Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Utrolig kjipt å få sånn dritt like før sesongslutt. Synes stenging av J-feltet er veldig strengt, selv om folk blir plassert på andre seter. Nøyaktig to uker til hjemmekamp mot Mjøndalen. Håper DGH og Glimt kan sette seg ned med en kopp kaffe slik at det blir ryddet opp, og en får J-feltet i ny giv allerede til den kampen. Synes J-feltet har vært litt som resten av Aspmyra i år, det har rett og slett vært for få folk mtp tabell og spill, så bortsett fra de tre utestengte, synes jeg ikke vi har noen å miste. Det har jo tidvis vært mer trøkk blant de gule under bortekampene.
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

https://www.an.no/bodo/bodo-glimt/konfl ... -4-1098211

Noen i GLIS var litt kjappe på avtrekkeren.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Hvis jeg nå har forstått dette, så er det andre gang noen blusser uten tillatelse?

På et eller annet punkt må vel klubben dra en linje i sanden.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
helsvhe
Posts: 1507
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 333 times
Been thanked: 88 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by helsvhe »

Enig at de måtte gjøre noe nå, men det virker jo ikke akkurat som om de har hatt noe kommunikasjon med supportkordinatoren eller ledere for supporterklubbene før de har gått ut med dette i dag. Tenker det hadde vært litt mer ryddig om Glimt og disse hadde blitt enig om en løsning som de kunne gått ut med sammen.

Men hva ble tatt opp med supportkordinator/suporterledere etter forrige gang? Har Glimt sagt at skjer det en gang til så må vi stenge J-feltet+++, så har jo Glimt gitt dem en advarsel om hva som ville skje. Om ikke blir det litt voldsomt å stenge J-feltet synes jeg. Men utestengelse av de som står bak dette er jeg helt enig i og gjerne en anmeldelse.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Det er utrolig mange som roper korsfest korsfest og sier at styret i J-feltet skal angi de som sto for blussinga.

Samtidig så var veldig mange under banneret når blussinga skjedde og disse kan umulig ha sett hvem det var som faktisk gjorde det. Man slenger jo ikke bare ut noen navn bare fordi de sto på første rad og skulle få dratt ut banneret.

Man skal være rimelig sikker i sin sak før man gir et navn videre.

På J-feltet under denne kampen var det også mange som ikke er medlemmer der. Hvis Glimt vil ha kontroll på hvem som er på feltet da må man begynne med at samtlige på feltet oppgir hva de heter og navnene registreres.

Videre må feltet skilles fra resten av tribunen med fysiske skiller.

At Glimt nå velger å stenge ned det ene feltet for stående syngende supportere, det har jeg problemer med å svelge. Hvis dette er et NFF-krav da burde det ha vært mange tomme supporterfelt hos storklubbene.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
G-s-enz
Posts: 5429
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 210 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Takk JIP,forøvrig kan det jo være at noen av de som blussa ikke tilhører hverken de ene eller andre. Ikke sannsynlig men det kan jo være tilfelle.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Glimt har jo nå fått sendt det signalet de ville, så det har allerede blitt en "suksess". Det ble en lei sak sist, man ble enige om at det ikke skulle skje, og så skjedde det igjen. Ikke bare det, men denne gangen så vi tegnene på hva konsekvensene kan være. Dette er sur PR fra enkeltsupportere, mens folk flest klarer se at dette er innafor av Glimt. Dersom en 10-åring hadde fått varige brannskader under banneret ville det vært langt surere PR fra alle hold.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Når jeg leser en del innlegg så er det tydeligvis noen som ikke forstår at Glimt er nødt til å gjøre noe. Det var bare flaks at det ikke ble en brannkatastrofe mot TIL. Hva ville skjedd da hvis flere personer hadde omkommet p.g.a idioti. Glimt gjør det eneste riktige. J feltet stenges inntil videre men Glimt vil gjerne ha dialog og kan åpne det til Mjøndalen kampen. Man behøver ikke å blokkere all hjerne aktivitet selv om man er supporter. Glimt hadde faktisk ikke noe valg men hensyn til sponsorer og fremtidige inntekter. Nordlands Glimt har også reagert sterkt på dette idiotiet.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Men jeg lurer på, hvor stor var egentlig brannfaren? Realistisk vurdert?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5429
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 210 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Spørs hva tifoen er laget av?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Det burde man ha kontroll på på et supporterfelt der man bruker tifo, så jeg håper noen på J-feltet kan svare på det.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Kesseboy wrote: Mon Oct 07, 2019 9:28 pm Men jeg lurer på, hvor stor var egentlig brannfaren? Realistisk vurdert?
Snoket litt i sikkerhetsbestemelsene, og der står dette:
3.1.20 FORBUDTE EFFEKTER

større flagg og bannere(til å trekke over publikum) som ikke er brannsikre og godkjent av arrangørens sikkerhetsansvarlige, og evt. brannvesenet.
https://www.fotball.no/lov-og-reglement ... er/#157321

Det åpner jo for spørsmålet: Hvilke vurderinger har sikkerhetsansvarlige gjort av bannere?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Også er det jo også slik at det er flere ting enn bannere som kan ta fyr. Klær f.eks.
Disse reglene for pyro finnes av en grunn. Hvorfor noen kjekkaser skal stå der med "steroide-stjerneskuddene" sine og etterpå "gjemmer" seg som noen rotter er et annet sentralt spørsmål...

Synes det er ganske døvt å mene klubben gjør noe gærent her. Dette er andre gangen denne sesongen at noen få supportere mener at dem selv er viktigere enn sine medsupporteres sikkerhet.

Og supporterne som er uskyldige er jo ikke utvist fra stadion heller, de kan sette seg på Toyota eller Nordmegler og prøve å dra med seg menigmann på en sang eller to. Det ville jo gitt et helt annet trykk om man fikk med seg hele stadion :)
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10786
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2300 times
Been thanked: 383 times

Pyro 2019

Post by liverglimt »

Samler alle innlegg i denne tråden.
@liverglimt
ingen87
Posts: 7096
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Kesseboy wrote: Mon Oct 07, 2019 9:28 pm Men jeg lurer på, hvor stor var egentlig brannfaren? Realistisk vurdert?
En ting er den reelle brannfaren. Det andre er hva som ville skjedd under det brennende banneret. Hadde folk forholdt seg rolig? Jeg tror det ville oppstått paniske tilstander, og det tror jeg er vel så farlig som selve brannen.
Førr Evig!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Man kan i disse sakene ikke sammenligne minnemarkeringen og den siste hendelsen.

NFF sitt Dom og sanksjonsutvalg oppsummerte den første saken som følger:
Ingen bot til Bodø/Glimt

I kampen mellom Bodø/Glimt og Odd 30. juni ble det benyttet ulovlrig pyroteknikk i form av at ett røykbluss ble antent fra tribuneseksjonen. Det var søkt til NFF om bruk av pyroteknikk mens kampen pågikk, men søknaden ble avslått.

Utvalget legger i formildende retning vekt på at omfanget og alvorlighetsgraden av det pyrotekniske materialet som ble benyttet i den foreliggende sak, fremstår som begrenset. Det vises her til at det dreier seg om kun ett røykbluss.

Videre legges det i formildende retning vekt på at personen som antente blusset, sto plassert nederst ved gjerdet og ikke midt i folkemengden på tribunen. Det var en viss avstand til andre personer og handlingen ble utført på en meget forsiktig måte, hvilket bidrar ytterligere til å redusere farepotensialet ved handlingen.

Endelig legger Utvalget i formildende retning vekt på at handlingen ble foretatt i ærbødighet for å hedre nylig avdøde Arild Berg, en tidligere Bodø/Glimt-spiller som har hatt en sentral posisjon i klubben over mange år. Berg spilte med draktnummer 12, og blusset ble antent i kampens 12. spilleminutt, som en hyllest til ham. Disse formildende omstendighetene er avgjørende for Utvalgets valg av reaksjonsform. Saken er helt spesiell og skiller seg fra tilsvarende saker hvor det har blitt benyttet ulovlig pyroteknikk av klubbtilhengerne.

Utvalget finner at de formildende omstendighetene i saken tilsier at en irettesettelse er passende sanksjon.
Jeg har nå fått det skriftlig bekreftet fra NFF at denne beslutningen fra doms og sanksjonsutvalget til NFF ikke ble anket og dermed er juridisk bindende.
Altså ble Glimt IKKE bøtelagt for denne hendelsen.

Glimt sin daglige leder har dermed oppgitt uriktig informasjon til Avisa Nordland om dette.
Det må jeg si er meget skuffende av Glimt og jeg forventer at dette rettes opp også i Avisa Nordland.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

ingen87 wrote: Tue Oct 08, 2019 9:56 am
Kesseboy wrote: Mon Oct 07, 2019 9:28 pm Men jeg lurer på, hvor stor var egentlig brannfaren? Realistisk vurdert?
En ting er den reelle brannfaren. Det andre er hva som ville skjedd under det brennende banneret. Hadde folk forholdt seg rolig? Jeg tror det ville oppstått paniske tilstander, og det tror jeg er vel så farlig som selve brannen.
På generelt grunnlag er det vel ikke en brann i seg selv man er mest redd for, men panikken. Det er vel derfor f.eks skoler avholder brannøvelser for å minske faren.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

JIP: slik jeg ser det sier han at boten nok blir større enn 5000 kr denne gangen, som var det første det ble innstilt på sist. Jeg ser ikke at han sier at de har betalt boten.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Jeg har vært medlem i GLIS siden 2005. Dette er den eneste gangen jeg er rykende uenig med offentlige uttalelser fra dem.

Å "legge ned all aktivitet" høres litt drastisk ut, men det er ingen flere "GLISkamper" igjen i år, så det er vel ikke den mest alvorlige trusselen.
(Jeg vet det snakkes om en buss til Molde, men spørs om den går uansett).

Folk kunne ha dødd, for svarte!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Glimt1916 wrote: Tue Oct 08, 2019 11:22 am JIP: slik jeg ser det sier han at boten nok blir større enn 5000 kr denne gangen, som var det første det ble innstilt på sist. Jeg ser ikke at han sier at de har betalt boten.
Glimt tilbakeviste heller ikke påstanden om at de fikk en bot etter minnemarkeringen noe de hadde full anledning til å gjøre.
Altså dannes det en oppfatning av at Glimt fikk bot sist gang. Fra artikkelen
Sist gang det ble brukt pyro ulovlig fikk Glimt en bot på 5000 kroner. Trolig blir den større nå.

– Må dere betale boten selv?

– Boten blir trolig vesentlig høyere denne gangen, så det får jo økonomiske konsekvenser. I anmeldelsen krever vi erstatning for eventuelle økonomiske krav vi får mot oss. Men det er vi som står ansvarlig for NFF, sier Thomassen.
Glimt fikk ikke en bot sist gang. Om det er journalisten i Avisa Nordland som er upresis her og ikke Glimt kan nok være men Glimt tilbakeviste ihvertfall ikke at de ikke fikk en bot forrige gang.

At det blir innstilt på en høyere bot denne gangen enn ved forrige anledning er jeg heller ikke i tvil om. Mye på grunn av alvorlighetsgraden denne gangen var en helt annen.

Hvis man ser på andre bøter som ligger på NFF sine nettsider så ser man en gradvis opptrapping av bøter og jeg ville gjette på at Glimt nå får en bot i 10 til 20.000 kroners klassen denne gangen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Pyro 2019

Post by Boombadila »

Sulliken wrote: Tue Oct 08, 2019 11:32 am Jeg har vært medlem i GLIS siden 2005. Dette er den eneste gangen jeg er rykende uenig med offentlige uttalelser fra dem.

Å "legge ned all aktivitet" høres litt drastisk ut, men det er ingen flere "GLISkamper" igjen i år, så det er vel ikke den mest alvorlige trusselen.
(Jeg vet det snakkes om en buss til Molde, men spørs om den går uansett).

Folk kunne ha dødd, for svarte!
Ja, det var en del som skaut fra hofta i går begge veier.

Vi får se når kruttrøyken nå har lagt seg om noen dager.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10786
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2300 times
Been thanked: 383 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

De som melder seg ut av GLimt eller tilstøtende supporterklubber, samt fratrer verv, de burde virkelig gå inn i seg selv å vurdere sitt verdisyn. Som Sulliken skriver, liv kunne gått tapt. Det er få som er utestengt, det er en omdisponering av publikummere for å ha kontroll på situasjonen. Lær av dette og slutt med tull på stadion som kan sette andre i fare.
@liverglimt
Sven-Rune
Posts: 3031
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 305 times
Been thanked: 168 times

Re: Pyro 2019

Post by Sven-Rune »

Konstruktivt møte mellom Glimt og styret på j-feltet melder an.no (+)

https://www.an.no/glimt/eliteserien/fot ... -4-1098827
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Pyro 2019

Post by gavharr »

Tøyseartikkel. Er det virkelig dette jeg betaler for :(
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Pyro 2019

Post by mortsto »

Hva er tøysete? De har hatt et konstruktivt møte, og fortsetter dialogen? Dette er jo akkurat det vi vil?
Post Reply