Aspmyra Stadion

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Takk for info ecke. Litt rart er det jo fortsatt at Glimt har regnet med at Rønvikjordene var aktuelle dersom dialogen med kommunen hadde vart en god stund før skissen ble laget. Er ikke så veldig negativ til Glimt men føler ofte at ting tas i feil rekkefølge. Så mener jeg fortsatt det er en fantasitegning som antakelig vil koste 500 mill.
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by ecke »

@Knuta: Du kan selvsagt ha rett i at med alt som er tegnet inn, ønsket og drømt om, så er prislappen høyere enn det er mulig å få til. Jeg har likevel tro på at det er mulig å lage en flott stadion innenfor en akseptabel pris med det konseptet som er presentert, om enn strippet.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Til alle, historien er det vi kan lære av. Da må vi også snakke om den. Hvis ikke så vil vi aldri lære av den. Det som ble gjort forrige bygging kan fort skje denne gang. Glimt har som Knuta har skrevet mange ganger, laget ett konsept, det virker mer låst enn det ble presentert. En ting er hva Frode &Co sier, en annen ting er hva vi som mottakere tolker og forstår. De som har

@jonsnow, du snakker om ett spesifikt område, jeg har nevnt ett stort område som strekker seg over en drøy kilometer. Det er masse plass, mye mer enn det virker som du ser.

Uansett hvor Glimt skal ha stadion så vil det "forurense" området med støy, trafikk og folk. Det er det mange som ikke vil ha i sitt område, så det vil alltid være motstand.

Personlig har jeg ingen eksakt vitenskap på hvor den skal være, men vi kan kalle en spade for en spade og holde bærekraftig unna hver gang det skal bygges nytt. Flere deler av Aspmyra må rives om det skal være noe annet der og da skal det inn i bærekraftregnskapet for ny stadion. Da tar det vel noen hundre år før det er gevinst. Jeg er opptatt av at man holder seg til realitetene og ikke bare drømmer.

Det er mange gode vinklinger i denne tråden, synd at en del bare durer på og ikke ønsker å se muligheter når det skal etableres ny stadion, den kommer til å stå i 50-100 år. Synd ikke Aspmyra kan gjøre det når en klubb som Liverpool klarte å bygge på sin gamle stadion til tross for at de har blitt tilbydd en stadion i Stanley Park rett ved. Det handler om røtter, følelser og historie når man skal se framover.
@liverglimt
Glenn P
Posts: 2811
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Glenn P »

Har ikke inntrykk at det er noe som er låst.. Ble vel presentert både nedrgavd stadion, og en "normal" stadion. Og stedene Glimt presenterta ble jo presisert som konsept.

Teoretisk vil jo en ny stadion plage naboer mindre, og det kommer vel til slutt kjøpesenter eller næringsvirksomhet dit. Så kanskje enkelte foretrekker å se Norges peneste stadion, enn et kjedlig kontor/næringsbygg. Hva som ender opp med å bygges der vet ingen. Blir det næring med transportvirksomhet, ja da blir det mye kjøring med lasterbiler/trailere etc. Så argumentet med støy tenker jeg er svakt.

Ja Aspmyra kunne sikkert blitt totalrenovert, men når det er fjorten småkonger som hegner om sitt på hvert et hjørne av arealet, ja da blir alle tapere.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Glimt1916 »

Mye fornuftig der. Krysser fingrene for at det endelig skal skje noe.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Selvfølgelig håper jeg at det vil skje. Tenk om det for en stund siden forelå en avtale om at kommunen og Glimt hadde funnet et område sammen som var klarlagt til stadion område sammen med en realistisk tekning om hvordan stadion skulle være. Da hadde vi sluppet fram og tilbake og fram igjen. For meg spiller område mindre betydning bare det blir en intim og flott stadion med mest mulig overbygg slik at det er en fornøyelse å gå på kamp. Og så får vi håpe at Glimt om 5-6 år fortsatt er i eliteserien. Må ærlig innrømme at jeg forstår for lite rundt problemet Aspmyra, og at de forslag(som så veldig bra ut) om Aspmyra utbygging for få år siden bare var tull og tøys og hadde ingen relevans.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Kesseboy »

Tenkte jeg skulle dele noen tanker om opplevelsen på kamp i dag.

- Lang kø for å komme inn (var ved stadion like før 1640, kom inn etter kampstart).
- Man sitter lovlig tett, ikke særlig behagelig. Hyggelig med engasjert publikum, men det piper fortsatt i et øre av ropinga til hun på sida av meg.
- Kaldt.
- Satt under tak, men ville nok blitt rimelig våt om det regna likevel.
- Kiosk? Glem det. Må klatre over folk, og det var garantert lang kø.
- Dobesøk? Se forrige.

- Greit å finne parkering innafor rimelig gangavstand.
- Stemning? Upåklagelig!

Så, er dette avgjørende for meg? Nei! Og neppe for særlig mange av de som leser dette forumet heller. Men om man skal selge fem tusen billetter, da slåss man, både mot elementene og fasilitetene slik de er.

Men burde ikke folk finne seg i det, fordi det er sånn andre steder i verden også? Det kan du spørre om, men når folk får valget mellom dette Aspmyra eller å se kampen på TV hjemme, så forstår jeg at noen, som ikke bruker hele uka på å surmule over et Glimt-tap, velger sofaen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Jeg kom 1659 og gikk rett inn. Skuldertangoen med sidemannen gjør at jeg nok må gå flere runder med meg selv neste år før jeg kjøper sesongkort
@liverglimt
User avatar
Mr Bean
Posts: 2707
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by Mr Bean »

Dem begynner og få det travelt med byggestart :

https://www.an.no/haper-pa-byggestart-n ... -4-1492183
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Novi »

Ref Kesse, så er det altså som det alltid har vært. Raskere inngang kunne man nok organisert (flere billett-sjekker?) og bedre og raskere kiosker bør være mulig.

Dobesøk, tette seter, og ikke minst regn kommer man nok ikke unna på dagens Aspmyra. Tror også stemningen ville blitt enda bedre i en mer intim og lukket stadion, selv om den bare er halvfull.
Una mas cerveza.
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by ecke »

28. oktober er det Bystyremøte, og i de nærmeste dagene blir vel sakslisten og eventuelt saksfremlegget om ny stadion offentliggjort. Da får vi se om tidsplanen til B/G kan holde og at drømmene våre er noen skritt nærmere realisering.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Pondus »

Det som jeg undres over når man leser enkelte innlegg ikke minst i AN og enkelte politikerutsagn, så skal man omtrent skjemmes over at Glimt er god og nå slår seg på brystkassa og ønsker større stadion eller et stadionanlegg for fremtiden. Da drømmer man, er urealistisk og det som verre er. Man skal liksom bare være den eksotiske gule lille klubben oppe i nord. Det som omtrent samtlige klubber i es og enkelte klubber i OBOS tar for gitt er plutselig så jævlig vanskelig når det kommer til Glimt. I Oslo gir dem bort næringstomter på Valle til ei krone og nærmest hastevedtar beslutningen politisk. Klart VIF skal ha egen stadion. Prosjektet til Glimt vil jeg si er bedre enn omtrent alle stadionprosjekter i Norge. Man snakker om et flerbrukshus til bruk av flere grupper hele året. Kan man ikke lære seg det motsatte av janteloven i Nord-Norge også?
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Novi »

Akkurat det der oppsummerer vel hvorfor jeg ikke klarer engasjere meg før første spadetak tas. Janteloven er det som driver og motiverer flere politikere i nøkkelposisjoner, og det er lite som irriterer meg så mye som individer i maktposisjon som bare ser slike saker som mulighet til og bruse med fjærene uten og egentlig tenke sak. Og ja, med en gang ta posisjon som "hvorfor skal dere få X når de andre bare får Y" osv.
Una mas cerveza.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by gavharr »

Mye whataboutism i politikken. Morsomt at det godtas der, men ikke blant folk på Twitter 🤪
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glenn P
Posts: 2811
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Glenn P »

Har litt lyst å regne på hva Bodø By kan ha tjent på disse +400 Romanistene som kom opp. Det er vel ikke utenkelig at vi er oppe i noen millioner totalt. Jeg selv kom fra Oslo, og det gikk noen kroner til nærlingslivet, for å si det sånn.

De fleste tenker jo KUN billettinntekter, at det et klubben som tjener, men det er så mye mer rundt! Kanskje noen fikk seg en liten vekker av denne kampen mot Roma..
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

De fleste tenker totalen. Derfor Glimt har sponsorer fra det lokale næringsliv
@liverglimt
User avatar
Crazy horse
Posts: 8277
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Crazy horse »

Hvem er det som kommer til å hjelpe Glimt med å finansiere ny stadion? Hva vil det nye stadion annet bli? For Glimt må vel selge navnet?
Fotball er nesten alltid morsomt
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Navnet på stadion er vel underordnet. Håper på seriøse aktører på finans siden. Kanskje en del 'grønne' penger blir med på lasset. Siden kommunen ser ut til å gå for plasseringen er det vel bare å sette i gang med finansierings planen nå, og ikke sitte å vente. Glimt har ingen tid å miste. Kanskje første spadetak i mai 2022.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by jonsnow »

Ser for meg et spleiselag mellom utbygger feks Bygmakker som er tungt inn å sponser allerede, laks osv. Har en del folk med mye penger rundt B/G som kan tenke seg til å være med på et spleiselag mot en del sponsoroppdrag og feks navn på tribune delene og med det produktet klubben har vist fram de siste årene så sitter pengene løsere. Klubben mp nokk bruken en god del av det de tjener på Europa og spillersalg også, men akkurat nå er muligheten stor. Og når Ordfører går ut på denne mpten i dag med dtatsforvalteren i nordland sier det han sier anngående tomt. Så har jeg faktisk fått troa for at et nytt stadion kan være klart i nærmeste framtid. Og det vill være helt fantastisk for oss fotballsuporterer og klubben, pluss store muligheter for konserter og andre begivenheter i en skikkelig storstue.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Europacuppengene som er kommet inn så langt har gått til kostnader ifbm europacup ifølge Frode T. Så skal det bli overskudd der så må vi nok kvalifisere oss til neste nivå.

Grønne penger er nok det nærmeste man kan komme bærekraft, så har man det alibiet i orden. :)

400-500 millioner er litt mer å finansiere enn det våre lokale bedrifter klarer.
@liverglimt
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Pondus »

Det aller beste er jo at Glimt er inne på eiersiden selv. Tenk for et potensiale et slikt bygg vil ha i leieinntekter, arrangementsinntekter etc. Kan bli enorm bra. I tillegg et enormt sportslig løft for hele distriktet. Mulig jeg tar det litt langt nå, men er det kun tilfeldig at glimt lanserer dette prosjektet nå? Virker å være en del av et større langsiktig prosjekt. KK får livstidskontrakt😄
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by mortsto »

liverglimt wrote: Sat Oct 23, 2021 3:30 pm Europacuppengene som er kommet inn så langt har gått til kostnader ifbm europacup ifølge Frode T.
Slik jeg tolker Frode T er det inntekter på kampdag som sammenlignes med utgifter både mtp hjemme- og bortekamper, og i det regnestykket er ikke inntektene så store. Når det gjelder prispenger derimot, har Glimt til nå spilt inn drøyt 47 millioner NOK, og det er tre kamper igjen. Vinner Glimt to av de tre gjenstående, så er det nye ti millioner inn. La oss si at de havner på andre plass og får spille KO etter jul. Da er kun prispengene for dette drøyt 6 millioner. Mao tjener Glimt over 60 millioner på Europa-eventyret.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Det ble sagt at de klarer å betjene 170 millioner i gjeld på å eie istedenfor å leie. Så spørs det hva de får til med resten. Det er ikke akkurat dårlig plass og skrikende mangel på næringseiendom i Bodøbyen, eller planlegging av slike bygg.

Jeg krysser alt for at Glimt får det til og ikke går på en smell om 10 år fordi det var å ta vann over hodet.
@liverglimt
Post Reply