Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Kesseboy »

Tror pedagogikk-bakgrunnen hadde gjort meg til en bedre trener -- om jeg var en god trener. Det er jeg ikke, så da hjelper det ikke ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Garrincha »

Alle lærere er ikke trenere men alle trenere er lærere.

Å jobbe med en gruppe mennesker som skal tillegge seg informasjon og kunnskap på en effektiv måte, vel det høres jo ikke akkurat ulogisk ut at det kan lønne seg å ha litt pedagogisk knowhow. Nils Arne Eggen er jo også lærer, så er nok ikke dumt med lærere i treneryrket.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Knuta »

Tror nok det ville hjelpe både Rekdal og Bruttern å ha pedagogiske evner. Å bruke gamle spillere uten skolering som trenere har tidligere vært mer standard enn unntaket . Heldigvis er det i endring.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Larsson »

Hareide til RBK er nok bare en utsettelse av Knutsen-problemet for Glimts del. Knutsen har kontrakt til juni 2022, men sa til VG i juni at det var fordi han og klubben skulle være enige om veien videre ved slutten av 2021. Hvor lang kontrakt signerte Hareide med RBK i går?

Ut 2021...
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

Har tenkt den samme tanken at det vil være en viss mulighet for at Kjetil gir seg etter 2020-sesongen.
Da har han forhåpentligvis først fått prøvd seg som trener i en CL-kvalifisering noe som vil være gulroten til å bli.
I verste fall så risikerer vi at han gir seg etter denne sesongen hvis han ikke lyktes i å ta seriegull med det utgangspunktet vi har nå.

En ting er RBK, en annen risiko er jo at Kåre ikke blir så altfor lenge i Brann. Og siden Kjetil definerer seg som (fra intervjuet i DN) "ekstremt lite bitter. Bitterhet spiser deg bare opp innenfra" så kan det hende at han drar tilbake.

Og muligens ikke hvis Roald Bruun-Hanssen fremdeles er involvert. Utdrag fra omtalen om exiten fra Åsane
""Han har gått som en mørk skygge gjennom karrieren min", sier han og flirer.
Hvordan kunne Bruun-Hansen ha denne makten?
"Fordi han er tett alliert med Trond Mohn, milliardæren som blant annet finansierer Åsane arena, en enorm flerbrukshall, med flere hundre millioner.
og fordi styret i klubben var svakt."
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Garrincha »

Jeg tror fort Kjetil Knutsen på ett eller annet tidspunkt kan få interessante tilbud fra utlandet. I alle fall hvis sesongen fortsetter som nå. Det blir lagt merke til hvis Glimt vinner serien året etter laget kom på andreplass. Så det er ikke bare RBK som bekymrer meg når det gjelder Knutsen.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Knuta »

Tror KK er i Bergen i 2022. Blir i Glimt til han er ferdig med sitt ‘prosjekt’ som varer ut 2021.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Larsson »

Jeg er ikke så bekymret for Brann. For at Johannessen og Soltvedt skal berge sine egne jobber må Ingebrigtsen få mer enn 18 mnd til å bygge sitt lag og utvikle sitt prosjekt. Begynner det å brenne på Stadion før desember 2021 er det ensbetydende med at folk i administrasjonen også må ta sin hatt og kåpe.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by tomath »

Men da må det vel også være desto mindre grunn til å bekymre seg for RBK? Tviler på at Hareide kun har perspektiv på to år i RBK, selv om kontrakten har den lengden. Det vil kanskje være et visst presisjenederlag for de du nevner om Ingebrigtsen får sparken tidlig, men tror likevel det vil være relativt uproblematisk å selge inn sparking av en trønder dersom det betyr at man kan hente inn en bergensk suksesstrener (som ikke var tilgjengelig da Ingebrigtsen ble ansatt).
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Larsson »

Utover kontraktsperiodene er det også andre ting som taler for RBK:
1) Landets desidert største klubb
2) Hareide har ingenting å bevise. Hvis Dorsin forteller han i juni neste år at de ikke vil forlenge fordi Knutsen er klar etter sesongen er ikke Hareide i en posisjon der han MÅ noe. Han kan fint trekke seg tilbake og leve på merittene og pengene. Mens i Brann...
3) Har de ansatt en trener som i sist ansettelsesforhold i Norge tok klubben i sitt hjerte til retten fordi han mente seg urettmessig behandlet. Brann-jobben var tidenes gavepakke for ham - en fantastisk mulighet til å bevise for Koteng og alle andre i Norge at han er en kompetent trener. Han har haugevis av forutsetninger for å lykkes: En god tropp med mange gode spillere i en by der fotballinteressen er på bunn. Han kommer ikke til å strekke hendene i været hvis han skjønner at Brann-ledelsen ønsker en annen mann. Han kommer til å tviholde på jobben så lenge som overhodet mulig. Mislykkes Kåre i Brann nå er han mest sannsynlig ferdig som toppfotballtrener.
4) Den økonomiske situasjonen i Brann er ikke lystig. De har ikke økonomi til å lønne to trenere samtidig i et par år. Noe Ingebrigtsen garantert vil kreve hvis han skal gi seg før tiden.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by tomath »

Kan godt hende du har rett, men punkt 2 høres ikke helt ut som Åge Hareide for meg. Hvis det gjør det godt i Trondheim, vel å merke. Punkt 3 og 4 er sikkert rett hvis man ser isolert på Brann og deres økonomi, men her vil jo Trond Mohn kunne være en X-faktor.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Larsson »

Naturligvis, men det virker ikke som at den sittende Brann-ledelsen har et like godt forhold til Mohn som det forrige regimet (Bruun-Hansen) hadde. Han hjalp til med Bamba-kjøpet, men det begynner å bli ei stund siden. For å si det på en annen måte: Soltvedt/Johannessen har neppe kalkulert med Mohn-hjelp hvis Knutsen skulle vise seg å være tilgjengelig. Og det kan de neppe heller. Hope is not a strategy.
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Sniken »

Én ting kan vi være ganske sikre på: Knutsen blir aldri trener der Roald Bruun-Hanssen er sjef :-)
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Kesseboy »

Nå har vi vel alle latt oss sjarmere av en Knutsen som er direkte i språket, som virker å se de samme kampene som oss, og som åpenbart er en kunnskapsrik og dyktig fyr. Men la oss ikke bli for bekymra for at han skal dra noe sted -- suksessen Glimt opplever nå er ikke kun Knutsen-basert.

Klubben har profesjonalisert voldsomt i løpet av de siste årene. Og så har man vært dyktige og heldige som har fått tak i folk med impulser utenfra. Greg Broughton, Tom Dent, Mike og Laura Brown og Bobby Scarborough virker å være dyktige folk, som er flinke på hva de gjør. Ørjan Nygaard var med på å starte/forsterke kvaliteten på det fysiske arbeidet, og var en bra mann på et bra tidspunkt. Samarbeidet med Bjørn Mannsverk virker å være et kroneksempel på hvordan man skal hente inn eksterne bidrag, og i ungdomsavdelinga virker det å være en stadig profesjonalisering av trenerstaben. I tillegg virker Bjørkan å være en større ressurs som en typ. sportsdirektør-type enn som være trener. Knutsen har det som virker å være en dyktig assistent i Kalvenes.

Det jeg vil fram til er at Knutsen virker å være spydspissen i en organisasjon der veldig mange drar i samme retning. Det vil si at om Knutsen drar, vil en annen trener også ha gode forutsetninger for å lykkes. Så lenge klubben fortsetter å jobbe på den måten tror jeg ikke vi skal være så bekymra. Det kan så klart være at Knutsen er akkurat den biten som passer i puslespillet, og at en anna trener ikke vil klare å skaffe like gode prestasjoner. Men det er opp til klubben nå å bygge seg opp på en sånn måte at man kan målretta gå for en trener man tror vil passe inn. Forhåpentligvis er det geniale trenergeniets dager talte, og dyktige fagfolk kan regjere.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by liverglimt »

Jeg er av samme oppfatning som Kesseboy. Dette er mye teamjobbing. Langsiktig tenking og planlegging. Akademi, støtteapparat, alle har solide fagfolk i alle posisjoner. KK er en bra mann, men tror ikke han er ett orakel for suksess i 2023 for glimt. :)
@liverglimt
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Garrincha »

Jeg er helt enig. Glimt fremstår veldig godt i alle ledd faktisk på en beundringsverdig måte. De har bygd sten på sten en positiv kultur der alle er viktige og alle bidrar. Spillerne, støtteapparatet og lederne i klubben.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Knuta »

Fullstendig enig Kesseboy.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Larsson »

Jeg er naturligvis helt enig i dette, men det var Knutsen og Kalvenes som måtte til for å renske opp i ukulturen som hadde tatt over på Aspmyra. Tanken om at sesongens store mål var å få 32 poeng så fort som mulig. Tanken om at en cupfinale hvert femtende år var alt som var mulig å få til for en klubb av Glimts størrelse. Klubben hadde ingen ambisjoner utover dette. Det var til og med en målsetning klubben gikk ut med: Vi skal være et av de 20 beste lagene i Norge. Hvor defensivt er ikke det? Det var Knutsen som pushet Olsen ut. Til elleville protester fra hele byen. Men han gjorde det fordi han følte at klubben og troppen kom til å tjene på det. Og han fikk jo rett! Poenget mitt er: Knutsen virker tøff nok i trynet til å ta de kampene som må tas og få ut brønnpissere som ikke er med på the greater good. Jeg er ikke overbevist om at Bjørkan har den tøffheten i seg. Det finnes utvilsomt mange dyktige trenere rundt om i landet og naturligvis flere med denne egenskapen, men nå har klubben funnet en veldig bra match. Og da hadde det vært umåtelig synd å miste ham. Og er det NOE Kjetil Knutsen må ha fått med seg er at oppturen i Glimt ikke startet før Kalvenes flyttet nordover. Med andre ord: Forsvinner Knutsen til Rosenborg tar han med seg Kalvenes. Det er jeg HELT sikker på. Og da har man mistet to av de mest sentrale suksessfaktorene i dette prosjektet.

Men at den kulturen Glimt har bygget opp de siste årene vil være bærekraftig i noen sesonger også uten Knutsen&Kalevenes er jeg også trygg på. Men det er ikke poenget mitt.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Knuta »

Godt poeng Larsson. Vi var vel noen av dem som så den dårlige treningskulturen og inngrodde miljøet før KK kom. Mange som hylte da en utrent Trond Olsen måtte vike for framtiden. Tøffe valg av KK og eneste farbare vei. Men etter det føler jeg at Glimt har utviklet seg til en foregangsklubb og det er vi alle glade for.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by mortsto »

Føler meg ganske sikker på at Plan A for RBK er at Hareide skal fortsette lengre enn ut 2021. Så får tiden vise om han lykkes. Hvis han får skuta på nokså rett kjøl, så tror jeg ikke det har noe å si at KK blir ledig. Så er nok det laget og klubben Hareide overtar noe ganske annet enn det han forlot sist gang. Ikke 100% sikker på at det der går bra med Hareide heller. Håper ikke Knutsen blir en ny Horneland.
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by OTH »

Knutsen og Koteng i samme klubb, for meg så høres det ut som det fort kan bli en konflikt. Har ikke det inntrykket av at Knutsen er en som lar seg diktere av en styreleder
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Knuta »

Slik jeg kjenner KK så fullfører han prosjektet Bodø/Glimt . Er det noe jeg ikke er engstelig for er det det. Han har takket nei til VIF/Brann/RBK samt andre forespørsler. Han blir ut 2021. Så reiser han til Bergen. Glem RBK og alt det tullet der.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 156 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by ingen87 »

OTH wrote: Thu Aug 20, 2020 8:24 am Har ikke det inntrykket av at Knutsen er en som lar seg diktere av en styreleder
De prøvde i Åsane...
Førr Evig!
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Gvandreassen »

Hadde så gjerne håpet at Knutsen blir lengre enn 2021, men all den tid familien fortsatt bor i Bergen...Kalvenes har vel kanskje aspirasjoner om å bli hovedtrener?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by liverglimt »

Jeg tror fort Kalvenes kan bli værende i Bodø om KK går. Nettop fordi han kan ha ambisjoner om å være nummer 1.
@liverglimt
Post Reply