Eliteserien 2020

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Garrincha »

Jada, jeg innrømmer at min reaksjon ovenfor den spilleren muligens var litt overdreven, men vi har en ekstraordinær situasjon og det krever litt ekstra av oss. Helsepersonell, butikkmedarbeidere og mange andre gjør en ekstraordinær innsats i situasjonen. Disse er lavt betalte. Spillerne som hever enorme lønninger i de store ligaene de burde også strekke seg litt lengre mener nå jeg.

Jeg er jo helt enig i at fotballindustrien er hinsides all fornuft når det gjelder penger og kynisme.

Jeg tenker først og fremst på at vi ikke bare i fotballen, men også i andre idretter og i kultur generelt, forsøker å finne løsninger slik at folk får litt andre ting å tenke på. Jeg savner oppfordring fra myndighetene til å tenke kreativt, utenfor boksen. Vi trenger optimisme. Vi kan få til ganske mye som også reduserer risikoen så bra det lar seg gjøre.

Spilleren som ligger i kunstig koma ble forøvrig muligens smittet på butikken. Han hadde vært forsiktig, men ble smittet. Vi har ingen garantier.

Vi må på alle områder tenke smittevern og samle så få mennesker som overhodet mulig. Dvs store folkemengder er jo uaktuelt.

Det er likevel mulig, hvis vi legger litt innsats i det, å få til ting som gleder folk oppi denne situasjonen. Vi må da tenke annerledes og vi må tenke smitteforebygging. Dessverre klarer vi ikke stoppe all smitte, og dessverre er det ingen garantier for at også unge mennesker ikke kan få alvorlig sykdom.

Det er en helvetes kinkig situasjon, det er vi enig om. Men varer restriksjonene over lengre perioder kommer det garantert til å bli store problemer med mentale helseproblemer, det er jeg helt sikker på. Vi mennesker er ekstremt sosiale dyr.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Kesseboy »

Ifølge AN har nå NFF laget et "apparat" som skal gjøre oppstart 15. juni "realistisk". Spent!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Garrincha »

Har ikke an+så får ikke lest, men spennende nyheter.

Britiske myndigheter, som tidligere har vært skeptisk til å åpne fotballen, har angivelig forandret mening. Hovedsaklig for å gi nasjonen et psykisk løft i en vanskelig tid, men det er jo klart at også penger er involvert (som alltid):

https://www.nettavisen.no/sport/--premi ... 59207.html
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

Kanskje litt utenfor tråden. Men veldig interessant artikkel fra Stavrum i nettavisen i dag. PR 100.000 nordmenn er dødsraten på covid-19 på 2,1 siden februar. Mens tilsvarende fra sesonginfluensa PR 100.000 er 27,49. Rent retorisk så bør vi vel ikke møtes så mange sammen og helst avlyse arrangementer når sesonginfluensa inntreffer. Anbefaler å lese artikkelen. Min anbefaling er vern sykehjem/aldershjem, vern mennesker med underliggende sykdommer, vern helsepersonell og la resten av samfunnet komme tilbake til normalen. Lite sitat: det eneste vi trenger å frykte er frykten selv.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Eliteserien 2020

Post by G-s-enz »

Nei for all del,hva skal vi med WHO og FHI når
vi har Gunnar Stavrum og Knuta 🤷‍♂️
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Kesseboy »

Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

G-s-enz wrote: Mon Apr 27, 2020 3:33 pm Nei for all del,hva skal vi med WHO og FHI når
vi har Gunnar Stavrum og Knuta 🤷‍♂️
😀. Jeg hører mye på WHO og i FHI er det sterke delte meninger. Camilla Stoltenberg var egentlig sterkt imot stenging av skoler og en del andre tiltak. WHO har vel alltid prioritert at vi må beskytte de utsatte gruppene jeg snakker om og som er det viktigste. Det kunne vi egentlig gjort enda bedre.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Eliteserien 2020

Post by Sulliken »

Vi ser jo hvordan det går i Sverige.

[rant]
Du kan ta deg fan på at det dødstallet pr 100.000 innbygger hadde vært vesentlig høyere hvis Norge IKKE hadde innført de tiltakene når de gjorde det. Det har lenge blitt spådd at akkurat det argumentet om dødsrate kom til å bli brukt ((ute i fra nesten ytterste høyre flanke før det blir ekstremt (sikter til Stavrum denne gangen)) som et "bevis" for at tiltakene i Norge var alt for strenge. Jeg har sett dette blitt skrevet flere steder på FB.

Når DET er sagt, så er det jo flere studier som viser at barn trolig ikke er særlig smittefarlige, og det var derfor C Stoltenberg var i mot stengning av skoler og bhg. Men det var en israelsk studie som var uenig og sa at barn *kan* være skjulte smittere. Regjeningen (med støtte fra et enstemming Storting, ikke glem det) fant ut at det er bedre med safe than sorry, og stenge likevel.

Jeg ble forresten litt pissed off på VG da skrev i verdens nest største overskrift :"Barnehageansatt smittet av covid-19". Mor mi, som er ekstremt inne i risikogruppen fikk jo nesten panikk. Det poenget at den smittede IKKE kan ha fått smitten i barnehagen, ble knapt nevnt. Så ja. jeg er litt lei fryktspillet mediene driver med om corona for tiden. Vask hendene, hold avstand, drikk hjemme! Så blir alt bra.

[\rant]
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

Bra sulliken. Siste innlegg fra meg om dette tema. Jeg ser ikke til Sverige men til Island som har hatt et beintøft regime mot alders og sykehjem samt massiv testing. Imidlertid har de hatt skoler oppe og barn, ungdom, voksne har kunnet trene sammen i grupper opptil 20 personer. Det har vært en suksess.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Eliteserien 2020

Post by ecke »

Nå går det seg til. Jeg tror på 15. juni!

https://www.vg.no/sport/fotball/i/dOeOX ... rt-15-juni
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Novi »

15. juni er bra! Og 6 uker med trening før det bør gjøre at motstanderne får trent seg opp litt etter permitterings-perioden også :)

Og så var det snakk om overgangsvindu som skal være åpent en stund? Så vi kan hente en ny keeper og evnt en stopper?
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

Håper det men Guldvog er mer katolsk enn paven så her er jeg litt pessimistisk.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Glimt1916 »

Han er også utdannet lege og professor i sosialmedisin.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Garrincha »

Novi wrote: Mon Apr 27, 2020 7:37 pm 15. juni er bra! Og 6 uker med trening før det bør gjøre at motstanderne får trent seg opp litt etter permitterings-perioden også :)
Sånn at det ikke blir altfor feige lag. :)
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Kesseboy »

Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Eliteserien 2020

Post by OTH »

Gruppespill ilag med Molde, Rosenborg og Kristiansund. Kan det kalles dødens gruppe?
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Glimt1916 »

I England møter forslaget om å spille på et begrenset antall stadioner motstand. Klubber mener de går glipp av en fordel om de ikke får spilt på hjemmebane. I Tyskland skal alle hjemme- og bortekamper spilles som vanlig. Personlig håper jeg at det kan la seg gjøre å følge den tyske modellen, men jeg skjønner jo at det kan bli vanskelig.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Kesseboy »

Hvis man først skulle samle lagene i grupper, burde det kanskje (?) være slik at man i det minste samla gresslagene til spill på gressbane, og kunstgresslagene på kunstgressbaner.

Anywho, poster litt dobbelt, endelig litt godt nytt fra forskermiljø: https://videnskab.dk/kultur-samfund/for ... odboldbane
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Eliteserien 2020

Post by tomath »

Med tanke på rettferdighet så blir jo situasjonen en helt annen i England (og de fleste andre ligaer) enn i Norge, ettersom store deler av sesongen er fullført. I Norge vil det jo nødvendigvis bli likt for alle ettersom samtlige kamper hele sesongen i så fall går på nøytral grunn, selvfølgelig med det forbehold om problematikken rundt kunstgress/naturgress som Kesseboy tar opp.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Eliteserien 2020

Post by ecke »

Kesseboy forteller fra dansk forskning: "Jeg kan ikke se noe problem med alminnelig, gammeldags fotball, sier Randrup Thomsen."
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

Det beste hadde nok vært om EU og UEFA hadde kommet med en felles retningslinje og oppstart. Slik jeg tolker FHI er de redde for signal effekter. Hva da med håndball, friidrett, barn og ungdomsfotball. Men jeg håper i det lengste at de åpner for toppfotball uten publikum. Krysser fingrende.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Eliteserien 2020

Post by tomath »

Med tanke på hvor ulikt forskjellige land er rammet av korona, og kanskje også vil bli fremover, så høres det mildt sagt utfordrende ut å skulle komme med felles retningslinjer for hele Europa.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

Jeg sier ikke at det lar seg gjøre, men det beste hadde vært osv... Rykter og info kommer og går. Et scenario nå er et senere tidspunkt for oppstart og full fotball trening enn det NFF foreslår. Forøvrig så søker Sverige myndighetene om publikum i kvartfinalene i cupen 1.juni.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Garrincha »

Leif Welhaven har funnet et nytt skjær i sjøen, nemlig hvordan foreldre skal forklare barna:

https://www.vg.no/sport/fotball/i/Qozm1 ... r019oLAmLU


Jeg har et svar der, nemlig å fortelle de sannheten. At noen voksne har dette som sin jobb og levebrød. Barn er små mennesker, de er ikke idioter.

Et tips til kan være å si at barna kan øve på fotballferdigheter mens de venter, på tekniske øvelser, slå ball mot vegg etc. Det er faktisk veldig morsomt det også, og nødvendig å forbedre seg på. Spesielt når de er barn.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2020

Post by Knuta »

Sveits starter opp serien 8 juni. Fått klarsignal fra helsemyndighetene. Sør-Korea starter 8 mai.
Post Reply