Tippeligaen 2016

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by liverglimt »

Bygg haller og snu sesongen fra september til mai.
@liverglimt
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Kesseboy: Jeg har nå hørt mange ganger at tippeligaspillere klager på den lange (og kjedelige) oppkjøringsperioden som er i Norge. I et tenkt tilfelle vil jo ikke en vinterserie komme i tillegg til det som er, men i stede for treninger, treningskamper mot mostand fra lavere divisjoner og kanskje La Manga. Eller rett og slett gjøre La Manga til en del av vinterserien.

La oss si at vi inkluderer Tippeligaen og 1. divisjonslagene i dette. Da har vi 32 lag, det samme som i et VM sluttspill, og hele vinterserien vil kunne gå over samme lesten som et VM. 4 lag pr gruppe, 8 grupper og dermed 8 byer/haller hvor kampene spilles. Kanskje går innedende over 4 uker og resten over 2 uker. Europa-cup plass til vinneren, og naturligvis ligger det jo penger i potten også.

Men hei - dette har jo aldri vært foreslått noen gang fra NFF, så dette blir jo ekstremt spekulativt. Men personlig skulle jeg gjerne sett det debattert om ikke annet. Det er et forslag som spiller på lag med breddegraden vi lever på, som gir nye utfordringer så lenge det gjøres skikkelig. Så må jo såklart NFF være smarte nok til å styre unna de travleste PL / Vinteridretthelgene.

For Glimt mot Godset i Februar i Nordlandshallen kunne vært en skikkelig godbit.

Edit: Er definitivt ikke uenig med liverglimt sitt forslag heller, det hadde alle tjent på. Eller enklere - bygg tak over de stadioene som er.

Edit-edit: Eller vet ikke, jeg syntes faktisk det er sinnsykt flott med sommerkamp på Aspmyra i strålende sol, shorts, is og 13-14 grader 8)
Kristatistisk
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by poteten »

Neida, jeg er enig i at det er ting i dette som kanskje ikke er gjennomtenkt. Men det faktum at vi kunne utnyttet de mange hallene vi har og samtidig hatt "turneringshelger", ville jo økt "ligacupen" som status.
Kritisk
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Knuta »

Ideen til Poteten synes jeg er bra. Uenig i det at hallene ikke er utnyttet godt nok. Pr. dato er de overutnyttet fra tidlig på morgenen til seint på kvelden. Man må huske at det ikke bare er topplagene som bruker hallene. LSK hallen og hallen på Valle/Hovin brukes av de fleste lag i regionen, også småguttelag, guttelag, juniorlag, jentelag så det er ikke slik at hallene står og ikke er i bruk. For Nordlandshallen vet jeg for lite om. Hallen på Fornebu har fjernet kunstgresset og har helt nye eiere. Tanken er god men er pr.dato ikke mulig å gjennomføre dessverre.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by ingen87 »

Av alle de forslagene NFF har kommet med, satt opp mot dette forslaget fra Raymond, mener jeg det er overlegen seier til Raymond.
Førr Evig!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2016

Post by Cheese Smirnoff »

Nordlandshallen er vel også så oppspist på treningstid at lagene knapt får varmet opp før neste lag skal bruke banen.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by poteten »

Ja, jeg vet de er i bruk, men her må vi bare bygge på og bygge på.
Kritisk
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

@ingen87: :lol: Takk da, men motstanden var ikke allverden

Hallene er overbooket ja, men la oss snu det på hodet - en mer organisert vinterfotball ville jo kanskje ført til at flere haller ble bygget? Uansett brukes jo hallene fra før til treningskamper og bedriftsturneringer, så da skulle man tro toppfotball kunne få plass der også. En ligacup ville jo også føre til at mesteparten av treningskampene forsvant i samme periode.

Edit: Og det er sikkert flere haller enn man først tenker. Abrahallen, den på Mo (har dem ikke to nå forresten?), e har fått en på Fauske til og med. Så det skal vel ikke stå på hallkapasiteten.

Hvem tar ansvaret for å sende en mail til Benn Eidissen? Consultligaen - hvordan smaker det, Benn? :LFC
Kristatistisk
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by poteten »

Benn-ligaen må nok til ;)
Kritisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2016

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg skjønner ikke hvorfor barn og ungdom ikke kan trene ute hele året. Med et dugelig brøyteutstyr klarer man å holde en kunstgressbane såpass snø- og isfri at det er fullt mulig å spille vanlig fotball på den, også på vinteren. Selv har jeg trent på trøndersk kunstgress i alle årstider og alle værfenomener i mange år, og det eneste som skader deg er viljen til å gå ut døra. At alle må ha en hall å spille i er et i-lands luksusproblem, man kan godt kaste ut alle årsklasser opp til junior, så kan hallene bli brukt til de som trenger gode treningsfasiliteter og kamper/turneringer. Tenk bare på strømutgiftene ved å lyse opp og varme opp lufta for barn og ungdom som til alle tider har vært ute på fritida si.

Dette var et lite sidespor.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by ingen87 »

Kokoo(n)-cupen? :)
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Knuta »

Skal Benn bygge om barnehagene sine til innendørshaller?.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

@cheese: Pga tele i grunnen. Banene blir STEINHARDE. Skader ved fall, belastningsskader i ankler, hæl m.m. Kunstgresset flexer heller ikke og immiterer asfalt bedre enn gress. Spiller du inne i nordlandshallen ene dagen og ute på bankgata neste dag så merkes det faktisk ganske godt fra første minutt.
Kristatistisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2016

Post by Cheese Smirnoff »

For profesjonelle spillere, ja. For barn og unge, samt hobby-spillere med vanlig kropp: ingen problem. I kystnære strøk er det så lite speikfrost at det er svært sjeldent at jeg har opplevd at banen har vært så hard at den var helsefarlig. Og i Bodø er det enda mindre frost enn i Trondheim. Barn springer rundt på asfalt hele dagen, så snakk om dårlig demping i gresset blir jeg ikke med på.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Det går ja, for det gikk jo tross alt før å spille med ispigger. Been there, done that. Men om man hadde forventet det i dag, så tror jeg du kunne sett langt etter rekrutteringen til fotballen. Problem og problem. Gå i en hodeduell og lande på skuldra på en bakke full av frost er som å lande på asfalt. Et annet problem er at kunstgressko funker veldig dårlig, de synker ikke ned i gresset og du får mange flere overtråkk. Sko av typen Coopa Mundial Team funker mye bedre, og du får ikke belastningsskader med dem, men de blir også veldig glatte. Har drevet litt med gravemaskin også, så at det ikke er skikkelig frost i bakken i Bodø må du lengre ut på landet med :)

Men det spørs hvor mange som gidder å spille ute på vinteren også. Tror ikke det er så mange.
Kristatistisk
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Knuta »

Nå er vel denne tråden litt på villspor.?. Hvis nå VIF skulle tape mot RBK på lørdag vil de stå med 0 poeng etter 3 kamper. Kan ikke huske at det har skjedd før. Det blir en veldig interessant runde. Glimt har mulighet til å få en kjempestart eller havne i flokken midt på tabellen. Håper at de virkelig knuser Stabæk som de gjorde i høst.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2016

Post by Cheese Smirnoff »

Neymar og Messi har ikke lidd store skader av å spille på steinhardt underlag som barn (bokstavelig talt) eller afrikanere på knusktørr leirjord. Å trekke inn fotballsko til flere tusen for å unngå belastning viser bare hvor galt det går her i vårt hjørne av verden, hvor alt som er vanskelig, ubehagelig eller hardt skal betales og/eller unnskyldes vekk. Man bør ikke måtte lokke barn til oppvarmede haller for å få dem til å spille fotball.

Nuvel, nok om det. Hørte på radioen at Rekdal gikk i forsvar for landslaget med akkurat samme argumenter som han bruker for å bortforklare hans egen sportslige fiasko. Håper på nok et VIF-tap.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Garrincha »

Det går an å spille ute på vinteren, men i et utvilkingsperspektiv tror jeg det er et skritt tilbake å sende kidsa ut i snøen. Man blir ikke akkurat noe tekniker av å spille i 25 cm snø oppå is.

Sier forøvrig ikke nei takk til et nytt VIF-tap. God underholdning i å se Rekdal sur.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Glimt1916 »

RaymondEngmark wrote:
Det er jo ikke bare tall tatt ut av luften. Ser en jevn stigning opp mot 2007, og en jevn nedgang siden den gang. Kan ikke bare avskrive det med hvilke lag som spiller, det blir for teit. Så systematiske tall forteller vel heller en historie om en satsning mot publikum som fungerte frem til 2007 med den jevne økningen, og en feilslått siden den gang.

Kanskje vi til og med vi har noen Arne Scheie'er her inne som kan si hva som endret seg, men det er sikkert sammensatt, men ikke værre enn at du kan relatere det til det helhetlige produktet. Og Brann var jo i TL i 2014, mens Mjøndalen ikke var det ...
Jeg avskrev det ikke med hvilke lag som spiller, jeg sa at i enkelte sesonger kan det gi utslag. I 2014 hadde fks Hammarby det høyeste publikumsnittet i Norden med 19 000, på nivå to i Sverige. Det jeg derimot skrev var at man ikke kan ta rekordårene og late som om det skal være normalen, og alt annet er dårlig. Ser man publikumsoppmøte i sammenheng med innbyggertall er vi som sagt blant de bedre i Europa. Snittet i Norge ser de siste fire åene ut til å ha stabilisert seg rundt 7000. Ser man fks til Sverige, som har omtrent dobbelt så mange innbyggere som Norge, så hadde de i fjor et snitt på rundt 10 000, I 2014 var snittet i Sverige 7132. Det vil si at i nabolandet med dobbelt så mange innbyggere gikk 1 711 722 på kamp, I Norge gikk 1 670 628 på kamp.

Det betyr ikke at ikke ting kan gjøres bedre, jeg er fks veldig enig i det som ble sagt om at runden blir spredt rundt på for mange dager. Det er også selvfølgelig viktig å jobbe for å få publikumstallene opp igjen. Poenget er bare at det er ingen grunn til å krisemaksimere noe som faktisk er ganske bra.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Teorien din holder jo vann, men hva med praksisen? Da skulle vi i Glimt kunne si oss godt fornøyde med 714 tilskuere pr kamp fordi Herta Berlin med 3.5 millioner innbyggere har 50.000 tilskuere. Jeg er veldig uenig med deg, ikke fordi at hvert år skal være et rekordår, men ca 10 år med oppgang i tilskuertallet etterfulgt av ca 10 år med nedgang gir en trend. Og grunnlaget legges av den felles satsningen, altså TV tilbud, tidspunkt i forhold til andre tilbud, mediadekning generelt, nivå, profiler etc. Etter det finns det enda masse potensiale som hver enkelt klubb kan gjøre noe med.

Skal riktignok ikke krisemaksimere 7000 som snitt som du jo påpeker, men det 3000 i snitt pr kamp i forskjell. Det er mye penger!! Som igjen betyr mye for hvor konkurransedyktig Norske klubber er. Det er 9 millioner i ekstra inntekter pr klubb!
Kristatistisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

Det skjedde noe i samfunnet i 2007, gjorde det ikke?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Absolutt, men det forklarer ikke at det i 2014 med enormt forbruk fremdeles var nedgang.
Kristatistisk
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by Sulliken »

TOPIC!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

Synes du ikke tilskuerutviklinga i TL er on topic i TL-tråden, Sullik? ;)
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by MhepA »

Vi har veldig lite tilskuere i Norge. Utfordringene er selvfølgelig større mtp. folketall, men det er ikke folketallet som bestemmer hvor mange som kommer på kamp. Se på Vålerenga, de har 10.000 i snitt i løpet av en sesong, mens det bor rundt en million i området. I tillegg er VIF nærmest det eneste alternativet de har i hovedstaden på toppnivå. Klart de har konkurranse fra LSK, Stabæk og Godset men det er nok av folk å ta av. Det er ikke der det ligger. Nice har 17.000 tilskuere i snitt på en topp moderne stadion bygget for EM, 360.000 innbyggere i selve byen, selvfølgelig mer i området. Poenget mitt er at folketall er ikke noe vi får gjort noe med, skal vi skylde på det så får vi aldri opp tiskuersnittet i Bodø. Vi er andre dårligst i Tippeligaen anno 2015 (bare Mjøndalen bak oss). Slik som oppmøte var mot Sogndal i seriepremieren, så ligger det virkelig ann til at vi blir dårligst i år også. I mine øyne burde vi ha som mål å være så god som overhodet mulig på alt. Et klart mål bør være å ha fler tilskuere enn Tromsø, Haugesund, Sogndal, Sarpsborg og Stabæk. Det er klubber som har en arena som er på nivå rundt vår egen og et sportslig nivå som ligger rundt det samme. Aalesund, Start, Molde, Lillestrøm, Strømsgodset, Odd, Vålerenga, Viking, Brann og Rosenborg har per dags dato bedre forutsetninger til å skaffe tilskuere, men de gjør jaggu ikke så mye bedre de heller. Jeg føler at et tilskuersnitt på ca. 5000 tilskuere burde være et mål for en klubb som Bodø/Glimt, ærlig talt. Når jeg ser 2-tallet først så kjenner jeg frysninger.. og ikke av den gode sorten.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Post Reply