Tippeligaen 2016

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by poteten »

Det kan jeg være tilbøyelig til å være enig i. det er derfor Rekdal burde hatt en ren trener som assistent som kunne handlet det.
Kritisk
User avatar
stormp
Posts: 451
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:00 pm
Location: Fauske

Re: Tippeligaen 2016

Post by stormp »

Knuta wrote:Har rett og slett VIF en dårlig trener som stort sett kjefter og smeller på spillerne sine og tar aldri selvkritikk?
Rekdal fikk for noen år siden spørsmål om han var dårlig til å ta selvkritikk. Svaret hans var intet mindre enn briljant: "Det er bare tull. Evnen til selvkritikk er en av mine sterke sider" :tenk
"Problemet med sitater på internett er at det er umulig å fastslå om de er sanne eller ikke" George Washington
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by liverglimt »

Rekdal en av norges mestvinnende trenere? 1 seriemesteskap og 2 cup. Grei oppnåelse men super?
@liverglimt
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Knuta »

Jeg sa ikke at Rekdal er en nobody, men stilte et par spørsmål om hvordan han opptrer i gruppen og hans disponeringer og kjøp. For meg er det et tankekors at så mange forlater klubben etter kort tid og ingen har noe spesielt positivt å si om Rekdal. At Rekdal har fått med seg 1 seriemesterskap og 2 cup når vi vet at han har hatt norges største investorer i bakhånd skulle vel bare mangle. VIF vant vel serien på 44 poeng p.g.a at Start feilet i siste seriekamp. VIF burde ut fra alle forutsetninger vært den desidert ledende klubben i Norge når det spyttes inn 50-60 millioner i bidrag hver år. Vet at det murres i Klanen om dagen. I går på åpningskampen i Oslo i flott vær i underkant av 6000 tilskuere i følge de som var der, selv om det offisielle tallet var høyere p.g.a kjøpte sesongkort. Det er vel ikke så mye å skryte av for en klubb som kaller seg Oslos stolthet og en befolkning på 600.000 mennesker. I Bodø en by på 50.000 var det 2.400. Prosentvis sammenligning med Oslo/VIF ville det betydd 27.000.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Tippeligaen 2016

Post by Trapattoni »

Med tanke på ressursene Rekdal i store deler av sin trenerkarriere har hatt tilgang til, så er det vel ikke spesielt imponerende? Har Vålerenga hatt noen fremgang av betydning i hans siste periode som trener der? Han brukte vel de to første årene til å fortelle om hvor fæl ståa var i klubben før han kom tilbake...
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Novi »

poteten wrote:Er greit å mene at Rekdal er en dårlig trener, men da bør man ha fakta korrekt først.

Nåh, Rekdal spissformulerer seg så mye og er så medie-kåt (og sier vel selv ganske mye som ikke er kognitivt evaluert med fakta), at han (og Poteten) bør tåle at folk har meninger om ham også. Og skal man kun se på fakta, og da hans resultater som trener ifa poeng, titler og spillere utviklet, ja da er vel noe kritikk på sin plass?

Personlig syns jeg det er trivelig at VIF starter med å tape på hjemmebane. Ikke så mye pga Rekdal, men misliker VIF som klubb. Og Rekdal passer forsåvidt inn i den settingen.

EDIT: La til quote.
Una mas cerveza.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2016

Post by Cheese Smirnoff »

Rekdal har vel et seriemesterskap og et cupgull i VIF og to cupgull i AaFK?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by poteten »

liverglimt wrote:Rekdal en av norges mestvinnende trenere? 1 seriemesteskap og 2 cup. Grei oppnåelse men super?
Alt er relativt. Det ser jeg, men i et land der vi var vant med at RBK var suverene, er det nå slik at det å ta medalje også da blir en slags seier. Synes jeg. Men for all del, det er helt rett at rent faktateknisk er jo det helt greit og ikke "super."
Kritisk
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by poteten »

Min mening er vel mer at Vålerenga lå med brukket rygg og vel så det i begge periodene Rekdal var/er inne i. Han har jobbet opp fra nærmest konk til at Vålerenga har blitt en stabil middelhavsfarer. Nei, det er langt unna gullstriden, men det er også langt unna bunnstriden. Jeg synes personlig at Rekdal har gjort en formidabel jobb med minimale midler. At Enga ikke tiltrekker seg flere tilskuere har ikke bare å gjøre med treneren, men også med ryktet som Enga ødela gjennom hele 2000-tallet. Tilliten er skral etter en tid med høye lønninger og mange skakkjørte karrierer. Rekdal tror jeg ville vært ypperlig som norsk landslagstrener, for jeg er enig, etter å ha tenkt litt, at han kanskje ikke er den beste treneren for talenter og utvikling.
Kritisk
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Knuta »

VIF har aldri ligget med brukket rygg men har sløst bort 100-200 mill i en periode hvor Fredriksen/Spetalen var julenisser. Så var det for n'te gang snakk om konkurs osv. Så kom Trøim inn som ny julenisse og har spytter inn 50 mill i året. Rekdal innrømmer imidlertid at uten Trøim ville laget spilt i 2.div. De siste årene under Rekdal har VIF hatt et stort budsjett, men har kjøpt i hytt og pine. I tillegg solgt og leid ut spillere etter kort tid. Kunne nevne haugevis med eksempler. Gunnarson som var VIFs beste forsvarsspiller i starten på fjoråret ble plutselig leid ut til Sverige. Ingen vet hvorfor. I tillegg unnskylde Rekdal de to første årenes dårlige resultater med at spillerne var så dårlig trent under Martin Andresen. Det burde vel være forbi nå antakeligvis. ?.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

poteten wrote:Dere er relativt ignorante/uvitende mennesker som snakker om Rekdal som om han var en nobody.
Relativt provoserende utsagn det der...

Kjetil Rekdal sin personlighet passet veldig godt inn i spillerstilen hans, for der var han en udiskutabel bauta. Når Rekdal sier "bedre at i skåre på straffen enn at du bomme", så følger han også opp med å sette straffen. Hver gang. Og han var så god i Herta Berlin at han muligens har et stort navn i Bundesliga. Men den personlighetene kom nok med at han nettopp var så god, trygg og hadde vinnermentaliteten. Når han starter på som trener med den samme holdningen han hadde som spiller, så funker det ikke så bra siden han rett og slett ikke har de samme kvalitetene. Ikke det at han er dårlig, men han oppfører seg jo som han er Murinho til tider.

I mine øyne litt av samme typen som Nordlie har vært tidligere om årene, men der dem begge brukte opp spillergruppene, så sitter jeg personlig med følelsen at Kjetil også tråkker spillerne ned i søla fordi han mener dem bør være like sterk mentalt som han selv. Mange ganger har han stått på TV2 og hengt ut spillere 5 minutter etter kampslutt, og det gjør du bare ikke.
Kristatistisk
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Tippeligaen 2016

Post by Trapattoni »

poteten wrote: Jeg synes personlig at Rekdal har gjort en formidabel jobb med minimale midler.
Med minimale midler? God kveld.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by tomath »

Kan godt hende at Rekdal er dårlig på talentutvikling, men jeg føler også at Vålerenga sine unge spillere ofte blir hauset veldig opp. Der Glimt sine unggutter blir hauset opp her på glimtforumet, og kanskje også av AN, så blir VIF sine hauset opp i riksdekkende media. Det mest ekstreme eksempelet her er Glenn Roberts som Morten Pedersen i Dagbladet ville ha på landslaget (+ han ble kåret til Norges 50. beste spiller i samme avis) på et tidspunkt da han knapt hadde debutert for A-laget til VIF.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Knuta »

De to klubbene som er desidert dårligst når det gjelder økonomi og hva de har fått ut av pengene sine er VIF og Brann, tett etterfulgt av TIL og LSK. Sånn sett er det jo bra at Sandnes gikk fra TIL til VIF. Han har jo veldig mye erfaring på hvordan en klubb kan raseres økonomisk.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by poteten »

Mitt inntrykk er at Vålerenga ikke har særlig med midler etter en lønnsfest uten like siste 15 år.
Kritisk
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by poteten »

RaymondEngmark wrote:
poteten wrote:Dere er relativt ignorante/uvitende mennesker som snakker om Rekdal som om han var en nobody.
I mine øyne litt av samme typen som Nordlie har vært tidligere om årene, men der dem begge brukte opp spillergruppene, så sitter jeg personlig med følelsen at Kjetil også tråkker spillerne ned i søla fordi han mener dem bør være like sterk mentalt som han selv.
Jeg kjenner ikke til at Kjetil Rekdal oppfører seg slik og det tviler jeg på også, siden noe sånt ville vært tabloidmat. Men jeg vet at veldig mange spillere trives under hans regime. Såvidt jeg har skjønt på kilder innad i Vålerenga, så er det mye galgenhumor og dårlig prat som kanskje tar seg dårlig ut på tv, for å si det sånn. Jeg tror ikke at Rekdal er en særlig til mobber, men ser godt at man kan reagere på enkeltutsagn hvis man oppriktig har en tro på at trenere står og driter ut de som drites kan.

Nå har vel Rekdal lært etter et par uheldige episoder i kampens hete, men det har hovedsaklig vært motstanderne. At han er tøff, er det ingen tvil om, men spillergruppa aksepterer jo det. Hadde de ikke syntes det var ok, ville neppe Rekdal sittet så lenge. Innbiller jeg meg.

Jeg er dog, som nevnt flere ganger, tilbøyelig til å være enig at Rekdal og talentutvikling er en dårlig match. Men han er fortsatt en av de beste trenerne vi har, om vi ser på kampledelse og det strategiske. Det synes jeg.
Kritisk
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Knuta »

Vel om han vært så strategisk er vel noe som henger igjen fra cup-finalen med AAFK, hvor hans utsagn om at det han gjorde var coaching i verdensklasse. Ikke så veldig strategisk at han får 10 mill av Trøim for å hente Moa tilbake som har vært skadet de siste to årene og hentet en svenske fra serie-A som ikke spilte en eneste kamp i Italia og sendte bort Gunnarson til utlån til Sverige samt på liv og død fikk mer penger fra Trøim for å hente Kristiansen fra TIL som ble solgt til Brann like etterpå. At laget med alle de ressursene etter at Rekdal er tilbake har hatt plasseringer som elleve, seks og sju vitner vel ikke så mye om en god strategi. Jeg så vel stort sett i hele fjor mangel på strategi og spillesystem, også inkludert de 2 tapene mot Glimt. Men Rekdal er jo veldig flink til å proklamerer at det til enhver tid er neste år som gjelder og at det i 2016 er kun medalje som er godt nok. Men dette er mitt siste Rekdal innlegg på en stund.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by Sulliken »

Anyway.
Svea er på bærtur. Lurer på om han har vært på en bedre middag med Semb...
http://www.vg.no/sport/fotball/landslag ... /23638893/
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Tippeligaen 2016

Post by Trapattoni »

Vålerenga har i likhet med de aller fleste klubbene vært nødt til å kutte i sine budsjetter de siste årene. Men det forandrer jo ikke det faktum at klubben fortsatt ligger solid plantet langt oppe på tabellen over hvor mye penger som brukes. I tillegg stiller Trøim midler til disposisjon for spillerkjøp. I inneværende periode som VIF-trener har ganske enkelt ikke Rekdal levert varene. Det kan selvsagt endre seg denne sesongen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

VIF hadde greie lønnsutgifter i 2014 i hvert fall, det kan man se her. Snittlønna for de som kan forventes å ha fulltidsjobb er på over millionen, og da er trener Rekdal tatt ut. Halvanna million til Hirschfeld, millionen til Kristensen og Zahid ... tviler på at noen av disse tok det helt store lønnskuttet i 2015.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2016

Post by Cheese Smirnoff »

Kristiansen og Hirschfeld forsvant vel begge ut iløpet av 2015. Lønna sett opp i mot deres sportslige bidrag var nok grunnen til at de fikk forlate. Har de lært? Med Stig Ove Sandnes som leder: neppe.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Noen som ser TIL - Start? For en pariodi av en fotballkamp i de forholdene der. Rart dem ikke ser at dette gjør tippeligaen som produkt mye dårligere.
Kristatistisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

Må jo være komplett usebart for noen som er rødgrønn fargeblind?

Uansett, er ikke CL-nivå på det som skjer ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by G-s-enz »

Engen sliter mot Sogndal,trist........
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Knuta »

G-s-enz wrote:Engen sliter mot Sogndal,trist........
Trist?. Ser jo at Sogndal er mye bedre enn mange på forumet mente etter kampen mot Glimt. Ville vært nitrist dersom VIF skulle vinne.
Post Reply