Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ingen87
Posts: 7096
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by ingen87 »

J I P wrote: Sat Nov 09, 2019 11:48 am

Fotballen vil ende opp med å bli en uendelig kjedelig sport å følge, hvis alle på tribunen definerer seg som tilskuere som kun vil bli underholdt og kun bidrar med Klapp Klapp Klapp. Vi blir VIP-per alle sammen, og stiller krav om komfortable oppvarmede skinnseter.
Vi har sett norsk fotball i mange tiår uten et eneste bluss, og vi har ikke blitt VIP'er av den grunn. Jeg tror ikke jeg har vært på en eneste GLIS-kamp der det har blitt blusset. Har det vært kjedelig? Nei. Bluss og pyro har blitt en hellig ku i supportermiljøet, og selv om jeg er for lovlig bruk av pyro så sliter jeg med å definere det som sååååå viktig for at jeg skal få en god stadionopplevelse. Pyro er kult og stilig, under lovlige former. Men å ødelegge for egen klubb, gå i konfrontasjoner med vakter, kaste pyro til steder der det ikke skal være pyro, blir hverken kult eller stilig, bare skremmende.

"Jamen hadde det vært lovlig så hadde man unngått alt dette".. Kiss my ass. Vålerenga-supporterne hadde bestemt seg for dette pyrostuntet i det Melgalvis planta flagget på Intility.
Førr Evig!
Sniken
Posts: 793
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 128 times
Been thanked: 194 times

Re: Pyro 2019

Post by Sniken »

J I P wrote: Sat Nov 09, 2019 11:48 am Fotballen vil ende opp med å bli en uendelig kjedelig sport å følge
Fint, da får du heller bare finne deg noe du faktisk er interessert i. Fotball er det åpenbart ikke.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Til nå har dette forumet vært rimelig greitt forskånet fra å gå direkte på personer, de som diskuterer her har holdt seg til sak.
Synd at det ser ut til å ha blitt en endring på dette.
Last edited by liverglimt on Fri Nov 15, 2019 2:17 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
JHA
Posts: 952
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 105 times
Been thanked: 141 times

Re: Pyro 2019

Post by JHA »

For dem som synes fotball er kjedelig og pyro er gøy, så anbefaler jeg en Rammstein konsert istedet.
Mye pyro men et minus, dette er også i organisert form.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

ingen87 wrote: Thu Nov 14, 2019 11:20 am Jeg tror ikke jeg har vært på en eneste GLIS-kamp der det har blitt blusset.
Det har stort sett alltid vært restriksjoner på alle former for bruk av bluss etc. for bortesupportere.
GLIS har aldri blusset ulovlig ettersom jeg er kjent med.

Og den eneste kampen jeg kan huske at det har vært blusset lovlig på i regi av GLIS var borte mot Strømmen og da må vi vel tilbake til 2013/2014.
Da fikk en del personer lov til å stå med gule bluss på indre bane. Ettersom glimtsupporter.com med tilhørende bildegalleri ikke lenger er en GLIS-side og er erstattet av annet innhold, så er det ikke så lett å finne igjen bilder fra dette.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5629
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

2013 ja

Image
ingen87
Posts: 7096
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by ingen87 »

Se der. Så da har det faktisk vært morsomt å være på bortekamp èn gang de siste seks årene.. VIP-GLIS inviterer ikke lengre til busstur med øl og synging, men klapping i limo! For det er jo slik fotballen nå blir når det fremdeles skal være restriksjoner for bruk av pyro.
Førr Evig!
Glimt1916
Posts: 5629
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Må alt settes sånn på spissen begge veier? Nei fotball blir ikke kjedelig uten bluss, men det kan bli enda mer moro med. Hvis vi ikke krisemaksimerer alle synspunkter så kan det jo være at dialog blir lettere?

Jeg kimser forøvrig ikke av komfortable skinnseter på stadion. Ikke for alle, men for de som vil ha. Noe av det som kjennetegner klubbene som trekker opp publikumssnittet i Sverige er at de spiller på utrolig flotte nye stadioner. Jeg har selv vært på kamp på fks Tele 2 Arena, der jeg satt i det mest komfortable setet jeg noensinne har opplevd på en fotballstadion. Koppholder var det også, akkurat som på kino :) for meg som nøytral var det helt greit, selv om det ikke er sånn jeg foretrekker å se kamp til vanlig.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Pyro 2019

Post by Boombadila »

Jeg satt nå her og tenkte litt over dette med pyro her om dagen, og det var en tanke som slo meg: Vi snakker jo her om supportere, men det er jo ingen homogen gruppe, men heller en samling av grupperinger.

La oss for argumentets skyld si at pyro, under gitte forutsetninger, blir tillatt. Hvordan vil da en klubb forholde seg hvis man har flere supporterklubber på supporterfeltet, hvor noen vil blusse og noen ikke vil blusse. Hvem skal man høre på, eller skal man da segregere supporterfeltet i to? Litt som da røykeloven kom, et felt for pyro og en felt uten pyro?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Grupper er grupper og disse samler seg gjerne på samme område noe avhengig av hvilket aktivitetsnivå gruppen ønsker på kamp.
Ved lovlig fyring så informeres det gjerne på forhånd om at her skal det skje noe og hvor det skjer.
De som plages av røyken kan så trekke et stykke unna. Så Ja, det blir en viss segregering også på supporterfelt.
Ikke bare på grunn av eventuell fyring. Det kan like gjerne være fordi en gruppe ønsker å være mer aktive på tribunen med for eksempel hopping og mer bruk av flagg enn andre vil ha. De som misliker at det flagges for mye slik at de mister banen av synet i perioder, de flytter seg et annet sted.
De som ønsker å sitte de setter seg ikke rett bak de som står.

Siste klubb ut i rekken av klubber som går ut offentlig med støtte til lovlige sikre aktiviteter på tribunen er Odd som skriver
I Odd er vi positive til pyro når dette foregår innenfor trygge rammer. Vi vil ha god dialog med supporterne våre, lovlig bruk av pyro og syngende supportere som er med på å lage liv på stadion. En aktiv supportergruppe skal også være et forbilde for våre fremtidige supportere

Vålerenga har kommet med en oppfordring til NFF
Feil tid for bøter
Per i dag medfører ulovlig bruk av pyroteknikk bøter sanksjonert via NFF sin påtalenemd og videre til Doms- og sanksjonsutvalget. Sånn kan det kanskje være i fremtiden også, men det betinger et lovverk og kjøreregler vi klubber kan leve med, supporterne kan leve med og forbundet kan leve med.
Høsten har vist at vi ikke har det i dag.

Vi ser fram til å finne gode løsninger som fungerer for alle parter og tenker at å sanksjonere de siste ukers tilfeller av ulovlig bruk av pyroteknikk er et dårlig forhandlingsutspill av forbundet. Bøter nå vil forsure den begynnende dialogen kraftig, og historien viser at bøter på ingen måte stopper ulovlig pyroteknikk på tribunene. Det går kun utover klubbenes økonomi.

Gi supporterne muligheten
Nå bør forbundet la nåde gå foran sedvane og legge til rette for fruktbar dialog mellom supportere, forbund og klubber. Målet må være å komme til enighet om en trygg og god vei videre for publikum generelt, supportere, forbund og klubber.

La oss forsøke å gi supporterne muligheten til å være den ressursen vi ønsker oss og vet de kan være.
Til og med Politiet sier at NFF må komme på banen (og da mener de nok ikke at sikkerhetssjefen til NFF skal gå ut på banen under kamp, ref. LSK-VIF).
Debatten har skapt supporterbråk, og nå mener politiet nok er nok.
– NFF må komme mer på banen. De må bestemme seg for hvordan de ønsker det skal være på fotballstadionene i Norge, sier politibetjent Håkon Jørgensen i Trøndelag politidistrikt.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Pyro 2019

Post by mortsto »

https://www.an.no/glimt/fotball/elitese ... -4-1121692

Glimt slår et slag for lovlig pyrobruk.

– Vi håper at det kan komme noe fruktbart ut av denne diskusjonen. Vi må ha en dialog mellom supporterklubbene og klubb, slik at vi kan få pyro inn i lovlige former. Vi vil unngå uansvarlig pyrobruk, som det var mot Tromsø, sier daglig leder i Bodø/Glimt, Frode Thomassen.

– De fleste er enige om at vi må skape et arrangement som gir deg mer enn å se på tv. Liv på tribunen, lyd, lys, fyrverkeri, pyro og røyk. Vi må bruke de virkemidlene for å skape en sterk opplevelse, samtidig som at vi må ha trygge og gode arrangement.

– At NFF knytter fyrverkeriet under innmarsjen, som er et sterkt signal på vårt arrangement, opp mot ulovlig pyro, og straffer både klubben og byen er for meg en gåte. De har puttet alt i en stor saus. For meg er det ubegripelig at det lages regler som gjør at totalopplevelsen blir dårligere.
Glimt1916
Posts: 5629
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

:klapp
User avatar
helsvhe
Posts: 1507
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 333 times
Been thanked: 88 times

Re: Pyro 2019

Post by helsvhe »

Det var veldig bra av Glimt. Da har de kanskje skjønt litt av hva mange ønsker.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Bra dette av Glimt men jeg vil gjerne se at de kommer med et slikt statement også via sine offisielle kanaler og ikke bare bak en betalingsmur i en lokalavis.
(det er ikke så mye hensikt i å dele en slik artikkel utenfor AN sitt nedslagsfelt hvis andre skal lese den).
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5629
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

For de som snakker om bluss på konsert. Fra Kanalrock i sommer.

Image
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Dialogen mellom NFF, supporterne og klubbene fortsatte med et møte onsdag 21. november.
Gruppen som møttes på Ullevaal onsdag, skal jobbe videre som en prosjektgruppe (med unntak av de to daglige lederne). Perspektivet for deres arbeid (som skal ende i konkrete forslag) er sesongen 2020.

- Publikum og supportere er en helt avgjørende ressurs i norsk fotball. Det er utgangspunktet for dette arbeidet, sier generalsekretær Pål Bjerketvedt
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

- Publikum og supportere er en helt avgjørende ressurs i norsk fotball.
Jøss, for en dyptgripende innsikt
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5629
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Virker som totalforbudet i Tyskland også fungerer helt etter planen. Lokaloppgjør på nivå to: https://twitter.com/ftamsut/status/1199 ... 26530?s=20
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Heftig bot!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Huh?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5629
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

The DFB has proposed handing FC St. Pauli & HSV the two highest fines in German football’s history due to the pyro during September’s 2. Bundesliga Hamburg derby.

HSV’s proposed fine: 250,000€ (all-time record)

FCSP’s: 180,000€ (2nd highest ever
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

https://www.fotballsupporter.no/2019/12 ... n-i-lomma/

Trondheimspolitiet har ikke strålende resultater i retten. Men en supporter godtok forelegget sitt, og i artikkelen er det lenke til en spleis om noen har lyst til å bidra.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10042
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 336 times
Been thanked: 452 times

Re: Pyro 2019

Post by Knuta »

Ikke mye bluss på ManU- Spurs i går. Men du verden for en stemning og spenning. Litt rart at den blir god stemning uten bluss?.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10786
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2300 times
Been thanked: 383 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Jeg skjønner ikke dette jeg heller. Pyro er jo for nærhet, varme og samhørighet.
@liverglimt
G-s-enz
Posts: 5429
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 210 times
Been thanked: 280 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

Nå er dere på nff-nivå.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Post Reply