Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by mortsto »

JIP: Artikkel om at KK er den treneren som er best skikket til å ta over RBK. En hovedtrener som evner å få på plass et gjenkjennbart angrepsspill med tydelige roller, som evner å få på plass en toppidrettskultur i verdensklassen og som er i stand til å utvikle spillere slik at unge talenter fristes til Lerkendal av sportslige årsaker.
Noen linjer trekkes til Eggen, og troen på at KK har lyst til å forsøke noe av det samme.
Kommentatoren mener vi sannsynligvis ikke får noe svar på dette på en stund, og viser til at Horneland fikk et b-stempel han aldri ble kvitt da førstevalget Hjulmand glapp, og nevner at et KK nei kan føre til det samme for RBKs evt andrevalg.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Knuta »

RBK sitt førstevalg i sin tid etter at Kåre fikk sparken var vel Geir Bakke som sa nei. Han takket nei til RBK med tilbud om flere millioner i lønn. Han ville heller bli i Sarpsborg, men forsvant året etter til LSK i Obos. Det går også an å si nei til RBK. I 2018-2019 var vel Geir Bakke den store treneren i eliteserien. Kanskje KK følger i Bakke sitt fotspor og går til Brann i Obos og bygger Brann opp til et topplag får vendt tilbake til familien i Bergen. Hva KK eventuelt vil med RBK unntatt lønn forstår jeg ikke helt. Ikke blir familielivet bedre, sportslig vanskelig å si, store krav og utålmodige eiere.
https://www.tv2.no/a/11105254/
https://www.tv2.no/a/10270852/
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by mortsto »

Det var flere som ble forespurt, men Horneland var i utgangspunktet tenkt som assistenten til Hjulmand.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Knuta »

Rbk forsøkte seg på Hjulmand etter at Geir Bakke sa nei. De endte opp med Horneland. Mitt innspill er at det går an å si nei til RBK selv om du er trener i Norge og får tilbud om millioner i lønn. Det skal Geir Bakke ha kredit for.
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 521
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Glimtsupporter »

Jeg tenker at dersom RBK hadde vært uaktuelt for KK, så hadde KK sagt rett ut nå, at RBK er uaktuelt. For å legge den ballen død.

Det gjør han ikke, og dermed er nok dessverre RBK et reelt alternativ han vurderer
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Glenn P »

Skulle gjerne sett KK i en større klubb i skandinavien eller Nederland/Belgia eller lignende.

Vet ikke om noen har rukket å se de første av «Ett ord - Feyenoord», Disney+ dokumentar. Tror Kjetil kunne tedd seg bra i en klubb på den størrelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Novi »

Knuta, re: familielivet, så tipper jeg neste trenerjobb innebærer og flytte familien med seg. Man vil uansett snakke jobb med 4-5 mill i lønn slik at det gir mer mening - og antakelig en større by mer på linje med Bergen. Sånn sett tror jeg Trondheim passer ham bra.

RBK virker på meg som et veldig fornuftig valg av KK. Ser selvsagt veldig gjerne at han blir i Glimt, men det innebærer å takke nei til 2-3 mill i lønn og mindre overgangsbudsjett (tross Ecup-spill på Glimt). Mer bygge-videre-potensiale i RBK, mens i Glimt er det mer gjenskape-2020-potensiale og kanskje ikke så mye mer.
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

Jeg håper Glimtsupporterne er flinke til å ikke plage Kjetil med unødvendige spørsmål om forlenget kontrakt.
Jeg tror han setter pris på å få lov til å fokusere på jobben sin og på neste kamp.

Og så kan gjerne RBK-erne inkludert RBK-media være særdeles aktive i å prøve å få han til gi et klart svar nå slik at han føler at han blir forstyrret i arbeidshverdagen sin. Da går han forhåpentligvis sur, trøtt og lei av spørsmålene og takker Nei bare for å bli kvitt maset.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Novi »

Hørte på svarene om dette på dagens pressekonferanse. Svarer jo som forventet, selv om man også kan høre at det er en dialog der. Det som er flott med KK er jo fokuset på ryddighet og prosess, og tipper at det nok legges klart fram til RBK hvordan han ønsker den prosessen skal være. Så har vel RBK fokus på at tidslinjen ikke dras ut altfor lenge, selv om ballen så til de grader ligger hos KK.
Una mas cerveza.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Crazy horse »

Vilt tips fra meg: Nottingham Forest etter at Zinckernagel har overbevist dem om sin suksessfulle trener fra Norge.
Nottingham gjør det så dårlig at det snart må bli ledig jobb der.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by tomath »

Der er i hvert fall jobben i Forest ledig, men sannsynligvis litt for tidlig for Knutsens del. Det var vel uansett lite sannsynlig at en spiller som bare er på lån skulle ha avgjørende innflytelse over hvem som blir ny manager i klubben.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
geirminator
Posts: 230
Joined: Sat Oct 17, 2020 10:47 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 48 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by geirminator »

Championship hadde passet KK perfekt. Forhåpentligvis frister England mer enn Trondheim for familien.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Crazy horse »

tomath
Det var litt for tidlig, ja, med sparking i Forest. Men ellers... sannsynlighet? Var vel ikke så sannsynlig for tre-fire år siden at Glimt skulle spille en kamp a la kveldens? Dessuten sa jeg jo vilt tips, ikke sannsynlig.
Fotball er nesten alltid morsomt
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by mortsto »

https://www.an.no/rosenborg-kommer-med- ... -4-1475705

Kommentar om KK og alle trenerne i RBK.

"Om ikke Kjetil Knutsen river av plasteret slik Arntsen ønsker, bør Bodø/Glimt gjøre det gjennom å tilby kontraktsforlengelse med svarfrist ut måneden.

AVKLARING ER DET beste ordet for det situasjonen rundt Kjetil Knutsen krever. Den bør komme så fort som mulig. Det er en stund siden Rosenborg meldte sin interesse. Ja eller nei innen rimelighetens tid er å forvente."
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Novi »

Følger ikke helt den der. KK vil få en drøss med tilbud åkke som, men spesielt med suksess på flere plan i høst øker også hans attraktivitet. Og ikke minst prisen. Han vet han kan bli i Glimt (med en moderat lønnsøkning/bonusordning) og han vet han kan gå til RBK med solid lønnsøkning. Han har kontrakt med Glimt ut sommeren, og heldigvis er ikke ansettelseskontrakter eneste måten det kommuniseres på på Aspmyra. Trenger ikke avklare kontraktsmessig så lenge det er en dialog mellom partene, og det føler jeg meg sikker på at det er.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by mortsto »

Absolutt. Men støyen rundt dette kommer nok til å tilta, så da er spørsmålet hva som genererer mest støy, og evt påvirker spillergruppa mest. En trener en er usikker på skal fortsette, eller en trener en vet skal bort.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Novi »

Fair enough det. Media vil nok spørre, men så lenge det ikke kommer nytt fra RBK og KK fortsetter med "fokus på kamp" så vil det jo være mindre interessant og skrive om. Tipper det er såpass mye fokus på kampprogrammet i Glimt at man har avklart internt hvordan dialogen skal være. Så får støyen være utenfor klubben mens spillere og resten fortsetter som normalt.
Una mas cerveza.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by gavharr »

Det er jo nesten sånn at man håper at en bøling utenlandske klubber kommer med tilbud, bare sånn at man kan vise geipen til RBK-supportere som er så glade i å terge oss gule med at Knutsen skal til Lerkendal. Merker at jeg kjenner oppkastet halvveis opp i halsen bare ved tanken på at Knutsen skal bringe RBK tilbake til fast abonnement på serietitler og europacup-spill. Æsj...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Kesseboy »

Støyen rundt dette kommer jo kun til uttrykk i media. Partene kan garantert bli irritert av stadige spørsmål om dette, men så lenge det kommuniseres godt internt er jo ikke dette noe problem for verken trener, spillere eller klubbledelse?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Knuta »

KK er nok best til å bygge klubb. Han kom til Glimt da de var i Obos. Gikk bra første år som assistent. Sleit året etter, men det skjedde en revitalisering november/desember 2018, da Bjørkan/KK satte seg ned og fant ut en formel for å vippe tette kamper i Glimts favør. Så vet jo alle historien senere. Sølv i 2019 og eventyrsesongen 2020. Skulle nå KK forsvinne, tror jeg en klubb som ligger 'litt nede' vil passe KK utmerket. Det må også være en klubb med tålmodighet og som tenker langsiktig. Sånn sett tror jeg RBK og KK vil bli en fiasko. RBK etter Eggen er jo kjent for å spise sine trenere levende. KK klarer ikke å forme et lag i løpet av en sesong, så spørs det da om RBK har tålmodighet. Solbakken sin suksess i FCK fikk han til Tyskland og England. Det endte med fiasko, og tilbake i FCK med suksess. Horneland med kjempesuksess i Haugesund osv. Dersom man har suksess i en klubb er det veldig sjeldent at et nivå opp i neste klubb betyr suksess. Historien viser det motsatte. Jeg er ikke nervøs om KK forsvinner. Glimt har i 3-4 år bygget opp en treningskultur som er enestående. Finner nok den kandidaten som passer perfekt. Ellers så er det mye som peker på at Kalvenes kan tenke seg en hovedtrener jobb. Hører visse hint om det.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Novi »

KK er vel hakket over suksessen som enkelte andre har vist. Selv i 2018 tapte vi lite, og hadde vel rekord i antall uavgjort. Sånn sett er han på 4. året med stigende trend for et lag som historisk har vært definisjonen på jojo-lag. Hvor mye man legger den suksessen på KK får være opp til enhver, men tydelig at man snakker en god trener som ikke bare har hatt 1-2 heldige år. Når man i tillegg er eneste norske klubb i Europa-gruppespill OG man klarer imponere der, ja da vet man at dette ikke er en ny Horneland.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Kesseboy »

Etter å ha masa litt om dette med kampplaner og kampledelse og sånn, er det vel på sin plass med en del skryt etter kampen mot Zorya. Hva av dette som er Knutsens ansvar og fortjeneste vet jeg ikke, men tar det i denne tråden siden han uansett er hovedtrener.

For det første må den mentale inngangen ha vært god, for spillerne klarte å holde hodet kaldt, selv i Zoryas gode perioder. De fortsatte å først og fremst spille det spillet vi har blitt vant til å se, men med en litt justert risikoprofil, slik at det av og til ble slått litt mer langt enn vi er vant til. Dette fungerte veldig bra.

Det var også en god taktisk manøver å la backene til Zorya (spesielt nr 74 til venstre, men også nr 10 til høyre) få lov å komme høyt og ligge bredt, uten særlig oppdekking. Glimt lå kompakt når de måtte, både i form av dybde og bredde. Dette gjorde at man sjelden fikk noen sidevegs strekk i laget — pasningene ut til de veldig høye backene måtte være fryktelig gode for at det skulle skape noe fare, og når det skjedde, kunne hele laget skyve over. Det ble sjelden noe særlig rom sentralt for Zorya, der de kunne spille seg inn mellom Glimts forsvarsspillere. Tidvis kunne det se risky ut å ha så stor motstand fra back til motspiller, men det fungerte utmerket. Jeg tror det ville fungert mye dårligere å strekke forsvaret bredt.

Også da Pelle og Bjørkan ble tatt av, var det på akkurat riktig tidspunkt, ettersom de begge så rimelig sluttkjørt ut. Byttet med Fet så også riktig ut, og Vetlesen kom inn med akkurat riktig energi, og har akkurat de ferdighetene som var nyttige på tidspunktet. Mvuka/Høibråten-byttet var et reint tidsuthalingsbytte, men det var nok også lurt å spare Lode i sluttminuttene ettersom han tøyde i pausen, og Solbakken så ut til å irritere på seg en del ukrainere og lå virkelig an til ei nedsparking.

At Zorya fikk målet sitt skyldtes dels en tilfeldighet, dels at Zorya kasta veldig mye folk framover mot slutten. Jeg tror ikke de kunne spilt sånn store deler av kampen uten å bli heftig straffa for det, og at Glimt stod høyt akkurat der var nok egentlig helt riktig (ikke invitere Zorya til for mye etablert angrep mot slutten).

Etter en rimelig frustrerende affære mot Odd, der jeg kanskje synes kampplan og -ledelse kunne vært bedre, var det så nær fullklaff som det kunne bli mot Zorya. Terningkast seks fra meg.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Larsson »

Det jeg tenker vil være en av de mer problematiske sidene i et Knutsen-til-RBK-univers er spillerne som med brask og bram er hentet inn de senere år som neppe vil være ønsket av Knutsen. Det er lett å glemme i dag, men vi husker at noe av det som endret seg mellom 2018 og 2019 var fraværet av Trond Olsen og Thomas Jacobsen. Hva som var grunnen(e) til at de måtte ut er garantert kompleks, men alderen og manglende evne til å tåle treningen var nok en sentral del av bildet. Noe lignende vil nok stå for tur i RBK og jeg er usikker på om Koteng/Dorsin ønsker alle disse endringene velkommen.

Tettey vil nok være enkel å få ut. Om Henriksen og Skjelbred har frekvensen i beina og muligheten til å trene hardt er jeg mer usikker på. Og da blir det en maktkamp mellom Dorsin og Knutsen, og det blir neppe poppis dersom Knutsen ønsker å avskilte de to. Da MÅ Knutsen hvertfall levere.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by jonsnow »

Tertty skal bare spille ut året og så gå over som trener så han blir ikke et problem sånn sett, men ja om KK drar tipper jeg han klare krav på at han er sjefen og tar siste avgjørelse når det gjelder sammensetning av stallen og får hente inn de trenere og lignende han har lyst til. Og der tror jeg hele tingen kan skjære seg og ender med at han ikke drar dit!
Post Reply