Tippeligaen 2016

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by mortsto »

http://www.adressa.no/100Sport/fotball/ ... 671938.snd

De fleste tippeligaklubbene melder om økning i sesongkortsalg. Glimt har ikke peiling på hvor mye de har solgt.
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by ingen87 »

Hvor lang tid skulle det ta å bytte billettsystem?? Mener sesongkortene skulle ligge under juletreene..
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8383
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Boombadila »

Det tar vel så lang tid som det tar. Integrering av (gode) datasystemer og rutiner tar ofte tid.

Det burde vel alle her vite som har vært borti det offentliges datasystemer?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Garrincha »

Hadde onkel Trond subsidiert Glimt og ikke Murmansk FC så tror jeg at jeg ikke hadde vært her på forumet engang. Hadde ikke respektert klubben min på samme måte. Jeg er for konkuranse, men fair konkuranse. Så lenge konkuransen er fair så har man kun seg selv å skylde på hvis det går dårlig og da må man skjerpe seg. Men skjerper man seg går det kanskje bedre neste gang.

Det Brann legger opp til er at tabellen skal være satt. Og da er det, sagt på spissen, ikke nødvendig for de små klubbene å skjerpe seg, bli bedre, strekke seg etter noe. Da har vi allerede på forhånd fasiten, nemlig at Vålerenga, Rosenborg, Brann og Viking er der oppe. De snakker hele tiden om hvor viktig det er å for eksempel få redusert Tippeligaen til færre lag, slik at de få som er igjen kan nå Europa og at vi da ikke får så mange "uinteressante" kamper. Men personlig så driter jeg i om Brann kommer til Europa. Flott for dem hvis de gjør det, men det JEG vil er å se klubben min spille på høyeste nivå, og jeg vil drømme om at en eller gang før jeg går tom for livskraft at kanskje Glimt kunne ha vunnet serien. Bare èn gang.

Pikken Semb (beklager ordbruken, men den er strengt nødvendig) som drømmer om at færre lag gjør alt så mye bedre har ikke forstått noen ting som helst hva fotball handler om, og jeg mener han er en trussel mot fotballen og må rett ut, han og hans kumpaner. Johannesen i Brann driter kun ut sin egen klubb og hun må få lov å gjøre det, men hun er så til de grader på villspor at jeg hadde skjemtes bigtime hadde Brann vært min klubb.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Re: Tippeligaen 2016

Post by SH »

Hva er forskjellen på den økonomiske dopingen Trond Mohn gjør med TIL i dag kontra det Nordlandsbanken gjorde med Glimt i sin tid? Den eneste forskjellen er jo bare størrelsen - hvor går egentlig grensen?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

Det er vel ingen som er spesielt stolte av historien som FK Nordlandbanken. Vi ser vel heller at vi klarer oss sjøl, og jeg tror de fleste her lever fint med middelhavsfareri for egen butikk foran at noen skal kjøpe oss et pokalskap. Eller er jeg lovlig naiv da?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by mortsto »

I rettferdighetens navn så er det ikke bare TIL som får penger kastet etter seg og som soser dem bort like kjapt. Det gjør også ganske mange andre i eliteserien. Selv om det irriterer grenseløst at tåpskapen i nord ikke har fått så store konsekvenser som det kunne fått om ikke Mohn var ute med millionene sine. Det flotte er jo at TIL er såpass skakkjørte at millionene ikke kjøper dem suksess for tiden.
Hadde sagt ja takk om noen hadde gitt oss penger, så lenge klubben hadde hatt vett nok til ikke å gjøre seg avhengige av nye gaver i fremtiden. Problemet er vel at det er nettopp det klubbene ofte ender opp med å gjøre.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by gavharr »

Hvor TIL får pengene sine fra bryr jeg meg egentlig fint lite om. Selvfølgelig blir man litt misunnelig, men det TIL får fra Mohn er jo bare lommerusk i forhold til det VIF og Brann skusler bort på jevnlig basis...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Enig med Kesseboy. Og det er forskjell i mellom det Glimt drev med og det TIL driver med. De mange gangene NB måtte redde Glimt var det i jappetiden til fotballen. Millionlønninger var helt normalt, spillere ble kjøpt over en lav sko og mantraet var at man måtte bruke penger for å tjene penger. Glimt gjorde ærlige forsøk på å henge med på karusellen, men så var det også sånn at for dem som ikke traff blink så endte det med en skikkelig baksmell. Der var Glimt absolutt ikke alene, unntaket var vel nesten bare RBK med sine CL millioner, ellers måtte klubber reddes over en lav sko av eksterne "investorer". Selv om vi ikke skal være stolte av perioden, hadde det sin forklaring - men Glimt brettet opp ermene og tok den mest solide økonomiske oppvasken i norsk fotballhistorie. Og kanskje den første med en oppvask som har fungert over tid.

Tromsø derimot driver fremdeles uansvarlig i en tid hvor alle andre har oppdaget at det ikke er levedyktig over tid - og nærmest budsjetterer med at Trond Mohn skal redde dem ut. Helt uforståelig selv om jeg legger hatet mitt til TIL til siden.
Kristatistisk
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Re: Tippeligaen 2016

Post by SH »

Kesseboy wrote:Vi ser vel heller at vi klarer oss sjøl, og jeg tror de fleste her lever fint med middelhavsfareri for egen butikk foran at noen skal kjøpe oss et pokalskap. Eller er jeg lovlig naiv da?
Ja, det tror jeg. Og man trenger ikke se lengre enn til BHK for å avkrefte den teorien. For 10 år siden lå de i nedre sjikt av 1. divisjon med lokale gutter som trakk 50 stykk til Stordalshallen, hvor man et par-tre år senere hadde dansker og andre utlendinger (med en benk hvor de samme lokale guttene satt trygt plassert) i et fullstappet Bodø Spektrum hvor de kjempet om de høyeste plasseringene i eliteserien. Så kan man jo selvsagt si at egget kom før høna - eller motsatt, men de har utvilsomt noe med hverandre å gjøre.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Novi »

mortsto wrote:http://www.adressa.no/100Sport/fotball/ ... 671938.snd

De fleste tippeligaklubbene melder om økning i sesongkortsalg. Glimt har ikke peiling på hvor mye de har solgt.
Fryktelig amatørmessig. Nytt billettsystem er en dårlig unnskyldning som det absolutt finnes løsninger rundt. Kunne vel tatt bestillinger før jul på en reserveløsning. Tror Glimt er langt mer opptatt av sponsorer, uten å se sammenhengen mellom deres betalingsvilje, publikumsoppslutning, og generell interesse rundt Glimt.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

@SH: Men BHK har vel kommet dit de er pga satsing, arbeid og litt flaks? Eller er det storforbrukende rike onkler i bakgrunnen som ikke gjør mye av seg?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by ingen87 »

Boombadila wrote:Det tar vel så lang tid som det tar. Integrering av (gode) datasystemer og rutiner tar ofte tid.

Det burde vel alle her vite som har vært borti det offentliges datasystemer?
Det som tar tid er å finne aktuelt system og tilpasse dette til sin organisasjon. Mye tyder på at Glimt begynte dette arbeidet etter sesongslutt ifjor. I mine øyne burde de vært ferdig med tilpasningene før sesongslutt, slik at de kunne ta i bruk programvaren rett etter siste kamp. Da ville de fått sag greit inn i systemet til å få sesongkortene ut for salg før jul.

Er sesongkort ute for salg? Eller kan man tolke artikkelen som om at Glimt ikke vet hvor mange som er solgt? Isåfall er jeg litt skeptisk til valg av billettsystem.
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8383
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Boombadila »

Hadde det enda vært så enkelt.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by ingen87 »

Aagnes har jo innrømmet at Glimt ble tatt på senga? Dette ble hentet fra "Generell diskusjon om Bodø/Glimt"
– Det skyldes at nåværende systemleverandør har valgt å kutte ut fotballsatsingen sin. Dermed kommer skiftet tidligere enn vi var forberedt på, forklarer Aagnes.
Han innrømmer at Glimt ble litt tatt på senga da beskjeden nådde klubben.
– Planen min var at sesongkortene skulle være klare innen 15. november, men nå må vi vente til ny leverandør har fått setekartet på Aspmyra implementert i sine systemer. Det tar litt tid, sier Aagnes.
Så kan man jo selvfølgelig legge skylden på iTicket og si at de var sen med å komme med melding om kutt i fotballsatsninga, men jeg mener Bodø/Glimt uansett burde være på banen og vurdere billettsystemer fortløpende og være orientert i markedet. Spesielt siden iTicket har levert et ræva produkt de siste 10 årene.

Jeg tror uansett at iTicket har prøvd å nå frem med sine beskjeder til de i administrasjon på Aspmyra...
Førr Evig!
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Novi »

Er godt kjent med at it-implementering tar tid, både som leverandør og mottaker. Men når det gjelder noe som angår direkte cash-inntekter, så er ikke unnskyldning om at det tar tid godt nok. Da må man sørge for at det kommer opp en eller annen reserveløsning opp tidsnok til at man får pengene inn. Og man kunne her solgt sesongkort på de forskjellige seksjonene, og latt selve sete-velgingen komme senere. Men i stedet velger Glimt å holde kjeft, ikke si noe på nettsiden, og skylde på leverandør når de blir spurt? No offense, men er Glimt et kommunalt foretak?
Una mas cerveza.
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by ingen87 »

Selvfølgelig tar det tid, og det må det gjøre for å finne gode løsninger. Problemet her er at Glimt har dårlig tid (som alltid fordi de "blir tatt på senga"). Dette kunne de helt sikkert funnet ut av tidligere, og begynt å sett på løsninger slik at implementering kunne startet like etter serieslutt. I midten av desember var de usikker på hvilken leverandør de skulle gå for (mest sansynlig ikke iticket, sto det). Det burde vært klart når dommeren blåste i fløyta i november.
Førr Evig!
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Det er vel bare noe man må akseptere, men det skaper jo frustrasjon å se at klubben drives mer som et idrettslag på dugnad, enn som en profesjonell og konkurransedyktig bedrift. Når man tenker på merkevaren som ligger i bunn som gjør at de kan slippe unna med såpass mye venstrehåndsarbeid, så er det lett å tenke tanken på hva er potensialet om alt hadde vært profesjonelt til fingerspissene. Det er nesten ubehagelig å tenke på.
Kristatistisk
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by ingen87 »

NFF gjør ingen endringer i hht. Tippeliga-modellen

http://www.aftenposten.no/100Sport/fotb ... 4881_1.snd

Virker fornuftig, ihvertfall mer fornuftig enn de hårete modellene som har blitt presentert.

Er 2. divisjon som får det store trykket, og selvfølgelig 3. divisjon. Det vil bli et helt annet nivå i 3. div fremover.
Førr Evig!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16613
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 997 times
Been thanked: 782 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by Sulliken »

Bra at Nff for en gangs skyld tar til fornuft med tanke på TL.

Endringene i Obos og 2. div. tror jeg er bra tiltak. Obos blir mer stabil og mindre bingopreget, og det blir hardere å rykke opp til Obos. Som de sa. En mer stabil Obos der færre rykker ned, kan bidra til bedre utvikling av talenter.

Så blir det og tøffere å komme seg opp til Obos, noe som gjør at det er klubber med litt ambisjoner som klarer å kvalifisere seg. Det spisser konkurransen, og vil nok gjøre det nivået bedre og.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Garrincha »

Slik jeg forstår det blir det også nå vanskeligere å rykke opp fra Obos og ned fra Tippeligaen? Eller er det potensielt tre lag som kan rykke opp men i værste fall (sett fra Obos' side) kun ett?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Altså jeg skjønner jo hva det Nederlanske selskapet har tenkt med analysen; færre klubber, mer interessante kamper, sterkere økonomi som igjen leder til bedre spillere, arenaer, TV tilbud og kamprammer. Problemet er bare (som med en del andre ting) at du må være norsk for å forstå hvorfor det ikke går. Tippeligaen er milevis unna å kunne konkurrere med PL for den gjengse nordmann, så den lille økningen man ville sett ved å spisse tippeligaen ville trolig blitt spist opp av manglende interesse fra hele landsdeler uten tippeligalag. Og attpåtil, hvor høyt i kurs står ikke derbyene rundt om kring, som det ville vært færrre av med en reduksjon. Glimt-TIL for å snakke om ett.

Men når det gjelder endringene i OBOS og nedover, så var de midt i blinken spør du meg. Nivået på veldig mange 3. divisjonslag ligner på noe som er mosjoniststandard for fotballspillere å regne. Det ser litt ut som TL består, OBOS blir spisset, 2 div blir et lite nivå under mens 3. div kommer til å bli det 2. div var før. Masse arenaer for unge talenter å prøve seg på, topp!
Kristatistisk
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Tippeligaen 2016

Post by Zero »

Stian Sommerheim
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Gvandreassen »

Jeg liker også at de skylder på tøffe tider i regionen når de har brukt massive pengesummer på middels resultater i flere år. Men herregud, vi har hatt våre perioder vi og. Det likevel utrolig deilig at vi drives så godt nå :D
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by mortsto »

http://www.an.no/eliteserien/tv-2/fotba ... 5-4-246477
Førstkommende fredag legger TV2 ut tv-oversikten for de 25(!) første rundene.
Post Reply