Eliteserien 2020

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2020

Post by J I P »

Ventetiden kan bli lang
NTB spurte Helsedirektør Bjørn Guldvog om hvor sannsynlig han mener det er at norsk fotball må vente på oppstart til sensommeren eller tidlig høst, med referanse til utsettelsene av alle landskamper og annen fotball i regi av UEFA.

– Jeg tror det er ganske sannsynlig, og jeg synes det høres ut som et riktig valg (av UEFA). Fotball er en kontaktidrett hvor mennesker er i nærkontakt og der mange berører den samme ballen. Så lenge det er betydelig smitte i befolkningen, vil også en fotballkamp utgjøre en betydelig smitterisiko, sier Guldvog.
skriver Nettavisen
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Glimt1916 »

I Belgia valgte de i dag å avslutte sesongen. De anser det som usansynlig at det kan spilles fotball før 30. Juni. Club Brugge blir seriemester, ingen rykker ned, men tre klubber rykker opp.
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

Det beste NFF kan gjøre er å foreslå en dato som ikke bare er ønsketenkning. Jeg fastholder mitt forslag. Dropp årets cup. Start opp 1.august og juster kamp programmet når UEFA kommer på banen. I England og andre land kjøres flere kamper i uka og i Norge kan man uten problem kjøre 2 seriekamper i uka. Tar man med at det går 3 uker til landskamper, UEFA osv så blir det et vindu på 18 uker. Da er serien ferdig første helg i desember. Så bruker man 2 uker til diverse kvalifiserings kamper og sluttdato blir 15 desember.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Kesseboy »

Jeg har et semi-spiselig forslag som ender opp på 18 runder. Men jeg er redd NFF og nederlandske konsulentselskaper skal få tak i det.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2020

Post by J I P »

Hvis sesongen blir avkortet da bør ingen lag rykke ned og ingen opp. Ikke sant LSK og TIL?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2020

Post by J I P »

UEFA ber medlemslandene om ikke å avlyse sesongen – og ber landene planlegge for spill i juli, skriver Eurosport.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2020

Post by J I P »

NFF åpner for at seriestarten fremdeles vil bli i slutten av Mai men kanskje for tomme tribuner, skriver Eurosport.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

Men cupen 2020 nevnes ikke.
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Larsson »

Mitt take: Signal eller ei, jeg mener norsk fotball skulle dundret på så tidlig som mulig. Stå av presset fra omverdenen og samfunnet og spill for tomme tribuner. Spill når resten av verden ikke gjør det. Seertallene kommer til å være astronomiske.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Eliteserien 2020

Post by MhepA »

Midlertidige regler:

Eliteserien skal i korona-perioden spilles uten kontakt og man kan ikke være nærmere enn to meter fra en motstander eller medspiller. Enhver som bryter reglementet får rødt kort og må sone en 14 dagers karantene.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Larsson »

Dette er jeg klar over. Men hvis NFF og alle andre starter en prosess av den typen Bundesliga er iferd med å klare nå kan selvsagt den regelen endre seg. Er det mulig å få til i Tyskland er det seff også mulig i Norge.
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

Hvis antall innlagte og pasienter i respirator holder seg jevnt fremover tror jeg at vi ser en viss justering når det gjelder idrett. Å spå er jo ikke lett, men skulle jeg tippe får fotballag lov til å starte ‘normal’ trening medio mai. Og at de 4-5 første rundene starter i juni uten publikum. Men det medfører selvfølgelig at en del hoteller åpner igjen i juni. Spillerne må jo tross alt overnatte et sted på bortekamper. Det er mange brikker som må på plass og det er ikke bare å starte opp en aktivitet og tro at alt er OK.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2020

Post by J I P »

Det er fremdeles en del hoteller som er åpne, ihverfall her i Oslo.

Men spillerne må da få fritak fra utreiseforbudet slik at de slipper karantene etter kampene på østlandet.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

Nå ser det ut som både Tyskland og Sverige starter opp fotballen 9 mai. Flere land er på trappene. Myndighetene i Norge har gjort mye riktig men også skapt unødvendig frykt og redsel. Når det finnes en haug men voksne som ikke tør å sende barn i barnehage og skoler på grunn av frykt er det et eller annet sted at informasjon har gått skeis. Jeg sier bare look to Island og bli klok. Tipper at eliteserien er i gang 1.juni nå når flere land starter opp. Håper at keeperne på treningen snart får lov til å ta ballen med henda.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Garrincha »

Hvordan skal man tolke dette?

https://www.vg.no/sport/i/pLeyyX/abid-r ... ir-smittet


Det er lite snakk om mulighetene for tomme tribuner, folk skjønner det åpenbare at publikum foreløpig er helt uaktuelt. Så det trenger han egentlig ikke si. Etter min mening, det brukes litt for lite ressurser på å planlegge hvordan man skal ta vare på befolkningens mentale helse midt oppi denne unntakstilstanden som ingen av oss vet når slutter.

Norge er et land med veldig mange sportsinteresserte, og litt konkurranse i så kontrollerte former vi klarer å få til, vil hjelpe folk til å tenke på noe annet enn bare negative ting. Dette er veldig undervurdert, og med litt fantasi og velvilje er det mulig å få til noe. Myndighetene og andre må prøve å se hvilke muligheter vi har og ikke bare se problemer.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

Det er god dialog mellom NFF og helsemyndighetene om oppstart av toppfotball uten publikum. Tror det skjer. Litt rart at ikke Norge undersøker hva som skjer på Island som har full kontroll med åpne skoler og barnehager og vanlig fotballtrening med grupper opptil 20 personer. Hvis nå som man antar at flere ligaer åpner for fotball i mai/juni så kan vi vel ikke sitte her på berget å tro at det er farlig at godt trente fotballspillere spiller kamper. Man må ikke bli mer katolsk enn paven. Frykt og unødvendig redsel er direkte farlig for mental helse. I disse corona tider mars/april har det dødd 0 personer av sykdommen i Nordland mens det totale antall dødsfall i samme periode i fylket er ca 275. Bare for å illustrere og sette ting i perspektiv.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Kesseboy »

Hvis du vil illustrere og sette i perspektiv litt mer: https://www.vg.no/sport/fotball/i/RR0bO ... nstig-koma

Ikke kun gamle syke som blir hardt ramma. Det hadde ikke gjort underverker for FK Bodø/Glimt med spillere på respirator etter kamper. Det er god grunn til å tenke nøye gjennom hva man gjør, og så må det planlegges for ulike scenarier.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Garrincha »

Under krigen, slik jeg har forstått det, prøvde man å normalisere så mye det lot seg gjøre. Enkelte ting kunne man ikke gjøre selvsagt. Man man måtte forholde seg til realitetene selvsagt. Under krigen var uansett folk sysselsatt på en annen måte enn nå. Nå sitter mange passiviserte og får ikke bidratt. Javel, vi har internett og takk gud for det, vi slipper å bekymre oss for bomber i hodet, vi kan gå turer, og mange ting er ulikt.

En annen historie er hva Ernest Shackleton og hans venner bedrev med i Antarktis for over hundre år siden, for dem som kjenner den historien. Da de måtte evakuere skipet deres måtte de prioritere steinhardt på hva de skulle ta med seg i livbåtene. Shackleton valgte å prioritere en banjo fordi han forsto at det kunne bli lang tid før de eventuelt kom seg til sivilisasjonen, og at dette kunne hjelpe på den mentale helsen til folkene hans.

Jeg har ikke hørt veldig mye snakk om dette aspektet fra verken regjeringen, opposisjonen eller helsemyndighetene. Vi må ikke glemme at dette er ei krise vi ikke ser enden på. Det ER mulig å få ting til, men vi må kanskje være litt fantasifulle og tenke litt annerledes.

Jeg så en tysk spiller i Eintracht Frankfurt som mente det ville være problematisk for han å måtte være fem uker i en hotellkarantene hvis dette trengtes for å fullføre Bundesliga. Det ville være tungt for han å være borte fra familien hans så lenge. Fem uker!

I min bok er denne holdningen forkastelig. Hadde jeg vært treneren hans ville jeg bare terminert kontrakten hans og sagt at NÅ får du bedre tid til familien din!
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Kesseboy »

Glad jeg ikke har deg som trener, i hvert fall! :D
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Garrincha »

Ja jeg skjønner poenget ditt Kesseboy, men man kan tenke to tanker i hodet på samme tid. Vi har et virus som vi ikke forstår helt, og folk vil dø. Men man må tenke litt kalkulert risiko også i denne situasjonen slik vi gjør på mange andre områder i samfunnet ellers.

En hotellkarantene og utvalgte baner kan være et alternativ, og spille intensivt i to måneder. Så kan spillerne få "perm" tre uker før man gjentar med to intensive måneder. Bare et eksempel.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Garrincha »

Kesseboy wrote: Sun Apr 26, 2020 11:23 am Glad jeg ikke har deg som trener, i hvert fall! :D
Ja jeg er av den gamle skolen :wink:
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Kesseboy »

Det er sikkert mange gode måter å gjøre det på, og enda flere dårlige. Jeg ønsker meg veldig sterkt fotballen opp og i gang, helst i går, men med så mye usikkerhet mener jeg man må se på hele spekteret av løsninger, ikke bare til de som gjør ting som harmonerer med ønskene våre.

Når det gjelder en holdning som det spilleren ytrer her, så vet jeg ikke om det var et hardt nei eller en observasjon, men vi bør ta inn over oss at fotballen som industri synes i stadig minkende grad å ta menneskelige hensyn. Det går fra bygging av VM-arenaer i Quatar, via masseimport av afrikansk ungdom som spyttes ut uten kontrakt og oppfølging, til påkjenningene spillerne må gjennom.

I Tyskland har man, mye på grunn av tragedien med Robert Enke, vært langt framme i å tenke idrettspsykologi ut over prestasjoner, så det er neppe tilfeldig at et sånt utspill kommer derfra. Spillere er privilegerte og godt betalte, men de må forankre virkeligheten sin i noe for å beholde sin mentale helse. For de som har brukt familien til nettopp det, vil det så klart være en uvanlig sterk påkjenning. Selvsagt ikke umulig, men at et forslag møter motstand og innvendinger tror jeg vi skal se på som sunt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

Jeg sier fortsatt se til Island og bli klok.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Kesseboy »

Sikkert noe å lære der, men om jeg skal spørre noen om alkoholforbruket mitt sørger jeg for å spørre flere enn Keith Richards.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

Får håpe det Kesserboy. Derfor forholdet jeg til en av verdens dyktigste epidimiologer Toralfur Gudnason som WHO bruker som ekspert og som har satt kriteriene på Island og som har fungert utmerket. Kunne skrevet en lang artikkel om dette men forholder meg til kortversjonen.
Post Reply