Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by tomath »

Tror ikke han blir her ut karrieren akkurat, men det virker som at han oppriktig setter pris på, og nesten føler litt takknemlighetsgjeld, for at Glimt satset på ham etter den forsmedelige avslutningen hos Åsane.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Garrincha »

Veldig godt å høre Knutsen si dette. Jeg tror på han også, han virker som en langsiktig type og har enda mye ugjort i Glimt.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

Men så var det dette med Rosenborg, da. Kjetil Knutsen har kontrakt på Aspmyra frem til sommeren 2021, med opsjon på ett år til.

– Jeg syns det er hyggelig at folk syns at det vi gjøre i Glimt er spennende. Det er et «vi», nemlig, ikke bare meg. At folk tror på det vi gjør, er bare en god ting. Hvis det blir spekulasjoner om min fremtid plager ikke det meg. Det bruker jeg ikke tid på, og det eneste jeg vet er at jeg trives veldig godt i Glimt, og det er ikke alltid at gresset er grønnere på den andre siden, sier Knutsen, som sa nei til Vålerenga i vinter.
Dette står i denne artikkelen hos AN
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Novi »

Herlig type! RBK har ikke råd til å bruke 25 mill på trener nå, og det er hvertfall det KK vil koste.
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10476
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by MhepA »

Vår fremste salgsagent er ute igjen og selger unna.

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml
En gang Glimt, alltid GLIMT!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

Knutsen var ikke alene i møtet med Eggen 8)
Knutsen, assistent Morten Kalvenes, sportssjef Åsmund Bjørkan, keepertrener Jonas Ueland Kolstad og Berg-brødrene Ørjan og Runar, Eggens gamle «stjerneelever» fra storhetstiden på 1990-tallet, deltok i det Glimt-treneren kaller et fantastisk møte.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/LAJjM ... t-og-lojal
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

Kjetil vil ikke nekte klubben å selge spillere, skriver VG.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

Nå sammenlignes Glimt med de gode årgangene til RBK og Molde
https://www.vg.no/sport/fotball/i/XgPQj ... sk-fotball

Artikkelen MÅ leses.
Og nå er også tidligere RBK- og Molde-trener Åge Hareide imponert. Han sammenligner Bodø/Glimt-laget med hans eget Molde-lag med Ole Gunnar Solskjær i spissen på midten av 90-tallet.

– De har spilt fantastisk fotball og selvfølgelig fått gode resultater ut fra det. Det har vært fint å se på. De spiller en fotball jeg tror alle liker, sier Åge Hareide til VG.

Molde er veldig solide og har viktige enkeltspillere i alle posisjoner. Men de har ikke samme flyten som Bodø/Glimt i spillet sitt, sier Hareide
vg-0707-20.JPG
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

Bodø/Glimt sine kamper må vel snart være gjennomanalysert og plukket fra hverandre til minste detalj nå?

I denne videoen så er det Tommy Svindal Larsen som drar oss igjennom hva Glimt gjør i etablert spill på siste tredel:

https://352.no/analyse-av-odd-haugesund ... k-xptaGnsk
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Garrincha »

Det virker som at Glimt nå er blir fasiten på hvordan fotball skal spilles. Klubben er blitt læreboka.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

Nå møter ekspertene også opp på Glimttreningene:
Fotballeksperter som jobber som eksperter har jeg aldri sett på Glimt-trening. Det er første gang jeg blir oppmerksom på det, sier Toresen.

Torsdag hadde både Kjetil Rekdal og Bernt Hulsker funnet veien til Bodø og tribunen på Aspmyra for å følge treningen til Kjetil Knutsens mannskap foran kampen borte mot Aalesund søndag
https://www.an.no/fotballekspertene-ful ... -4-1230745
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

Lars Tjernås har skrevet en fin artikkel om Glimt og klubbens filosofi
. Det er ingen hemmeligheter. Ikke noe nytt. I norsk fotball vet alle hvordan Glimt spiller. Alle vet for eksempel at:

De utfordrer med ball fra bakre ledd for å skape overtall i midtbaneleddet, og for å spille over motstanders første ledd
Gjerne vinkler pasninger inn på egen halvdel, for så å vinkle ut på motstandernes, slik at mottager er rettvendt i mottaket

Fyller på med indreløperne på innlegg for å få flere siktepunkter og unngå selv å bli kontret på

Truer alltid rom både på utsiden og mellom spillere i bakre ledd hos motstander for å «strekke det» mest mulig.

Alle vet det. Nesten ingen klarer å stoppe det. Det er ikke så rart som det høres ut. Fotball er summen av detaljer. Kamp er summen av treningsdager. Hvis jobben på feltet gjøres godt nok over lang tid, og identiteten er klar nok, er en selv alltid i forkant mens motstanderne er på etterskudd.
Kjetil Knutsen har greid å gjøre Bodø/Glimt til et stabilt lag over tid.

Kjetil Knutsen og hans team har åpenbart gjort en strålende jobb i treningshverdagen. De er strukturerte og tindrende klare som instruktører.
https://www.aftenposten.no/sport/mening ... ldri-tvilt

Mye mer i artikkelen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Glimt1916 »

Må innrømme at jeg synes det der er litt lettvint av Tjærnås. Selv om formasjonen er lik er det mye som er ulikt. Jeg synes denne saken viser det bedre:

https://www.vg.no/sport/fotball/i/6jxQm ... e-superlag
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

Heldigvis berget vi plassen i 2018
I 2018, året hvor Knutsen byttet rolle og overtok som hovedtrener, endte nemlig nyopprykkede Bodø/Glimt på 11. plass – kun tre poeng over nedrykksstreken. Hadde nordlendingene endt under streken, ville historien vært helt annerledes.

– Jeg var helt sikker på at veien vi gikk var riktig, men det er små marginer. Hadde vi rykket ned... Om jeg ikke hadde vært ferdig, så hadde jeg sagt takk for meg, sier Knutsen
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
jendoriluka
Posts: 512
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by jendoriluka »

Tjærnås' artikkel er jo bare tøv. Måten Glimt spiller nå er markant forskjellig fra den opprinnelige Glimtstilen med kanter uten teknikk, men med fart og ekstrem kontringsstyrke. Innoverkanter er en nyvinning som jeg tror mange i Bodø (inkludert her på forumet) slet fælt med. En annen sak er at Glimt nesten ikke skyter langskudd lengre - også noe mange savner. Men verken langskudd eller kanter som bare løper langs linjen er særlig effektivt, og heldigvis har vi hatt trenere som har fulgt med i timen.

Jeg tror uansett ikke Knudsen er så ekstremt god taktisk. Bjørkan er kanskje bedre der. Mitt inntrykk er at Knudsen er ekstremt god til å kreve noe av spillerne hver dag og å bygge den riktige mentaliteten både i gruppa og hos enkeltspillere. Dette var kanskje vanskelig for Trond Olsen mfl? (Som ikke fikk til, evt orket, presspillet Knudsen krevde.) Se bare på Hauge. Klare krav og forventninger over tid er viktig for unge spillere.

Selv om Knudsen forsvinner en dag håper jeg Glimt klarer å ta vare på kulturen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Kesseboy »

Det er et poeng, jendoriluka. Teamet Bjørkan/Knutsen var uten evne til å gjøre taktiske grep for å prege kamper i 2018. Herrem inn etter 87, anyone? Dette laget er langt på veg avhengig av å dominere kamper, eller i det minste gjennomføre spillideen sin. Det er så klart helt ok — mye heller det enn at vi skal være konstant reaktive og forsøke å outsmarte all motstand.

Sånn på siden av det, så merker jeg meg at det har vært skrevet en del i det siste om noen elementer fra Cruyff, om angrepslinjer med sånn og sånn avstand, osv. Sånn som jeg ser Glimt er de ofte ikke i overensstemmelse med det. Faktisk ligger Glimt til tider med indreløperne så høyt at det blir en femmer helt fremst. Det har skjedd med tidligere Glimt-årganger også, men da totalt uten suksess.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jendoriluka
Posts: 512
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by jendoriluka »

Til det siste du skriver, Kesseboy, lurer jeg på om det avgjørende er at vi nå har kanter som er gode kombinasjonsspillere (og god teknikk) som ikke bare slikker krittet. Det ble ekstremt statisk tidligere med vinger som bare stod på kanten, og indreløper som flyttet seg opp mellom stopper og back. Nokså enkelt å forsvare seg mot. Hauge er feks veldig god til å trekke inn og dermed skape ubalanse. Forsvarsspillerne til motstander må da hele tiden forholde seg til en ny motspiller i sin "sone". Dette gjelder spesielt siden Glimt fort vinner tilbake ballen. Det krever veldig mye fokus for motstanderne for at det ikke skal "glippe".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Kesseboy »

Ja, jeg tror ferdighetene (og sjøltilliten) er helt vesentlig for at måten å spille på fungerer. Men også ball- og pasningssikkerheta i forsvarsleddet er medvirkende, tror jeg. At det blir stående fem fremst er med på å overlaste motstanderen, dvs. de må komprimere eller etterlate seg en mann fri — en mann som Lode, Moe eller Berg vil kunne finne. Samtidig er det vanskelig å presse opp på ballfører fordi de nevnte tre gjerne har hverandre pluss back som alternativ, og verken er redd for å spille hjem eller dra av en mann.

Det ender vel med at Glimt gjør det de gjør så godt, at motstanderen ofte ender med å være i konstant omstilling, og da blir de fort malt i stykker.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Garrincha »

Og når laget i tillegg er i så god fysisk forfatning blir summen, ja et fyrverkeri. Lars Bohinen påpeker at Glimt ikke permitterte noen under koronapausen. Det er godt mulig han har et poeng. Men Glimt brukte den tiden meget godt, for Rosenborg permitterte heller ingen spillere. Glimt har vært veldig mye bedre enn RBK foreløpig.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Novi »

Og tynt og dra det frem som unnskyldning. Er nok andre klubber som hadde klart det helt fint uten å gå konkurs, men valgte pengene istedet. Vi investerte i laget, og betalte seg bra.
Una mas cerveza.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Vegard »

For en trener :LFC
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... jet-han-me
. Trener Kjetil Knudsen tror ikke effektiviteten de har vist til nå i serien er tilfeldig.


− Det er en grunn til at vi er så effektive, og det ligger mye hardt arbeid bak. Vi får så mye folk inn i boksen at vi får omsatt sjansene vi skaper. Spillerne skal ha ros for den innsatsen de legger ned. Vårt spill er tuftet på tovegsløping, og det er spillerne veldig lojale til. Ingenting kommer av seg selv, påpeker Knutsen.

Fet: Jeg har ikke vært der mer enn en måneds tid, så jeg har ikke vært med på treningene inn mot sesongstart. Men jeg opplever at treningene i Bodø/Glimt er mer intensive. Kortere med mer intensivitet. Og det er nok noe som gir utslag i den fotballen vi spiller, tror han
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

Image
Hvem av disse tre herrene er Kjetil?
Kjetil Knutsens trenerkarriere
1995: Ble først ansatt som juniortrener i Hovding, før han etter kort tid rykket opp som A-lagstrener.

1999: Rykket opp til 3. divisjon med Hovding.

2002: Rykket opp til 2. divisjon med Hovding.

2004: Ble spillerutvikler i Brann.

2009: Ferdig i Brann etter at han mistet arbeidsoppgavene sine.

2009: Ble Fyllingen-trener midt i sesongen. Rykket ned til 3. divisjon.

2010: Slo Brann i cupen som Fyllingen-treneren.

2013: Fikk sparken i FK Fyllingsdalen etter to sesonger uten opprykk fra 2. divisjon for den ferske klubben.

2014: Hentet til Åsane. Rykket opp til 1. divisjon på første forsøk.

2016: Fikk ikke ny kontrakt selv om han holdt Åsane på nest øverste nivå.

2017: Hentet inn som assistenttrener i Bodø/Glimt.

2018: Ble hovedtrener i Bodø/Glimt. Berget plassen i Eliteserien.

2019: Tok seriesølv i Eliteserien med Bodø-Glimt.
Bildet og teksten under er hentet fra denne artikkelen i Aftenposten(med flere)

https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... gammel-for
Våren 2003 sendte Hovding små sjokkbølger gjennom vestlandsfotballen. I sin aller første kamp på nivå tre noensinne debuterte de med å slå Vard Haugesund 2–1 på Leikvang stadion.

Etter fire kamper hadde laget fra Breistein i Åsane full pott – med en oppskrift som ville gledet ethvert moderne fotballhjerte fra Bodø.

Det var nemlig her Bodø/Glimt–trener Kjetil Knutsen for første gang fikk testet sine fotballideer på høyt nivå.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by J I P »

Kjetil Knutsen selv har fått spørsmålet fra media gang på gang.

- Jeg er ferdig med å kommentere de tingene der. Jeg tror Rosenborg selv skal få snakke om sin prosess. Jeg har 100 prosent fokus på det som skjer i Bodø/Glimt. Det skal helt vanvittig mye til for at jeg skal forlate en klubb midt i sesong. Det har jeg aldri gjort før, og for meg er det helt utenkelig, sier Knutsen krystallklart..
https://www.an.no/krystallklar-kjetil-f ... -4-1236762

Hva skjer så etter sesongen?

Adressa sin kommentator skriver
Det mener Adresseavisens kommentator Birger Løfaldli i kommentaren «Hareides beskjed åpner for mirakeltreneren».

«Velger Knutsen å gå fra Bodø til Rosenborg etter sesongslutt, er det slett ikke risikofritt. Akkurat nå leder han en klubb som er betraktelig bedre og som vil kjempe om Champions League-plass i 2021 om de fortsetter som nå. Samtidig er potensialet og økonomien helt annerledes i Trondheim enn i Bodø/Glimt. Det kan friste Knutsen til Rosenborg», skriver han
Reitan backer opp Knutsen
– Der Åge hadde tatt rommet med CV-en sin, og fått respekt på den måten, hadde Kjetil Knutsen 100 prosent fått respekt i spillergruppen med måten Glimt har spilt på. For det er en fotball som appellerer veldig til slik vi også ønsker å spille. Jeg er ikke i tvil om at Kjetil kunne vært en veldig god trener for Rosenborg, men som sagt er det langt utenfor det jeg styrer, sier Reitan

https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... les-han-av

Så lenge Kjetil kun har kontrakt halvveis ut i 2021 så er det ikke rart at det spekuleres.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: Trener-tråd: Kjetil Knutsen

Post by Novi »

Tror KK lever godt med den spekuleringen. Tipper det jobbes med fokus på prestasjoner og arbeidsoppgaver får alle nå, siden det har lugget litt de siste kampene. Og det gjelder nok ham også.
Una mas cerveza.
Post Reply