Europaliga(kvalik) 2020

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by Knuta »

Nå viser det seg at kulturdepartementet har liten beslutnings myndighet. Det er helseministeren og regjeringen som tar beslutningene. For fotball sin del er det synd at vi har en helseminister som overhodet ikke er interessert i fotball og som aldri vært på en fotball kamp og som har ingen forståelse for bredde fotball og hvilken betydning det har i samfunnet. Det kan stå flere hundre tett i tett i polkø i Strømstad eller ligge tett i tett på Huk som sild i tønne. Men at voksne fotball spillere ikke kan trene normalt nei det er farlig det. Når det gjelder E-cup så kan alt skje. Virker som de særnorske reglene endres daglig etter innfallsmetoden.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by J I P »

Nå får imidlertid fotballen et godt tegn fra helseministeren.

– Det er avhengig av den som reiser. Hvis jobben din er å drive med idrett og det er ditt yrke, så vil det være en arbeidsreise dersom du må reise for å utøve idretten din.

Det svarer helseminister Bent Høie til NRK på spørsmål om landslaget kan møtes til spill mot Østerrike og Nord-Irland i september.

– Men man må da følge de reglene som gjelder for jobbreiser i Schengen-området, og man er avhengig av at utøveren bor innenfor Schengen, EØS eller EU, legger helseministeren til.

Han forteller videre at kulturdepartementet for tiden behandler en søknad fra NFF, om hvorvidt reiser i forbindelse med fotballen kan anses som jobbreiser eller ikke, og at det er de som tar den endelige avgjørelsen.

Kulturdepartementet opplyser overfor NRK at de ikke ønsker å kommentere Høies utsagn og at søknaden vil behandles så fort som mulig.
https://www.nrk.no/sport/hoies-beskjed- ... 1.15121355

Det er likevel noe bekymringsverdig at det ikke er Abid Raja som fikk lov å gi disse signalene. Jeg regner imidlertid med at han vil annonsere gladmeldingen når den tid kommer i en egen pressekonferanse på Ullevaal stadion hvor Abid så poserer i en landslagsdrakt?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by J I P »

Når vi snakker med kulturdepartementet, henviser vi også til protokollene både for norsk fotball og for UEFA. Og hos UEFA heter det at alle lag og spillere må reise med charterfly, og at alle må testes for korona før avreise. Enten man kommer fra et grønt eller rødt land, sa hun.

Nå blir det altså slik. Rosenborgs første kamp på veien mot et gruppespill i Europa spilles på Lerkendal torsdag 27. august. Matchen sendes direkte på adressa.no med kampstart kl. 19.
Dette skriver Adressa - og Aftenposten
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by J I P »

Forhåpentligvis tenker ikke Glimt ennå på Europa men vi kan jo se litt fremover med informasjon hentet fra Wikipedia:

Phase First qualifying round Draw date 10 August 2020 First leg torsdag 27 August 2020 Kl. 18:00
Phase Second qualifying round Draw date mandag 31 August 2020 First leg torsdag 17 September 2020
Phase Third qualifying round Draw date tirsdag 1 September 2020 First leg torsdag 24 September 2020

Hvis vi går videre fra First qualifying round torsdag da blir trekningen av de to neste rundene henholdsvis mandag 31. august og tirsdag 1. september.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by J I P »

Hvis vi kan stole på twitter så skal følgende dømme kampen på torsdag
Oskari Hämäläinen dömer Bodö/Glimt - Kauno Zalgiris i kvalet till
@EuropaLeague den 27 augusti. Jukka Honkanen och Veli-Matti Leppälä assisterande, Antti Munukka fjärdedomare.
Regner ikke med at noen har noe spesielt å utsette på disse?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by Sven-Rune »

Det spørs hvor anti han ass. fjerdedommern er :-) :-)
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by Crazy horse »

Det ser du jo av navnet. Antti med to t'er indikerer vel at han er dobbelt anti?
Fotball er nesten alltid morsomt
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 238 times
Been thanked: 115 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by Wendigo »

Jeg så Eisa-Kari Pettimeterlainen dømme 6 straffer og 5 røde i en finsk 3.divisjonskamp i 1983. Anser det sannsynlig at han byttet navn etterpå, så jeg føler meg ikke trygg...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by Kesseboy »

Jukka Honkanen er jo et fanklubbverdig navn.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by Crazy horse »

Seff. Så det først nå.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by Gvandreassen »

Wendigo wrote: Fri Aug 21, 2020 3:24 pm Jeg så Eisa-Kari Pettimeterlainen dømme 6 straffer og 5 røde i en finsk 3.divisjonskamp i 1983. Anser det sannsynlig at han byttet navn etterpå, så jeg føler meg ikke trygg...
Det der tror jeg er det morsomste jeg har lest på lenge. Var det ikke en finsk skiløper ved navn Riltu Raltera som falt eller noe sånn? Sidespor her altså.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by Kesseboy »

Var det Pettimeterlainen som slutta som hoveddommer, bytta navn til Paasidalainen og fungerte godt som assistentdommer?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by tomath »

Riltu Raltera :lol:

Skjemmes over å innrømme at jeg tok den først nå, dagen etter at jeg leste den første gang.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by J I P »

Vi må se fram mot kampen på Torsdag.

Vår motstander ser ut til å ha heng på topplassering hjemme og som de sier, ifølge google transkate, så regner de med at treneren legger en god kampplan og de heiser ikke det hvite flagget før kampen er spilt. Denne artikkelen finner du i denne linken.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by ingen87 »

Blir helt ør i buksa av å tenke på at Glimt skal spille europacupkamp denne uka!
Førr Evig!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by J I P »

Jeg vil tru at Ørjan drar Patrick ned på jorda ved behov for som han sier til Avisa Nordland
Jeg har mer fokus på at det er europacupkvalik torsdag og seriekamp søndag. Deretter får vi tenke på landslaget.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by J I P »

AN-teamet brukte noen fotballkamper i går til å øve på TV-produksjonen på torsdag. 5 kameraer skal være i bruk.

Får se om jeg tar en titt etterhvert.
https://www.an.no/antv-med-generalprove ... -4-1251282
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by mortsto »

16 år siden sist gang. Kikker litt på gammel statistikk og i følge altomfotball spilte Glimt bare to runder i 2004. Stemmer det? Først 2-1 og 1-2 og videre etter straffer mot Ledvadia Tallin (den gamle kjenningen Voskoboinikov putta i begge). Så play off mot Besiktas 1-1 på Aspmyra i en kamp jeg mener Glimt dominerte, og 1-0 tap i Tyrkia.
Er det sånn at veien var så mye kortere i 2004, eller er ikke statistikken komplett?

Ser forøvrig at AN har mye å jobbe med både når det gjelder grafikk og kameraføring til torsdag.
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by ingen87 »

mortsto wrote: Tue Aug 25, 2020 7:52 am Så play off mot Besiktas 1-1 på Aspmyra i en kamp jeg mener Glimt dominerte
Dette er kanskje den Glimt-kampen som har irritert meg mest og lengst. Dominerte hele kampen, og Besiktas scora like før slutt. Vi kunne like gjerne leda 3-0 da. Ser at Aftenposten skrev det samme i sin artikkel etter kampen:
Venstrebacken Håvard Halvorsen raidet kanten sin, og i øyekanten så han at Christian Berg kom på overlapping. Pasningen var smart og forløsende, og Berg hadde flere valgmuligheter. Til slutt la han presist inn på bakerste stolpe, der Runar Berg kom i stor fart, og dundret ballen i mål.Det var fullt fortjent, Bodø/Glimt kunne ha ledet 3-0, og fikk Besiktas-laget til å se ut som noe som var rasket sammen på et supermarked.- Besiktas-scandal, mumlet de frosne tyrkiske journalistene i pausen.Bodø/Glimt fortsatte å dominere etter pause. Laget hadde gode sidebacker, et kompakt midtforsvar, en svært hardtarbeidende midtbane, men manglet giftigheten på topp og presisjon i overgangsspillet. Midtspiss Stig Johansen skulle ha gitt laget sitt 2-0 ti minutter etter pause, men kapteinen styrte Cato Hansens presise frispark utenfor fra kort hold. Et kvarter før slutt var det Håvard Halvorsens tur til å misse på et "ferdigscoret" frispark.Kampen skrek etter bakromsspilleren Trond Olsen, og Gåre satte ham inn ti minutter før slutt til fordel for Runar Berg som hadde krampe.Det var synd for Besiktas tok fullstendig over og utlignet etter svakt spill i Glimt-forsvaret.


Dette er ikke skrevet av de mest innbitte Glimt-supporterne i Avisa Nordland, men av Aftenposten. Dette er kanskje den største prestasjonen jeg har sett av Glimt, men likevel fikk de så latterlig dårlig betalt for det.

Besiktas vant 1-0 på hjemmebane og gikk videre til gruppespillet på knappest mulig margin. Dette var forøvrig første utgaven av UEFA-cupen med gruppespill, og dette var første gangen UEFA-cupen og Cupvinnercupen var slått sammen til en turnering.
Førr Evig!
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by Larsson »

Det bitreste er vel at et gruppespill hadde gitt så mye penger at det neste tiåret kunne sett anerledes ut.
User avatar
helsvhe
Posts: 1507
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 88 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by helsvhe »

Men da spørs det om vi hadde vært der vi er i dag om man plutselig hadde fått inn noen millioner til. Føler at mye av det som skjer nå er på grunn av de store endringen som ble gjort ved nesten konkursen, først få det økonomiske på plass og så det sportslige.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by Gvandreassen »

Pluss 1 på siste der. Ville stolt mye mer på dagens ledelse med noen ekstra millioner enn tidligere eksempler...
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 521
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by Glimtsupporter »

John Carew satt for øvrig på benken for Beskitas i den kampen.

En litt morsom historie fra kampen:
I den store anledningen måtte vi selvfølgelig møtes en gjeng en stund før kampstart og nyte noen øl, før vi dro opp på Aspmyra.
Kampen var helt utrolig, og Bodø/Glimt storspilte i 80 minutter. Kjente etter ca 15-20 minutter at pokker: her skulle man letta litt på trykket før kampen starta. Måtte etter hvert bar gi etter og løpe ned på toalettet under gamletribunen.
Og akkurat idet jeg slipper løs, så hører jeg DET kjempebrølet fra tribuna.
Det merkelige er den reaksjonen man får, hvor man tenker at nå må jeg løpe så fort som mulig ut og se :-)
Men som vi vet: Det vises ikke repriser når du ser fotball live :-)

Etter dette maser gutta på meg når Glimt ikke scorer, om at jeg må dra på dass så det kan bli et mål :-)
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by J I P »

Av alle steder, så er det via "Nordstrand Blad" at det dukker opp en artikkel som forteller at det skal være et forhåndsstudio i dag klokken 15 på Direktesport

Direktesport:Glimt i Europa, forhåndsstudio før Europa League-kvalik

Avisa Nordland har nå lagt ut en egen artikkel om produksjonen.

Et god råd fra sjefredaktøren:
Jeg har ett godt råd: Sørg for å logge inn og laste ned direktesport-appen på din smart-tv eller Apple tv allerede nå, sånn at du som AN-abonnent er forberedt på torsdag. Den beste løsningen er å se kampen hjemme i egen stue, selv om du også kan se kampen på mobil og desktop.
Blir spennende å se om "appen" er forberedt og stresstestet på pågangen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Europaliga(kvalik) 2020

Post by J I P »

Våre motstandere rapporterer på twitter at alle koronatester er OK, så da blir det kamp på torsdag
:-)
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply