Aspmyra Stadion

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Nordlys »

https://twitter.com/alltidullsokker/sta ... 0115901441

Twittertråd om den perfekte stadion. Sender dette på mail til Glimt. Hvordan få best mulig stemning burde være absolutt første prioritet.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Hvis Glimt skal ha nytt dekke må de vel bruke neste vindu som starter 26.mai og avsluttes 17.juni. Ellers så kan jeg ikke se noen mulighet i sommer dersom Glimt ikke vil flytte en haug med kamper. Men regner med at de har kontroll kanskje?.
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 326 times
Been thanked: 81 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by helsvhe »

De begynner 26. mai som er siste hjemmekamp før pausen og skal være ferdig senest 19. juni i følge noen saker i AN i vinter/vår.
https://www.an.no/aspmyra-skal-ha-nytt- ... -4-1534914
https://www.an.no/ma-rive-opp-700-kvadr ... -4-1562702
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Image

Blir det slik vi ender opp med Aspmyra når utopien har lagt seg.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Pondus »

I revidert statsbudsjett skrotes ny flyplass i Bodø om jeg har forstått dette riktig. Så da er ny stadion på "gammel flyplass" iallefall en utopi.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by gavharr »

Det er i alle fall enda et skritt i retning av skroting, selv om det blir lagt frem som en utsettelse. Jeg har null tro på dette prosjektet før de faktisk er i gang. Uansett er det ikke mulig å planlegge stadion på arealer som kanskje blir frigjort i 2029, spesielt ikke når disse greiene til stadighet blir forskjøvet.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Crazy horse »

Pondus wrote: Thu May 12, 2022 10:52 am I revidert statsbudsjett skrotes ny flyplass i Bodø om jeg har forstått dette riktig. Så da er ny stadion på "gammel flyplass" iallefall en utopi.
Var ikke sånn jeg forsto det. Bevilgningen på 200 mill til planlegging må godkjennes av ESA og det tar litt tid. Derfor blir bevilgningen utsatt, men man regner med den blir klar I 2023.
Fotball er nesten alltid morsomt
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Når det gjelder ny by/ny flyplass og ny/gammel stadion for Glimt kan man ikke regne med noe som helst når det gjelder tidsaspektet.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Pondus »

Poenget her er hvordan denne utsettelsen påvirker når prosjektet skal stå ferdig. Denne frigjorte plassen har jo vært lansert som ny stadionområde av diverse politikere i Bodø. Å synkronisere dette er jo en umulighet når man aldri kan vite når en ny flyplass er en realitet. Som en kuriositet så var den såkalte Fornebubanen i planene når man begynte å utvikle Fornebuområdet i Bærum med næringsparker og boliger. Dette var over 20 år siden og ingen Fornebubane eksisterer i dag. Har vært en salderingspost i Statsbudsjettene i alle disse årene.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Novi »

Det eneste som gir meg et ørlite håp om at det kan bli ny stadion er at Glimt satte av 25Mill eller hvadevar til prosjektet. Når man beslutter å bruke en slik sum på det så vil jeg tro man er nærmere enn man har vært tidligere år.

Men det er fortsatt kun ørlite håp. Gidder ikke engasjere meg før jeg ser gravemaskinene ankomme.
Una mas cerveza.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by gavharr »

Med tanke på hva NSB investerte i kronasjer bare for å få forslag til nye navn, så er jeg meget usikker på hvor langt disse pengene rekker. Meget mulig man skulle slengt noen ekstra millioner på bordet for en back og en ving etc.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

AN.NO(+): 33 år siden forrige matjordprøve – nå venter Glimt i spenning.

Snart får vi vite hvor god kvalitet «matjorda» har.

En professor uttaler i artikkelen at det som kan dyrkes på dårlig drenert grunn er grovvekster som gress og korn.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

Matjorda på Thallejordet flyttes til Skaug slik at bonden får utvidet:

https://www.an.no/33-ar-siden-forrige-m ... -4-1600994
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Nordlys »

Det er en respektabel størrelse på gården til Kristensen der på Nordsia i nordnorsk sammenheng. Håper de lykkes med flyttinga!
Forumets mest middelmådige ekspert.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

Til helgen kan motstandere av at Thallejordet skal bli brukt til ny stadion for Glimt bli med og markere sin motstand mot dette.
Markeringen skjer fredag og lørdag.
https://www.an.no/na-haster-det-for-gau ... -4-1601980

https://bodonu.no/maner-opp-til-strid-m ... 4.06-07:02

Blant annet så skal de samle inn flere underskrifter til dette oppropet:
https://www.opprop.net/ikke_bygg_ned_thalleveiakeren
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

Flashback til når ultrasgrupperingen i Glimt stiller opp på bilder når jeg ser på Bodø Nu sitt bilde av jordvernultrasene.
Bortimot halvparten skjuler seg bak mørke solbriller slik at de blir mer ukjennbare:

https://bodonu.no/stadionplanene-trakk- ... 0.06-09:02

AN anslår at rundt 20 flere møtte opp:

https://www.an.no/nar-100-aksjonerte-de ... -4-1605599
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

Glimt har kommet med en oppdatering på status i arbeidet med ny stadion:

Glimt.no: SISTE NYTT OM NY ARENA
FK Bodø/Glimt jobber kontinuerlig med planleggingen av den nye storstua som vi ønsker å bygge. Nå kan vi presentere en tydeligere plan for dere.

Arenaen legges opp til å inneholde treningssenter, tennis, paddeltennis, turn, håndballhall, ishall, løpebane, sportsbutikk, fasiliteter for e-sport, lekeland, barnehage, omsorgsboliger, kontorer, møte- og konferanserom, urbant landbruk, bryggeri og servering. Blant annet planlegges det for street food- og mingleområdet.

Vi ønsker også å inkludere sandvolleyball, innendørs sykling og squashbaner i anlegget.
Men skole nevnes ikke?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

NRKs sportskommentator, Jan Petter Saltvedt har nok ventet på denne muligheter til å uttale seg:

https://www.nrk.no/nordland/glimt-stadi ... 1.16000820
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

denne gang litt enig med Saltvedt. Det eneste jeg synes det manglet i prosjektet er innebygd hoppbakke og alpint anlegg og kanskje en liten flystripe.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Novi »

Trøkkes inn ei lang liste, men ikke alt der som tar så stor plass. Bryggeri er litt spesielt og definere så spesifikt. Forøvrig bra at man flesker på den veien, istedet for og si man skal ha plass til 25.000.
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

Utfordringen blir jo å få tegnet bindende avtaler og for de som skal stå bak de andre idrettselementene å få finansiert sine deler.
Prosessen med tippemidler tar jo tid og vil nødvendigvis støvsuge Nordland for midler til anlegg.

Og klarer man å få satt opp en komplett arena med en gang eller havner man på en trinnvis løsning som av og til blir vellykket og andre ganger ikke blir det. Mjøndalen sin blir stadig mer komplett.

Den i hønefoss er jo ganske halvveis og der har vel utbyggingen stoppet opp. Den i Hamar er vel fremdeles under utvikling..

I Bodø kan vi få et komplett idrettsanlegg med moderne fasiliteter som idretten og byen kan være stolt av i mange mange år.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Kesseboy »

Hoveddelen av det som foreslås er jo idrettsrelatert, og bortsett fra ishallen ser vel det meste veldig overkommelig ut å få med. Omsorgsbolig og barnehage er vel sånne ting som man vet drar inn kommunale kroner, og som kan brukes til å proppe opp bygningsmassen for øvrig. Kontorarealer og møte- og konferanserom kan du strengt tatt sette opp i en brakkerigg, så det er heller ikke urealistisk.

Så presiserer jo Thomassen også at det ikke er sikkert alt dette kommer med.

Ser ikke at dette er så veldig Bangkok (hva er uansett feil med det?). Sammenlikninga med Ullevål er også ganske teit, all den tid den ligger et helt anna sted enn Bodø. Og overser media alle mulighetene som ligger i at man bygger sjøl, og ikke tilpasser noe som allerede er ferdig? Det er ingen garantier for at dette vil gå bra, og at det vil bli en bra greie for Glimt, men å si at klubben bør fokusere kun på fotballen høres litt ut som ei mening som presenteres kun for å mene noe.

Matjordkritikken sliter jeg også med nå, for det er jo ganske åpenbart at den matjorda vil bli liggende brakk der den ligger, i overskuelig framtid. Jeg synes dette ser interessant ut, men det er foreløpig mange ubesvarte spørsmål. Mye avhenger av responsen fra idretten for øvrig, og andre partnere/investorer. Noe interessant vil jo bli hva slags leiepriser Glimt klarer å legge seg på for den øvrige idretten. Ishall blir kult, men ikke hvis ingen har råd til å drive eller bruke den. Tennishallen ligger et par gode sørver unna -- er tennisklubben interessert i å flytte ut av det de har, og inn i noe mye dyrere, eller skal det nye bli en konkurrent?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Luftslott! Dette blir aldri ferdig til 2025 når det er så mange faktorer som avhenger av hverandre. Bare tippemidlene tar årevis å få ut for alle parter om de får tildelt noe.

Kom ned på jorda og bygg humant!
@liverglimt
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by mortsto »

@Kesseboy: Det siste synes jeg er veldig interessant. Jeg vet at minst en av de ønskede leietakerne har takket nei nettopp fordi de sitter på en langtidskontrakt som er rimeligere, og ikke ser hensikten i å flytte. Jeg har litt troa på å kombinere stadion med ting som ikke finnes fra før som feks tanken om et e-sportsenter. Og for alt jeg vet er kanskje turnmiljøet eller tennismiljøet i byen desperate etter flere eller nye arealer? Så skulle jeg (igjen) ønske at kapasiteten ble redusert til UEFA-minimum. Det er trist å se bildene fra Aker Stadion hvor Molde får jevnlig tyn for mange tomme seter. 10000 seter er minst 2000 for mye i Bodø, og med et par sesonger på nedre halvdel av tabellen, uten e-cup, så står to av tre seter ledige i en vanlig kamp.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Mitt siste innlegg var kun ment som ironi, men alle håper at Glimt kan få en bedre stadion innenfor det som er realistisk. Så synes jeg klubben og deres allierte bør ha det som fokus. Det begynner å bli litt for mange luftslott i Bodø som ikke bare de om ikke bor i Bodø reagere på men også flere og flere i Bodø by. Husk at midler i Nordland skal fordeles over hele fylket, og for Bodø er det viktig at landsdelen er på lag med byen og Glimt. Dette fantasiprosjektet som lanseres sammen med ny by/ny flyplass trenger en kraftig nedskalering og at det blir realisme i utbyggings planene, og at inntaket av Møllers tran bør reduseres hos enkelte. Bodø har gjort mye bra de siste årene med Stormen som et klassisk eksempel på realisme og fornuft.
Post Reply