Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 Resultat 4-5 :-), 6 poeng, 2.plass etter runden

Moderators: Sulliken, Larsen

ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 - buss fra Oslo

Post by ecke »

Dobbeltbytte var bare delvis bra, synes jeg. Midtbanen er delvis borte og Layouni har fått til lite. Kanskje er flyttingen av Evjen til v.indreløper, idealplassen, men er det svaret på det som ikke fungerte? Evjen presterer uansett ser det til. Jeg har aldri trodd på Saltnes som sentral midtbane, og igjen blir det åpenbart når B/G blir presset. Det må løses, kanskje med Felix Horn Myhre dersom bodonu.no har rett. Foreløpig tror jeg mest på Oliver.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 - buss fra Oslo

Post by ingen87 »

Det er vanskelig å ikke berømme dobbeltbytte godt nok når Glimt går fra å se helt forkommen ut, til å snu kampen i løpet av sju minutter. Kanskje hadde det vært nok med Zinckernagel inn siden Jens Petter Hauge aldri setter preg på kampen. Likevel: meget godt bytte til rett tid. Snur kampen!
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 - buss fra Oslo

Post by Kesseboy »

Godt fornøyd med at det gjøres et bytte som har til hensikt å endre kampforløpet.

Men, som flere har påpekt, på 4-4 skjer det en del grums. Og nå skal jeg ikke blafre med etterpåklokskap, men verken Hauge eller Zinkernagel er voldsomt gode defensivt, så da Moberg måtte gå i mål kunne jeg ønske meg mer aktiv coaching (både fra benken og fra Glimts mer erfarne spillere) mtp. defensiv posisjonering og intensitet. Innlegget til 4-4 er som nevnt tidligere upressa. I tillegg et det fem MIF-spillere i boksen mot Glimts fire, og i tillegg har Glimt-spillerne ekle avstander til de brune. Da ballen fant veien ut på kanten der var mye allerede gjort, og jeg tror vi kan henge det mye på midtbaneinnsatsen — udisiplinerte, men kanskje også slitne og derfor ufokuserte?

Det er litt det samme med straffa til MIF. Lite press på han som slår innlegget, Lode er litt feilplassert og reagerer litt seint, og gjør etter mitt syn ei dårlig vurdering — når du allerede er på etterskudd, la spilleren ta headinga, den er vanskeligere å skåre på enn straffa.

Poenget mitt her nå er ikke å kritisere noe for å kritisere, for kampen i går var noe av det villeste jeg har sett og fortjener sånn sety egentlig å bare nytes i stedet for å analyseres i biter. Men det hinter noe om at kanskje dette lagets største utfordring er fokus og konsentrasjon — gjennomført riktige valg hele veien — og det var ikke der jeg før sesongen forventa at de største svakhetene skulle være ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 - buss fra Oslo

Post by Garrincha »

Vegard Hansen får sagt det:

– Det er det aller aller, aller, jævligste jeg har opplevd i hele mitt liv. Det er det verst jeg har opplevd i livet generelt.

– Hva tenkte du da kampen var tapt?

– Er det noen som har en pistol.

Det er ikke vanskelig å forstå han, vanvittig surt for Mjøndalen og ditto fantastisk for oss.

Men det var ikke løgn at de var gode på dødball. Jeg tror flere lag skal få problemer med Mjøndalen på hjemmebane.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 - buss fra Oslo

Post by gavharr »

Sier jo sitt at Solholm Johansen var klubbens toppscorer i fjor. I tillegg scoret også stoppermakker Jansen en del mål. De er fryktelig tunge i boksen. Men ikke sååå tunge som det så ut i går. Glimt er nok dessverre litt mer sårbare i denne delen av spillet, nå som Opseth er i Tyrkia og Bjørnbak i rosenes by.
Dette må tas tak i, for det er flere lag som er gode på dødball.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 - buss fra Oslo

Post by Larsson »

Har fått sett første omgang og siste del av andre omgang om igjen. Det er noen nyanser jeg sitter igjen med:

# Spillet mot etablert forsvar. For det første: Enorm tålmodighet i balltrillingen. Dette kom egentlig ikke SÅ godt fram mot RBK ettersom planen var å være kjappe fremover når muligheten kom. Veldig effektivt når stopperne får tredd fram indreløperne. Her er egentlig Moe sterkere enn Lode, men begge er veldig gode på det. Konradsen er bedre enn Moberg på å motta ballen her. Det er også veldig effektivt når stopperne slår ballen på fot til ving som har med seg enten back eller indreløper. Skaper farlig 2-mot-1-situasjon. Dette skjedde også flere ganger mot RBK, spesielt Lode er hissig på å gjøre dette. I "vanlig" Glimt-fotball er det ønskelig å slå disse ballene i medløp på back/indreløper som har vingen på utsiden som spillalternativ. Vil tro man har den varianten også inne. Når man spiller mot lag som ligger bakpå med 10 spillere skulle jeg egentlig ønske at man var enda hissigere på å spille ballen i mellomrom/opp på spiss som ligger igjen direkte. Dette er den mest effektive måten å få flyttet på forsvarsspillere og skape rom.
For det andre: Flere ganger i første omgang lokker Glimt Mjøndalen fram i banen med småspill på egen halvdel. Dette er City-spill. Dette var også foranledningen til gigasjansen til Herrem på stillingen 2-0. Da spilles det smått før Friedrich banker ballen opp. MIF vinner ballen i utgangspunktet, men Konradsen plukker opp andreballen og setter fart framover. Da er det så mye rom og få MIF-spillere at det er nødt til å bli en stor Glimt-sjanse. Og deilig å se at det er 4-5 andre Glimt-spillere som ser muligheten og gir gass framover.

# Offensiv markering: I de gode Glimt-periodene i kampen er det helt tydelig hvor offensiv man er i hodet i den offensive markeringen. Bjørkan og Reitan er giganter når det kommer til dette. Står høyt, ganske sentralt i banen og plukker opp veldig mange klareringer. Farten til Moe/Lode kommer tydelig fram også i denne fasen av spillet. Resultatet av dette og det ovenstående fører til at Glimt beholder ballen i laget i lange sekvenser. Jeg har sagt det før og sier det igjen: Det er slik man utvikler fotballspillere. Det er slik man utvikler fotballag som etablerer seg i Eliteserien. Det er så deilig å se en bortekamp hvor planen ikke er 4-5-1, sonemarkering og lynraske overganger.

# OK match av Saltnes, men det går litt for sakte med beina og ballflyttingen. Med tanke på at det nestne blir et halvt år før Berg er tilbake kan kanskje Saltnes også med fordel bli litt lettere i kroppen?

# Ikke unaturlig at det blir som det blir når MIF scorer rett før og rett etter pause. Desto bedre moral og desto deiligere seier når man kommer tilbake fra det.

# Coaching. Det skjedde vel 15 ganger i fjor at man forsøkte å bytte inn Herrem for å endre et kampbilde for å komme tilbake i kampen/sette inn ledelsesmål. Knutsen fikk mye fortjent kritikk for dette grepet. I går ser vi Evjen passe som hånd i hanske som indreløper i en fase av kampen Glimt er iferd med å tape. Evjen har teknikken, forståelsen og ferdighetene til å sette opp medspillerne som han gjorde det med Herrem på 4-3. Ballen går raskere og det blir mer bevegelse i det som etter hvert har blitt veldig statisk. Da Knutsen byttet inn Evjen framfor Herrem i 1-1-kampen mot Stabæk i fjor høst gikk det opp et lys for Knutsen at det fantes andre veier til rom.

# Nyttig lærepenge på defensiv dødball. Neste helg kommer Ulland Andersen med seriens beste frisparkfot. Bjørnbak, Forren og Ohi er gutter på 95 kg+ som kommer til å skape trøbbel i boksen. Det må Glimt være forberedt på.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 - buss fra Oslo

Post by Kesseboy »

Kom på en ting, i anledning kritikken min ovenfor, og Larssons punkter. Vi kan føle oss heldige at Evjen klinka inn 5-4, men spillet i forkant var sånn sett en del positivt ved. Man lobber ikke bare ballen inn i boksen og håper på det meste, men man flytter ball og unngår å bli for direkte. Når Evjen skyter, kan man se i trekket i forkant at han har begrensede muligheter, men flere trekk i forkant ender det med at man stopper, vender opp og spiller støtte — men ikke tankeløst. Jeg likte det, at man ikke får panikk.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 - buss fra Oslo

Post by Glenn P »

Enig med det meste her ja. Jeg sa til sidemannen min på 4-4, at det er flott å se Glimt faktisk tørre å bruke tid på å slå de rette pasningene. Det er skrekkelig effektivt å slå enkle pasninger, gitt 8) Samme mot RBK, følte aldri at Glimt stressa noe enormt og det er BRA mot Rosenborg og med en indre mot Mjøndalen. Det er virkelig noen gode ugler som ulmer i mosen på Aspmyra!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 Resultat 4-5 :-)

Post by gavharr »

Reaksjonen til Brede Moe når Evjen setter målet på overtid.....

Brede Moe har gult hjerte, derom hersker ingen tvil :D
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 Resultat 4-5 :-)

Post by liverglimt »

Knestående, men hva med Moberg som løper hele veien over for å feire med supporterne! :D
@liverglimt
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 327 times
Been thanked: 81 times

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 Resultat 4-5 :-)

Post by helsvhe »

Utrolige reaksjoner fra både Glimt og Mjøndalen spillere, men på hver sin side at følelse skalaen.

Men apropos supporterne, det så ut til å være veldig mange der og man hørte jo som vanlig GLIS veldig godt.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 Resultat 4-5 :-)

Post by J I P »

Fjerdedommer teller ned:
10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5
4 - Håkon Evjen skyter
3- 2

Ballen går i mål!
https://www.an.no/bodo/glimt/fotball/tr ... 5-4-988190

Som postet av Loffen i "Nye Sanger" tråden
Melodi: "jenka"

Håkon
Evjen
Ballen går i mål
x3
Det e ingen som slår Glimt i år!
:glimt
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 Resultat 4-5 :-)

Post by Knuta »

Nå er denne kampen så ekstraordinær at det nesten blir umulig å sammenligne med andre. Imidlertid minner den litt om kampen borte mot Strømsgodset for noen år siden, da Glimt ledet veldig fortjent og Godset utliknet i siste spilleminutt. På overtid av overtiden scorer Bjarnarson og Glimt vinner 3-2. Det var et stort øyeblikk og så vanvittig fortjent og inntil denne kampen mot Mjøndalen mitt største øyeblikk.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 Resultat 4-5 :-)

Post by ingen87 »

Kanskje en av de største opplevelsene jeg har hatt på bortebane! Mener Godset utliknet på ei billig straffe? Eller var det førstemålet til Godset? Det var ihvertfall ei billig straffe inne i bildet :D

Kvalikkampen hjemme mot Odd slår nok likevel disse to kampene, men hadde jeg vært i Mjøndalen så spørs det om den hadde toppet lista..
Førr Evig!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 Resultat 4-5 :-), 6 poeng, 2.plass etter runden

Post by J I P »

Håkon Evjen sitt mål og kampen i seg selv trekkes fram når sesongens vakreste mål og underholdende kamper hittil i sesongen blir vurdert av Dagsavisen

https://www.dagsavisen.no/sport/denne-v ... -1.1467504
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Kamptråd: R2 Mjøndalen-Bodø/Glimt Lørdag 6/4 kl 18 Resultat 4-5 :-), 6 poeng, 2.plass etter runden

Post by J I P »

Jeg lurer litt på hvordan keeperen til Mjøndalen har tenkt å nå ballen? Skal han stanse den med hodet?
https://www.nettavisen.no/sport/her-er- ... 00601.html
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply