Overgangsprat - UT

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Glenn P
Posts: 2811
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Overgangsprat - UT

Post by Glenn P »

Har lenge tenk på at det kunne vært interessant å hatt en tråd hvor vi diskuterer eventuelle overganger UT, selv om det i grunn bare er trist. Er som regel diskutert det på enkeltspillere, men kanskje det kan være en ide å ha en egen her. Prøver i allefall det :lol:
Glenn P
Posts: 2811
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Glenn P »

Denne sommeren er vel Evjen og Layouni mest sannsynlig å bli plukket opp av klubber i utlandet. Begge har hatt knallsterke prestasjoner i Glimt, og Evjen hadde en ok+ runde i U20.

Tror vi begge kan ryke? Om Layouni forsvinner, vil vi få en Bjørkan/Evjen-kombo på venstre, eller vil det bli Hauge som tar den, så fortsetter Evjen, Zinck + indreløper den rulleringen de har hatt? Dersom Evjen selges, kan man håpe på tilbakelån? Dersom det skal bli tilbakelån må det være en topp-10-klubb i en av de større ligaene tenker jeg. Havner han i Nederland/Belgia blir det neppe noe utlån. Og hva er verdien på disse Evjen og Layouni? Tenker at de neste på "salgslista" er Berg og Bjørkan? Mange spørsmål, men vi er inne i en særdeles spennende tid for Glimt.g
User avatar
Crazy horse
Posts: 8277
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Crazy horse »

Jeg håper alle ønsker å bli sesongen ut. Overgang kan selvsagt avtales, med lån ut sesongen.
Fotball er nesten alltid morsomt
Glenn P
Posts: 2811
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Glenn P »

Tror jeg skrev det i en annen tråd, men om Layouni selges blir det nok ikke et lån tilbake. Han er for gammel for det. Zinckernagel også om han blir et overgangsobjekt, unaturlig å ville låne han ut igjen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8277
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Crazy horse »

Tenker mest på Evjen.
Det er nok overgangsvinduet som er den største trusselen for glimtsuksess. Man risikerer å spille høstsesongen med et nokså annet lag enn det man hadde til rådighet på vår og sommer.
Om noen av dem går, så håper jeg det ikke blir til en konkurrent i Norge, iallfall. Tror kanskje ikke guttene innerst inne ønsker det heller.
Fotball er nesten alltid morsomt
Glenn P
Posts: 2811
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Glenn P »

Tror de fleste vil spille ut sesongen og se hvor dette ender, men om det står mellom det og utlandet, så er dessverre utlandet mer interessant for mange. Sånn sett er det kjedelig at Eliteserien er i utakt med resten av Europa (-sverige), det er jo nå de handler.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Overgangsprat - UT

Post by J I P »

Jeg forstår ikke helt hvordan pengefordelingen regnes ut i denne artikkelen men premiepengene for medalje kan mer enn oppveie for et salg av spillere mot småpenger (mindre enn noen millioner).

Hvis Glimt er i pengenød, da selges det spillere i sommer. Har vi nok is magen til å ha troen på medaljen, da selges ingen før sesongen er slutt.

https://www.nrk.no/sport/millionkamp-i- ... 1.14270746
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Kesseboy »

Om Layouni fortsetter utviklinga er han så godt som garantert en god avtale etter sesongen ellet om et år. Men jeg tror det kommer et bud i sommer, kanskje det allerede er kommet, og jeg tror ingen av partene tør si nei.

Er mer usikker på Evjen. Hadde ikke noe godt u-mesterskap, gjør en del feil og er litt fotballmessig uferdig, det enorme talentet til tross.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Novi »

Har tro på at vi holder laget vi har ut sesongen. De heteste navnene har lengre kontrakt, slik at budene vil være av god størrelse også i vinter. Og så lenge alle gjør det bra, og om Glimt fullfører som topp 3, da vil naturligvis de fleste ha enda bedre alternativer etter sesongen er fullført. Layouni/Evjen går ikke for et par-tre mill til en norsk klubb uansett.
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Larsson »

Får man tilbud om 10 millioner kroner+ for Layouni er det bare å selge. Glimt er godt forspent på kantene med JPH og Zinckernagel, og Layouni kommer ikke til å utvikle seg spesielt mye mer enn han allerede har gjort når han er blitt såpass gammel. Selg og sikre budsjettene de neste par sesongene.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Novi »

Uhm, han er jo bare 26, så noe utvikling kan vel skje. Ikke at han blir raskere, men klokere løp, bedre avslutninger og bedre pasningsvalg kan han nok lære på seg.

Men 10 mill+ føler jeg ikke han er per nu. Kanskje 5M, og det vil han nok være etter sesongen også, dersom han ikke faller sammen eller får en alvorlig skade.
Una mas cerveza.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Playmaker »

Nærmere 10 enn 5 tipper jeg..
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Larsson »

Progresjonen til fotballspillere stopper når de er 26-27-28, så fremgangen du tror på blir ytterst marginal. Jeg anslår verdien til å være nærmere ti enn fem i øyeblikket. Og for de klubbene som det er gunstigst å selge til er det gunstigst for dem å kjøpe om sommeren. Så slipper spilleren å komme inn midt i sesong. Derfor mener jeg man burde selge nå.
Glenn P
Posts: 2811
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Glenn P »

Layouni har kontrakt ut neste sesong (2020), så tør eventuelt Glimt å holde en spiller som vil ut? Kan fort slå negativt ut på prestasjonene, selv om prestasjonene avgjør hvor mange klubber som er interesserte. Er jo ellevilt om Glimt skulle karre seg til noe Europacupspill, som fort kan være et fint utstillingsvindu. Er vel fortsatt andre- og tredjeplassen som betyr at mange burde fornye passet sitt. Skal Layouni ut, blir det ikke mange cupkampene før han signeres den sommeren, eller som Bosman vinteren etter.

Ser ut til at forskjellen på tredje og fjerde er salg av en habil fotballspiller (5mill), pluss at det kanskje blir litt ekstra av Europakampene. Antar noen på Apsmyra har sittet med kalkulatoren :)
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Novi »

Larsson wrote: Tue Jul 02, 2019 4:48 pm Progresjonen til fotballspillere stopper når de er 26-27-28, så fremgangen du tror på blir ytterst marginal. Jeg anslår verdien til å være nærmere ti enn fem i øyeblikket. Og for de klubbene som det er gunstigst å selge til er det gunstigst for dem å kjøpe om sommeren. Så slipper spilleren å komme inn midt i sesong. Derfor mener jeg man burde selge nå.
Litt snevert å påstå at utviklingen stopper ved 26, men nu vel.

Skulle det komme et bud på 10 mill på Amor er det selvsagt bare å selge. Vi har jo Hauge i form å hive innpå. Men vi kan jo bare anta hva bud kan komme på - jeg tror det er nærmere 5 mill, og det syns jeg ikke man skal gå med på, ref. verdi av plassering og mulig e-cup. Håper jeg har rett, og at vi fullfører året slik vi har begynt, og tar medalje og E-cup, og salg for 10+ mill etter sesongen :LFC
Una mas cerveza.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Garrincha »

Får vi et tilbud på Layouni på 10 pluss denne sommeren så synes jeg vi skal selge han. Slik han har spilt i det siste så mener jeg han er verdt det med 1,5 år igjen av kontrakten. Farten hans er jo helt ekstrem. Når han i tillegg helt tydelig har tatt store steg på flere områder det siste året og er i ferd med å gå inn i sine beste år som spiller, da må det betales. Tabellsituasjonen til Glimt har også noe å si på prisen. Fem mill er for lavt. Han er en nøkkelspiller på laget.

Evjen bør spille minst ut sesongen i Glimt. Hvis Glimt får et tilbud det er umulig å si nei til, bør det være et krav at han spiller sesongen ferdig i Glimt, altså at vi låner han tilbake. Som Molde gjorde med Braut Håland. Og vi må selvsagt ha videresalgsklausul på Evjen.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Glenn P
Posts: 2811
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Glenn P »

Alt over 5 er interessant for Layouni, er det over 7,5 er nok salg uungåelig. Syns Glimt har bedre dekning ved et slikt salg, enn da Opseth ble solgt. Glimt trenger penger, og har en erstatter klar i Hauge, selv om de ikke helt har de samme ferdighetene pdd. Nivået til Hauge tror jeg kan overgå Layounis, det tar bare noen år. Det må vi ta oss tid til, og hvem vet hvordan Glimt ser ut da.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Larsson »

Novi wrote: Tue Jul 02, 2019 6:54 pm Litt snevert å påstå at utviklingen stopper ved 26, men nu vel.
Snevert? Gi meg gjerne femti fotballspillere som har blitt markant bedre som 26-åringer. Eller enda flere, hvis du har.
Bratseth, selve antitypen av en fotballkarriere, debuterte på landslaget som 25-åring. Så selv ikke han kan man trekke inn her.
Glenn P
Posts: 2811
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Glenn P »

Det er da forskjell på å FYSISK være på topp, enn som fotballspiller. Her har du liste på 30 spillere

Edit: Fardal Opseth. Ibba.
Edit2: CR7
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by mortsto »

Det snakkes mye om Evjen og Layouni, men det burde kanskje ha vært noe rykter eller speidere på tribunen eller ett eller annet, om de var så brennhete som vi tror?
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Overgangsprat - UT

Post by Vegard »

Regner med at Glimtledelsen tar med i beregningen inntekt av en topp tre-plass i Eliteserien opp mot salg av nøkkelspillere. Det er mye penger det står om uansett. Høsten 2017 var premieringen for de beste slik:

1: 22,9 mill. kr.
2: 19,4 mill. kr.
3: 15,9 mill. kr.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Overgangsprat - UT

Post by J I P »

Kesseboy wrote: Tue Jul 02, 2019 2:23 pm Om Layouni fortsetter utviklinga er han så godt som garantert en god avtale etter sesongen ellet om et år. Men jeg tror det kommer et bud i sommer, kanskje det allerede er kommet, og jeg tror ingen av partene tør si nei.

Er mer usikker på Evjen. Hadde ikke noe godt u-mesterskap, gjør en del feil og er litt fotballmessig uferdig, det enorme talentet til tross.
Ifølge Frode så har Glimt det ingen uavklarte bud liggende på bordet per nå.
Resultatene våre gjør at det er mange som tar kontakt med oss og hører hva «ståa» er, men vi sitter ikke og vurderer bud på spillere per i dag, sier Thomassen, som opplyser at det ikke budsjetteres med nye spillersalg i 2019.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Overgangsprat - UT

Post by ingen87 »

Lurer litt på hva som skjer på spissplassen. Her burde noen enten ut på lån, eller selges/frigis?
Herrem - Har vist seg helt OK i Eliteserien (bedre enn fryktet). Løper og jager mye, men er vel kanskje ikke den giftigste foran mål. Har ingen ekstreme ferdigheter.
Kupen - Sett for lite til han, men litt på samme plass som Herrem?
Konate - Kun sett i en Cupkamp mot Åga. Scoret tre mål, men umulig å vurdere ut fra dette.
Boniface - Skadet
Sveen - Status? Har vært langtidsskadet før han kom til Bodø?

I tillegg er det Zinckernagel som har blitt benyttet som innbytter for Herrem de siste kampene.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by mortsto »

Vegard wrote: Wed Jul 03, 2019 10:44 am Regner med at Glimtledelsen tar med i beregningen inntekt av en topp tre-plass i Eliteserien
I lenken til NRK lengre opp, ser en 2018-tall. Og det største spranget ser ut til å være mellom 3 og 4 plass hvor forskjellen ligger på fem millioner. En tredjeplass ga altså nær 8 mill enn fjorårets 11.plass.
Glenn P
Posts: 2811
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Glenn P »

Dette er jo en gladsak fra onsdag :glimt https://www.vg.no/sport/fotball/i/LAagv ... rres-maate

Men strategi er én ting, det gjelder å holde seg attraktiv, og utlandet er fortsatt utlandet...
Post Reply