Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Kesseboy »

"Kombinasjonen av en historie som inneholder stereotypene om griske amerikanere som kommer for å lure blåøyde nordlendinger, i kombinasjon med at det ble umulig for enkeltaktørene å stå fram og forsvare seg, gjorde at saken gikk viralt, sier han."

Er det slik at Danny Hayes hele tiden har sittet på en detaljert, grundig og åpenbart sannferdig oversikt over saka, men ikke fått slippe til på grunn av voldelige Bodø Nu og ondskapsfulle AN?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Sulliken »

Herregud, mann. prøv å ta et step tilbake og se på hele saken med nye øyne.

Det vatr ingen svindelforsøk. Det var reelle forsøk på å få til noe i byen, men prosjektet ble skutt ned. Mediestormen (og slakten) førte til at en etter en av aktørene ikke turte mer. pga frykt for dårlig pr. Dårlig pr= økonomisk tap.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Glimt1916 »

Jeg minner om at brua mi fortsatt ikke er solgt. Det er bare å starte budgivingen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Sulliken »

jeg byr et stk smekk på pung.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Glimt1916 »

Det er i h ert fall noe jeg tror du kan levere, så da fremstår du mer etterrettelig enn Hayes.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Kesseboy »

Så det du sier er at ... Gigantiske Aecom skulle være så bekymra for at lokalavisene i en liten fiskerlandsby skriver negativt om dem, samtidig som de tjener milliarder på prosjektet sitt, at de trekker seg ut fordi folk kunne bli skeptiske til dem?

Det jeg sier er at å skylde på "mediestormen" er å fraskrive seg et ansvar. Å sitte og forvente at folk skal bare signere på den prikkede linjen fordi de blir lova store summer er en fornærmelse mot konge og knøl som én. Hvis prosjektet ditt ikke tåler at folk stiller kritiske spørsmål -- og hvis du ikke klarer og svare på nevnte spørsmål -- hva er prosjektet ditt egentlig da?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Glimt1916 »

Det ville vært litt av ei fjær i hatten for Bodø Nu i hvert fall. Sikkert godt med noen gode nyheter for dem nå som Hayes skal saksøke dem for 4 milliarder kroner :lol:
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Novi »

Er det ikke bare click-bait fra AN sin side å forsøke på lage en positiv sak, så de har noe å gå imot BodøNU med?

Merk, jeg har ikke lest ANs siste saker om det. Men støtter det Kesse sier - man kan ikke bare vifte med penger og forvente at folk signerer (eller, vel, med Glimt kan man det).
Una mas cerveza.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Wendigo »

I min bok er dette et rent svindelforsøk, uten tvil.

Å kalle ett prosjekt reelt uten finansiering, er som å si julenissen finnes fordi man ikke kan bevise at han ikke finnes.

Ett forsøk kan gjerne være reelt, men dersom noen lover bort sponsorpenger for større beløp enn det man har fikset finansiering så er det enten svindel eller kriminell inkompetanse.

Og som andre også sier; ett prosjekt med livets rett kollapser ikke av kritiske artikler.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Kesseboy »

Avtalen med Glimt ser ut til å være svindel-esque, minst. Hele opplegget, med datasentre og Smart City ser ut til å ha vært mer håndfast enn det framkom noen gang.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by gavharr »

Svindlere må jo prøve å bevise at det ikke er svindel, slik at det blir lettere å svindle andre. Dette var nok humbug, uansett hva de nå måtte påstå.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Kesseboy »

AECOM svarer AN:

«Selv om AECOM ikke lenger vil jobbe med Borealis Engineering i nærmeste framtid, er vi fremdeles svært interessert i å utforske mulighetene i Norge og bodøregionen».

Som jeg tenkte er en stor og formodentlig seriøs aktør som AECOM interessert i forretningsmuligheter selv med litt småsur lokalpresse.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Sulliken »

For de som ikke klar lest hele an-saken, så brukte journalisten ukesvis på å borre i dette. Og konklusjonen var klar. Pengene var der, tomta var der, interesserte investorer var der.

Så kan dere synse så mye dere vil rundt det, men fakta er fakta.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Knuta »

Faktisk helt enig Sulliken. Men visse steder i landet må man 'ikke komme her og kommer her' som Øystein Sunde sier.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Wendigo »

Du må gjerne bruke ukevis på å borre i en sak, men er man gjennomført naiv så blir konklusjonen feil. Jeg har hverken tid eller ork til å gå gjennom alt her, men det som virker helt tydelig er tendensiøs kildebruk og halvdokumenterte nestenfakta presentert som 100% banket.

Og en journalist som presenterer det så enkelt som at bare man bygger ett datasenter så 6-dobler man investeringen sin, har ikke noe å gjøre med å rapportere finansnyheter.

Et letter of intent er ikke en ferdig finansiering, prosjekter stoppes hver dag med LOI. Forbeholdene var flere, ett av dem var faktisk kunder. Relativt viktig vil noen mene. Dette var ett prosjekt i tidlig planleggingsfase, noe som uansett hva prosjektet er for noe tilsier at det er høye odds for at det ikke blir noe av. Tenk på hvor mange oppstartsbedrifter som lever ett par år senere.

Det som er hevet over tvil som selv Hayes/Flack innrømmer er at det var enige med lokale investoerer om innskudd og finansiering av tidligfase, hvor de lokale investorene betalte inn, og den andre fraksjonen ikke betalte. Så lenge som pengene fra den ene siden finasierte pitchen og de andre ikke bidro virker the avsindig naivt av journalisten å konkludere: "Men AN har ikke klart å finne at noen har tapt penger. I alle fall ikke til Danny Hayes". Det er dokumentert tidligere i artikkelen at han ikke har overholdt sine forpliktelser og brukt av andres penger.

Men for dra det hele ned:
Hvis du hadde vært med på å finansiere ett prosjekt som ville 6-doble investeringen din, og prosjektet var klart for å kjøres, hadde du trukket deg fordi bodø.nu skrev stygt om prosjektlederen?

Neivel, men hva om noen dokumenterte løgn, usannheter, halvsannheter og at prosjektlederen ikke engang stilte med sitt riktige navn? litt mer skeptisk nå?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Sulliken »

Jeg skjønner jo skepsisen, men det har litt med kultur å gjøre, som an er inne på. I statene er det helt vanlig å bruke store ord, og gå hardt ut. Å bruke samme virkemidler på trauste nordlendinger funker særdeles dårlig.

Det er ikke slik at de ble skremt vekk av BodøNu eller an, som sådan, men når saken ble løftet til ministernivå, (Torbjørn Røe Isaksen advarte jo i mot dette) så er det et hakk mer enn bare skeptisk presse, liksom.

Jeg ser for meg investorene tenkte noe sånn som "Vi l de ikke at vi skal investere, Nei vel. F*ck them. Vi kan investere mange andre steder".

Jeg tror ikke dette var et svindelforsøk, men et forsøk på å få noe til. Men prosjektet ble regelrett skutt ned.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Kesseboy »

Mi soleklare anbefaling ville i så fall være å ikke la personer fronte dette når de framstår gjennomført useriøse og løgnaktige ved minste lille mediapirk. Hei, vent, det er jo anbefalinga mi uansett, det.

Men seriøst; ikke presenter deg med en anna rolle enn du har, ikke presenter deg som representant for noe du ikke er representant for, og ikke lyv om tidligere yrkeserfaring. Da kommer du langt, er min erfaring.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Wendigo »

AN har åpnet for nominasjoner på årets norlending, så jeg nominerte Danny Hayes. Var vel ett par timer med lykke der før de kritiske spørsmålene ødela for alle...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Glimt1916 »

:lol:
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by ingen87 »

Wendigo wrote: Fri Oct 26, 2018 12:48 pm Forbeholdene var flere, ett av dem var faktisk kunder.

Hvis du hadde vært med på å finansiere ett prosjekt som ville 6-doble investeringen din, og prosjektet var klart for å kjøres, hadde du trukket deg fordi bodø.nu skrev stygt om prosjektlederen?
Nå skal jeg ikke påberope meg at jeg har satt meg inn i saken i hele tatt, og heller ikke har orsket å engasjere meg så mye i dette.

Men henger ikke disse to sterkt sammen? Hvis man skal etablere seg i et nytt område, og den lokale pressa skriver mye negativt om deg, vil du da sitte igjen med kundregrunnlaget som var et forbehold for etableringa?
Førr Evig!
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Wendigo »

Kundegrunnlaget for datasenter er ikke lokalbefolkningen. Dette er store profesjonelle kunder med langsiktige behov; og disse kundene vil ikke offentligjøre informasjon om hvilke datasentre de bruker.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Glimt1916 »

– Er denne saken pinlig for Glimt?

– På ingen som helst måte

Image
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by liverglimt »

Nei, spesielt ikke for Inge Henning Anderssen som gikk inn i selskapet for å drive det videre...
@liverglimt
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Boombadila »

No money, no cry eller hva?

Man lurer jo på om klubben evner å lære av dette.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Post Reply