Plan B

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Plan B

Post by liverglimt »

Jeg må også presisere, i med og motgang. Jeg skal være i Norge og Bodø masse denne sommeren, tanken var å se mange hjemmekamper men det står jeg lett over om de ikke viser bedre takter før VM-pausen! Da kan jeg heller finne på andre ting enn å dra på kamp!
@liverglimt
Ola
Posts: 151
Joined: Sun Sep 18, 2005 2:00 am

Re: Plan B

Post by Ola »

Skjønner ikke helt at du kan bruke uttrykket "i medgang og motgang", når du sier at om ikke
ting blir bedre så finner du på annet enn å støtte laget? På meg virker du jo da som kun en medgangssupporter?
Det er naivt å tro at vi skal slåss om medaljer nå. Laget trenger støtte og har du Glimt i hjertet så er det jo tid for å
vise det nå. Vi har de spillerne vi har for øyeblikket og da er det ikke nødvendigvis
formasjonsendringer det skal brukes tid på, man bør heller få de spillerne vi har til å levere.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Plan B

Post by liverglimt »

Motgang er en ting, å gi opp er to forskjellige ting. Jeg har to lag i mitt hjerte og de vil være der uansett hva som skjer. Jeg holder meg bare enkelt og greit unna kamper om de ikke tar grep og viser vilje. Rykker vi ned med en tropp som har jobbet i alle kamper så går jeg på kamper.

Glimt hadde ett angrep uansett stilling image før i tiden. Det har desverre forsvunnet. Det kan komme tilbake...
@liverglimt
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Plan B

Post by ecke »

Jeg tror det er en stor feil å se backene som årsaken til at B/G ikke presterer. Det er mange lag som ikke har sitt beste lag på banen, og både Moe og Brix er hentet foran denne sesongen for å styrke stallen. Jeg synes Moe kom bra fra kampen mot Lillestrøm, selv om ikke alt var like bra, og Brix ble av mange sett på som B/Gs beste mot Godset. På alle de andre plassene er det våre antatt førstelagsspillere som spiller, og det er de som bekymrer meg mer. Jeg er heller ikke så veldig skuffet, ennå. Jeg er blant de som synes det var mye positivt mot Ålesund, Sogndal og RBK, og så husker jeg fortsatt at vi ikke vant borte før 6. juni i fjor. LSK er faktisk den eneste "nedturen" jeg har hatt. Dersom klubben ikke tenker å bruke sommervinduet fornuftig, da blir jeg mer bekymret.

Jeg var skuffet da Moe kom, fordi det medførte at B/G måtte klare seg med Braaten som førstevalg. Jeg synes også det var feil å fokusere på spissalternativ, da jeg mente og fortsatt mener at en arbeidende duellspiller med rimelig god teknikk i midtbaneleddet, var det B/G trengte mer. Jeg håper og tror at noe kan gjøres i sommervinduet. Avstandene i midtbaneleddet er et av de viktigste for meg, og historisk er det dette som har gitt B/G problemer, ikke 4-3-3 eller 4-5-1 som det jo blir med lavt press.
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 240 times
Been thanked: 115 times

Re: Plan B

Post by Wendigo »

Jeg vil bare si at det fremstår som fullstendig virkelighetsfjernt å tro at hvis den eneste formasjonen vi jobber med ikke funker, så blir vi bedre av å forandre til en formasjon vi skal begynne å jobbe inn midt i sesongen.

La oss fikse det som ikke funker, istedet for å generere nye og enda større problemer.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
youron
Posts: 1601
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: Plan B

Post by youron »

Wendigo wrote:La oss fikse det som ikke funker, istedet for å generere nye og enda større problemer.

Så enig, så enig. Plan B liksom! WTF! :fy alt for tidlig å tenke på å endre på noe som er innarbeidet. Jeg tror ennå vi klarer oss i tippeligaen.

Det er jo veldig tydelig at spillerne trenger å kjenne litt på nivået her kontra det som var i 1.divisjon.
STOLT MEDLEM AV GLIS I MEDGANG OG MOTGANG BGFE!!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Plan B

Post by Boombadila »

Hvis Plan A ikke fungerer, hva skal da til for å endre det?

justering av plan a, eller en kjap retur til basics og innarbeidelse av en plan B?

Plans are nothing; planning is everything.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Plan B

Post by eiriksin »

Syns vi kunne lagt om til 4-2-3-1 på bortebane med Karlsen og Chatto som deffensive midtbanespillere. Olsen og Richard på kantene,Badou rett bak spissen, Ibba/Mos som spiss. Det er mulig det blir litt naivt med 4-3-3 borte mot de beste lagene.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Plan B

Post by FSHelgeland »

Vel, på bortebane vil vel de fleste lag stå høyt og hvis det ikke der er på sin plass å spille 4-3-3/4-5-1 med kontringer. Når skal man da gjøre det?
Tippeliga 2015
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Enig med siste taler. I eliteserien vil de fleste lag møte oss, høyt, og selv om det er bedre motstand bør forutsetningene være på plass for hurtige kontringer. Hvis spillerne er i fokus og ikke slipper inn drittmål tidlig, så vil det alltid bli muligheter for å spille hurtig i bakrom. Jeg håper og tror at dette er oppskrifta i år, og at vi tar mange poeng sånn utover sesongen.
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Foreslår 4-1-4-1 på bortebane. En ekstra offensiv stopper fordi laget pr.dato slipper inn alt for mange mål og det som regel alt for tidlig i kampene.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Plan B

Post by Kesseboy »

4-3-3, 4-2-3-1 og 4-1-4-1 er igrunn bare varianter av samme oppstilling. Alle er ment å gi deg fire bak, bredde foran og tre sentralt på midten. Den største forskjellen er de to defensive midtbanespillerne du gjerne har i 4-2-3-1, mens du vanligvis har kun én holder og to shuttlers (trenger virkelig gode norske ord) i de to andre.

Siden problemet for Glimt har vært shuttlernes (indreløpernes) involvering i spillet heller jeg mot å justere i retning 4-2-3-1 defensivt til 3-1-3-3 offensivt. Tror ikke det er fryktelig langt unna hva Glimt egentlig mener å gjøre, men jeg har jo ingen innsikt i hvordan de legger opp kampplanene sine. Jeg har jo egentlig ikke fryktelig å bidra med opp mot profesjonelle i denne sammenhengen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Elvevoll
Posts: 6
Joined: Tue May 13, 2014 4:31 pm
Location: Bodø

Re: Plan B

Post by Elvevoll »

Det virker som om planen er å spille seg ut bakfra. Problemet, som startinnlegget er inne på, er at indreløperne kommer alt for høyt i banen alt for tidlig. Bevegelsene rundt ballfører er få og dårlige. Chatto (med unntak av 1.omg mot FKH)PS: har kun sett hjemmekampene) og Badou er gode ballspillere som burde brukes mer i oppspillsfasen. Dessverre har vi en stopper (Braathen) og en midtbanespiller (Jacobsen) som ikke behersker å ha ballen i beina eller spille seg ut. Mønsteret er tydelig, ensidig og veldig lett å lese for motstanderen. Man trenger bare å se Glimt spille én gang for å vite hvordan man skal stoppe dem i etablert angrep. Det å basere seg på kontringer, og kun kontringer, en hel sesong i Tippeligaen vil ende med nedrykkstrid. Så fremt man ikke har alt av marginer med seg.

At backene skal slå direkte opp på vingen er håpløst når vi har to vinger som er vaksinert mot å dra av en amnn. Når vi har raske, men driblesvake, vinger er det enda viktigere at midtbanespillerne klarer og ha ballen rettvendt høyt i banen, skape 2 mot 1 enten ved hjelp av vingen eller egen back. Slik det er nå bidrar jo verken Olsen eller Richards noe særlig på annet enn kontringer.
Kristoffer Elvevoll
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Jeg synes Olsen til tider har bidratt godt defensivt. Spesielt mot Haugesund.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Plan B

Post by Garrincha »

I kamper der vi stanger mot eventuelle parkerte busser kan vi sette Trond på venstre og Dane på høyre sånn at de blir innovervinger som eventuelt går på skudd. De har grei skuddfot begge to. Vi har vel gjort dette endel allerede denne sesongen. Men hvis vi gjør dette, at vingene går innover i banen, hvem går da på overlapp på vingen? Back eller indreløper?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Plan B

Post by Masinga »

I likhet med Guardiola tror jeg ikke Halvorsen har en plan B.

Jeg heller til den oppfatning at man ikke skal begynne å tukle med den formasjonen man har bestemt seg for. Da har jeg mer tro på at man terper og terper på systemet man har, til det sitter. Det innebærer også at vingene trekker ned og hjelper til i det defensive arbeidet. Man kan ikke ligge med tre på topp når motstander er i angrep. Når det gjelder intensitet og hvor man legger presset (høyt eller lavt), går dette på andre ting enn 4-3-3 eller andre formasjoner. Jeg mener å se en trend hos Glimt denne sesongen der man lar motstander få ha initiativet i kamper. Det er ikke bra. Glimt bør ha tro på seg selv og sitt eget spill. Noen ganger tror jeg Drillo har rett. I helga sa han at motstanderen skal være rimelig dårlig for å lykkes med kontringsfotball (Molde - SIF). Det tror jeg han har rett i. Eller man må ha ekstreme ferdigheter slik vi f.eks. har sett hos Real Madrid (vs. Bayern). Videre tror jeg mye ligger i defensiv trygghet. Dersom backrekka blir samspilt, vil mye hjelpe. Dessuten bli gjerrigere med å gi cornere og andre dødballer i farlig posisjon. Dessuten vil det hjelpe om ballmottaket blir bedre hos Trond Olsen og Dane Richards.
Masinga
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Plan B

Post by Garrincha »

Det siste tror jeg er for sent for begge de to. I Norge må man velge enten mellom raske vinger eller tekniske vinger. Vinger som har begge deler spiller ikke i Norge.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Jeg er jammen glad vi bare er supportere.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Re: Plan B

Post by poteten »

:lol:

Og BørreAs dumme hinsidige kommentar, der han nå hiver seg på hyllest-vogna.

Til å spy av. Spesielt med tanke på "hvor bekymret han var".


Folk altså. Føkkings værhaner.
Kritisk
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Plan B

Post by liverglimt »

Derfor vi har ett forum, for å diskutere alt mulig som opptar hver enkelt! :geeku
@liverglimt
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Vel mye av diskusjonen med Plan B har vel vært vellykket. Mange også inkludert meg ville ha et litt 'skeivt' 4-4-2 med Ibba og MoMo på topp for å få mer tyngde i angrepet, også fordi en av spissene tok mer midtbane jobb. Det er vel nettopp de vi ser nå. Så all diskusjon er velkommen, også nå når det går bra. Hvis vi luller oss inn i tankespinn at nå går alt på skinner så er det også farlig.
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Plan B

Post by ingen87 »

Synes det er bra at han faktisk er ydmyk nok til å skrive at han tok feil :)
Førr Evig!
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Re: Plan B

Post by poteten »

Alt går ikke på skinner, men jeg regnet med skuta ville rette seg opp. Jeg ble fryktelig overrasket over at vi måtte begynne å diskutere plan b.
Kritisk
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Plan B innholder mye og er alltid aktuell. JHH har også endret en del etter 3 strake tap. Mye av dette finnes i Plan B.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Re: Plan B

Post by poteten »

Tipper han hadde stålkontroll mens vi var hysteriske.
Kritisk
Post Reply