Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tjongs »

Det er vel slik at om noe gjentas ofte nok så blir det en sannhet. Dette med ungt og urutinert lag, fyrtårn bla bla bla har vært en gjennomgangstone hele sesongen. Og rett nok så har nok Glimt forynget laget de siste årene, men det er fortsatt omgivelsene man må sammenligne seg med.

Så når Bjørkan "unnskylder" seg med ungt og urutinert lag, og at vi skal være helt rå på å slippe til unge, lokale spillere så kan det bety to ting.

1. Det er en dårlig unnkyldning.
2. Alle i Glimt tror at det er sannheten som presenteres.

2 er verre enn 1...
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Rykker ikke Kongsvinger opp ta en telefon til Pimenta.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

Dette mangler jo helt sidestykke. Glimt er én dommeravgjørelse unna å berge plassen i Tippeligaen og en litt heldigere cuptrekning å være i finalen. Jesus christ. Det er marginer det er snakk om.

Nei, få inn Tom Nordlie da, Knuta. Han som du så ofte prater med og elsker å namedroppe. Mannen som fortsatt mottar lønn fra Start, Fredrikstad og Kongsvinger. Kjempeidé. Så får han kjøpt Alex Valencia for fire millioner. Pressekonferansen hvor han sier frasen "for å slanke meg måtte jeg innse at jeg var feit" for sjette gang. Så er vi på gang. DA snur det.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Det var da voldsomt. Jeg trodde på Bjørkan, men mener at Glimt trenger nye impulser til klubben. Om Bjørkan fortsetter noe som antakelig skjer vil jeg støtte Bjørkan 100 prosent neste år. Men det jeg ser er at det trenges fornying i ledelsen i Glimt. Når Kåre også sier at han fikk motstand i klubben da han ville øke treningsmengden så er det vel noe fundamentalt galt. Ellers så gjorde både Stabæk og LSK de grep som skulle til for ikke å rykke direkte ned med trenerbytte. I Tomsø var det direkte oppvask og skikkelig lufting etter VIF kampen og TIL spilte sine to beste kamper deretter. I Bodø ingenting, der er det viktigst å være snille mot hverandre. Å vise til dommeravgjørelser og at det er årsaken til nedrykk er bare tull. Vi hadde to meget heldige dommeravgjørelser mot Godset hjemme. Vi kunne uten hjelp fra dommeren der kun ha sittet igjen med 27 poeng. Noen avgjørelser går i vår favør, noen går i mot. I tillegg hadde vi veldig tur i begge møtene med Start, samt et seint vinnermål borte mot Sarpsborg. Vi rykket ikke ned på grunn av dommerne men på grunn av 6 tap på hjemmebane noe som er uhørt i Glimt historien. Der bør det kanskje analyseres på hva som gikk galt, både mentalt og fysisk. Vil legge det med dommer debatten død, som det ofte sies det er alltid taperne som klager på dommeren. Jeg støtter Glimt fullt ut neste år, men håper som sagt at noe skjer.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tjongs »

Larsson wrote:Dette mangler jo helt sidestykke. Glimt er én dommeravgjørelse unna å berge plassen i Tippeligaen og en litt heldigere cuptrekning å være i finalen. Jesus christ. Det er marginer det er snakk om.
Du illustrerer her på en utmerket måte problemet i Glimt. Selv i går etter at nedrykket var konstatert var det dommersutring i Glimtleiren.

Så lenge Glimt selv tror på at de har et lag bestående av 18-åringer som kjemper mot slemme dommere og er generelt befengt med store mengder uflaks, ja da vil det ta tid før vi får se Glimt tilbake i Eliteserien.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

Nevn den treneren dere som vil ha Bjørkan ut istedet (for det er jo NULL vits å sparke ham hvis man ikke har bedre alternativer klare) og jeg skal garantere dere at vedkommende ikke hadde gitt Mathias Normann muligheten.

Nei, få inn Julian Madsen. Det er sikkert der svaret ligger. Da han måtte gå var det bare én vei det kunne gå.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Gvandreassen »

Hvem i alle sier at Pimenta i det hele hadde vært interessert? Spiller i samme divisjon, har alt fått laget opp og gå, og er i cupfinale. Enig med Larsson, realistiske alternativer er tynn suppe per nå. Vi har skiftet trenere litt for mye etter min mening de siste årene.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Ti Larsson: Jeg synes Bjørkan har gjort mye bra spesielt med tanke på å la de unge få sjansen. Der har han vært enestående. Men på treningsiden og som pedagog er jeg mer usikker, selv om jeg ikke har faktagrunnlag godt nok til å konkludere. Bare for å ha sagt det jeg var en av de som støttet valget av Bjørkan. Kanskje han trenger en skikkelig assistent som kommer med korrigeringer og nye impulser og ikke bare en kamp analysator som har vist seg å være fånyttes. Når det gjelder Pimenta har han uttalt at han forsvinner fra KIL dersom han ikke får full støtte fra ledelsen i henhold til treningsregime og prioriteringer. Det er ikke skrevet ny kontrakt der. Det var bare et innspill fra min side.
dagobert
Posts: 1018
Joined: Fri Sep 02, 2005 7:37 pm
Location: Harstad
Has thanked: 29 times
Been thanked: 2 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by dagobert »

Ut fra hvordan Glimt har fremstått i endel(mange) kamper i år, så er det ikke tvil om at noe må gjøres i trenerapparatet. Nå var Mangesnes i møte med RBK i går om jobb der, så kansje det kommer inn noe nytt uansett.
Imøteser evalueringen som Glimt skal gjøre, men om vi får vite noe gjenstår å se.
Kåre Ingebriksen sa mye klokt på studio glimt i går, når man så plusser på det han uttalte seg om i ett portrettintervju om den siste tiden i Bodø så har man ett godt utgangspunkt for å røske opp i BG :?
Glimt selvfølgelig!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

Jeg skal ikke være Komiske Ali. Også jeg ser at Bjørkan har mangler og forbedringspotensiale. Utvilsomt. Det er altfor mange kamper denne sesongen hvor det har vært flatt batteri. Sarpsborg hjemme. Aalesund borte. Aalesund hjemme. Kollaps siste ti borte mot Sogndal. At man ikke straffet LSK bedre borte.
Men dette er hans første Tippeliga-sesong noensinne som hovedtrener. Han er 43 år gammel og har sikkert 20 år igjen med læring på alle sider av treneryrket. Hadde han vært utlært hadde han ikke vært trener i Glimt.

Men fakta faen er dette:
- Glimt fikk tredve poeng som i all tid (forutenom ett tilfelle) har vært nok til å berge plassen
- Glimt har tapt SEKS av 15 tap med mer enn ett mål
- Det er ikke én kamp jeg føler Glimt har vært uten mulighet denne sesongen
- Det er ikke én kamp Glimt har fått mer eller flere poeng enn man har fortjent - enten ved hjelp av marginer eller dommere
- Glimt kom til semifinalen i cupen og fikk den verst tenkelige trekningen av samtlige utfall

Og like viktig:
- Det er ingen reelle kandidater som er bedre egnet eller kvalifisert til Bjørkan som ligger på samme lønnsnivå. INGEN

Jeg orker ikke Jan Halvor Halvorsen-kjøret på nytt igjen. Dyre svensker og afrikanere. Det er ikke løsningen. Dette er fasiten på hvordan man bygger fotballklubb. Se på Godset. Se på Odd. Jens Petter Hauge. Patrick Berg. Emil Jonassen. Simon Thomas. Pluss på med Mockenhaupt'er. Spillere som ikke er Mercedes eller Bentley, men som kan utvikle seg til å bli det. Med tid, tillit og trening. Og veiledning. Spillere som er på vei frem og som er lærevillige. Ikke Dominic Chatto med 700.000 i lønn og sign-on-fee.

Da man rykket ned i 2005 hadde man fem spillere eldre enn 33 år. I 2009 var klubben i komplett kaos både sportslig og økonomisk. Stikk fingeren i jorda. Dette er ikke krise så sant det ikke blir mer enn den ene sesongen i OBOS. Da kan vi begynne å prate. Men ikke før.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by mortsto »

Synes helt klart Bjørkan bør få en sesong til. Som nevnt over er det få realistiske alternativer. Det å være trener for et fotballag er jo ikke en medfødt egenskap, men en rolle en kan utvikle seg i og bli bedre i. Se bare på Bruttern. Jeg hoverte litt da han ble ansatt i RBK, og kunne fortelle kollegaene mine at han aldri i verden ville være trener der i mer enn en sesong eller to. LOL til meg.
Skal vi hente en trener utenfra så ender vi fort med en pendlende og kortsiktig Nordlie-løsning, eller et talent som ser på Glimt som et steg i riktig retning. Vel nok kan en "local lad" ha utfordringer med historikk og gamle venner og uvenner rundt seg, men jeg håper fortsatt at Bjørkan kan bli en solid trener som kan være her i mange år.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by gavharr »

Tror også på Bjørkan. Og man har jo sett tilløp til ting i år som vi ikke har sett på lang tid. Jeg mener det er ødeleggende for enhver trener at man i Bodø KUN har én tanke om hvordan man skal spille. Det burde være et minimum i en fotballklubb at man kan 2 forskjellige spillemønster, og ikke klamrer seg fast til det ene man kan. Selvfølgelig funker det å spille ut ethvert lag med 4-3-3, men da må man faktisk være gode nok til at det funker. Det er vi ikke per i dag.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Enig Gavharr. 4-3-3 passer stort sett veldig bra men ikke i går med Manzon som spiss og Azemi på ving og en TO som blir avkledd totalt. Det var helt grusomt å se på. Det ble bedre da Manzon gikk ut og Azemi tok plassen sin. Tror nok Azemi er ganske frustrert når han bli plassert på vingen. Det gjør at han ikke blir mer lysten til å fortsette i Glimt.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tjongs »

Larsson wrote:Men fakta faen er dette:
- Glimt fikk tredve poeng som i all tid (forutenom ett tilfelle) har vært nok til å berge plassen
Hvis du ikke ønsker å fremstå som komiske Ali er det i det minste greit å ha fakta på plass før man uttaler seg eplekjekt:
30p har holdt til følgende:
2016: Nedrykk
2015: Sikker plass
2014: Sikker plass
2013: Kvalik
2012: Nedrykk
2011: 14.plass som normalt gir kvalik, men sikker plass akkurat denne sesongen
2010: Sikker plass
2009: Nedrykk

Før 2009 har det vært færre enn 16 lag, og derfor ikke relevant å sammenligne med.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tjongs »

Larsson wrote:jeg skal garantere dere at vedkommende ikke hadde gitt Mathias Normann muligheten.
Hvorfor det? At Normann som storspilte gjennom hele vinteren fikk plass i startoppstillingen var ikke akkurat rakettforskning. Hvem skulle en annen trener valgt istedet?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Trapattoni »

Enig, Tjongs. Jeg er ikke sikker på at det er riktig å kvitte seg med Bjørkan. Men å tro at han er den eneste treneren som ville satse på Normann og andre unge spillere blir i overkant navlebeskuende.

Bjørkans CV som hovedtrener i Glimt er kort, men ikke særlig pen. Nedrykk i en sesong der prestasjonene til norske klubber i e-cup tyder på at nivået har vært under enhver kritikk.

Det kan jo fullt mulig være Bjørkan, men jeg ønsker meg en trener som bl.a. benytter landslagspausene til kvalitetsøkter der formasjon og taktikk terpes til det sitter. Istedenfor "egentrening" hjemme hos mamma.
Last edited by Trapattoni on Mon Nov 07, 2016 2:12 pm, edited 1 time in total.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

tjongs wrote:
Larsson wrote:jeg skal garantere dere at vedkommende ikke hadde gitt Mathias Normann muligheten.
Hvorfor det? At Normann som storspilte gjennom hele vinteren fikk plass i startoppstillingen var ikke akkurat rakettforskning. Hvem skulle en annen trener valgt istedet?
Du tror for eksempelvis Jan Halvor Halvorsen hadde sagt til BTH rett før overgangsvinduet stengte at "OK, jeg skjønner at ikke Glimt har mye penger, så jeg kan gi denne Normann sjansen"? No fucking way. Han hadde hatt klar en liste på 3-4-5 amerikanere som han hadde KREVD inn. JHH var forøvrig også treneren som sendte dette åpenbare talentet på lån til Alta. Og var med på å behandle han så dårlig at det holdt på å bli en ny Stefan Johansen-historie. Dette klarte Bjørkan å avverge.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Gvandreassen »

Er jo én senegaleser som bør stå som eksempel at man ikke trenger kutte båndet til Diambars helt ;) ellers er jeg enig i at Bjørkan bør få sitte. Når det gjelder trenere er det blitt veldig bruk og kast og lite fokus på utvikling. Gi mannen en sesong til. Men, vi som supportere bør kunne kreve at klubben begynner å se på litt andre spillestiler og mønstre. Skal vi måtte være det lavtliggende, "farlige på kontringer, Trond Olsen", dumpekandidatlaget hver sesong kun for at vi liker 4-3-3 og kontringer så godt?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Trapattoni »

Larsson wrote:Han hadde hatt klar en liste på 3-4-5 amerikanere som han hadde KREVD inn.
Bjørkan hentet da også inn sine utlendinger. Som han forøvrig rykket rett ned med.
Når ble det forresten galt med en trener som krever noe?
Last edited by Trapattoni on Mon Nov 07, 2016 2:28 pm, edited 1 time in total.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10716
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by liverglimt »

Normann har selv uttalt på studioglimt at året i Alta var helt nødvendig for at han skulle fortsette utviklingen. Han ble voksen og fikk ett mer profesjonelt forhold til idretten i løpet av oppholdet i Alta.
@liverglimt
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tjongs »

Ja, jeg tror faktisk det. De fleste trenere ønsker vel å spille med det beste tilgjengelige laget? Det er på ingen måte noe unikt i Glimt at en 20-åring er i førsteelleveren. Det er jo helt normalt!
Bjørkan skal selvfølgelig ha sin del av æren for Normanns utvikling, men å tro at det kun er i Bjørkans Glimt han hadde fått sjansen blir for dumt.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Ville Lehtinen »

Larsson wrote:Nei, få inn Julian Madsen. Det er sikkert der svaret ligger. Da han måtte gå var det bare én vei det kunne gå.
Julian Madsen rykket ned fra 2. divisjon med Førde og fikk sparken/trakk seg deretter...
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

Dette var sarkasme og et skudd rettet mot de som før sesongstart ikke kunne fatte/begripe hvordan klubben kunne kvitte seg med en slik trenerkapasitet. Og hvorfor han ikke kunne være aktuell som ny assistenttrener. Han ble sågar nevnt som hovedtrener av enkelte!
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Ville Lehtinen »

Shit, tror sarkasmedetektoren min begynner å få dårlige batterier! :mrgreen:
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Vegard »

Oppsummering av trenerprestasjonene sesongen 2016:

http://joacimjonsson.blogg.no/147859486 ... llet_.html
Post Reply