Tippeligaen 2016

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Syntes årets TL er veldig vanskelig å spå. Går du ikke veldig grundig til verks ser kanskje Glimt veldig tynne ut. Spillere som Normann, Azemi, Babenko, Edvartsen ++ ser jo ikke bra ut for aviser som trolig baserer alt på hva dem har gjort i tidligere sesonger, og heller lite på hva dem har gjort siden forrige sesong var ferdig. Kjapt og gæli tipping med andre ord. Spent på hva VG sier om dem, som jo faktisk har en veldig god tabellanalyse hvert år. Selv om den også har satt en del spillere i merkelige posisjoner oppigjennom årene.

RBK har mistet spillere som er vanskelige å erstatte. Molde har fått ting litt på plass igjen med OGS tilbake. Tror det blir jevnt, men gitt at ikke Kåre går på en kvist tar dem nok tittelen i år også. Dem har funnet litt tilbake til glansdagene, men de har jo ikke erstattet dem som dro godt nok. Godset har også mistet gode spillere, de havner nok et par plasser lavere enn forventet. Start og Sogndal tror jeg blir svake. Muligens Brann også, ikke utenkelig dem får sinnsyke forventinger og havner i en dårlig zone.

1. RBK
2. Molde
3. Odd
4. Vålerenga
5. Godset
6. Viking
7. Glimt
8. LSK
9. Sarpsborg
10. Aalesund
11. Haugesund
12. TIL
13. Stabæk
14. Brann
15. Sogndal
16. Start
Kristatistisk
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2016

Post by bjornage »

Håper ikke bunnivået vårt blir såpass lavt at det må en uvirkelig seiersrekke til for å berge plassen slik som i fjor. Mitt tips er at vi havnet et sted på nedre halvdal, forhåpentligvis over kvalik og over TIL.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by mortsto »

Vi har mistet seks soleklare førstevalg fra i fjor. Londak, Zarek, Sane, Chatto, Badou og Sørloth. Alle er solide tippeligaspillere selv om de har variert med resten av laget. Noen erstattere tror jeg skal klare overgangen greit, selv om de neppe er noen forsterkninger i forhold til de som dro (Bjørnbak vs Sane og Jonassen vs Zarek). Andre er usikre kort (Thomas, Babenko, Jevtovic) og Wiig tror jeg bare blir stallfyll. Så er det jo disse ungguttene som alle håper skal få gjennombruddet i år. Jeg tror ikke Glimt rykker ned, men synes ikke det er en skandale at noen tipper oss nederst. På papiret har vi en klart svakere stall enn i fjor, så er spørsmålet hvor gode vi egentlig var i fjor. Maken til berg- og dalbane og en merksnodig miks av over- og underprestering kan jeg ikke huske å ha opplevd før. Hvis sesongen starter dårlig, tror jeg fort den kan bli lang og tung. Bortsett fra det, har jeg ingen anelse. Med tanke på de talentene vi setter vår lit til, er det vel viktigere enn noensinne, å holde seg. Nedrykk fører vel til at både Berg, William AH og Normann kan plukkes opp for en billig penge.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Boombadila »

Jeg satser på at vi klarer å gjøre Reka like sur i år som i fjor.

Ellers tar jeg gjerne en seiersrekke på en 38-39 kamper på rad. Det burde vel få oss akkurat innenfor en cupfinale, om den begynner fra første obligatoriske kamp.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by mortsto »

G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by G-s-enz »

Pdt så synes jeg vi har den 13 sterkeste stallen men jeg forventer at Haugesund blir å forsterke. Derfor tipper jeg vi havner på kvalikk!

Med det sagt så tror jeg at starten blir ekstremt viktig,tar vi noen seiere der så kan alt skje. I år er det ekstremt viktig at vi de unge spillerene får trua på det vi driver med. Samt at Azemi holder seg skadefri,spiler han alt som i fjor kan vi fort havne høyere.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Novi »

Tja, om starten er ekstremt viktig, så ville vi ikke spilt TL i år :-P

Sesongen er et maraton, så må ikke spurte rett ut fra start :skål
Una mas cerveza.
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by G-s-enz »

Haha nei ikke sant,men i fjor var en one off. Stein Sneve fant ikke lignende prestasjon i noen ligaer.

Yngre lag i år også da :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Gvandreassen »

Er helt enig at å havne i flytsonen så tidlig som mulig blir viktig i år. Den gode perioden i fjor hadde vi flere erfarne spillere som kjente gamet litt bedre. Nå er det viktig for de yngste å få trua på at alt er mulig fra starten, få det lille ekstra som bare kommer ved kollektiv selvtillit. Tror Aasmund er mannen som kan få det til med sitt team!
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Glimt er veldig avhengige av å finne flytsonen fra første kamp. Yngre spillere har lettere for å bli preget og mer usikre av svake resultater, så stallen er sånn sett litt bingo. Men ser man bort i fra det tror jeg Åssa har gjort en jobb med å bygge lag som vi ikke har sett siden Gåres dager. Virker ikke å være så opptatt om Babenko har et navn for eksempel. Han tar dem på prøvespill, vurderer dem grundig og får inn rett mann til rett rolle. Alt for mange trenere gjør en for dårlig vurdering der, og virker som de velger spillere på VG børsen.

Vi har keeper som er god på strek, vi har offensive backer i Edvartsen og Jonassen, vi har typiske duellstopperne, et smart arbeidsjern på sentral midt, en indreløper med defensive fibre og en med offensive fibre, to vinger med fart og gjennombruddsstyrke og en spiss som går inn i duellene med hodet først. Perfekt sammensetning. Får vi flyten, pluss spillere som Jevtovic, Normann, Babenko, Edvartsen og Thomas fortsetter utviklingen - så utelukker jeg ikke medalje. Får vi derimot starten i fra 2015 tror jeg det blir rett ned i 1. divisjon.
Kristatistisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2016

Post by Cheese Smirnoff »

En gledelig sak er jo at Bjørkan fikk være med på den alvorlig dårlige første halvdelen og den alvorlig sterke snuoperasjonen ifjor. Han vet hva som skjedde innad i laget, og det må være en erfaring som er gull verdt, spesielt med tanke på at det var en ekstraordinær situasjon i norsk fotball. Så hvis det skulle skjære seg fra start nok en gang vil han ha noen verktøy for å få skuta på rett kjøl igjen. Om det så var Olsen/Jacobsen eller Bjørkan/Halvorsen som var årsaken til snuoperasjonen.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by ingen87 »

Novi wrote:Tja, om starten er ekstremt viktig, så ville vi ikke spilt TL i år :-P
Du kan snu på flisa. Hadde vi fått en bedre start kunne vi vært helt øverst og vaka etter sommeren og den rekordlange seiersrekken. Hadde Glimt tapt like mange kamper innledningsvis i 93 hadde vi neppe klart hverken sølv eller cupgull.

Det er litt ironisk at vi setter klubbrekord i antall seiere på rad i en sesong vi ender på 9. plass. Nå var det riktignok bare 12 lag i Tippeligaen i 1993 så sånn sett er det kanskje ikke helt sammenliknbart.
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by G-s-enz »

Freddy Thoresen har ett bra innlegg i lørdagens AN der han påpeker hvor stor risk Glimt tar i år. Han påpeker at det er ekstremt mange spørsmålstegn ved dagens stall. Vanskelig å være uenig med han. Selv om han påpeker at det kan bli vanskelig for tekniske spillere fra Øst-Europa å heve Glimt i en fysisk sterk liga. Det er jeg uenig i,er man god nok takler man det. Bare se på Alanzinho f.eks
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by liverglimt »

Herremin, er det så vanskelig å fokusere på 30 poeng for så å se hvor vi ligger? :D
@liverglimt
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Jeg tar det med en klype salt, og tror det var minst like mye tilfeldigheter - men det fantes de som hevdet at den endringen som kom med JHH sykemeldt og JHH på treningsfeltet var avgjørende. Som sagt, tar det med en klype salt. Men det taler jo ikke i mot Åssa uansett hvordan man ser det. Men likevel, jeg ønsker meg ikke 2 poeng etter 5 kamper. Da tror jeg det blir å koke i hodet på unggutta.

@g-s-enz: Fant ikke den, selv om jeg har AN+. Men den med øst-europeiske spillere ser jeg ikke. Opplever at det er et folkeslag som lykkes oftere i Norge enn noen andre. Også lurer jeg på hvem som er den typiske tekniske spilleren fra Øst-Europa i Glimt..
Kristatistisk
User avatar
Vix
Posts: 765
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 126 times
Been thanked: 123 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Vix »

Jeg tipper, som vanlig, 7. plass. Men egentlig har jeg jo litt samme følelsen som Raymond - enten blir det bedre enn det, eller mye verre. Mange usikkerheter. Merker at jeg sannsynligvis har for høye forventninger til Azemi. Og at jeg er for lite bekymret for midtstopperne. Men det har noe med at fjorårets katastrofeforsvarsspill mest var pga en Sané med motivasjonsproblemer og et eller annet i tillegg i forsvarsorganiseringa som var viddene men neppe hadde så mye med forsvarernes individuelle kvaliteter å gjøre. Det kan da vel umulig gjenta seg? Babenko må funke, Konradsen må svare på tiltale, hadde jeg nær sagt, Trond må selvsagt fortsette å være Trond og helst burde også Jevtovic finne seg noenlunde til rette. Da blir det bra, mye bedre enn noen eksperter kan tenke seg. Og det kan jo hende det faktisk skjer.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by ecke »

RaymondEngmark wrote:Jeg tar det med en klype salt, og tror det var minst like mye tilfeldigheter - men det fantes de som hevdet at den endringen som kom med JHH sykemeldt og JHH på treningsfeltet var avgjørende. Som sagt, tar det med en klype salt.
2015 fra kamp 14 og inn, var ingen tilfeldighet:
a) spillerne så på seg selv, og ønsket endringer i treningshverdagen, jfr interne møter og samtaler
b) treningsøktene onsdag, torsdag og ikke minst fredag med avsluttende "utblåsing" og høyintensive spillerøkter, var helt annerledes fra slutten av mai (bedre treninger og bedre spillere)
c) sammensetning av laget:
1. Sørloth på topp fra runde 11
2. Londak i mål fra runde 11
3. Azemi på kant fra runde 14
3. Chatto fra runde 14
4. Midtstopperparet Sane på venstre og Moe på høyre for første gang fra runde 14
d) forsvarsarbeidet skulle løses enkelt, ikke ta sjanser. Derfor ble forbannelsen stor da Moe dummet seg ut mot Lillestrøm, i strid med vedtatt plan fra mai.
e) samle midtbanen

Det rare er at man bruker så lang tid på å finne tilbake til de løsningene som "alltid" har vært vellykket tidligere.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

@ecke: Misforstå meg rett, jeg avfeier ikke det. Jeg tar det med en klype salt. Alt henger sammen, jeg tror bare ikke Aasmund var den som var ene og alene om å endre trenden. Men det er vel ikke normalt at spillerne kommer med så "sterke" tilbakemeldinger. Taler ikke i fordel av JHH.
Kristatistisk
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Knuta »

Husker sist da Glimt hadde rykket opp i 2009 og samtlige hadde Glimt på sisteplass. Glimt endte som alle vet på 4.plass. Måtte le litt da jeg leste Aftenposten. Det var ingen analyse og stort sett alt handlet om Patrick Berg og hans opphav. Lite seriøst. De som jeg tror får store problemer i år tipper jeg blir Haugesund,Sogndal,Saprsborg og Start.
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by ingen87 »

Vi rykka vel ned i 2009? Regner med du mener opprykket i 2007 og fjerdeplassen i 2008?
Førr Evig!
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Der kom kommentaren fra Freddy Thoresen opp. Det jeg reagerer litt på er "Det vi har sett er at norsk fotball er fysisk tøffere enn begge er vant til. De sliter med å få vist fram sine blendende ferdigheter i møte med sterke, norske krigere."

Er den norske ligaen så fysisk tøff da? Jeg har aldri opplevd den slik. Den er vel mere på det jevne, men kan se tøff ut fordi det er få spillere med høyt teknisk nivå, og dermed spiller dem på andre ferdigheter. Men jeg syntes ikke akkurat det ligner på skotsk fotball ..
Kristatistisk
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by ecke »

RaymondEngmark wrote:Men ser man bort i fra det tror jeg Åssa har gjort en jobb med å bygge lag som vi ikke har sett siden Gåres dager. Virker ikke å være så opptatt om Babenko har et navn for eksempel. Han tar dem på prøvespill, vurderer dem grundig og får inn rett mann til rett rolle. Alt for mange trenere gjør en for dårlig vurdering der, og virker som de velger spillere på VG børsen.
Bjørkan ønsker spillertyper som Babenko og Jevtovic, men rekrutteringsprosessen er langt fra forbilledlig, og mer agentstyrt enn ønskelig. Jevtovic ble sett i en kamp før han kom og Babenko hadde ingen sett. Jevtovic ble signert med bakgrunn i en kamp i Serbia, og en medisinsk test. Babenkos første trening med B/G var torsdag 11.2, og allerede før treningskampene på La Manga den 18.2, var Babenko signert. Bjørkan kan kanskje treffe, men det må bero på god teft, og langt fra fornuftige arbeidsmåter. Jeg er veldig enig i Freddy Thoresen om "høyt spill på Aspmyra" (http://www.an.no/glimt/sport/meninger/f ... 5-4-267948).
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by G-s-enz »

Nei helt enig som sagt Raymond. Merkelig kommentar akkurat det der,hvertfall meget konservativt sagt.

Agentstyrte signeringer,når skal norske klubber lære. Det er idioti ut av en annen verden. Man kan ikke signere spillere basert på at en person som tjener på salget skryter kjøpet opp i skyene!
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by ecke »

11 spillere ut og begrenset økonomisk handlefrihet! Da går man umiddelbart på de spillerne man har jobbet med en stund (Jonassen, Bjørnbak, Thomas), spillere som han kjenner personlig (Wiig), og deretter ser man etter alle innspill som kan være interessant, også selvsagt agenter som man personlig kjenner (Kevin Ingebrigtsen). Her har Bjørkan jobbet hardt, og trolig bedre enn de fleste, i en kort og intensiv tilsettingsperiode, og med lite økonomisk handlefrihet. Bjørkan har gjort det som måtte gjøres, stole på egen teft, begrenset av tid og mulighet for alle ønskelige/ideale overlegninger. Det høye spillet handler imidlertid også om at B/G kunne bitt i det sure eplet ved å beholde flere av fjorårets stall, slik også styreleder stilte spørsmål om: "Hva gjør vi med Londak og Chatto?". Gi Londak 2 år og Chatto 1 år, mente jeg tidligere i høst. Når vi ser hvor hektisk det har vært og at Bjørkan må stole mer på intuisjon og teft, mer enn et solid arbeidsgrunnlag som med Jonassen, Bjørnbak og Thomas, da er jeg fortsatt enig med meg selv.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

VG har Start på jumboplass i dag. http://www.vg.no/spesial/2016/vglupen/?plassering=16.

Når vi snakker om "høyt spill" på Aspmyra, sjekk dette:
Steinar Pedersen ønsker å spille med offensive backer, og mener å ha funnet dem i Follos assist-konge Jens Kristian Skogmo og Henrik Robstad som han rekrutterte fra klubben han akkurat forlot, Jerv. Begge debuterer på toppnivå. Forrige høsts Start-kaptein, Rolf Daniel Vikstøl, danner trolig stopperduo med Tapio Heikkilä, en omskolert midtbanespiller med en håndfull finske A-landskamper.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply