Treningskamper 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Treningskamper 2019

Post by G-s-enz »

Tenkte mer på P.Berg. Om du bruker argumentet treningskamper og vi tellende kamper kommer vi ingen vei før alvoret starter 🤷‍♂️
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Kesseboy »

Fint å diskutere, men sikkert smartest å beholde buksene på til vi er noen kamper ut i serien, hva?

Så langt:
Fine resultat i treningskamper, men det har vi hatt før, uten at seriespillet har vært særlig bra. Og omvendt.

Gode spillerprestasjoner i treningskampene, men vi har mistet veldig sentrale spillere fra i fjor og det er ganske sjelden en spiller blir markant bedre på fire måneder. Det betyr ikke at det ikke kan skje, det betyr bare at det er litt skummelt å basere seg på det.

Og det er mange spørsmål treningskampene ikle besvarer:
:!: Klarer Berg håndtere presset som legges på ham nå, og om det hentes inn et anker, hvordan reagerer han da? Om han får spille, har han kvalitetene som trengs, eller er folk bare fornøyd med å ha fått ut Angel?
:!: Om Berg har en bratt stigende kurve synes jeg Saltnes har en nedadgående kurve. Hvor etterlater det oss?
:!: Blir laget egentlig bedre av å spille Zinkernagel på høyre kant når man kjører Moberg som høyre indreløper?
:!: Klarer de unge, lovende spillerne som har tatt tak i treningskampene å holde det nivået over lang tid, og hvor lenge?
:!: Hva skjer med JP Hauge?
:!: Hvor klar er Øyvann til å bidra når Lode eller Moe ryker ut med skade eller suspensjon?
:!: Klarer Herrem å holde brukbart ES-nivå?
:!: Hvordan vil endringene i spillestil slå ut mot lag som spiller mer for poeng enn for treningseffekt?
:!: Er vi virkelig bedre trent enn de andre lagene når april kommer, eller var vi bare tidlig ute?

Er tøft gjort å konkludere om at sesongen blir så bra med så gapende usikkerhetsmomenter som vi har.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
helsvhe
Posts: 1497
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 326 times
Been thanked: 81 times

Re: Treningskamper 2019

Post by helsvhe »

Mange gode spørsmål der, men tror vi må vente litt utover i sesongen før vi får svar på dette.

Men jeg håper fortsatt at det kan komme inn minst to solide forsterkninger som kan gå inn og forsterke laget. En stopper må inn.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Garrincha »

La oss nu ikke glemme at Patrick kun er 21 år. Han er jo ung. Alle andre Berg's har bare blitt bedre og bedre med alderen. Han har i treningskampene overbevist meg, jeg kommer til støtte han.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Garrincha »

Når vi er en klubb som investerer mye i akademiet så er det viktig at de tar steget til a-laget. Så utvikler vi dem og selger dem. Kjipt men nødvendig.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Treningskamper 2019

Post by ecke »

Kjappe føtter, struktur og intensitet kan føre langt, slik treningsresultatene viser og ofte viser, og også noen av grunnene til at Ranheim overbeviste i fjorårets sesong. Dessverre er det sjelden nok når det virkelig drar seg til, i møte med mer muskler, samme intensitet og mer kvalitet, slik @Kesseboy spør om ovenfor.

Jeg liker det jeg ser av Victor, bortsett fra skadene, men Kupen har vi fortsatt ikke sett, og Herrems ekstraordinære pusteproblemer har selvsagt ikke gjort han til en bedre elitespiller i løpet av disse vintermånedene. Moe har jeg klaget på som midtstopper over år, men uavhengig av det, det merkes når en av seriens beste forsvarsspillere forsvinner. Dersom B/G bruker de riktige spillerne på midten, har de kanskje kvalitet nok også der.

Sportsbibelen mener at B/G får 16. plass, VG har gitt B/G 15. plassen, "fin, men sårbar fotballklubb". Jeg fikk veteranbordets Cognac for 11. plassen i fjor, men foreløpig er jeg mest enig med VG. Jeg venter forhåpningsfull på de par siste ukene.
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Treningskamper 2019

Post by JHA »

Kesseboy wrote: Sat Mar 16, 2019 9:35 am Er tøft gjort å konkludere om at sesongen blir så bra med så gapende usikkerhetsmomenter som vi har.
Er da ingen som har konkludert noe som helst angående sesongen. Finnes da nok av eksempler på lag som taper alle treningskamper og gjør det bra i serien, og motsatt igjen. Men skader definitivt ikke å spille så bra som vi gjør i treningskampene 8)

Det er derimot folk som har konkludert at spilleren som for mange har imponert mest i treningskampene, er alt for dårlig uansett fordi han ikke har prestert godt nok i eliteserien tidligere. Selv om de fleste som har sett kampene, trenerene, medspillere, media osv gang på gang poengterer at gutten har tatt enorme skritt det siste året.

Og da lurer man jo på hvorfor akkurat den spilleren får tyn, fordi det er jaggu ikke mange i stallen vår som har prestert godt i eliteserien over tid. Jeg velger uansett å glede meg over at han har tatt steget til å bli blandt de beste i klubben, så håper jeg som faen at det er bra nok til å prestere godt i eliteserien 2019.
G-s-enz wrote: Sat Mar 16, 2019 7:34 am Tenkte mer på P.Berg. Om du bruker argumentet treningskamper og vi tellende kamper kommer vi ingen vei før alvoret starter 🤷‍♂️
Nettopp, i en treningskamptråd så velger jeg å forholde meg til det som presteres i treningskamper. Treningskamper er ofte en liten pekepinn på hvordan spillestallen formes og hvordan laget ønsker å spille. Da blir det litt meningsløst å diskutere imot folk som kun bruker tellende kamper fra tidligere år som referanse. For der er jeg enig, jeg hadde nesten gitt opp Berg før høsten i fjor. Etter alt tullet i media og ønsket om å ikke forlenge så var jeg rettåslett likegyldig om han dro eller ikke. Jeg ønsket virkelig at han dro på utlån året før, for å få den erfaringen tilliten og spilletiden han trenger for å utvikle seg. Men heldigvis ser det ut til at jeg tok feil, kanskje det å kjempe for plassen i klubben og nå få tilliten kan ha vært den beste løsningen.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Treningskamper 2019

Post by ecke »

"fortelle fotballNORGE at Glimt er i ferd med å etablerer seg med et kongelag som kommer til å smadre flere lag i årets Eliteserie, skriver Thor Mikalsen." https://www.bodoby.no/glimt/bodoby/bodo ... ss=granted

Thor M har i alle fall tatt treningskampene "alvorlig"!
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Treningskamper 2019

Post by JHA »

I et langt og åpent innlegg på sin Facebook-side maner han byens og landets journalister og aviser til å hause opp klubben og spå minst en medaljeplass i årets eliteserie.
Så ser man tydelig på skjermdumpen at innlegget er ment å være til venner :p
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Kesseboy »

Thor M med tidenes megajinx.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Glimt1916 »

Da et det godt å tenke på at jinxing ikke er et ekte konsept :wink:
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Treningskamper 2019

Post by gavharr »

Dette er jo bare gøy, og litt "nordnorsk" krydder i hverdagen :D
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Treningskamper 2019

Post by JHA »

Larsson wrote: Fri Mar 15, 2019 6:52 pm De fremste ekspertene på Glimt er Høgland og Toresen. De er de eneste uten bånd til Glimt som ser alt av kamper og treninger. Hva de måtte mene og tro er ekstremt mye viktigere enn det vissvasset Giæver lirer av seg.
I Glimt har det vært mange spillere som har tatt steg i vinter. Patrick Berg kunne forlatt gratis i fjor, og ville bort. Nå får vi meldinger, fra både agenter og motspillere, om at han ser ut som "a million dollars". -Stian Høgland
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Knuta »

Larsson påstår at det er en objektiv vurdering at PB gjør masse feil, jeg vil si at Larsson har en ganske subjektiv beskrivelse av objektivitet. Nå har det vært mye sludder og vås angående PB og jeg håper at det snart stopper. Jeg vil hylle PB dersom han spiller glimrende og si fra klart og tydelig fra hvis han har dårlige kamper på samme linje som andre spillere.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Treningskamper 2019

Post by G-s-enz »

Jeg tror sannheta ligger midt i mellom jeg.

Når jeg ser vet jeg at jeg har enormt kritiske briller på(hele saken i fjor gjorde det ikke akkurat noe mindre) og jeg tipper enkelt andre her har enormt ukritiske briller på. Så da er nok sannheta en plass midt i mellom.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Kesseboy »

tl;dr: Beklager å begå kronikk her, men jeg må.

Det er fint at folk er offensive, men historisk sett er det å være offensiv i Glimt-sammenheng lett å knytte opp mot overmot. "Opp som en bjørn, ned som en skinnfell" kunne nesten vært klubbens motto. Okei, så treningene er bedre enn noen gang. Høgland sier det ser bra ut, at han ser "trykk, intensitet og stå-på-vilje" han aldri har opplevd er jo så klart fint å høre.

Så har du sur**kene som meg, som prøver å påføre en dæsj logikk og historikk, uten at vi har så særlig mye innsikt i hva som egentlig skjer i og med klubben, ut over det vi får vite fra pressemeldinger og lokalpressen. Beklager å ødelegge moroa for dere andre, det er bare at noen av oss er så marinert i det manglende samsvaret mellom forventninger og realitet at vi føler oss nødt til å trekke litt i nødbremsen for vår egen del.

Det kan så klart være at Høgland ser det han mener å se, at trøkket, intensiteten og viljen denne forsesongen er uten sitt like. Kjølige meg tenker at kanskje dette er det han (og jeg) gjerne vil se, og at han ser at noe er annerledes, men at det kan være vanskelig å vite akkurat hva det er som er annerledes. Og at det han ser som er annerledes, ikke nødvendigvis gir seg utslag i poeng på tabellen. Men det Høgland har sett kan så klart også være x-faktoren som tar en klubb full av unggutter og uslepne småstein til øvre halvdel av tabellen.

Mye av det vi opplever i forkant av denne sesongen opplevde vi også i 2016, med en midtbanekonstellasjon som var uklar, og et midtforsvar hvis kvaliteter var litt usikre. Totalt sett var det mange spørsmålstegn ved laget, men det begynte jo rimelig bra, vi tapte jo ikke på Åråsen engang. Og så falt alt i staver.

Så dermed gnåler vi litt om Patrick Berg. Jeg er en av de som er kjølig til det vi hører. Igjen er opplevelsen av "hørt det før" så levende til stede at det er alt for skummelt å hive seg med på hurratoget. Men det handler ikke bare om Berg, det handler også om erfaringer, historikk og strukturer. Berg blir, på godt og vondt, og på flere måter, et symbol på det glimtske i Glimt. Jeg er en av dem som har sagt høyt og tydelig at jeg ønsker at Berg skal bli en toppklassespiller, men at jeg ikke har sett ham være det ennå. Og det står jeg for. Historikken er ikke på hans side sånn sett. Jeg vet det er et litt upopulært syn, men jeg forfekter det -- satsinga på Berg var en av hovedårsakene til at vi ikke klarte å berge plassen i 2016. På samme måte som Saltnes var avskrevet før han hadde et virkelig oppsving i 2017, var Berg (etter mitt syn med rette) avskrevet i fjor høst. Så i stedet for å sette vår litt til et østeuropeisk midtbaneanker denne gangen, så er det Bergs føniks-opptreden vi håper på. Det er ikke mindre prekært.

Berg blir sånn sett plogen gjennom den snøen som er Bjørkan, Evjen, Hauge, Hauge, og alle de som kommer rett etter. For er de egentlig så gode som vi tror de er? Vi har sett forskjellig før, og jeg tør minne om at en av klubbens bedre doldisspillere gjennom historia, Thor Mikalsen, har skapet så fullt av U-landskamper at det er vanskelig å få lukka det, men det store gjennombruddet kom liksom aldri. Selv om han går hardt inn for å være årets framsnakker er jeg redd for at det er mye håp og tru, og ikke så mange baller i nota.

Vi ser konturene av en underdog-historie, med en klubb som ikke lyktes på overgangsmarkedet, som spiller med en etterhvert voksende flora av hjemmebrent U-talent, som tippes i bunnen av tabellen av stadig flere tabelltippere, som har alle muligheter til å overraske, være revansjesugne, og som har muligheten til å bruke alt dette som brensel til sesongen, til å løpe de ekstra meterne og ha litt lengre tær enn motstanderne. Men dette må komme med en advarsel. Vi liker underdog-historiene fordi de bærer i seg en masse kulturelle greier som vi liker å smykke oss med. Men vi hører bare om de underdog-historiene som har noe fortellervennlig ved seg.

Sandefjord 2018.
Viking 2017.
Start 2016.
Sandefjord 2015.
Stabæk 2012.
Sandefjord 2010.

Dette er ikke underdog-historiene vi hører om. Og det er en reell risiko forbundet ved å være en underdog. Men det er alt for lett å se seg blind på potensialet. Jeg har erfaring med det.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Knuta »

Jeg vet ikke og jeg tror få vet inkludert såkalte eksperter hvordan 2019 sesongen blir. Men det jeg har sett og liker er en mer offensiv struktur i Glimt, samt klart bedre tempo og forflytninger enn i 2018. Mange er opptatt av navn jeg er mer opptatt av utviklingspotensiale i gruppen. Jeg har en veldig god feeling fordi jeg synes laget er spennende. Imidlertid vil jeg savne bauta i forsvar som vi hadde i fjor ved Bjørnbak. Det er det eneste jeg savner fra i fjor.
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Treningskamper 2019

Post by JHA »

G-s-enz wrote: Mon Mar 18, 2019 5:12 pm Jeg tror sannheta ligger midt i mellom jeg.

Når jeg ser vet jeg at jeg har enormt kritiske briller på(hele saken i fjor gjorde det ikke akkurat noe mindre) og jeg tipper enkelt andre her har enormt ukritiske briller på. Så da er nok sannheta en plass midt i mellom.
Mjah, ikke helt i midten her inne.
De kritiske er tidvis ekstremt kritiske, skal du ha en motpol så må du ha fex en Thor Mikalsen type som en aktiv bruker her inne.
( Ref: https://www.bodoby.no/glimt/bodoby/bodo ... ss=granted )

Skulle gjerne sett en slik her innefor å kunne få en skikkelig motpol til alle kritikerene, hadde nok dessverre blitt komisk lesning ilengden.
Men jeg lever lett med nyanserte fornuftige innlegg + litt useriøs kritikk fremfor fex Facebook hvor det til tider er totalt kritisk enveiskjøring.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Larsson »

Thor Mikalsen byr jo også på total enveiskjøring. Bare at det går heeeelt i andre retningen. Kan være med på at tanken i seg selv er god, men innholdet og presentasjonen står jo fullstendig til stryk. Gjør jo ingenting annet enn å legge press på klubben + den gamle "kjefte-folk-til-å-komme-på-Aspmyra"-mentaliteten som vi vet altfor godt ikke funker. Det kan ikke være noen tjent med - for alt tilsier jo at dette skal bli en mager sesong. At ingen forventer noe fra Glimt denne sesongen kan være akkurat det spillerne trenger akkurat nå.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Treningskamper 2019

Post by J I P »

Jeg vil ha 6-poeng mot Brann i år - om ikke annet for å gi Doddo en smekk
Brann gikk seg vill, de gikk seg fast og hadde ikke noe motsvar til det aggressive presset til Bodø/Glimt. Glimt var gode, det skal protokollføres, overraskende gode. Men Bodø/Glimt skal alltid være en overkommelig oppgave for Brann. Det var den ikke på fredag.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Treningskamper 2019

Post by J I P »

Tromsø nedjusterer forventningene foran den kommende treningskampen mot Glimt.
– Resultatet mot Glimt betyr ingenting
Søndag er det generalprøve borte mot Bodø/Glimt – en kamp du kan se her på itromso.no.
– Er det viktig å vinne den?
– Hvis jeg skal velge mellom en veldig god prestasjon og et godt resultat, så velger jeg det første. Resultatet betyr ingenting, men prestasjon gir selvtillit. Det tror jeg vi trenger. Det er ikke så mye som skal til. En god opplevelse der gir en god følelse inn mot seriestart, sier Wangberg.
I og med at Glimt reiser til Tromsø for å spille denne treningskampen, så tyder mye på at dette blir en walk-over for oss.

Jeg legger også merke til denne
– Ja, vi har en målsetting om å komme på øvre halvdel av tabellen i år, uttaler sportssjef Svein-Morten Johansen til iTromsø.
Det betyr at TIL skal havne på åttendeplass – eller bedre – for at målsettingen skal være oppfylt i 2019.
'
Spennende dette. Tromsø har riktig nok erfaring fra ifjor med elendige resultater i treningskampene og bedre resultater i serien
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Treningskamper 2019

Post by gavharr »

Men de har jo utelukkende svekket stallen i vinter. De som har kommet inn er jo av typen Danny Cruz ol. Ukjente kort som man ikke vet om holder det nivået de som har forlatt gjorde. Og Gjermund Åsen var jo lagets desidert beste spiller. Synes det er helt utrolig at ikke TIL tippes på direkte nedrykk av så og si alle.
Men la oss håpe de selv fortsatt tror de er et topp 8-lag. Da kan det jo bli riktig så gøy for oss andre...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Treningskamper 2019

Post by G-s-enz »

Fordi de har fått inn stopper med landskamper for Finland og spiss med landskamper for Costa Rica. Vi derimot har mistet 3 bærebjelker og erstattet de med........19 årig nigerianer med defekt kne og.......ikke nå mer 🤷‍♂️
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Treningskamper 2019

Post by gavharr »

Men vi har et lag som ser mobilt og solid ut. Det har ikke TIL, på tross av diverse landskamper.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Kesseboy »

Akkurat sånn som for et år sia, mener du?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply