Tippeligaen 2016

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 515
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Glimtsupporter »

Start forsterker med Hollingen og Skogmo
http://www.nettavisen.no/sport/fotball/ ... 76036.html

Hollingen ung sentral midtbanespiller.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

http://www.aftenposten.no/100Sport/fotb ... 1119_1.snd
Dette er faktisk noe av det jævligste jeg har lest. Det er så vilt og uendelig arrogant. Og Stig-Ove Sandnes sier fornuftige ting!!!
Vikings Henningsen sier han vil tenke solidarisk, men han mener de store klubbene spiller en rolle som er større enn seg selv, og at de derfor bør favoriseres når mediepengene skal utbetales.

- Jeg vil ikke bruke ordet favorisere, men vi må finne en mer hensiktsmessig fordeling. Det er slik i alle sammenhenger at de som er mest verdt og skaper verdiene, kompenseres mer, sier Henningsen.

(...)

- Jeg forstår hva Stig-Ove Sandnes sier, men jeg er ikke enig. En klubb som Mjøndalen vil aldri kunne bli like viktig for norsk fotball som Brann. Fordi de er fra Mjøndalen og ikke fra Bergen.
"Fotballfamilie" meg i ræva. Hva i huleste gir de to ressursmisbrukende fotballmiddelmådighetene fra vestlandet rett til å se på seg sjøl som verdiskapere, spesielt i sportslig forstand? Og hva gir dem rett til å sette seg sjøl foran Mjøndalen, et lag som tross alt hadde en bedre ligaplassering enn Brann inneværende år? Klart klubbene spiller en rolle som er større enn seg sjøl, der både Viking, Brann og Vålerenga er for supermassive svarte hull å regne, både når det gjelder penger og sportslig kvalitet. De ER større enn seg sjøl på den måten at de tar opp medieplass fra andre lag som spiller god fotball! Hva ER det i den sure nedbøren som kommer drivende inn fra Atlanterhavet som gjør at de klarer å faktisk mene at fordi de er så uendelig mye bedre enn jævla Mjøndalen, Strømmen, Kongsvinger og Ranheim at nevnte klubber skal subsidiere ressursmisbruket i storbyene?

Hemmingsen "vil ikke bruke ordet favorisere", neida -- la oss ikke kalle det en henrettelse, la oss kalle det for en omfordeling av oksygenressurser? La oss ikke bruke ordet terrorisme, la oss kalle det et utenompolitisk maktforskyvingsinnspill? La oss ikke kalle det drittfotball, la oss kalle det lidenskap, og si at ekte sådan har et navn attpåtil. Faen heller.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Tippeligaen 2016

Post by Trapattoni »

- Vi må oppriktig talt få lov til lov til å være med på å løfte fotball. Det er kanskje derfor vi er der vi er som klubb, fordi vi ikke har tatt denne kampen før, sa Branns daglige leder Vibeke Johannesen. Klubbens styreleder fulgte opp med at han mener det er riktig at Brann får mer av kaken på bekostning av andre.

- Blant annet vil dette gi oss mer penger til spillerkjøp, sa styreleder Eivind Lunde.
Dette er så dumt at det kunne stått på hvilken som helst satireside. Han antyder at Brann på grunn av manglende midler ikke har "fått lov til å være med på å løfte norsk fotball". Mer penger til å kaste etter Marcus Pedersen'er?

Tommelen opp til Sandnes i VIF for at han tar til motmæle der.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Glimt1916 »

Greit oppsummert. Ble oppriktig sint av å lese dette.

Og kudos til VIF.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Novi »

Haha, festlig lesning :) Mangler bra selvinnsikt når man som nyopprykket kaller seg lokomotiv :-D Hverken Viking eller Brann har vel noe mer å vise til i Europa-sammenheng enn Mjøndalen og Hødd?

RBK er vel det eneste lokomotivet vi har, og det pga Europa-deltakelse, som igjen er pga sportslige prestasjoner. Skulle tatt seg til om man skal subsidiere fram "flaggskip"-klubber fra de største byene, som allerede har alle forutsetninger for selv å vokse seg store. Fortjener et godt, gammeldags fjortissLOL.
Una mas cerveza.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Garrincha »

Disse "storklubbene" har jo allerede fordeler med at de har større publikumsgrunnlag og mest sansynlig også mer i sponsorpenger.

Skal de da i tillegg ha enda mer av kaka? Sikker på at ikke dette egentlig faktisk ER en satireartikkel?

Kudos til VIF som ser galskapen i dette utspillet, og håper Aasmund bokmerker denne saken og bruker den som motivasjon før Brann og Vikingkampene senere i år, da tror jeg ikke tenning blir problemet.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Wendigo »

hahahahahaaaaha haaaa

Bergensere der altså...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2016

Post by Cheese Smirnoff »

Dette kommer (forhåpentligvis) ingen av de andre lagene til å gå med på. Rosenborg, som jo er Norges fotballokomotiv, har bygd sitt økonomiske fundament på sportslig suksess, så jeg kan ikke tenke meg at de er interessert i noe slikt.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by J I P »

2 måneder igjen til seriestart! :glimt
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Crazy horse »

Jeg frykter at det er noe RBK kan finne på å tenke selv. De har vel kanskje også bedre argumenter enn Brann (iallfall slipper de å si så dumme ting som brannlederne gjorde i artikkelen), siden de så lenge har vært i toppen av divisjonen. Forhåpentligvis nekter RBK å være enig med Brann, fordi det er Brann.
Fotball er nesten alltid morsomt
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Nå om dagen hører man mye rart, så det skal jo litt til før haka glipper. I dag hørte jeg for eksempel på VRL om en jente som trodde hun var født med et kattegen, og hun både så/hørte som en katt og oppførte seg som en katt. Likevel er det ikke i nærheten av galskapen disse bergenserne klarer å servere. Dem tror visst oppriktig at de har en medfødt rett til en større del av kaka fordi byen heter Bergen. Og dem anerkjenner jo liksom ikke Molde heller, som pr nå faktisk er en av lokomotivene i Norsk fotball.

Snakk om sutring. De ønsker altså økonomisk doping for å kompansere for den manglende sportslige satsningen. Dette kan de jo ordne selv ved å fokusere på sport i stede for sutring, jeg husker f.eks et Brann mot Liverpool og Tore Andre Flo slu tunell på Neil Ruddock. Men slik kommer ikke av sutring.

Jeg lurer på hva Brann supporterne tenker nå. De er jo Bergensere, så gudene vet - men jeg håper virkelig dem er flaue av klubben sin.
Kristatistisk
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by ingen87 »

Hvis det blir slik kommer ihvertfall jeg til å si opp hvert bidige tvabonnement som er knyttet til norsk fotball.. Latterlig arroganse fra Bergen, igjen..
Førr Evig!
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Gvandreassen »

Er vel per definisjon halvt Bergenser selv, all den tid min far er Bergenser. Er også halvt samisk. Føler mye sterkere tilknytning til sistnevnte. Dette blir god gammeldags Bergens-elitisme. Hansabyen som fikk fram Lars Vaular og Kniksen skal igjen ha betalt uten å ha prestert. Det var ingenting som irriterte meg så mye i fjor, som da TV2 med Wathne i spissen klarte å prate nesten mer om Brann i førstedivisjon enn Mjøndalen, Haugesund, Glimt osv. i Tippeligaen. Og nå skal altså den røde løperen legges frem for Brann etter deres fantastiske prestasjon. Et lag som i tillegg lever på Mohn. Gud bedre Brann. Synes Sandnes for en gang skyld virker veldig fornuftig.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Garrincha »

Glemte helt av at de selvsagt også mottar sosialhjelp fra onkel Mohn med pengebingen.

Tror selv Scarface med nesa full av kokain ikke hadde prestert å komme med noe så arrogant, skråsikkert og virkelighetsfjernt.

Fra mitt ståsted så er både Viking, Brann og Vålerengen middelmådigheter i norsk fotball. Alle tre har store forutsetninger på grunn av at de potensielt burde ha større økonomiske muskler, men akkurat nå er det Rosenborg, Strømsgodset, Molde og kanskje Odd som er lokomotivene i Norge. Hvis størrelsen på byene skulle være utslagsgivende så kan vi egentlig bare drite i å spille serie og heller bare sette opp tabellen slik hvert år:

1. VIF
2. Brann
3. RBK
4. Viking
5. Start
6. Fredrikstad
7. Tromsø
8. Sandnes/Ulf
9. Strømsgodset
10. Sarpsborg 08
11. Odds FK
12. Bodø/Glimt
13. Aafk
14. Sandefjord
15. Arendal Fotball
16. Fram Larvik

I Obos ville Tønsberg Fotballklubb bli seriemestre hvert år mens Molde måtte nøyd seg med en 11. plass, noe Røkke & Gjelsten sikkert ikke hadde vært happy med.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by tomath »

Jeg har for så vidt ingen problemer med at Brann får mer oppmerksomhet i TV2 og andre medier, uavhengig av hvordan de gjør det sportslig. Det ser jeg på som en naturlig "belønning" for at de er et lag med mange supportere og med mye blest rundt seg. At de mener seg berettiget til økonomiske fordeler er derimot en helt annen sak. Flott at Vålerenga ikke støtter dette!
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Garrincha »

Ser på forumet deres at Bodø/Glimt flere ganger trekkes frem som en typisk kjedelig klubb som snylter på "ekte" storklubbene om TV-pengene. Det samme gjør BT's journalist i denne kommentaren: http://www.bt.no/100Sport/fotball/elite ... 1423_1.snd

Ser de argumenterer at de skal ha kompensajon for at mange av kampene deres settes opp på gratis TV, men hadde rettighetshaverne kunne fordelt disse kampene litt mer på de forskjellige klubbene så hadde ikke det vært noe problem. Det ligger mye gratis reklame for klubbene å bli sendt på riksdekkende, og i sannhetens navn har Brann fått mye gratis omtale, ikke minst av Wathne og TV2. Kanskje seertallene fra såkalte nøytrale seere hadde tatt seg opp også for de litt mindre klubbene hvis de også fikk litt mer profilering. Personlig så blir jeg drit lei av at det enten er Brann, RBK eller Vålerenga som blir hovedkamp. Har mye heller lyst å se Strømsgodset fra en litt mindre by, men som for tiden har oppfostret store talenter som Martin Ødegaard og Martin Samuelsen med flere, og de spiller bra fotball. Jeg tror norsk fotball hadde tjent mere på sikt hvis TV-stasjonene løftet frem flere klubber i stedet for denne ensidige spissingen av de største byene.


For Brann holder det ikke at de har store publikumsinntekter, Onkel Trond, mer sponsorpenger enn de fleste andre klubber og gratis reklame fra Tv2. Det er ikke nok, og som hun sier, da er det ikke rart at klubben er der de er. Meeeeen, hvis de får sin fortjente større andel av TV-pengene, da blir det selvsagt andre boller.

På Brann-forumet er det delte meninger, men de fleste støtter utspillet.

Edit: Jeg tror faktisk også at hvis Glimt for eksempel hadde blitt litt oftere sendt på riksdekkende, hadde vi på sikt også fått flere tilskuere på kampene.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Flere som har lyst til å sende Brann tilbake til OBOS nå?
Kristatistisk
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Garrincha »

Synes de kledde Obos. DER var de jo faktisk et flaggskip.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

Derfor bør også de mindre klubbene stikke fingeren i jorden og innse hvor de befinner seg.
Spennende logikk. De små klubbene bør innse at de er små, og dermed godta å forbli små. Å, la oss alle tilbe den herlige fotballguden Brann SK! Ære være dem i det høyeste! Vi holder oss her nede og lager lite bråk.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Wendigo »

Nå skal vi huske at Brann er ett flaggskip, de er vel den suverent beste klubben til å sose bort penger uten sportslige resultater. Og den spisskompetansen er ikke gratis, der trengs det penger for å bli god!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Garrincha »

Ja det er ikke gratis å bli god på det. Nei helt seriøst, kan vi ikke ta pengene vi fikk for Badou og gi de til Brann, så kanskje 1. Er det mindre sjanse for at vi slår Brann på sikt og på den måten viser respekt med å holde oss "nede" der vi hører hjemme og 2. Vi bruker da pengene fornuftig slik at flaggskipet Brann kan vise oss vei, mot Europa.

Synes dette er et kjempeforslag, om jeg skal være så ubeskjeden å si det selv :roll:
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Larsson »

Jeg er seff helt enig i det som allerede er skrevet, men kan være greit å se det fra Branns ståsted også. Det ligger litt mer enn bare "vi skal ha mest fordi vi kommer fra den største byen"-tankegangen som blir fremlagt her. Hvor mange ganger hadde Viking hjemmekamp kl. 18 på søndag forrige sesong? Hvor enkelt er det å trekke folk på stadion da? Storklubbene har mer makt enn småklubbene og ser en mulighet til å stikke fra kaka med en større bit. Selvsagt prøver de på det - hadde Glimt vært i en lignende posisjon ville vi jo alle vært på andre siden.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Garrincha »

Da får de heller ta opp med de som viser kampene at de skal bli litt mindre kamper på Brann, og dertil selvsagt mindre langsiktig profilering man får med å være hovedkamp, og slippe mindre klubber til.Fordele alt litt jevnere. Bra for de mindre klubbene og bra for publikumsinntektene til de store klubbene. Bra for interessen rundt de mindre klubbene også. På lang sikt, sikkert bedre for seertallene også på TV.

Hvis denne tenkningen som Brann foreslår drar ut på det mest ekstreme, får vi skotske tilstander. Hos dem, for øyeblikket kun èn stor klubb, og de gjør det ikke bra i Europa.

Fotballens opprinnelige idè er konkuranse, og ikke et produkt. At det er blitt et produkt på grunn av alle pengene som er involvert, forandrer ikke på at fotball i bunn og grunn er ærlig konkuranse, 11 mot 11, vinneren får ære og glede mens taperen må ta seg sammen.

Det hun sier er at Brann skal på en måte kvoteres inn fordi de er fra en stor by, og jeg er helt uenig i det.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Larsson wrote:hadde Glimt vært i en lignende posisjon ville vi jo alle vært på andre siden.
Nei, jeg ville ikke solgt min integritet likevel, så ikke ta meg med i beregningen.

Det er noe typisk bergensk over det der, men det er mere typisk norsk med likeverd. De tråkker ikke bare på tærne med det utspillet, dem tråkker på flagget. Og Larsson, jeg kan ikke se det fra Branns ståsted. Jeg syntes dem som fortjener å bli størst skal bli det, men igjennom prestasjoner og ikke noe annet. Derfor er jeg også veldig i mot alle klubber som dopes økonomisk, både innenlands og utenlands.
Kristatistisk
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by G-s-enz »

Brann har nok hentet inspirasjonen fra Spania og Portugal der lagene selv forhandler frem tv-avtaler(selv om Spania har åpnet opp litt der). Håpløst system.

Norge er såpass inspirert av England og Tyskland så ser ikke for meg at det forslaget vil gå gjennom uansett.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Post Reply