Plan B

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Plan B

Post by Kesseboy »

Har hatt den tvilsomme æren av å følge Glimts to siste kamper. Bortekampen mot Stabæk fikk jeg heldigvis ikke sett stort av, hjemmekampen mot LSK overvar jeg i sin helhet, mens jeg så omtrent 60% av bortekampen mot Strømsgodset.

*** TL;DR BEGYNNER ***

Jeg tok meg tida til å notere litt om midtbanen vår etter pause i Strømsgodset-kampen.

4820 SIF har 20 meter mellomrom å føre ball på inne på vår halvdel
4957 - DR og TJ holdes av tre SIF-spillere på høyrekanten. Ingen Glimt-spillere truer rom.
5134 Chatto overspilles med en enkel 1-2
5230 ligger fint og kompakt, SIF må begynne om igjen
5400 gjør presset fint, ikke mellomrom
5520 dårlige returløp og ikke i balanse 15 sek seinere (kontring)
5610 Chatto isoleres og overspilles med enkel 1-2
5705 dårlige returløp, følger ikke menn - to blå står aleine i kvartsirkelen
5805 langball fra Chatto retning Richards. ~25 m mellom Chatto og TJ/Badou
5915 Chatto-Moe-Jacobsen klareres pga krevende pasning Moe-Jacobsen, sistnevnte for høyt
6000 Chatto spiller støtte 15 m inn på egen halvdel. Ingen framme i banen gjør seg tilgjengelige
6140 Konradsen finner rom fint, men ballen spilles over ham og til Ibba
6300 fint kompakt press, SIF spiller vekk ballen
6535 grei avstand, gjør jobben, SIF med resultatløs langball
6630 SIF finner umarkert mann på 16
6655 Jacobsen markerer sin mann på 15 meters avstand
6721 Misforståelse Jacobsen-Richards
6730 Jeg får en skrikende baby i fanget.

Det er altså noen ting som er gjenvendende:
Indreløperne er for sjelden reelle pasningsvalg
Indreløperne ufører i for liten grad noen effektiv førsteforsvarerjobb
Indreløperne deltar i for liten grad i markering i returrom/kamp om andreball
Chatto blir isolert både offensivt og defensivt

For resten av laget er det mange konsekvenser.

At indreløperne sjelden er reelle pasningsvalg gjør at backene (som ofte fordeler ball fra høyt i banen) får bakoverrettede alternativer i Chatto og midtstopper, eller framoverrettede alternativer i ving og Ibba, men uten at det skjer noen bevegelse rundt. Den bevegelsen som skjer er uhyre lett for motstanderen å ta ut. Tilsvarende for midtstopperne består alternativene i å spille på tvers eller å slå langt. Motstanderen lukker lett bakrommet, siden indreløperne våre er under kontroll og mellomrommet er uvirksomt for vår del.

Indreløpernes (manglende) førsteforsvarjobb overfører et (for) tungt defensivt ansvar på Chatto, samt at forsvarsrekka kommer under for stort press for tidlig. For sjeldent rekker vingene ned for å doble sammen med backene. At det blir slik kan ha noe å gjøre med et bevisstløst forhold til risiko (turnovers i fleng) og at man dermed mister ballen ganske hodeløst. Når laget er stilt opp for å spille på kontra er det å bli tatt på kontra sjøl noe av det verste som går an.

At indreløperne ikke har en tiltrekkelig tilstedeværelse i returrommet fører f.eks. til begge Strømsgodsets mål i dag. Det ville være naturlig at én av Glimts tre midtbanespillere var forstyrrende elementer i akkurat det rommet SIFs første mål kommer fra. SIFs andre mål skyldes nesten 90% at Jacobsen tydeligvis glemmer at han ikke har Hamoud på lag lenger. Står på hæla og ser ballen dale sakte ut av 16, uten å egentlig engasjere seg.

En annen konsekvens av den manglende kontrollen på dette området er mangelen på gode kontringsmuligheter. Hvis man skal spille så reaktivt som Glimt har lagt opp til de siste kampene er man absolutt nødt til å krige som gale for at ikke motstanderen skal få tak i den ballen - det er vi som skal ha tak i den ballen, og deretter skal det gå fort framover, om vi vil det. Det gir oss anledning til å kontrollere tempoet.

Chattos rolle i dette laget er å være balanserende. Bidra til å skjerme forsvaret, bryte foran ved kontra, fordele ballen i etablert angrep, og så videre.

Offensivt: Når det er for lang avstand til indreløperne mister Chatto muligheten til å spille dem fri i mellomrom. Dette er muligens den for oss mest fordelaktige og for moststanderen mest destabiliserende posisjonen å være i, med en indreløper som mottar ballen medløps, med litt rom å manøvrere i, mens alle tre foran pluss motsatt indreløper gjør sine (forhåpentligvis avtalte) bevegelser.

Defensivt: Når det er for lang avstand til indreløperne overtar back eller midtstopper oppgaven som støtte. Det gjør alt utrolig mye mer prekært. Chatto blir overspilt veldig enkelt når han er aleine, og det vises flere ganger under kampen i dag.

*** SLUTT PÅ TL;DR ***

Konklusjonen min, som legperson, er i hvert fall at laget og i særdeleshet midtbanen er feilbalansert. Og dette er ikke noe som kan rettes på ved instrukser og justeringer, det er bare spillertypene som ikke holder til å spille denne slags fotball med en slik kvalitet på motstanderne. Hvis man skulle lykkes med instrukser og justeringer måtte man hatt en hel sesongoppkjøring på seg. Jeg foreslår derfor å endre på det taktiske opplegget og på kampplanen. Det er risikabelt, og føles kanskje som å kaste bort store deler av sesongoppkjøringa. Men jeg kjenner igjen tegnene fra 2009, og er livredd for at dette ikke skal snu.

Derfor er det på tide med plan B. Jeg håper Halvorsen har en, og hvis ikke er det på tide å skrive den. Og den innebærer -- dette skjærer meg i hjertet -- å forkaste 4-3-3 som utgangspunkt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Plan B

Post by Novi »

Kan ikke se for meg at JHH har en plan b som kaster 4-3-3. Men har formasjonen så mye å si? Jeg har ikke nok peil til å gjøre slike analyser som du drar til med her, men det må da være mulig å bruke stallen vår til å stable sammen et lag som henger sammen og klarer spille på hverandre? Opp med aggressiviteten og litt fler avtalte løp fremover?
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Plan B

Post by Kesseboy »

For å fjernlese Lars Tjernås så er vel formasjonen egentlig bare den tallkombinasjonen du stiller opp med defensivt. Men det er jo halve jobben her, det defensive. Cluet ligger slik jeg ser det i hvordan midtbanen er komponert, og det funker ikke med de tre som er der nå. Jeg klarer ikke heller se at vi har andre i stallen som klarer å matche Berg-Berg-Bjarnason-midtbanen, for å ta et eksempel.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Mye enig i det du skriver Kesserboy. Å møte Glimt nå med den måten de praktiserer 4-3-3 på må jo være et drømmescenario for enhver motstander. Det er jo bare å ta litt dypde i forsvasrleddet og så er våre lynvinger helt hjelpesløse. Hverken Dane eller TO er i stand til å drible en motstander eller to men er kun god som bakromsspillerer og det får de ikke anledning til. Men hva vi skal gjøre vet jeg faktisk ikke. Det er vel det som trenerne også sliter med, hva skal vi gjøre nå.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Plan B

Post by Cheese Smirnoff »

Plan B på bortebane de to siste kampene har vært å sette Ibba som høyrekant og Moustapha som midtspiss. Men det er jo bare en langt dårligere variant av plan A.

Så langt i år har Glimt mista troa på at de kan holde ballen i laget etter å ha sluppet inn det sedvanlige tidlige målet, og dermed har det blitt hawaii-fotball. Med optimal første-ellever hadde det vært et mer solid Glimt på banen. Hva Halvorsen kan gjøre med dagens spillere vet jeg ikke, men han må ihvertfall jobbe hardt for å holde moralen oppe slik at det fins en mulighet til å snu dette.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Plan B

Post by FSHelgeland »

Jeg synes ikke man skal slutte å tro på det man vet fungerer. Det vil også fungere med dette laget men man må luke bort noen feil. Laget har mye mål i seg, vi har nettet 10 ganger på 7 kamper, noe som må sies å være bra. Vi har dessverre sluppet in 14 på de samme 7 kampene og det er for dårlig. Nå er begge backene våre ute og vi må inn med nye disse skal også samkjøres med resten av laget. Begge er også nye i klubben og har spilt lite med sine medspillere. Da må det nødvendigvis ta litt tid før relasjonene sitter, vi ser i kampen mot både Sogndal og mot RBK at det bor mye fotball i laget. Hvis vi begynner å tulle med dette nå så tror jeg vi gjør vondt verre. Det må jobbes med strukturen, det må jobbes med samhandling, avstand mellom lagdelene og ikke minst presshøyde. Slik som det er nå så legger vi oss for lavt, når vi slipper motstanderne helt ned til 16 så må det bli situasjoner innenfor 16. Mange nok så blir det mål i mot, når vi i tillegg gjør enkle personlige feil så blir det ekstra synlig. En seier kan fort vekk være det som skal til for at dette skal løsne.
Tippeliga 2015
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5566
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Plan B

Post by poteten »

Plan B etter 7 runder?

Er du på bærtur?
Kritisk
User avatar
-list
Posts: 1645
Joined: Sun Mar 30, 2008 4:34 pm
Has thanked: 49 times
Been thanked: 30 times

Re: Plan B

Post by -list »

Når midtbanespillerne må spille back, og backup spillere må spille midtbane, så blir det nødvendigvis ubalanse på midtbanen. Jeg er redd for at dette ikke er noe vi får orden på før overgangsvinduet, og at det vi blir nødt til å hente inn er erfarne forsvarsspillere, ikke oppadkommende Berg-Berg-Bjarnason.

Det er forøvrig alt for få Berg på A-laget i år. Det har det vært siden vi plutselig skulle bygge opp laget på nytt rundt en ung hvemvardetigjen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Plan B

Post by Kesseboy »

Ikke på bærtur nei. Av lagene vi har møtt i år er det vel strengt tatt kun Sogndal og, merkelig nok, Rosenborg som ikke har nøytralisert oss. Alle de andre lagene har hatt taket på oss, også Aalesund som vi nok var litt heldige mot. Det jeg vil fram til her er at vi er avslørt. De andre lagene vet hvordan de skal drepe spillemåten vår, og vi har ikke så gode spillere at vi klarer å ta dem likevel. Og etter sju runder -- det skal spilles fire kamper til i løpet av mai. Deriblant bortekamper i Bergen og Stavanger.

Ingenting hadde jo gleda meg mer enn at laget plutselig spilte strålende, tradisjonell glimtfotball, og vant kamper med det, men jeg ser ikke helt at det vil skje. Slik vi har spilt i det siste kan vi fort få med oss kun to poeng fra de neste tre, og da står vi med sju poeng etter å ha spilt en tredjedel av serien.

Jeg tenkte også, både i 2005 og 2009 at høsten er gul, det bor mye fotball i dette laget, og så videre. Men jeg har ikke tenkt å la meg lure i år. Det er hva det er, vi ser det vi ser.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Det er akkurat det vi er. Vi er avslørt. Vår spillestil er så lett å finne mottrekk mot at vi er nødt til å endre spillemønster før det er for seint. Spesielt Stabæk og LSK viste akkurat hvordan de skulle ta Glimt og det var ganske trist å se på.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Kesseboy wrote: Konklusjonen min, som legperson, er i hvert fall at laget og i særdeleshet midtbanen er feilbalansert. Og dette er ikke noe som kan rettes på ved instrukser og justeringer, det er bare spillertypene som ikke holder til å spille denne slags fotball med en slik kvalitet på motstanderne.
Enig med mye, men uenig i konklusjonen. Vi har det som (i teorien) er en velbalansert midtbane. Vi har en offensiv og kreativ midtbanespiller. Vi har et anker. Og vi har en som fungerer som en box-til-box, arbeidsjern-typen. Badou og Chatto holder definitivt eliteserienivå. Thomas J derimot, er i mine øyne en brukbar adeccoligaspiller. Jeg tror allikevel at med instrukser og justeringer så vil dette være en helt grei midtbanetreer i eliteserien.
Jeg kan ikke skjønne hva Glimt skulle tjene på å vurdere formasjonsendring allerede nå. Å forandre spillestil og relasjoner fra noe en har trent på hele vinteren, til noe en ikke har trent på overhodet kan umulig være bra. Vi er et nyopprykket lag, og med skader på sentrale spillere, så må vi regne med at vi det blir en kamp for å overleve.
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Plan B

Post by Zero »

Bare slenger ut noe her...hva med å snu tre'ern på midten og la Ibba spille ofensiv midt/hengende spiss med Mostafa på topp? vil ikke hjelpe oss så mye defensivt men vi må score mål for å vinne...
Stian Sommerheim
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Plan B

Post by gavharr »

Det er det samme som å fullstendig gi fra seg midtbanen. I tillegg er det risikabelt å bruke Ibba i en posisjon der han kommer til å miste ballen lenger ned i banen, og i tillegg ennå oftere (om han fortsetter med driblingen).

De fleste fotballag evner å spille mer enn én formasjon, og den mest elementære formasjonen i fotball (4-4-2) bør også vi kunne beherske. Problemet da er å lære tungnemme 4-3-3-vinger hvordan de skal spille i dette systemet. I tillegg får jo indreløperne en litt annen rolle, men jeg tror oppriktig at slik spillermateriellet er nå, så kunne det funket vel så bra.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Plan B

Post by ecke »

Jeg holder meg til Plan A. Den krever at spillerne, særlig på midtbanen, tar det defensive ansvaret. Det har vært helt fraværende i de siste kampene, og det er betegnende at Badou, vår antatt bestemann, blir tatt av banen til fordel for en junior. Her er det største problemet JHH har i dag.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Plan B

Post by Knuta »

Hvordan skal man forvente at 3 midtbanespillere skal kunne hamle opp med 5 midtbanespillere som de fleste lag har?. Både Trond og Dane tar liten del i midtbanejobben og dermed må både Thomas og Badou løpe seg tom, og tom blir de etter 60 minutter. Glimt må gå over til 4-5-1. Så får man prøve andre konstellasjoner. Etter hver kamp utbasunerer trenere og spillere at nå må det bli slutt med tidlig mål imot, og det det ender opp med er at målene i neste kamp kommer tidligere og tidligere imot. Dette har nettopp med at midtbanen ikke henger med, fordi de blir overløpt og våre flankespillere stort sett står og ser på. I mitt lange liv har jeg aldri opplevd at ting endrer seg av seg selv. Ting endrer seg kun dersom man tar grep.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Plan B

Post by mortsto »

Glimt og motstanderne har 11 spillere hver. På bortebane har Glimt ofte (som i går) spilt det som minner mer om 4-5-1. Det viktigste må jo være å ha en plan på hvordan en skal jobbe både i angrep og forsvar. Og ikke minst; jobbe! Være først i hver eneste duell, og ikke tafatt og uinteressert, slik det har vært de siste kampene.
Om Glimt skulle gjøre en formasjonsendring så må det vel være bedre å snu treeren med Badou i en offensiv fri rolle, og la Chatto og en til være defensive midtbanespillere. Da vil vi kunne spille i en 4-2-3-1-formasjon, og jeg vil tro dette vil være enklere å omstille seg til, enn evt 4-4-2?
Jeg er forøvrig enig i at Glimt bør ha flere strenger å spille på. TIL under Høgmo skiftet med hell formasjoner etter hvilke spillere de hadde tilgjengelige. Jeg er bare tvilende til at det er lurt å gjøre dette som et desperat grep nå. Jeg mener vi har de rette spillertypene til å spille 4-3-3, selv om jeg ikke kan se at enkelte av spillerne (Braaten, Jacobsen, Ibba) holder Tippeliganivå.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Plan B

Post by Boombadila »

Jeg stiller nå spørsmål med hva de holder på med på treninga i bodø. For oss som var på kamp i går så det ut som ingen hadde trent samhandling...

Nei, bytt ut ibba, og sett JJ på kant. Da har vi en ving som kan holde på ballen, og avlaste forsvaret. De vi har nå, mister den bare.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Plan B

Post by Crazy horse »

Kampprogrammet er tett og vi har en bred stall offensivt. Jeg foreslår å la Berglann og Jim prøve seg i kampen mot Mo, med Ndiaye i midten. Så får Ibba, Trond og Dane hvile seg i denne kampen. Viser noen av de førstnevnte god form i cupen, bør de også få sjansen i serien på søndag. HVa vi skal gjøre på midtbanen er jeg mer usikker på. Det er iallfall viktig å få i gang Badou igjen.
Fotball er nesten alltid morsomt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Plan B

Post by Cheese Smirnoff »

Å spille 4-5-1 er jo en minimal omstilling fra 4-3-3. Trond og Dane legger seg bare lavere (slik Glimt spilte mot Odd i Skien i 2007). Problemet er at vi ikke har en spiss med kvaliteter til å utgjøre en trussel alene på topp. Thiago Martins i nevnte sesong var en slik spiller, verken Ibba eller Moustapha er der nå. Da tror jeg faktisk Jim Johansen med skuddfoten sin er det nærmeste vi kommer en slik spiss, men han har verken fart eller teknikk til å være god nok i den rollen.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Plan B

Post by Novi »

Eller motivasjon til å trene og bli bedre?
Una mas cerveza.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Plan B

Post by Garrincha »

Blir litt overasket at det snakkes om plan B dagen etter vi taper 0-2 på Marienlyst. Vi er et nyppprykka lag som spiller mot regjerende seriemester, på regjerende seriemesters hjemmebane. I tillegg er vi veldig skadeutsatt. Enig at det må gjøres grep, men å forandre spillestil? Nei takk.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Plan B

Post by FSHelgeland »

Helt enig med Garrincha igjen. Skulle så gjerne hatt et alternativ til Ibba på topp, savner fortsatt Aram Khallili, han hadde mange av de egenskapene. I tillegg så var han flink til å komme seg inn i boks, det negative var vel at han for ofte bommet.
Tippeliga 2015
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Plan B

Post by Kesseboy »

Garrincha wrote:Blir litt overasket at det snakkes om plan B dagen etter vi taper 0-2 på Marienlyst. Vi er et nyppprykka lag som spiller mot regjerende seriemester, på regjerende seriemesters hjemmebane.
Litt selektivt. Dette er fire dager etter at vi ble avkledd av et pjuskete LSK og ei uke etter at vi var sjanseløse mot dumpekandidat Stabæk (som vi utklassa med 15 poeng i fjor).

Betryggende at ecke vil holde seg til plan A. Jeg er redd for 09 all over again.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5566
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Plan B

Post by poteten »

Rykker vi ned, rykker vi ned. Det er tøft å spille på små ressurser.

Ikke har vi vinnerkulturen i veggene heller lengre.
Kritisk
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16537
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Plan B

Post by Sulliken »

Hva med 4-4-2 med ibba og n'daye på topp, dane og trond på kantene, med Badou og Chatto sentralt
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Post Reply