Eliteserien 2021

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Larsson »

Å kalle helt legitime synspunkter og innvendinger mot en klubbs valg om å reise utenlands under pandemi hvor slikt er frarådet er ingen «svertekampanje». Det får være måte på hvor ukuelig støttende man skal være.

Det er forskjell på lov og moral. Glimt har ikke brutt førstnevnte, men at noen har moralske synspunkter om valget må man ha forståelse for. Det er ingen svertekampanje, men synspunkter som er helt fair.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Sven-Rune »

Vi gjør et unntak for Fagermo som oppfordrer andre lag til å ikke møte Glimt i treningskamp; Da kaller vi det en svertekampanje! :-)
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Buster »

Jeg er enig i det Larsson - hvis utspillene ikke kom fra våre konkurrenter, drevet fram av lokalavisa i Oslo, men fra noen som kan betegnes som rimelig nøytrale. Da ville jeg lyttet til dette. I stedet fremstår dette, på samme måte som flere andre oppslag i løpet av vinteren, som om enkelte journalister jakter på noe som kan sverte Glimt. Jeg legger også merke til at de samme avisene ikke har referert til intervjuet med Vegard Hanson ennå, selv om det selvsagt ikke trenger å bety noe.

Jeg sitter med en følelse av at den kommentaren passer dårlig med det bildet enkelte journalister ønsker å lage av Glimt nå. Husk at Glimt fikk så mye positiv omtale i media i fjor, at selv hegemoniet til RBK var truet. Vi sto, sammen med Molde, som det beste alternativet for unge fotballspillere som ville opp og fram. Når vi så har fått foten i dørsprekken på Champions League, skal vi da sitte rolig i karantene, og håpe på at alt ordner seg for snille gutter. Heldigvis ikke, for vi skal gjøre alt vi kan for å bruke denne muligheten. Hadde det vært forståelse i VG for at tyngdepunktet i norsk fotball har beveget seg nordover ville de applaudert det Glimt gjør, og ikke gjort det de kan for å lage et problem av dette.

Sett i lys av dette ble jeg glad for å se at Vegard Hansen hadde gitt Glimt en raus uttalelse fra en konkurrent. Mens de som Glimt hadde sjekket med før de dro på treningsleir har gjemt seg i denne debatten, sier han at Glimt har truffet blink med sitt opplegg.

Det kan jo tenkes at jeg er så moralsk fordervet at jeg ikke greier å se min egen nese i denne saken. Hvis det Glimt gjør her er et problem, ja da er det for meg mange problemer med å drive toppidrett for tiden.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2021

Post by mortsto »

Hansen og Mjøndalen med ni smittede nå. Og det ventes fortsatt på svar for flere av spillerne.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Larsson »

Jeg har skrevet det tidligere her inne, men nå gjenta det: Glimt-supporteres (obs! Dette gjelder naturligvis ikke bare Glimt) evne til å se spøkelser på høylys dag er beyond me.

Tror du virkelig at VG/andre aviser har en agenda mot klubben? Eller tror du disse redaksjonene merker a) dette er bra stoff og b) det er et valg som som ikke akkurat er uangripelig?

Hva i all verden skulle VG ha igjen for det? Og hvorfor?

VG driver kritisk journalistikk knyttet til at en klubb mener sin historiske mulighet til å spille Europa er viktigere enn anbefalinger fra FHI når de reiser utenlands i en tid alle bør være minst mulig borte fra hjemkommunene. Noe 14 av 16 Eliteserie-klubber forholder seg til (der den andre er utenlands for å konkurrere i den turneringen Glimt ønsker å komme til). Kritikk og debatt om dette er helt fair. Og noe både klubben, og ikke minst supporterne, bør forstå.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Eliteserien 2021

Post by Sulliken »

VG (og andre medier) selger på sensasjonsoppslag. Gjerne for å få "Fy faen, det der går ikke an"-reaksjoner. Siden Glimt er på topp nå, og gjør anderledes enn resten av ES, så går den journalistikken denne gangen utover Glimt.

Jeg tror ikke noe på at Osloavisene i utgangspunktet er noe mer i mot Glimt enn f. Eks Brann, Start og Kristiansund. Men med dét i mente, så er de Oslo-aviser, så når VIFs profilerte trener har noe negativt å melde om andre klubber, så trykker de det.

Der spesielle med utspillet til Fagermo var jo at det kom samtidig som Viken ble stengt ned, mens i Oslo kunne de trene som normalt. Der snakker man om å sette fokus vekk fra egen klubb. Bare synd for Fagermo at det ble rapportert smitte i egen klubb nøyaktig 2,31 sekunder etter utspillet, slik at de ikke ble det eneste laget på Østlandet som kunne trene likevel.


Når motstandere av treningsleiren snakker om moralsk signal har jeg store problemer.

I HMS-tilnærming kunne faktisk ikke Glimt gjort noe bedre. Arbeidsgiver sørger for at sine ansatte kan gjøre jobben sin på best mulig, og sikrest mulig måte. Og arbeidsgiver bruker et par trillebårlass med penger på det. Og det er det win, win

Hva er umoralsk med det? Hvor mange kan si de har arbeidsgivere som tar HMS like seriøst?

Videre: Hvor mange kunne tenkt seg et slikt regime Glimt kjører nå? Totalt isolert, ser de samme ansiktene hver eneste dag, og er helt avskilt fra sine kjære og nære.


Jeg hadde ikke klart det, selv på solkysten.

Så har men jo alle de argumentene gjentatt til det kjedsommelige. (Smitte driver i konkurranse eller trening, høydeopphold i sommer, man hyller Norge i Oberstorf, etc).

Selv om man er uenig med styret i boikott-saken, så har de gjort ALT rett i oppkjøringen.

Så nei. Det er ikke mange som vil kaste styret pga boikott-saken.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Buster »

Larsson wrote: Mon Mar 22, 2021 1:38 pm Tror du virkelig at VG/andre aviser har en agenda mot klubben?
Ikke mer enn AN har en agenda for å støtte Glimt. Å tro at aviser er nøytralitetens høyborg er naivt Larsson.
Jeg mener ikke engang at de trenger være nøytrale. Aviser har sin mening, og vi har vår mening.
Jeg leser også VG med interesse i mange saker, og mener absolutt ikke at de farer med løgn, men jeg er jo ikke nødvendigvis enig i alt de sier.
Larsson wrote: Mon Mar 22, 2021 1:38 pm VG driver kritisk journalistikk
Det kan godt være at du har rett. Jeg syns i denne saken at det er journalistikken som er kritikkverdig.
Det kommer for dårlig fram at vi stort sett siden pandemien startet har vært nødt til å drive toppidrett i utlandet i de fleste idretter på grunn av nasjonale regler.
Smitten brer seg i klubb etter klubb som følger anbefalingene til våre myndigheter, inkludert Glimt (før de dro på treningsleir).
Det er mange vinklinger som kunne vært valgt i denne saken.
Glimt har valgt en løsning som har stor fallhøyde hvis de får smitte inn i gruppa, men hvis de greier å holde smittevernet er denne løsningen åpenbart bedre enn alternativet som anbefales.

Jeg forstår at solhungrige nordmenn kan synes det er urettferdig at Glimt drar til Spania på ferie.
Jeg forstår ikke at VG ikke evner å skille mellom toppidrett/arbeid og ferie.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Buster »

melding.jpg
Det er ikke akkurat strålende forhold for trening utendørs i Bodø for tiden.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2021

Post by J I P »

Bodø ble nedstengt for toppidrett før Viken ble det og følgelig så har det ikke så mye å si hvordan været er der oppe annet enn at man kan si at det har vært mye vær å trene i der. Stakkers oss i Oslo, vi har vel hatt en dag med nedbør siden Glimt dro til Spania mens Bodø har hatt ca. en dag uten nedbør.
For ikke å snakke om vinden da. den har vært oppe i 7,1 ms skriver yr.no om vindstyrken her. I Bodø har vindstyrken vært under den maksimale her i Oslo fra 14/3 til 17/3.

Viken ble stengt ned tirsdag for ei uke siden, altså den 16. Mars.
Bodø fikk de strengeste reguleringene tidligere enn det, den 12. Mars, ref Regjeringen.no: Innfører regionale tiltak i ti kommuner i Nordland. En del av kritikerne har ikke fått dette med seg.

Og tiltakene i Bodø, de varer like lenge som i Viken, til søndag 11. april. Når Glimt planlegger retur senest 4. april så er det i tråd med at de skal være ute av karantene til tiltakene forhåpentligvis letter i Bodø, ref. Glimt.no: FORLENGER SPANIAOPPHOLDET YTTERLIGERE.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10031
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Knuta »

Jeg trodde moralen i disse tider for eliteserien var å unngå smitte. Glimt mistet 3 ukers treningsperiode med 2 smitte utbrudd fordi de valgte å bli i Bodø. Så gjør man noe som er genialt for å unngå smitte og så er det noen som kommer med pekefingeren. Spesielt VIF som har sløst bort 120 mill de siste 5-7 årene og dersom de hadde hatt råd ville de gjort akkurat det samme som Glimt. Pengene Glimt bruker på oppholdet som er ok både for NFF og smittevernlegen i Bodø er penger som har kommer på grunn av enorme sportslige resultater og gode salg, og ikke tvilsomme rike onkler som kommer og går.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2021

Post by mortsto »

Det kan ikke være veldig vanskelig å både være Glimtsupporter og skjønne hvorfor andre synes det er feil at Glimt får seks uker kanon-oppkjøring i Spania, mens andre lag knapt får lov til å trene. Det er ikke svart-hvitt, coronaen slår tilfeldig ut, og en kan relativisere så mye en vil. Selv er jeg ikke veldig fan av å kalle bruke dette dugnadsbegrepet når konsekvensene er så utrolig ulike for folk. Jeg er heller ikke noe fan av ymse "gentlemans agreements", og mener Glimt har retten på sin side så lenge NFF ga tillatelse. Men det hadde blitt ramaskrik her inne om Fagermo hadde tatt med seg spillerne sine til sydligere strøk samtidig som vi så dagene og ukene gå uten at vårt lag hadde kommet i skikkelig trening. Forøvrig har det hhv sludda og regna sidelengs i Trondheim de siste dagene, så "dårlig vær" er egentlig ikke noe argument.
VG og andre aviser har naturligvis ingen agenda mot Glimt, men kombinasjonen regjerende seriemester og at konflikter alltid genererer klikk får vi merke nå.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Glenn P »

Sydenstemning i Oslo i dag, i et normalår burde man ikke få trene eller spille treningskamper utendørs om været ikke er bra nok alle andre steder. #FairPlay #LikeVilkår.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Larsson »

Og det må vi, og klubben, tåle når man tross alt har tatt det valget som er tatt.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2021

Post by J I P »

Status per nå (med forbehold om feil - kom gjerne med rettinger)

I Innreisekarantene: Molde

Fellestreningsforbud, Lillestrøm, Strømsgodset, Haugesund, Sandefjord, Sarpsborg

Koronasmitte: Vålerenga (Onsdag uke 11 til og med 22/3, trening fra 23/3) - 2 spillere), Mjøndalen (9 spillere), Stabæk (13 spillere)

Trening i Norge: Rosenborg, Kristiansund, Brann, Viking, Odd, Tromsø

Trening i Spania: Bodø/Glimt (I Bodø treningsforbud siden ca 12. Mars)

Eursport.no: ENORME FORSKJELLER – TROR FLERE VIL GJØRE SOM GLIMT.

Eurosport.no: MÅ HOLDE HODET KALDT: – LETT Å SPY UT MENINGER
Mens Sverige skal ha tilskuere på tribunene når Allsvenskan rulles i gang og nesten samtlige andre land holder toppfotballen åpen, skiller Norge seg ut med sine valg.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10031
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Knuta »

Hvis vi skal fortsette med lag karantene hver gang en spiller blir smittet kan vi bare glemme seriestart før tidligst i juli/august, ellers så må alle lag interneres uten kontakt med omverdenen. Alle andre land har karantene kun for spillere som er smittet, som f.eks Zlatan da vi spilte mot Milan. Det har alle ligaer gjort i hele 2020 og hittil i år. Merkelig at vi er det eneste land i hele verden som tror at vi gjør alt rett til enhver tid.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Larsson »

Ser du på antall dødsfall de siste 53 ukene vil jeg gå svææært langt i å hevde at vi, altså landet, stortsett har valgt riktig.

Og poenget er ikke at valgene skal være riktigst mulig. Hva de vurderer i Italia er egentlig uvesentlig når en annen nasjonal vurderer momentene annerledes. Det får være opp til hvert lands myndigheter.
Knuta
Posts: 10031
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Knuta »

Nå snakker jeg ikke om Italia men alle andre land i hele verden hvor elitefotballen går som normalt. Brukte Milan kun som et eksempel. Selvfølgelig er det opp til hvert land å bestemme, men jeg bare sier at dersom vi har vår helt spesielle tilnærming til pandemien kan vi som eneste land bare glemme serien på denne siden av sommeren. Vi sitter her på berget og hyller håndball damene og vintersport utøvere som reiser til røde land for å drive sin idrett, og hvor holmenkoll rennene ble flyttet til Sveits. Noen synes det er helt riktig, men jeg forbeholder meg retten til å ha min egen mening. Meningsutveksling er viktig, ellers så kan man bare legge ned dette forumet. Min oppfattelse er at i det siste blir personangrep og folk blir tillagt meninger og synspunkter de ikke har. Fortsetter dette som en standard trekker jeg meg fra dette forumet.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Novi »

Nu vel. Kanskje ferdigdiskutert akkurat den der, så får vi bare forholde oss til hva regjeringen og NFF blir enige om.

Kjenner det hadde vært fint med en satt dato og se frem til! Første uka i mai er fortsatt rimelig usikker.
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2021

Post by J I P »

Aftenposten.no(+): Eggen om Glimts Spania-tur: – Det de har gjort, er fullt lovlig. Da må de få lov.
Det Bodø/Glimt har gjort, er fullt lovlig. Da må de få lov. Det kunne både RBK og Vålerenga også ha gjort, om de hadde ønsket, sier Eggen
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Pondus »

Dette absolutt verste er dette pratet om dugnad. Der er jo ikke norge med i det hele tatt. Tenk om resten av Europa hadde tenkt som Norge? Da hadde ikke mye blitt arrangert. Verdenscup i alpint, langrenn og skiskyting har vært bare å glemme. Andre land tar ansvar for at dette blir arrangert og norske utøvere høster ære og penger gjennom resultater. Hvor mye tror dere arrangørene går i minus ved disse arrangementene? Å arrangere Kitsbuehl rennet i et normalår er noe halt annet enn i et koronaår. Det er helt sikkert. Uten publikumsinntekter og økte kostnader i forbindelse med smittevern. Norge er jo best i verden og vet best og dekker oss bak smittevern. Dugnad mæ ræva....så forbanna provosert av dette.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2021

Post by J I P »

Oppstart seriespill 7/8- Mai? Og treningskamper fra ca 17/18. april

Aftenposten.no: Raja åpner for treningskamper i fotballen i april – og seriestart som planlagt.

Lagene må da følge følgende regler:
Disse smittevernreglene har Norges Fotballforbund foreslått å tilføre sin eksisterende smittevernprotokoll for å gjenåpne toppfotballen:
1. Alle må testes inn i egen kohort før man tilsluttes sin treningsgruppe. Alle i kohorten skal testes med hurtigtest to ganger i uken.
2. Spillere skal bruke munnbind når de ikke trener.
3. Felles garderober skal ikke benyttes, og styrkerom skal kun brukes av spillere som driver opptrening/rehabilitering.
4. Spillerne møter rett på treningsfeltet og går hver til sitt etter økten. Offentlig transport skal ikke benyttes.
Per nå ikke aktuelt å fjerne fellestreningsforbudet de stedene hvor dette er innført, altså kan disse ikke begynne med felletreninger før 11/12 april.
Og Raja spiller ballen over til interesseorganisasjonene for å finne en løsning på det problemet
Her mener at Norges Fotballforbund og interesseorganisasjonene selv må finne løsningen for hva de gjør med seriestart og eventuelle utsettelser ettersom forberedelsesperioden vil bli ulik.
Hører jeg et forslag om å la noen lag ta forberedelsene i for eksempel Spania?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Pondus »

Bernt Høie i et nøtteskall oppe med pekefingeren for å advare. Å bare vise til at Spania er rødt blir bare tragisk. Må jo se på smittevernopplegget i tillegg. Er vel mere smitte i Bodø pr.100000 enn i Andalucia der de er nå. Så lei denne fyren.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2021

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Larsson »

En av de sikreste metodene for å sikre økonomisk havari er å budsjettere med spillersalg. Det gjør TIL denne sesongen med sine seks mill. Hvordan de, nyopprykket og uten noen åpenbare salgskandidater, skal klare å tjene det samme som 1/3 Junker er jeg veldig spent på å se i praksis. Vi får ønske lykke til!
Post Reply