.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2814
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 429 times
Been thanked: 143 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Gvandreassen »

mortsto wrote:På tide. Det kommer vel en avis-sak ganske kjapt om dette.
Med et tilhørende, surmaga kommentarfelt hvor det klages over prioriteringer. :lol:
Saken kunne ha vært at Glimt bygde skoler i Nigeria, og hadde signert Messi, og det hadde fortsatt vært en like sterk sur eim.

Hva brukes disse næringsbyggene til? Leies de ut?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Tror ikke det blir så mye opprør rundt dette - det er Aspmyra AS som står bak denne utbyggingen.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Trapattoni »

Så vidt jeg har forstått det er dette en del av Aspmyra som kommunen ikke eier. Men det hjelper neppe mye når kommentarfelttrollene setter i gang.
Post Reply