Moderator: Larsen
Ellers er det litt snakk om den litt kontroversielle overgangen til Glimt og om hva han tror at Glimt syns om "slaget om Nord-Norge".– Jeg har det veldig bra her nede og har kommet bra inn i laget og gruppa. Jeg er fornøyd.
– Du har vært i Bodø i noen måneder nå. Hva er hemmeligheten til at dere gjør det så godt?
– Vi jobber veldig hardt. Når vi skal spille en kamp, så går vi inn for å vinne hver kamp. Vi har mange enkeltspillere som er helt rå, som Jens Petter Hauge, Philip Zinckernagel, Kasper Junker. Det er hard jobb over lengre tid som er nøkkelen.
Disse avsnittene er hentet fra en artikkel om TUIL og Deres måte å utvikle spillere på. Ansvarlig for dette er Jonathan Hill som har bakgrunn fra engelsk fotball.Den dagen TIL er tilbake i Eliteserien vil det definitivt bli lettere for våre talenter å velge dem, kontra Bodø/Glimt, sier Hill som mener det er veldig viktig med et TIL-opprykk for å være attraktive mot de beste talentene. Da tidligere nevnte Tounekti valgte Bodø/Glimt foran TIL på oppløpssiden, var eliteseriestatus et sentralt aspekt.
– Vi ville gjerne at Sebastian skulle blitt i TUIL, fordi han virkelig ville utviklet seg. Selvsagt er det bra å gå til neste nivå, og i TIL ville han utviklet seg videre sammen med profesjonelle fotballspillere og en dyktig trener. I stedet valgte han Bodø/Glimt som er helt i toppen av norsk fotball. Det er tøft, men han har tatt steg, og har fått spilletid. Så noe må han gjort riktig, sier Hill.
– Hvis Bodø/Glimt, som også skal spille europacup, har valgt å ha han inn i A-laget sitt, så er kanskje avgjørelsens hans riktig slik at han utfordrer seg selv slik at han får ut potensialet sitt, poengterer han videre.
https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... ntet-fra-tOnsdag kveld fikk stortalentet fra Tromsø muligheten fra start for høytflyvende Bodø/Glimt i hjemmekampen mot Kristiansund.
Tounekti har flere ganger tidligere kommet innpå på slutten for serielederen, men dette var første gang han har startet en eliteseriekamp for de gulkledde.
Noen timer før kamp spiste Glimt-spillerne sammen, der de fikk vite at kantspiller Jens Petter Hauge, en av årets store kometer i Eliteserien, var syk. Det ga Tounekti, som er venstrekant, håp om en plass i startelleveren.
– Jeg fikk ikke vite at jeg skulle starte der og da, men jeg tenkte at det var en god mulighet for det. Etter hvert fortalte Aasmund (Bjørkan, sportslig leder) at jeg var med i elleveren. Det kom som en overraskelse, men jeg ble veldig glad, sier Tounekti.
Mer lesestoff i denne artikkelen. Først reduserte Zalgiris, før Victor Boniface la på til 5–1 og i 81. spilleminutt etter kun fire minutter på banen fikk altså Tounekti sette kronen på verket med 6–1-scoringen som ble kampens siste.
– Hva skal jeg si. Det var helt ubeskrivelig deilig, rett og slett, det er ikke så mye mer å si om det, sier Sebastian Tounekti til iTromsø.
Hans første scoring i gult, forklare han imidlertid slik.
– Det var litt veggspill med Jens (Petter Hauge). Han fikk spilt meg i mellomrom og jeg fikk skutt med yttersiden av høyre fot i lengste hjørne. Jeg trodde først keeperen reddet, for det så ut som han fikk en hånd på den. Men å se den gå inn var bare helt nydelig-
Det er ikke lenge siden jeg var i TUIL. Nå kommer jeg inn her og spiller Europa League og scorer. Det var også bra for min del at jeg tok vare på muligheten når jeg fikk det. Når du spiller med så gode spillere som vi har i Glimt, må du ta de sjansene du får, sier Tounekti.
G19-landslaget Sebastian Tounekti - Bodø/Glimt - ny spiller inn