Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Pyro 2019

Post by Knuta »

I min lange karriere som tribunesitter har jeg aldri gått på kamp p.g.a pyro. Har aldri savnet det. Pyro vil nok bli tillatt inntil vi får en ulykke med katastrofale følger. Det er nok ikke lenge til. Hva klanen mener og sier er da fullstendig likegyldig.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Dette er noe mange av en ny generasjon supportere er opptatt av, og vi må alle akseptere at ting endrer seg, i fotballen som ellers i samfunnet. Det har også vært blusset i andre land i lang tid uten katastrofale følger. Denne type supporterkultur er ikke ny selv om den får mye oppmerksomhet i Norge for tiden.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Det med de "titusen" som "ikke har noe å tape" er nok skivebom ja, men dette synes jeg var nydelig oppsummert:
Som en talsperson for en litt moderat linje som er glad i en aggressiv estetikk, men uten den reelle aggresjonen
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by ingen87 »

Glimt1916 wrote: Wed Nov 06, 2019 12:09 am .... skyter opp raketter og kaster bluss på banen virker å ha en slags forskrudd forståelse av at det hjelper saken deres
Godt sagt! Supporterklubbene varsler også mer ulovlig fyring fremover. Jeg lurer på i hvilke andre lovverk det hjelper å gjenta lovbrudd til lovene endres.
- Er det slik at hvis alle kjører i 90 i 80-sona så blir denne endra til 90?

Det eneste de oppnår med dette er enda strengere straffer.

Pressemeldinga fra Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap presiserer jo bare at det i utgangspunktet er forbudt å benytte bluss, men at det kan søkes om tillatelse til dette. Forbudet har gjeldt siden 2002. Jeg tviler på at supporterklubbene kommer til å presse igjennom en forskriftsendring: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_1

"Forbrukere kan avfyre fyrverkeri klasse II og III på nyttårsaften mellom kl. 18.00 og 02.00, med mindre annet er bestemt i eller i medhold av denne forskriften".

"Den som søker om godkjenning eller tillatelse i henhold til forskriften skal gi tilsynsmyndigheten de opplysninger samt fremlegge den dokumentasjon og risikoanalyser, som er nødvendig for å vurdere om godkjenning eller tillatelse skal gis."

Det jeg har uthevet synes jeg er viktig blir ivaretatt, og jeg tror ikke Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap kommer til å foreslå unntak fra dette for fulle fotballsupportere.
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by ingen87 »

J I P wrote: Tue Nov 05, 2019 10:27 pm Gode nyheter for Dere som mener totalforbud er veien å gå på norske fotballarenaer: DSB (Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap) har publisert følgende artikkel i dag

https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2019/blu ... stadioner/

Da er saken løst da og vi er kvitt problemet, ikke sant?
Forskrifta er fra 2002 og det er forbudt å benytte pyro (fyrverkeri klasse II) overalt, utenom på nyttårsaften mellom kl. 18.00 og 02.00, men samme forskrift åpner opp for at man kan søke om å få godkjenning til å benytte pyro i andre tilfeller. Akkurat slik som det er idag, altså ikke et totalforbud, men at man må søke om tillatelse der man "skal gi tilsynsmyndigheten de opplysninger samt fremlegge den dokumentasjon og risikoanalyser, som er nødvendig for å vurdere om godkjenning eller tillatelse skal gis."

Hvis dette er for mye forlangt, ja så synes jeg ikke pyro har noe på fotballstadioner å gjøre.
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Pyro 2019

Post by Knuta »

Jeg tror ikke det er noen generasjonskløft ute og går men fornuft kontra tut og kjør. Vil noen påstå at det ikke er nok trøkk f.eks på The Kop i Liverpool og at noen savner Pyro der?. Etter Bradford tragedien i 2015 er all form for bluss og pyro forbudt i England. Jeg sier det fortsatt så lenge det ikke er profesjonelle faglige personer som har ansvaret for Pyro vil man før eller senere få en ny Heysel og Bradford tragedie. Hvis man på liv og død ønsker dette kan Pyro sendes opp 5 min før kampstart på indre bane. Ikke av fulle supportere men av fagfolk. Så får nå Klanen og JJ og så videre komme med sine innspill.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Mange på the kop vil ha pyro, og Liverpool-supportere har også brukt det på bortebane, og på utsiden av stadion. Jeg tror ikke noen sier at man ikke kan skape stemning og trykk uten pyro, men at det kan bidra til enda mer stemning. Jeg synes definitivt det. Jeg har sett blussing på alt fra norske breddefotballkamper til store kamper i utlandet, og det er en grunn til at det alltid er da folk drar frem kamera for å filme og ta bilder. Det er også en grunn til at bilder av dette brukes av tv-selskaper, også norske, for å promotere kamper.

Å trekke linjer mellom fornuftig bruk av pyro og Bradford-brannen gir ikke mening. Tribunen der var bygd i tre, og det var ikke ryddet opp i søppel og aviser som lå under tribunen. Alt som skulle til for å utløse den tragedien var en sigarett. Det var en brannfelle som ikke kan sammenlignes med med dagens stadioner.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by ingen87 »

Jeg sliter litt med "fornuftig bruk av pyro". Hvem skal avgjøre hva som er fornuftig? Den enkelte? Supporterklubben? Arrangementsansvarlig?
Før har jeg ikke sett på dette som et problem, men de siste ukene viser at irrasjonelle supportere ikke alltid opptrer fornuftig.
Førr Evig!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Med fornuftig bruk av pyro mener jeg at det er avklart på forhånd, og at det er ansvarlige og edru folk som bruker det. Reglene må utarbeides i et samarbeid med supportere, klubber, NFF osv. Tilnærmingen NFF har til dette nå fungerer åpenbart ikke uansett.
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Pyro 2019

Post by OTH »

Synes det Glimt har gjort i år med fyrverkeri under innmars er mye bedre enn pyro på tribunen. TIFO setter en ekstra piff på innmarsen. Under kampene så er det det som skjer på banen som skal ha hoved fokus.
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by ingen87 »

Glimt1916 wrote: Wed Nov 06, 2019 11:36 am Med fornuftig bruk av pyro mener jeg at det er avklart på forhånd, og at det er ansvarlige og edru folk som bruker det. Reglene må utarbeides i et samarbeid med supportere, klubber, NFF osv. Tilnærmingen NFF har til dette nå fungerer åpenbart ikke uansett.
Jeg ser ikke helt forskjellen på dette, og slik det er idag? Problemet er at det i noen tilfeller blir sagt nei, som feks Arild Berg-markeringa. Hvem er det som sier nei, og på hvilket grunnlag? I det tilfellet mener jeg det ble gjort en skikkelig skivebom. Men det ble et nei, som man ikke ville forholde seg til. Da hjelper det lite at det skal være avklart på forhånd hvis det bare skal gå den ene veien. Man må jo ha tillitt til at dette skal gå begge veiene, uansett hvor dumt avslaget er.

Men ja, jeg støtter supportergruppene som ønsker bedre dialog for den virker fraværende, men jeg tror ikke det hjelper med masse prat all den tid at noen vil komme til å ta seg til rette uansett hva.
Førr Evig!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Per nå er det vel bare lov med blussing før kamp, og kun utenfor tribunen?
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by ingen87 »

Mulig det ikke har blitt gitt tillatelse til bruk av bluss på tribuna, men det er vel brukt både blinkere og røyk lovlig på Aspmyra de siste årene.. Jeg har selv holdt blinkere på J-feltet.
Førr Evig!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Blussing på tribunen, altså i folkemengder, kommer ikke til å bli tillatt. Det er ikke aktuell NFF-politikk å innføre regler som går på akkord med sikkerheten, svarer Haavik.
Personlig mener jeg at blussing på avtalte steder på tribunen kunne vært lov. For meg ville det bidratt til kampopplevelsen i likhet med tifo, bannere og synging.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Aftenposten oppsummerer status så langt med følgende avsluttende avsnitt fra en lengre artikkel:
Men tirsdag kom pressemeldingen fra DSB som skapte ytterligere forvirring:

Det er forbudt for publikum å bruke bluss på norske fotballtribuner. Forbudet gjelder både for fyrverkeriprodukter ment til underholdning og pyrotekniske produkter ment til å gi nødsignal, sto det.

Samtidig fikk Vikinghordene klar beskjed fra brannvesenet i Stavanger om at pyro-artikler som tidligere var godkjent for bruk med umiddelbar virkning, ikke var det.

Til og med hos NFFs generalsekretær Pål Bjerketvedt var det tirsdag kveld full forvirring om hva som nå er lov og ikke.

Litt senere forklarte DSB til Aftenposten at ordningen som er i dag, fortsatt ville bestå, mens til NRK uttalte DSB-direktør Cecilie Daae at forhåndsgodkjent pyro kun kunne brukes på indre bane.

På sidelinjen sitter et samlet Supporter-Norge, frustrerte over ikke å forstå hva som er lov – og ikke.
Derfor kan det igjen bli tribunekaos når Eliteseriens tredje siste serierunde starter fredag.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Endelig ser det ut som det skjer noe på dialogfronten ifølge Vårt Oslo
– Norsk Toppfotball og Norges fotballforbund vil ta initiativ til et møte med klubber og supportere for å diskutere dette åpent og fordomsfritt.
Det vil skje i løpet av to, tre uker, sier generalsekretæren.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Pyro 2019

Post by eidurgud »

liverglimt wrote: Tue Nov 05, 2019 7:59 am Avkledd? Lenge siden sist jeg så NFFs representant svare så saklig på ett spørsmål.

Det sier ikke rent lite om hvordan de har svart før. Fisketjønn ante ikke hva han snakket om i det intervjuet, og han ble tydelig ukomfortabel med at Posse visste at de hadde kalt inn departementet til møte. Det eneste han hadde å si til det var at han bekjent ikke ble skrevet referat fra møtet.

Dialogen mellom NFF og NSA/supporterklubbene har vært ikke-eskisterende. NFF påstår dem har daglig dialog med supporterkoordinatene, det er også blank løgn. Jeg satt som SK i fem år, og fikk mail fra Ellefsen én gang - etter at vi hadde vært i Tromsø og dem valgte å separere oss fra hjemmepublikum med en plastduk liggende over tre seter i bredden. De inviterer sk'ene i den øverste divisjonen på dette sikkerhetsseminaret de holder i begynnelsen av sesongen hvert år, men det er ikke lagt opp til noe dialog der.

At de som kaster bluss på banen skader saken er det ingen tvil om. Ingen som virkelig ønsker blussing på tribunen er for å kaste brennende bluss verken inn på banen eller opp til ufyselige beboere over bortefeltet.

Når det gjelder de som ble skadd av bluss i helga så skriver SK i Stabæk det ganske greit:
Bjørn Andreas på facebook wrote:Hadde pyroen som gikk av vært lovlig hadde alle berørte aktører vært klar over pyro arrangementet og jobbet for en sikker utførelse av dette. Da hadde sandbøtter som bluss blir stukket oppi og slukkeutstyr vært på plass og vi hadde heller ikke fått den skaden på vår supporter som plukket opp blusset for å legge den i sandbøtten jeg etterhvert kom løpende med. Den hadde stått klar til bruk! Ett forbud vil øke frekvensen av ulovlig og mere ukontrollert pyroarrangement og det ønsker vi IKKE.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Når jeg har vært på kamper i Italia hadde vaktene en slags stang med gripearm som de plukket opp bluss med, for å kunne putte dem i sandbøtter fortløpende.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Pyro 2019

Post by Knuta »

Jaja det er nå mye man skal styre med for å tilfredstille noen som ikke fikk lov til å leke med fyrstikker i barndommen.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Ingen generasjonskløft der altså :wink:
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Knuta wrote: Thu Nov 07, 2019 1:56 pm Jaja det er nå mye man skal styre med for å tilfredsstille noen som ikke fikk lov til å leke med fyrstikker i barndommen.
Færre som røyker - mindre tilgang på fyrstikker - mer pyro?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

fotball.no kan man lese om det kommende møtet mellom supportere og toppklubber.

VG sier at eliteserien i år er lite å fyre seg opp over, noterer seg den labre publikumsoppslutningen i Bodø, tar turen innom de fleste stedene og avslutter med
Og nå befinner vi oss i den paradoksale situasjonen at det endelig er temperatur. Men hovedrollene innehas av Norges Fotballforbund og Norsk Supporterallianse, med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) i en birolle med et manuskript som har skapt mye forvirring.

Uansett hvor man står i pyrodebatten, er det et trist faktum at en fullstendig fastlåst splid mellom forbundet og de aller ivrigste supporterne ikke er positivt for produktet «Eliteserien».

Sinnet fra supportersiden virker så inngående at ytterligere konfrontasjoner fremstår sannsynlig i de siste rundene.
ok da, de skrev litt om nedrykksstriden etter dette da.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Ei lita stund begynte jeg å lure på om Boombadila har begynt med blogging - nå om pyro
http://bombaball.blogspot.com/?_sm_au_= ... NjKHWR8RV1

Forøvrig er jeg nå blitt fortalt at NFF nå opererer med Administrative straffer i tillegg til det som Doms og sanksjonsutvalget beslutter.
Derfor fikk Glimt 3 kampers fyrverkerikarantene etter minnemarkeringen og derfor har det heller ikke vært fyrverkeri i regi av Glimt i de to hjemmekampene etter Tromsøkampen og det blir heller ikke noe fyrverkeri før kamp i siste hjemmekamp siden det er et generelt forbud mot dette uansett i de to siste serierundene.

NFF gikk ut i media med at Glimt hadde fått tillatelse til fyrverkeri i 14 kamper i år. Fra dette tallet må vi altså trekke fra "straffereaksjonene" slik at det reelle tallet tillatelser nå er nede på 9.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Jada Jada, det er nok nå vil mange si men så lenge situasjonen fremstår som uavklart så skrives det om den.

Fordelen med dette forumet i forhold til andre forumgrupper som for eksempel via Facebook er at du faktisk må klikke deg inn på denne tråden for å måtte lese hva som skrives i tråden. Andre steder må du bare lese (i det minste litt av) det som postes før du har klart å scrolle deg forbi det.

Posse har oppsummert uken som har vært, selvfølgelig farget av å være på den supporterpolitiske siden men det linkes både hit og dit og kan således leses av den som er uenig i lovlig bruk av pyro på tribunen kan tillates (med rom for at man her tenker at de som er uenig både kan representere de som vil ha ulovlig fyring og de som ikke vil ha noe bruk av slike effekter i det store og det hele).
https://www.fotballsupporter.no/2019/11 ... CCl4lGLpOQ

Vi legger også merke til at klubbene nå også kommer på banen med innlegg for fyring under trygge forhold.
Vålerenga, Start, Strømsgodset og Stabæk har uttrykt sin støtte- ref. linkene i Posse sitt innlegg.

Fotballen vil ende opp med å bli en uendelig kjedelig sport å følge, hvis alle på tribunen definerer seg som tilskuere som kun vil bli underholdt og kun bidrar med Klapp Klapp Klapp. Vi blir VIP-per alle sammen, og stiller krav om komfortable oppvarmede skinnseter. nesten slik vi har det på en kino. Nei, vi behøver jo da ikke å gå på stadion heller. Vi bidrar med å ødelegge kloden bare vi går utenfor døra. Vi kan heller holde oss hjemme og så kan man istedet for å bruke penger på tribuner og flotte stadionanlegg sørge for at alt som skjer på banen og på sidelinjen dekkes med 100 forskjellige kameravinkler. Lyden kan vi hente fra opptak fra tider hvor det var liv på tribunen, Å se på en fotballkamp blir som å spille FIFA. At det blir litt kjedeligere for spillerne når det eneste de hører er kjeftingen fra trenerne og andre spillere får så være. Alt for TV-pengene.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Styringsgruppen for norske Supporterkoordinatorer har lyktes med å opprette dialog med NFF.
Les henvendelsen fra SK gruppen, og resultatet av det første møtet mellom partene her:
http://www.vif-fotball.no/nyheter/dialogen-er-opprettet
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply