Plan B

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Vi får holde oss til Plan A og be til høyere makter om at ting ordner seg av seg selv. Foreløpig har jeg aldri opplevd at ting endrer seg uten at det foretas en endring.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Plan B

Post by FSHelgeland »

Men det har jo skjedd endringer, Imingen og Valentin er ute og Moe og Brix er inne, endringene må jo få tid til å fungere. Det dere etterspør er en quickfix som på magisk vis skal gjøre oss til et av Norges beste lag. Dere må ikke glemme hvor vi har vært de siste sesongene, målet denne sesongen er å overleve. Optimist som jeg er så drømte jeg om langt bedre resultater en dette, men realisten i meg ser at det det er greit nok med et mål om å overleve. Ja vi ble slått klart borte mot et av Norges desidert beste lag, ja vi tapte hjemme mot LSK, det tapet var velfortjent men det kunne fort sett annerledes ut hvis TO hadde scoret på den store sjansen han hadde rett i forkant av LSKs 2-1 mål. Ja vi tapte også borte mot Stabæk. Et Stabæk som nok tok oss litt på senga i tillegg til at det var bortekamp og gress.

Til gjengjeld så spilte vi uavgjort mot Aafk, muligens litt heldig men likevel. Vi var klart bedre en Sogndal og selv om vi også der slapp inn enkle mål så var seieren ikke truet. Vi åpnet best mot RBK, vi avsluttet best og klarte 2-2 til tross for at vi havnet under et godt stykke ut i kampen, ja selv mot Stabæk så fikk vi inn et mål sent i kampen. Ting som tyder på stayerevne til tross for at enkelte mener at vi løper oss tom i løpet av 60 minutter. Seierne vil komme og dette laget vil overleve, det er masse potensiale i laget og det er utrolig mange talenter på tur opp i et B-lag med en snittalder på 16-17 år. Vi vil se et Glimt som kommer til å klare seg godt de neste seongene og med ro og kontinuitet så vil vel bare fremtiden vise hvor langt det kan gå.

I mine øyne så har det også vært masse tæl og moral i laget selv om jeg ser at enkelte etterspør akkurat det, men som sagt de sene målene vi setter viser vel nettopp det at det er vilje, tæl og moral.

Nå skal vi slå FKH hjemme og så skal vi dra til Bergen 16 mai og stjele med oss et poeng der i fra så vil nok forumet se litt lysere på tingenes tilstand.
Tippeliga 2015
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Plan B

Post by Garrincha »

Kesseboy og Knuta, jeg er helt enig at det må gjøres noen grep, synes bare det er litt drastisk å forandre formasjon og spilleopplegg. Lillestrøm vant igjen i går (selv om det var Sogndal), det er mulig Lillestrøm er et bedre lag enn mange tror, og vi har i alle år hatt et kompleks mot Lillestrøm. Og Stabæk borte på Nadderud er ikke drømmereisen heller for Glimt og de har også bitt bedre i fra seg nå i sesongstarten enn alle norges fotballeksperter trodde på forhånd pluss at de har skaffet seg ny trener siden i fjor.

Det ER ting som ikke stemmer for oss nå, Badou virker å ha mistet spillegleden de siste kampene. Han må slutte å tenke så mye på fotballfremtiden hans og heller konsentrere seg om her og nå. Slik han spilte i går er han ikke god nok for utlandet.

Ibba må slutte med det lattelige fintetøyset sitt og få opp hodet og se etter medspillerne og gjøre ting litt enklere. Når Ibba får til dette så kommer han til å bli mye bedre, han har alle forutsetninger.

Og i sommer må vi handle oss en Sjef med stor S, gjerne en midtstopper. Sesongens hovedmål må være å overleve og vi kan allerede nå erkjenne at nedrykkspøkelset spøker. En kamp av gangen.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Det er ikke en quickfix , men vi kan ikke basere oss på en formasjon når vi ikke har spillere som passer til formasjonen. Normalt sett burde vi hatt mer enn 5 poeng på 4 hjemmekamper. Når vi i tillegg ser at vi hadde litt flaks mot RBK og AAFK så kunne vi stått nå med 3 poeng på 4 hjemmekamper og 3 bortekamper. Jeg er ikke ute etter å legge skylden på enkeltspillere, men flere av oss er redd for at dersom den negative trenden fortsetter vil troen på egne ferdigheter stadig synke. Det har ingenting med at Glimt har en fantastisk ungdomsavdeling. Enig med artikkelen I AN i dag.

http://www.an.no/sport/article7334914.ece
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Plan B

Post by FSHelgeland »

SLik som dere formulerer dere her så ber dere om en quickfix. Å så sier du Knuta, at vi er heldige mot RBK. Da lurer jeg på hva som får deg til å mene at vi var heldige? Ja RBK hadde ballen mer en oss, vesentlig mer men det å ha ballen på midtbanen gir deg ikke mål. For å sitere en tidligere profil i begge klubbene, Trond Sollied
Målan står ikke på medtbanen
Så kan jeg legge ved optas tall for kampen mot RBK
Bodø/Glimt - Rosenborg

38%__Ballbesittelse__62%
17__Avslutninger___14
8__Avslutninger på mål__6
0__Avslutninger i stengene__0
6___Cornere___9
284___Pasningsforsøk___464
230___Vellykkede pasninger___399
6___Frispark for___10
60%__Ballbesittelse siste 5 min40%
Vi ser altså at vi har flere avslutninger en RBK og vi har også flere avslutninger innenfor stengene. Alt i alt så vil jeg si at det ver et fair resultat men med den store dominansen som vi hadde på slutten så kunne det faktisk også endt i vår favør. Så for å kommentere artikkelen til Freddy Toresen, jeg er ikke enig i å bruke så sterke ord som slakt, men innser at han er "Tabloid" Ellers så har han mye rett i det han sier og det var da også grunnen til at jeg stilte det samme spørsmålet til gårdagens Studioglimt. I kampen mot Sogndal så var vi aggresive og møtte motstanderen høyt i banen og da orket ikke Sogndal å henge med hele kampen. Mot RBK så vi at gutta gjorde dette i perioder av kampen og i de periodene var vi også bedre en RBK. Vi må være med fra start av i kampene, vi må være på tå hev og tørre å la laget stå høyere i banen. Mot de beste lagene klarer vi nok ikke å ligge med et så høyt press kampen gjennom men vi må starte der og så får vi innimellom roe ned litt og holde ballen litt i laget slik at vi ikke må jage kampen gjennom.

Vi har dessverre ikke poeng nok, men med litt tur og med noen færre personlige feil så hadde vi fort hatt 3-4 poeng til og vi hadde ikke hatt denne diskusjonen. Nei det er så mye bra i dette laget og vi vet at de kan spille feiende flott fotball, men det må justeringer til og den nye fireren bak må få sette deg, da vil det bli mye poeng utover i sesongen. Sann mine ord...
Tippeliga 2015
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Plan B

Post by liverglimt »

Ærlig talt, hvis målet er å overleve så skal ikke jeg kaste bort mer tid på Glimt i 2014.

Målet bør være å ta X antall poeng 40++ så får vi se hvor det ender. Nå er vi på tur inn i en blindgate som kan føre oss inn i en heistilværelse. Om ikke ned i 1. divisjon men ihvertfall mentalt. Det er ikke bra.

Kvikkfikser kan være en spiller som tar tak, samt at resten følger på. Nå er tendensen at det ser mer ut som 8 hodeløse kyllinger som ikke vet hvordan de skal bevege seg i sitt innspilte mønster. Tragisk.

Ja vi har skader, men det har alle andre lag også i løpet av en sesong. En lang vinter burde være nok til å få spilt inn noen alternativer på hver plass.

Hva systemet heter er for meg likegyldig, jeg vil bare se 11 mann på matta hver kamp som kjemper for laget. Det gir ofte resultater i positiv retning. Ser også fram til noen magiske grep fra benken. 8)
@liverglimt
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Nå vil jeg prøve å ikke være kverulant. Men mye av det du sier har man sagt foran hver kamp, mot Stabæk, mot LSK og mot Godset. At vi må være på tå hev, at vi må unngå baklengsmål tidlig, at vi må jobbe sammen etc. etc. Men det som skjer er at baklengsmålene kommer tidligere og tidligere, nå etter 7 min og kampen var over i det 24 minutt. Jeg er litt lei av floskler, som at vi 'tar en kamp av gangen', 'skjerpe oss', 'være på tå hev', 'det ordner seg' osv. Det blir bare tomt prat.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Det var ikke ment til deg Liverglimt. :-)
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Knuta wrote:Det er ikke en quickfix , men vi kan ikke basere oss på en formasjon når vi ikke har spillere som passer til formasjonen.
Jeg klarer ikke å se at vi ikke har spillere som "passer til" formasjonen. Det jeg ser er at vi nettopp har spillere som passer til 4-3-3, men at en del av disse rett og slett ikke er gode nok. Jeg skjønner ikke at vi skal ha spillertyper som gjør det mer gunstig å spille i en annen formasjon.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Plan B

Post by liverglimt »

Knuta, følte meg ikke truffet! :lol:
@liverglimt
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Plan B

Post by FSHelgeland »

Knuta: En ting er å si det, noe annet å klare å gjennomføre det. Vi har nye konstellasjoner på banen og de trenger tid, tid som dere ikke er villige til å gi de. Det meste av erfaring innenfor fotballen tilsier vel at tid, kontiunitet og det å jobbe langsiktig med det man tror på er det som på sikt gir resultater. Glimt er nyopprykket etter alt for mange år nede og dere kan spørre hvem dere vil i klubben. Målet er å overleve, men ja de satser også så raskt som mulig på mange nok poeng å så er alt etter det en bonus. Jeg er fortsatt overbevisst om at dette kommer til å bli bra,denne sesongen! Men begynner vi å eksprimentere nå så tror jeg, at det kommer til å gå rett på skogen, noe det ofte gjør for lag som sliter og skal gjøre noe lurt for å bli bedre.
Tippeliga 2015
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Joda ting tar tid. Men hvor lenge skal vi skylde på at har måttet omrokkere litt i forsvar?. AAFK tok grep og hadde et skikkelig oppvaskmøte på lørdag før kampen mot Haugesund. En del spillere ble byttet inn og det ble gjort flere grep. Vips så så du et lag med et helt annet trøkk enn tidligere i år. Det er bare så forbannet 'snilt' i Glimt. Ser at Bjørkan er fornøyd med innsatsen mot Godset og spillere og trenere går rundt og smiler og virker som de er happy med nå situasjonen. Enig med Liverglimt i at dersom man kun er interessert i å overleve vil også min interesse for Glimt være på nullpunktet.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Plan B

Post by FSHelgeland »

Må vel være lov å skylde på det i hvert fall 2-3 kamper før man klager. Når det er sagt så er jeg på ingen måte fornøyd men i stedet for å grave seg ned i det som ikke fungerer så synes jeg man skal se på det som har vært bra og bygge videre på det. Jeg er i alle fall villig til å gi de noen kamper til, men klart skulle det ikke være bedring i kampens helg mot FKH så vil jeg også begynne å se mørkt på det. Jeg kommer forøvrig til å bruke like mye tid på klubben om det skulle gå så ille at det faktisk endte med nedrykk, akkurat slik jeg gjorde det sist det ble nedrykk og gjennom alle sesongene i adecco. Jeg bruker også mye tid på klubben selv om det uttalte målet er å klare seg denne sesongen. Hvor høyt mener dere at et nyopprykket lag som Glimt skal sikte?
Tippeliga 2015
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Plan B

Post by Garrincha »

liverglimt wrote:Ærlig talt, hvis målet er å overleve så skal ikke jeg kaste bort mer tid på Glimt i 2014.

Målet bør være å ta X antall poeng 40++ så får vi se hvor det ender. Nå er vi på tur inn i en blindgate som kan føre oss inn i en heistilværelse. Om ikke ned i 1. divisjon men ihvertfall mentalt. Det er ikke bra.

Kvikkfikser kan være en spiller som tar tak, samt at resten følger på. Nå er tendensen at det ser mer ut som 8 hodeløse kyllinger som ikke vet hvordan de skal bevege seg i sitt innspilte mønster. Tragisk.

Ja vi har skader, men det har alle andre lag også i løpet av en sesong. En lang vinter burde være nok til å få spilt inn noen alternativer på hver plass.

Hva systemet heter er for meg likegyldig, jeg vil bare se 11 mann på matta hver kamp som kjemper for laget. Det gir ofte resultater i positiv retning. Ser også fram til noen magiske grep fra benken. 8)
Jeg tippet Glimt på tredjeplass i dette forumet tidligere i vår, og hadde virkelig troen. Men når vi plutselig får begge backene våre langtidskadd samtidig endrer også forutsetningene seg. Jeg vil selvsagt også at skal komme så høyt som mulig på tabellen, men erkjenner at det viktigste i år er å holde seg i divisjonen slik at vi får bedre tid til å bygge laget.

At vi kaller systemet 4-3-3 er endel av Glimts profil og også identitet, og det synes jeg vi skal være forsiktig å forkaste sånn over natta.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Plan B

Post by liverglimt »

4-3-3 kan fort bli 4-5-1 eller 5-2-3 eller 5-4-1 og det siste har vært tilfelle litt for mange ganger i år.

Vi skal sikte mot stjernene hvert år! Uten å ha noe å strekke seg etter så blir det middelmådighet. Ett middelmådig Glimt er uinteressant for meg, så også for det fleste av klubbens potensielle overskuddstilhengere.

Etter å ha fulgt klubben i mer enn 30 år så er jeg lei av puter under armene. Hvis Bjørkan er fornøyd etter kampen i Drammen så mener jeg at han burde fratre sin stilling umiddelbart. Det burde alle som er fornøyde etter å ha tapt så mange poeng som vi har gjort i år, til nå.
@liverglimt
User avatar
Crazy horse
Posts: 8312
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 155 times
Been thanked: 232 times

Re: Plan B

Post by Crazy horse »

Det er vel ingen som er fornøyd med å ha tapt ett eneste poeng? Men det viser seg at det er tøft å komme opp i tippeligaen, og vi har hatt en lei opplevelse så langt. Jeg tror Glimt må fokusere på grunnspillet og innsatsen. Tempoet må kjøres opp på kontringene, vi må bli mer kyniske i forsvarsspillet. Begynner vi å ta noen poeng, tror jeg spillet vil bedre seg etter hvert som selvtilliten vokser.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Plan B

Post by Garrincha »

I fjor så var vi store deler av sesongen utrolig flinke til å få første målet i kampene. I år har det vært stikk motsatt. Vi må bli mer kyniske. Ibba må bli stilt et ultimatum, enten så kutter han ut dribblekøddet og begynner å sentre, ellers så er det benken neste.

Liverglimt, jeg er helt enig i mye av det du skriver, men vi må være realistiske. Vi får ikke bygd et storlag på en to tre, vi må gjøre det sten for sten. Det enkleste hadde jo vært å tatt oss en skikkelig handlerunde i sommer, men da kommer vi jo til å gå konkurs.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Plan B

Post by liverglimt »

Hvis de som spiller kjemper i 90+++ minutter hver kamp så er det mulig å få ett storlag ut av dette. MEN det kommer ikke av seg selv. Det må kjempes. Det har til tider ikke skjedd i kampene. Skuffende, men desverre sant.

Jeg tror ikke på noe kjøpelag, jeg tror på en solid sammensetning av spillere som kompletterer hverandre. Gjør hverandre god og som spiller ut sin rollle og gjør det de er satt til å gjøre. Det er ikke mer hokus pokus jeg ber om.

Poenget mitt er uansett at om det har sneket seg inn ett mål i spillere og støtteapparat om at vi skal overleve i tippeligaen, så har de tapt. Da blir det nedrykk! Det er ingen som blir gode av å overleve.
@liverglimt
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Plan B

Post by Garrincha »

Det er det godt mulig du har rett i. Jeg vet ærlig talt ikke hva som er den beste tenkemåten, sånt rent psykologisk, i den situasjonen vi er i nå.

Jeg tror det er en del ting som sitter i hodet på spillerne for tiden, spesielt Badou. De var så vant med å vinne i fjor, og nå er det brått ned på jorda igjen.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Det var bare dette jeg reagerte på. Her er det noe fundamentalt feil i innstillingen og oppfattelsen av kampen.

http://www.glimt.no/news/article/1fmmuc ... /title/--v
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Plan B

Post by liverglimt »

Virkelighetsfjern! :shock:
@liverglimt
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: Plan B

Post by Glimt1916 »

Jeg klarer fortsatt ikke å se hvorfor så mange virker å være så fornøyd med kampen mot RBK. Londak reddet et heldig poeng for oss i den kampen, mot et ikke spesielt imponerende RBK. Litt brukbart spill i 2x10 minutter synes ikke jeg kvalifiserer til godkjent i hvert fall, selv om jeg er fornøyd med poenget kampen tatt i betraktning. Av og til lurer jeg på om folk lar seg blende litt av RBK pga det de var for mange år sida.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Plan B

Post by FSHelgeland »

Tallenes tale fra den kampen taler jo sitt tydelige språk. Glimt hadde flest avslutninger, produserte to fine mål og ved det ene tilfellet viste de hvor fort det kan gå. Da tok det vel i underkant av 9,9 sekunder fra utspill til ballen lå i mål og da bare på 4 touch. De viste jo i den kampen at de kan spille når de står høyere i banen og er agressive. Å så kan man jo si hva man vil om RBK men de er nå fortsatt et av Norges desidert beste lag og vil nok også denne sesongen være topp 3. Skal man da ikke være fornøyd med det som blir vist? Det virker på meg som om enkelte mener at vi skal dominere i tippeligaen på samme måte som vi gjorde i adecco, og forventningene ligger deretter. Klart hvis vi forventer å kjempe om gullet så er vel ingenting av det som er gjort til nå godt nok.
Tippeliga 2015
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Plan B

Post by Kesseboy »

Ting tar alltid tid. Men toget går nå, med seks kamper på kort tid. Når vi tar VM-pause er serien omtrent halvspilt.

La meg nå presisere litt. Jeg ønsker ikke at man skal hive på båten alt man vet. Men at man gjør litt mer enn å spørre Thomas Jacobsen vennlig om han gidder å passe returrommet litt neste gang, for å være spydig. Jeg mener det går an å gjøre mindre endringer for å dyrke spillernes styrker, men likevel store nok endringer til at det kommer til å være synlig forskjell. Er spent på om JHH vil vise seg å ha kvalitetene som skal til for å snu dette. Jeg håper det, men da må han nok være tøffere enn han trodde.

Jeg forventer ikke at vi skal dominere tippeligaen, men har et håp om at vi kan vise en konsistent kvalitet gjennom størstedelen av hele kamper, gjerne flere kamper på rad.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: Plan B

Post by Glimt1916 »

Statistikk kan brukes på mange måter. Et par av sjansene til RBK var enorme, det er bare å se høydepunktene i reprise. Jeg sier ikke at vi skal dominere i TL, men det må være lov å være misfornøyd med det som har blitt levert til nå. Jeg sier på ingen måte at vi er klare for nedrykk, men slik laget har fremstått til nå så klarer jeg ikke å se for meg annet enn bunnstrid.

Når det er sagt så er det overhodet ingen fare for at jeg skal miste interessen for Glimt om det går dårlig, slik noen gir uttrykk for. I medgang og motgang, førr evig, uansett divisjon og spill. Men det betyr ikke at jeg ikke er misfornøyd når det går dårlig.

Så ser jeg gjerne at dette snur allerede til helga, uansett formasjon :)
Post Reply