Cupen 2016

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Cupen 2016

Post by J I P »

Kommer Glimt seg hjemom på Torsdagskvelden? Og kan de reise ned på Søndag til Odd-kampen eller må de reise dagen før? Det bli en tøff uke med 3 kamper på kort tid.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Cupen 2016

Post by Knuta »

Til Tjongs: NFF har liten fantasi når de stortsett setter f.eks TUIL mot TIL mot hverandre år etter år. Min påstand var litt ironisk ment men er litt basert på at for noen år siden var det kun GLimt og TIL igjen av nord-norske lag og NFF satte de opp mot hverandre i 4.runde. Det var da det fortsatt ikke var trekning i 4.runde. Mange reagerte sterkt på dette. Tviler sterk på at LSK og VIF ville blitt satt opp mot hverandre i tilsvarende setting. Håper kampen på torsdag går greit og at Glimt slipper ekstraomganger som sliter på laget.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Cupen 2016

Post by FSHelgeland »

Nå er det vel en stund siden forbundet har satt opp TUIL mot TIL i cupen. I 2014 så slo TUIL ut Godset i tredje runde, mens i 2015 så var det jo vi som tapte mot TUIL. I 2013 så røk TUIL i andre runde mot Ull/Kisa, og i 2011 røk de mot Alta i 3 runde. I 2005, 2007, 2010 og 2012 derimot røk de mot TIL. Å så skal de møtes igjen nå i 2016. Siden 2004 har de altså blitt satt opp mot hverandre 5 ganger på 12 år.
Tippeliga 2015
tjongs
Posts: 2583
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Cupen 2016

Post by tjongs »

Sist Glimt og Polka møttes i 4.runde var den famøse kampen i 2002 (1-5). Etter det har de møttes tre ganger i 3.runde, en gang i kvarten og en gang i semien. Det er mulig 4.runde ble satt opp den gangen, men sålangt jeg kan huske har 4.runde alltid blitt trukket. Her kan det dog godt være jeg husker feil.

Alle tre gangene de har møttes i 3.runde har ett av lagene vært rangert lavere enn topp 16 av gjenstående lag i cupen.
I 2006 var Harstad med i 3.runde
I 2011 var Alta med i 3.runde
I 2014 var TUIL med i 3.runde.

I 2014 ønsket NFF ønsket også NFF å gjøre det vanskeligst mulig for trønderske lag i 3.runde (RBK-Ranheim, de eneste to gjenværende trønderske lagene. De to trønderfylkene som snart er ett har forøvrig kun 35.000 færre innbyggere enn de tre nordligste fylkene).

De ønsket å gjøre det vanskelig for lag fra både Oslo og Bergen (VIF-Lyn og Fyllingsdalen-Brann, eneste gjenværende lag fra Hordaland, Grorud var i tillegg fortsatt med fra Oslo. Både Oslo og Hordaland har forøvrig flere innbyggere enn No/Tr/Fi).

Ellers er det plenty med "lokal"-oppgjør i denne runden i 2014, dvs mellom lag fra samme fylker.

Helt enig i at å sette opp 3.runde (og 2.runde) er noe forbanna tull, men å blande inn 60-tallskonspirasjonen om at sentralmyndighetene stjeler fisken og gjør livet vanskelig i retur faller på sin egen urimelighet.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Cupen 2016

Post by ingen87 »

Jeg har sagt det før, og sier det igjen - cupen bør trekkes fra 1 runde. Idag er det dyrere å leie buss fra Bodø - Narvik enn å reise omtrent hvor som helst i landet med fly. Jeg tror cupen hadde blitt en enda større folkefest. For å forhindre at TL lag får hjemmekamp mot 3. div lag kunne det vært lagt inn en regel om at det svakeste laget i divisjonssystemet får hjemmekamp dersom det skiller en divisjon mellom lagene. Dvs TL-lag spiller borte mot 2 og 3 div lag, OBOS-lag spiller borte mot 3. div-lag. Øvrige oppgjør trekkes også hjemmekamp / bortekamp.

Jeg klarer ikke helt å se argumentene for at kampene settes opp av NFF.
Førr Evig!
tjongs
Posts: 2583
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Cupen 2016

Post by tjongs »

At 1.runde settes opp tenker jeg er greit nok, selv om det også hadde vært helt OK med trekking her. Da er det mulig å skape folkefester, og det er fortsatt veldig mange lag å velge mellom. Men fra og med 2.runde bør det være trekking, og at 3.runde settes opp er jo helt krise. Måten dette settes opp på gjør jo også veien veldig vanskelig for 3.divisjonslaget som smeller cupbomba mot TL-motstand i 2.runde. Disse lagene blir konsekvent satt opp mot ny TL-motstand i 3.runde, og får dermed alltid en av de vanskeligste motstanderne.
Nei, la cup være cup, kampene trekkes og første lag opp av hatten får hjemmekamp. Blir ikke mer fair enn det, og grunnlaget for den årlige debatten om hjemme-/bortekamp og oppsett faller helt bort.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Cupen 2016

Post by ingen87 »

tjongs wrote:Da er det mulig å skape folkefester
Jeg synes sjeldent kamper mot Junkeren, Tverlandet, Innstranda, etc. Har vært noen store folkefester?

Sånn teoretisk sett så kunne de fått Rosenborg, Brann, Tromsø og Vålerenga istedenfor Glimt. Er rimelig sikker på at disse kampene hadde blitt større folkefester.
Førr Evig!
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Cupen 2016

Post by Shredd »

Det går på at ingen av disse lagene har noen fanskare. Alle fotballinteresserte i bydelene heier trolig også på Glimt. Tror ikke noen andre TL lag hadde trekt mer folk. Det er tippeliga fotball 15 helger i året i Bodø, får det man trenger.
Er på steder hvor tilgangen på store kamper er 2-3 timer unna at folkefestene kommer. For det meste.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Cupen 2016

Post by liverglimt »

Tenk om Mo eller Namsos kunne fått Vålerenga på besøk isteden for Glimt oh Rbk
@liverglimt
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Cupen 2016

Post by FSHelgeland »

Mo IL - Enga i cupen 1980 attpåtil semifinale. Det var stort for en gutt på 6. Mo IL var attpåtil alene med keeper på overtid og satte vel ballen i tverrligger og over. Gamle Sagbakken slukte myyye folk, var fullt over alt, ingen parkering å finne men heldigvis bodde besteforeldrene mine innenfor gangavstand av Sagbakken.
1980: Semifinale i cupen
Siden 1963 hadde Mo IL drevet med langvarig talentutvikling av fotballspillere og et av Mo IL største prestasjoner (som fotball-lag) kom i 1980. Mo IL kom til semifinalen i cupen etter å ha slått både Rosenborg og Viking. Mo IL møtte Vålerengen på Sagbakken. Det ble solgt omtrent 7000 billetter på forhånd og det endelige publikumstallet ble 10 500 som også i dag er publikumsrekorden i Rana. Folk fra hele fylket kom til Mo for å se den store fotballkampen og hele landsdelen håpet på seier over "søringen".

Kampen endte 0-0, selv etter to ekstraomganger. Hos Mo IL utmerket Trond Sollied og Jarle Råum seg spesielt.

Omkampen skulle foregå på Bislett stadion og ble framskyndet så mye at Mo IL var i ferd med å havne i konflikt med Norges Fotballforbund. Til tross for protestene ble kampen avholdt slik NFF ønsket. Ca 20 000 tilskuere møtte opp, halvparten av disse fra Nord-Norge. Dette ble også ny publikumsrekord på Bislett. VIF fikk to scoringer i løpet av 5 minutter og dermed var løpet kjørt for Mo IL. VIF ble Norges-mester dette året.
Tippeliga 2015
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Cupen 2016

Post by MhepA »

Jeg tenker at folkefesten i forbindelse med lokale oppgjør nærmest har forsvunnet, eller i beste fall blitt mer og mer ubetydelig. Jeg tenker at det ville for Alta vært mye mer spennende å møte Vålerenga, Lillestrøm eller Start istedenfor å møte Bodø/Glimt eller Tromsø som de møter hvert eneste år. Se for dere et helt år hvor vi ikke møter enten Mo, Alta, Mjølner, Tromsdalen eller Senja. Fra hvilken runde trekkes det i FA Cupen i England?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Cupen 2016

Post by Ville Lehtinen »

Hvis jeg forstår wikiartikkelen riktig, er det trekning fra og med aller første runde i FA-cupen. Men så er jo England et land med mye mindre utstrekning og kortere reisetid enn Norge da. Reiselengden mellom de absolutte ytterpunktene av England er ca lik avstanden Bodø - Trondheim.
Last edited by Ville Lehtinen on Mon May 02, 2016 8:07 am, edited 1 time in total.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Cupen 2016

Post by Trapattoni »

Er ikke 100% sikker, men tror vi snakker om regionale trekninger i første runde i FA-cupen. Men det trekkes, det er ingen oppsett.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Cupen 2016

Post by Knuta »

Ja men lag fra premier league og Chamoionship League kommer først inn i 3.runde.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Cupen 2016

Post by Trapattoni »

Det er riktig, og på samme måte som i Norge så er det flere kvalikrunder før 1. runde. FA-cupen starter nokså tidlig på sommeren for lagene langt nede i amatørsystemet.
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Cupen 2016

Post by ingen87 »

Ville Lehtinen wrote:Hvis jeg forstår wikiartikkelen riktig, er det trekning fra og med aller første runde i FA-cupen. Men så er jo England et land med mye mindre utstrekning og kortere reisetid enn Norge da. Reiselengden mellom de absolutte ytterpunktene av England er ca lik avstanden Bodø - Trondheim.
Men er avstand et problem all den tid lagene flyr uansett? I England regner jeg med det kun går i buss?
Det er dyrere reiseutgifter knyttet til en bortekamp i Narvik enn Østlandet. Kan se for meg at innerste krok i de lengste fjordene på vestlandet kan være noe tricky for vår del.
Førr Evig!
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Cupen 2016

Post by Ville Lehtinen »

England har et heftig nett av både jernbaner og motorveier. Å sende et lag fra Newcastle til Portsmouth med tog/buss er nok vesentlig billigere enn 15 billetter med Widerøe tur/retur Vestlandet-Finnmark! Men når NFF allerede er glad i å betale store reiseregninger, kunne de gjerne sponset lag med lang reisevei for å hatt trekning hele veien gjennom cupen :)
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Cupen 2016

Post by ingen87 »

Ja. Kjetil Siem allerede kunne sikkert finansiert reising de to første rundene :p
Førr Evig!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Cupen 2016

Post by Trapattoni »

Aalesund ute. Tapte på straffer mot Brattvåg.
Brattvåg scoret på alle sine straffespark. Det var ikke så rart. For Aalesunds keeper lå nede ved den ene stolpen lenge før hvert skudd gikk.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Cupen 2016

Post by Knuta »

Aafk fortsetter å tape med Riise på laget. Nå mot storlaget Brattvåg.
dagobert
Posts: 1019
Joined: Fri Sep 02, 2005 7:37 pm
Location: Harstad
Has thanked: 29 times
Been thanked: 3 times

Re: Cupen 2016

Post by dagobert »

Og Glimt ryker mot Alta om ikke mye blir bedre enn på mandag :?
Glimt selvfølgelig!
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Cupen 2016

Post by mortsto »

Jeg håna TIL etter exiten i fjor og like etter kom det flaueste tapet jeg kan huske, så i år skal jeg ikke være storkjefta.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Cupen 2016

Post by J I P »

Molde, Viking, Start, Sogndal og Lillestrøm måtte si takk for seg i cupen onsdag

http://www.fotball.no/Landslag_og_toppf ... -slatt-ut/
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
OTH
Posts: 2272
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 153 times
Been thanked: 88 times

Re: Cupen 2016

Post by OTH »

Noen som vet når og hvor trekningen blir vist?
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Cupen 2016

Post by J I P »

Når trekningen er - er en ting jeg ikke tar meg tid til å sjekke før etter at Glimt er gått videre.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply