Spillertråd: Ola Solbakken

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by J I P »

Solbakken kom på Sofascore sitt rundens lag etter at Glimt knuste Aalesund 7-0 i går 8. november, skriver Helge Børresen på twitter.
Sammen med han på rundens lag så finner du også Saltnes, Bjørkan og Junker

Image
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by gavharr »

Nok en meget god førsteomgang av Solbakken. Faller litt bort i andre, men scorer dog mål. Gleder meg til han har fått bygge seg opp til en bedre kapasitet rent fysisk.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by Novi »

De rykkene er jo fantastiske! Nå hadde AAFK slått opp campingplass innenfor egen 16-meter, men kunne godt blitt flere assist på Ola i går.

Kombinasjonen med Ola og Vetlesen syns jeg er svært spennende. Ola har ekstreme kantferdigheter som JPH ikke har, mens Vetlesen har mer av de playmaker-ferdighetene.
Una mas cerveza.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by gavharr »

Har ingenting å gjøre med Ola å gjøre, men hvordan i alle dager har Petter Strand havnet på det laget der!?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by MhepA »

Novi wrote: Mon Nov 09, 2020 3:30 pm De rykkene er jo fantastiske! Nå hadde AAFK slått opp campingplass innenfor egen 16-meter, men kunne godt blitt flere assist på Ola i går.

Kombinasjonen med Ola og Vetlesen syns jeg er svært spennende. Ola har ekstreme kantferdigheter som JPH ikke har, mens Vetlesen har mer av de playmaker-ferdighetene.
Enig, Solbakken virker langt mer komfortabel på søndag enn han har gjort tidligere. Det må flere slike kamper til før jeg er overbevist, men endelig ser vi tydelig hvilke kvaliteter han har på en god dag.

Der Solbakken ikke fyller tomrommet etter JPH, så kommer Vetlesen til å gjøre mye av den jobben. Kommer bare fra en litt annen plass. Blir utrolig spennende dette.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by J I P »

Ola Solbakken tar tweeten fra Glimt i Steigen med et smil :D skriver Nidaros.
Vi har jobbet hardt nesten uten stopp siden april, og selv har jeg smakt en dråpe alkohol i 2020. Jeg har glutenallergi og kunne av den grunn ikke drikke gullpils, og ikke liker jeg vin eller champagne.
Hva gjorde han da?
Siden jeg ikke liker vin var det bare å hive innpå så raskt jeg kunne uten å smake,
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by gavharr »

Dette ble tatt opp i spillerrådet, hvor Micke Karlsen kunne fortelle at det var en hel gjeng av unggutter i Ranheim, Ola inkludert, som ikke likte øl. Hva er det med ungdommen nå til dags!?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by J I P »

Kom til å tenke på Vegard Sannes sangen når jeg nå skulle legge inn linken til denne AN(+)"Ola er klar etter han var med på å ydmyke RBK- å flytte til Bodø har hatt mye mer å si enn jeg trodde"-artikkelen.

Og spelle aller aller best mot ......

Av Ola sine tre mål denne sesongen har 2 mål kommet mot RBK!
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by J I P »

Ola er intervjuet av Glimt.no:
Glimt.no: SOLBAKKEN OM SITT FØRSTE ÅR: – ANGRER IKKE ETT SEKUND
Ola Solbakken har tatt over venstrevingen i Glimt etter Jens Petter Hauge, og fortsetter å imponere i glimttrøya.


Ola hadde tøff konkurranse om venstrevingen i år men gjorde det bra når han først slapp til.

VG-børsen fikk han et snitt på 5,73 på 11 kamper, noe som ville ha gitt han en 11.plass totalt for året hvis han hadde spilt nok kamper til å bli med i kåringen av «årets spiller».

Det blir spennende å se Ola i 2021.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by J I P »

AN.NO(+): Skal føre arven etter Layouni og Hauge videre: – Jeg er en annen spiller nå enn jeg var da jeg kom til Glimt.

Positivt at Solbakken nå trener seg opp på å bruke høyre og å kunne gå forbi til høyre slik at han blir vanskeligere å lese for forsvarererne.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by J I P »

Fantastisk pasning fra Brede Moe, men kor skuffet tror du at Ola blei over at denne ikke gikk i mål i kampen mot Brann?

Eliteserien.no - Highlights: Skudd av Ola Selvaag Solbakken, Bodø/Glimt.
BRANN VS BODØ/GLIMT 2021-05-24
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by MhepA »

Det er el sjeldent jeg har fått mer «Trond Olsen»-flashbacks enn på det skuddet der. Håper virkelig det løsner mer for han snart. Ikke fryktelig imponert over nivået, men som det er sagt til det kjedsommelige; store sko å fylle.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by Buster »

Jeg tror at Ola Solbakken har noe på gang nå. Venstresida har vært bra (også Ola), men jeg savner at han satser 100% i bakrom når muligheten byr seg. Han er litt for glad i å møte.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
mortsto
Posts: 7372
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by mortsto »

Vi visste jo at Ola ikke var JP, men jeg synes han blir noe enkel og forutsigbar. Bra fysikk, og fart, men har egentlig bare to kort i ermet når han skal gjøre noe selv; enten å komme seg forbi backen på utsiden for så å legge inn, eller snu 90 grader og springe innover. Jeg synes begge delene for sjeldent ender opp i farligheter, da er det som oftest fordi Salte eller Bjørkan finner på noe mer fornuftig hvis han passer til en av dem. Bjørkan har jo hatt en fin åpning på sesongen, men jeg tenker litt på hvor vanskelig det hadde blitt for motstanderne om både han og Solbakken kunne brukt høyrefoten litt mer.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by jonsnow »

Hva skjedde med Ola midt under Spania oppholdet? Han var onfire og skikkelig god i starten der, prøvde på det meste og var skikkelig uredd i tillegg til jobbingen bakover som er der enda, men siden den tid har han bare gått en vei og det er nedover. Han står kant stort sett og prøver nesten ikke på noen ting, helst spilling på det trygge til siden eller bakover. Og på kontringer som egentlig skal være hans store fors'e så blir det meste skuslet bort i ingenting selv med en autostrada froan seg. Skjønner ikke hvorfor han har fått klipperkort og nesten aldri bytted ut. Tounekti trenger spilletid og ikke sånn 58 sek som han fikk mot Haugesund, men heller feks en hel omgang når Solbakken er så svak som han er så må han byttes ut aller helst settes på benken for å få sulten tilbake. Veit ikke hva som er problemet mellom Tounekti og KK, men sånn som det er nå burde vi heller lei han ut eller selge enn å la han råtne på benken når han ikke får muligheter selv med den svakeste formen på venstre vingen vi har hatt på mange år. Er skuffet over hvor svak Solbakken har vært siden før seriestarten i forhold til hva han egenlig har vist fram både i fjor og tidligere i år.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by gavharr »

Støttes! Ola er fortsatt lovende, men med formen og selvtilliten slik den virker å være for øyeblikket er det bedre å gi Tounekti muligheten.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Knuta
Posts: 10031
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by Knuta »

Tar Ola litt i forsvar. Han får ikke brukt hurtigheten sin fordi motstanderne ligger lavt og det er ingen rom å løpe i. Han var god mot RBK nettopp fordi han fikk store rom å løpe i. Litt som Layouni mot RBK hvor Reitan stengte alle rom. Denne problematikken må KK finne en løsning på. Stenger motstanderne rom trenger Glimt andre spillertyper som kan dra av et ledd eller to. Derfor faller Ola og Sørlie gjennom fordi de ikke har egenskapenes til Hauge og Philip. Men mye kan endres dersom midtbanespillerne også begynner å gjøre jobben de skal gjøre.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by J I P »

Har Ola fått selvtilliten tilbake nå?

I kampen mot Strømsgodset som endte med 7-2 seier til Glimt så hadde han assits på scoringen til Botheim etter 44 minutter.
https://highlights.eliteserien.no/play ... 2021-06-16.

Han var også på rett plass på innlegget fra Sondre Sørli etter 29 minutter og scorte Glimt sitt 3-0 mål:
Eliteserien.no - høydepunkter: Mål Bodø/Glimt! Scoring av Ola Selvaag Solbakken. BODØ/GLIMT VS STRØMSGODSET 2021-06-16.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by gavharr »

Kampen mot SIF var i alle fall et godt steg opp fra der han stort sett har vært i sesongen så langt. Gledelig å se.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by Buster »

Solbakken er eneste Glimt-spiller i år som ligger topp-10 på børsen hos sofascore.com! :LFC
Attachments
sofascore.jpg
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by MhepA »

Helt uforståelig, de må jo se noe de fleste Glimt-supportere ikke ser. Men det ligger nok en del i hva vi forventer også av en ving i vår 4-3-3. Ville plassert Haikin et godt stykke foran i alle fall. Har knapt hatt en dårlig kamp.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by J I P »

Alle er like kritiske til Solbakken selv om han har hatt noen kamper med lite involvering.
Det virker som om det er få i Glimt som skyter hardere enn han. Litt synd at han ikke kommer enda oftere i skuddposisjon?

Målet hans i 1-1 kampen mot Vålerenga det ser du i linken under. Det kom på corner fra Sørli etter at Ulrik Saltnes flikket ballen videre:
Eliteserien.no - høydepunkter: Mål Bodø/Glimt! Scoring av Ola Selvaag Solbakken..

I poengligaen ligger Ola for tiden på delt 7.plass med Botheim. Ola står oppført med 3 mål, 2 asists og 1 indirekte assist.
Indirekte assists er av NTB NIFS forklart som:
"Indirekte assists" er assister som ikke vanligvis telles i statistikken. Eksempler:
- Spilleren som blir felt før et straffemål
- Spilleren som blir felt før et frisparkmål
- Spilleren som er nest sist på ballen før et selvmål
- Medspilleren som er nest sist på ballen ved mål på returer
- Spilleren som slår innlegget som blir halvklarert
- Spilleren som slår innlegget via en motspiller der ballen får en merkbar retningsforandring
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Spillertråd: Ola Solbakken

Post by Buster »

MhepA wrote: Mon Jun 21, 2021 3:40 pm noe de fleste Glimt-supportere ikke ser.
Njaa, jeg tror kanskje ikke det er så lett å vite hva de fleste Glimt-supportere mener.

Jeg mener ihvertfall at Solbakken har vært bra, både defensivt og offensivt, og at han har en klar stigning fra i fjor.
Jeg er enig i at potensialet til Solbakken er mye større, og at andre spillere på laget har prestert bedre enn han i år.
Solbakken bør etter min mening oftere ta sjansen på å feile, og sette alt inn på å passere backen.
Da tror jeg vi får se noen svimle backer i Eliteserien.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
Post Reply